• Anna Urpina, violí
    —Contrastos musicals, de Biber a Pärt

    Petit Palau Cambra

    Dilluns, 25 d'octubre de 2021 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Anna Urpina, violí
    Eva del Campo, clavecí 
    Alberto Rosado, piano


    I

    Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) 
    Sonata núm. 1 per a violí i baix continu, “Anunciació”

    I. Preludi
    II. Aria allegro – Variations – Adagio
    III. Finale

    Dario Castello (1602-1631) 
    Sonata núm. 2 per a violí i baix continu

    Arcangelo Corelli (1652-1713) 
    Sonata núm. 12, op. 5, “la Follia”

    II

    Anton Webern (1883-1945) 
    Quatre peçes per a violí i piano, op. 7

    I. Sehr Langsam
    II. Rasch
    III. Sehr Langsam
    IV. Bewegt

    Josep Maria Guix (1967)
    Esbós sobre una glossa antiga (estrena mundial)

    José Luis Turina (1952) 
    Movimiento

    Arvo Pärt (1935) 
    Spiegel im Spiegel

    Durada aproximada del concert:
    Primera part: 33 minuts | Pausa tècnica per a canvi d’instrument | Segona part: 24 minuts.


    Concert enregistrat per Catalunya Música

    #jovestalents #nousformats #novacreació

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

  • Comentari

    Durant els darrers anys Anna Urpina ha estat treballant en un programa en el qual mescla els mons barroc i contemporani. El mes de juliol passat va enregistrar-lo sota el títol Contrastos i aquest vespre ens el presenta al Palau de la Música en companyia de la clavecinista Eva del Campo i el pianista Alberto Rosado. 

    Tot i que sovint pensem en els segles XX i XXI com els moments àlgids de la innovació musical, no hem d’oblidar que cada època ha viscut les seves pròpies revolucions. Durant el segle XVII, diversos violinistes compositors van portar l’escriptura per a violí més enllà del que ningú havia imaginat. Aquest és el cas de Dario Castello, el qual va compondre en un estil conscientment modern. La Sonata núm. 2 per a violí i baix continu és un bon exemple d’un nou llenguatge virtuosístic i ple de contrastos. A Heinrich Ignaz Franz von Biber devem una de les obres més curioses del repertori barroc. Escrites entorn del 1674, les quinze Sonates del Misteri estan consagrades als misteris sacres. La primera, titulada Anunciació, ens fa pensar en un trànsit constant entre la terra i el cel. Arcangelo Corelli, per la seva banda, ideà noves tècniques instrumentals i girs harmònics innovadors en les Sonates per a violí, op. 5 publicades el 1700. La darrera es basa en La follia, un tema de dansa molt popular a l’època sobre el qual Corelli presenta vint-i-quatre variacions. Per tancar el viatge al Barroc, escoltarem la Sonata núm. 12, en Fa major, op. 1, atribuïda sense consens entre els especialistes a Georg Friedrich Händel. Publicada el 1732, la Sonata és una obra profunda, plena de bellesa i lirisme.

    Les Quatre peces, op. 7 del 1910 van ser el punt de partida que portaria Anton Webern a trencar amb l’ús de la tonalitat tradicional. En aquesta obra, a més a més, Webern ens mostra una nova expressivitat basada en la concentració extrema de la forma i del material sonor. Arvo Pärt també despulla de tot allò accessori la música de Spiegel im Spiegel (Mirall dins del mirall). La senzilla melodia del violí i l’acompanyament de tres notes del piano li serveixen per crear un joc de miralls infinit. Un altre compositor capaç de crear universos propis sense perdre la relació amb la tradició és José Luis Turina. La seva obra Movimiento (1978) és una peça breu i intensament dramàtica amb diferents seccions que queden lligades per un disseny melòdic recurrent. Josep Maria Guix també mostra el seu deute amb la tradició clàssica occidental a Esbós sobre una glossa antiga. L’obra, encarregada per la mateixa Anna Urpina i de la qual viurem l’estrena mundial, es construeix sobre els enllaços harmònics que caracteritzen la follia i els principis de repetició obstinada i transformació progressiva típics de la xacona.

    Mique Gené, musicòleg i crític musical

  • 20211021 Generic T2122 DESKTOP
  • Biografies

    Anna Urpina, violí

    Estrella emergent de l’escena de la música antiga europea, obté grans elogis per les seves interpretacions personals i perspicaces del repertori que va des del segle XVII fins al XXI.

    Intèrpret d’instruments tant històrics com moderns, és solista de la gira de l’Ambronay European Baroque Academy, també ha aparegut en diversos festivals internacionals d’Anglaterra, Noruega, Polònia i Espanya actuant en conjunts importants, com l’orquestra The Age of Enlightenment, Amsterdam Corelli, Vespres d'Arnadí, EUBO, Freiburger Barockorcheter, Les Musiciens du Prince de Cecilia Bartoli i l’Orquestra Barroca de Barcelona, entre d'altres.

    Nascuda a Vic, cursà els estudis a Madrid, a la Universitat de Madison-Wisconsin (EUA) amb el prestigiós Vartan Manoogian, al Conservatoire Royal de Brussel·les amb Shirly Laub i a la Hochschule für Musik de Leipzig amb Mariana Sirbu. Ha rebut lliçons de Paul Kantor, Eva Graubin, Mimi Zweig, Pinchas Zukerman, Gerard Claret, Natalie Boyarsky, Alexander Kerr, Masao Kawasaki, Serguei Fatkoulin, Latica Honda-Rosenberg i Stephan Picard.

    Deixebla directa del mestre Enrico Onofri a Itàlia, completà els estudis de música antiga a França, a l’ESMUC i al Conservatori d’Amsterdam sota supervisió de Vera Beths, Anne Bylsma, Emilio Moreno, François Fernandez i Manfredo Kramer.

    Ha estat concertino i solista a la JONC, la JONDE i membre de Gustav Mahler Jungendorchester, EUYO i de l’Orquestra Schleswig-Holstein, i ha actuat al Musikverein de Viena, Konzerthaus de Berlín i Concertgebouw Amsterdam. Ha estat guardonada amb els primers premis del Concurs Nacional de Xàtiva, Concurs Marcos Pedro Jimeno i Concurs New Tenuto a Bèlgica. També ha obtingut altres premis, entre els quals el premi la millor interpretació de Bach al Concurs Internacional Violins per la Pau; el Premi El Primer Palau, al Palau de la Música Catalana; el Concurs del Real Conservatorio de Madrid, premi consistent a actuar com a solista a l'Auditorio Nacional de Madrid, i al Concurs del Conservatoire Royal de Brussel·les.

    Tot i la seva joventut, va debutar als 15 anys com a solista amb l'Orquestra de Cambra de Vic, dirigida per Jordi Mora. Des de llavors ha actuat com a solista amb diverses orquestres de prestigi en sales importants, com la Fundación Juan March de Madrid, Palau Reina Sofia de València, Palau de la Música Catalana, Grande Salle de Brussel·les, Brahms Saal de Viena i Albert Hall de Londres.

    Ha participat en festivals internacionals, com l’Aspen Music Festival, Madeline Island Music Camp, Kronberg Academy, Verbier Festival, Mahler Academy, FeMAS (Festival de Música Antiga de Sevilla), FEMAP (Festival de Música Antiga dels Pirineus) i Brighton Early Music Festival London.

    Toca amb un violí de David Bagué el 2007.

  • Eva del Campo, clavecí

    Eva del Campo

    ©Pablo Roces

    Nascuda a Barcelona. Després d’acabar la seva formació pianística va iniciar els estudis de clavicèmbal amb Jordi Reguant i Marju Vatsel en diferents conservatoris del territori català. Després es graduà al Departament de Música Antiga del CNR de Tolosa de Llenguadoc amb Yasuko Bouvard i François Saint-Yves (baix continu). També és graduada superior en clave, títol que assolí  amb Béatrice Martin a l’ESMUC. Una formació que ha ampliat amb nombrosos cursos i masterclasses a Itàlia, França i Espanya, amb Enrico Baiano, Kenneth Weiss, Maggie Cole, Anne Catherine Vinay i Rinaldo Alessandrini.

    Ha ofert nombrosos recitals a l’Estat espanyol i a França juntament amb el violoncel·lista barroc Guillermo Turina, amb el qual ha guanyat el VIII Concurs Internacional de Música Antiga de Gijón i amb la violagambista francesa ha fundat l’ensemble Les Sons Harmoniques.

    Amb l’Orquestra Barroca Acadèmia 1750 ofereix nombrosos concerts i gires per tot Espanya i Itàlia,  sota la direcció de personalitats musicals, com Enrico Onofri, Ottavio Dantone, Alfredo Bernardini, Giuliano Carmignola, Mareck Stryncl, Paul Woodwin i Massimo Spadano. 

    És sol·licitada habitualment com a continuista en orquestres, com l’Orchestre de Chambre de Tolosa de Llenguadoc, Orquestra Barroca Catalana, Orquestra Simfònica del Vallès i Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya.

    Ha enregistrat com a solista per a Columna Música amb l’Orquestra Girona XXI, dirigida per Manel Valdivieso. Les Cantates  de Händel amb l’Ensemble Recondita Armonia per al prestigiós segell Klarthes-Harmonia Mundi, Les quatre estacions d’A. Vivaldi amb Gilles Colliard com a violí solista i director. Amb l’Orchestre de Chambre de Tolosa de Llenguadoc ha enregistrat els Concerts per a flauta, op. 10 amb Vicent Lucas com a flauta solista i un CD dedicat a Telemann amb Anne Gaurier com a viola de gamba solista, entre d’altres...

    Recentment ha estat nomenada professora de baix continu al CNR de Tolosa de Llenguadoc i és professora de clave als conservatoris professionals de música de Badalona i de Granollers.

  • Alberto Rosado, piano

    Alberto Rosado

    ©Juanan

    Nascut a Salamanca (1970), pertany a una generació d’intèrprets formats en un repertori clàssic i compromesos d’una manera especial amb la música contemporània. Ha ofert recitals a les principals ciutats i festivals d’Europa, Amèrica i l’Àsia i ha actuat com a solista amb les més prestigioses orquestres d’Espanya, Mèxic, l’Argentina, amb PluralEnsemble, UMZE (Budapest), Proyecto Guerrero o Modus Novus, entre d’altres, i ha estat dirigit per grans directors, com són Eötvös, Mälkki, Pons, Nott, Panisello, Frühbeck de Burgos, Halffter, Tamayo, Encinar, Nagy, Temes, Rundel, Ávila, Greenberg i Riazuelo, entre d’altres.

    Interessat en la música contemporània durant tota la seva carrera, en aquestes dues últimes dècades la seva activitat s’ha centrat en la música d’avui dia, tot iniciant una estreta relació amb compositors, com ara Boulez, Lachenmann, De Pablo, Halffter, Hosokawa, Eötvös, López López i molts d’altres, tant en el vessant com a solista com també essent membre de PluralEnsemble, del qual forma part des del 1997 i amb el qual s’ha presentat als festivals internacionals més importants i a ciutats d’arreu del món.

    Entre els seus enregistraments, destaquen el Concert per a piano i orquestra i els Moviments per a dos pianos i orquestra  de José Manuel López López (Kairos), la integral per a piano de Cristóbal  Halffter i la de José Manuel López López (Verso), un disc amb obres de Messiaen, Ligeti, Takemitsu y Cage (Verso); ha enregistrat tres monogràfics amb PluralEnsemble dedicats a Fabián Panisello (Col Legno), César Camarero (Verso) i José Manuel López López (NEOS); un disc amb l’Orquesta Sinfónica de Castella i Lleó amb obres d’Antonio José (Naxos); el disc Dipolo, juntament amb el violoncel·lista David Apellániz (Verso), i  amb PluralEnsemble el Concert per a piano de Ligeti (NEOS i Fundación BBVA). Acaba d’aparèixer al mercat el seu enregistrament amb Claron McFadden de l’Homenatge a Martha Graham de Ramón Humet (NEU).

    El seu projecte mes ambiciós fins ara és e-piano_video&electronics, un CD-DVD distribuït pel segell IBS Classical amb la col·laboració de la Fundación BBVA i amb la música més recent per a piano, electrònica i vídeo de Fuentes, Paredes, Humet, Estrada, Edler-Copes, Morales-Ossío i Navarro.

    Durant quatre anys va ser professor convidat a la Universidad Católica de Santiago de Xile i de la Universidad de Santiago, i en tres ocasions del Centro Nacional de las Artes de Mèxic (a Mèxic DF). Els anys 2013 i 2014 va ser professor de piano del projecte Europa u Bram, a Polònia. És professor de música de cambra i piano contemporani i coordina el Taller de Música Contemporània del Conservatorio Superior de Música de Salamanca.

  • També et pot interessar...

    Petit Palau Cambra
    Dimarts, 02.11.21 – 20h
    Petit Palau

    Webern, Ravel i Brahms

    Cosmos Quartet:
    Helena Satué, violí I
    Bernat Prat, violí II
    Lara Fernández, viola
    Oriol Prat, violoncel

    A. Webern: Quartet 1905
    M. Ravel: Quartet en Fa major
    J. Brahms: Quartet en Do menor, op.51 núm. 1

    Preu: 15 €

    El Primer Palau
    Dijous, 18.11.21 – 20 h
    Petit Palau

    Concert de cloenda d’El Primer Palau 2021

    Cristina Corderoviola
    (guanyadora del Premi El Primer Palau 2020)
    Noemí Fúnez, viola
    Juan Baraona, piano

    S. Prokófiev: Dotze peces del ballet ‘Romeu i Julieta’ (arranjament de Vadim Borisovsky)

    Preu: 15 €

Índex