• Programa de mà

    Angela Hewitt

    ̶ Obra per a teclat de Bach

    Palau Bach

    Dilluns, 13 de febrer de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Angela Hewitt, piano


    I

    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    El clave ben temperat. Llibre II

    Preludi i fuga V, en Re major, BWV 874
    Preludi i fuga VI, en Re menor, BWV 875
    Preludi i fuga VII, en Mi bemoll major, BWV 876
    Preludi i fuga VIII, en Mi bemoll menor, BWV 877
    Preludi i fuga IX, en Mi major, BWV 878
    Preludi i fuga X, en Mi menor, BWV 879
    Preludi i fuga XI, en Fa major, BWV 880
    Preludi i fuga XII, en Fa menor, BWV 881

    II

    Obertura francesa, BWV 831

    Overture
    Courante
    Gavotte I/II
    Passepied I/II
    Sarabande
    Bourrée I/II
    Gigue
    Echo

     

    Durada aproximada del concert: primera part, 55 minuts; pausa de 15 minuts; segona part, 30 minuts.

    #clàssics

  • Poema

    vida

    no hi haurà pau per als vents
    ni les aigües ni la sorra,
    ni el bosc deixarà de caminar
    ni el camí poc fressat d’extingir-se
    ni les pedres de rodar
    ni les dunes de ballar.

    i s’ho mira un, tanmateix,
    que sí que ho deixarà tot
    –respirar, caminar, trescar–
    i que medita sobre l’ordre i la plenitud.

    Eduard Escoffet
    Menys i tot (LaBreu edicions, 2017)

  • Comentari

    La pianista canadenca Angela Hewitt és referent ineludible quan es parla de l’obra per a teclat de J. S. Bach. Llegendes del teclat com Tureck, Leonhardt, Gould, Schiff... han consagrat gran part de la seva trajectòria artística al compositor d’Eisenach; també els mesos de febrer i abril del 2022 passat dos pianistes de referència com són Evgeni Koroliov i Schaghajegh Nosrati van oferir al Palau recitals memorables dedicats respectivament al El clave ben temperat (Llibre primer) i a la integral de les Partites. Angela Hewitt des de la seva consecució l’any 1985 del Concurs Internacional Bach de Piano de Toronto –en memòria de Glenn Gould– ha interpretat la música del compositor alemany per les sales de concerts més rellevants del món; el setembre del 2016 la pianista iniciava la seva Odisea de Bach interpretant a Londres, Nova York, Ottawa, Tòquio i Florència la integral per a teclat de Bach en un total de dotze recitals. Ara el seu retorn al Palau ens apropa a vuit preludis i fugues d’El clave ben temperat (Llibre segon) i a l’Obertura en estil francès, BWV 831.

    El clave ben temperat sempre ha estat un referent per als més grans compositors. A tall d’exemple, Mozart va transcriure per a quartet de corda cinc de les fugues a quatre veus del Llibre segon, i Chopin, Schumann o Liszt el van estudiar profusament. Obres imaginatives i innovadores, segueixen la premissa d’explorar tots els avantatges que permetia el temperament igual teoritzat l’any 1691 per Andreas Werckmeister. La divisió de l’octava en dotze semitons iguals permetia sense percebre desafinacions evidents modular a tonalitats allunyades, en detriment del sistema proposat pel teòric del segle XVI Gioseffo Zerlino, que no admetia unes modulacions més enllà de les més properes al centre tonal a causa de la inexactitud d’afinació.

    Compost a Leipzig, el Llibre segon va ser acabat l’any 1744 seguint la premissa del primer, conclòs una vintena d’anys abans: són vint-i-quatre preludis i fugues que recorren totes les tonalitats majors i menors. Obres en general de major extensió que les del Llibre primer, Hewitt ens n’ofereix una selecció de preludis i fugues (de la 5 a la 12), del Re Major al Fa menor. El cinquè preludi evoca les Sonates de Scarlatti i precedeix una solemne fuga a quatre veus en compàs binari. El virtuosístic “Preludi en Re menor” anuncia una fuga amb uns cromatismes descendents característics. Del setè emergeix una fuga de rica polifonia que obrirà les portes al següent “Preludi i fuga en Re sostingut menor” –tonalitat poc habitual–, tot establint-se un contrast entre l’aire de dansa del preludi i l’ombrívola fuga que el segueix. L’extens “Preludi en Mi major” precedeix una fuga alla breve amb un subjecte sobre el qual es construiran sonoritats allunyades per les modulacions. Les agilitats del “Preludi núm.10” obre les portes a una monumental i virtuosística fuga a tres veus. El caràcter pausat del “Preludi num.11” té com a contraposició la distensió de la fuga plena d’agilitats i frescor. Com a conclusió, una pàgina monumental, com és el “Preludi i fuga en Fa menor”, de gran riquesa harmònica i de gran complexitat d’execució.

    L’any 1735, en què feia dotze anys que Bach era Thomaskantor i director musical de les principals esglésies de Leipzig, es va publicar a Nuremberg la segona part del Clavier-Übung. L’Obertura en estil francès, una obra monumental a manera de partita, estructurada en onze apartats. Bach estava familiaritzat amb l’obra per a clavecí francès, especialment la de François Couperin, i com a les seves Suites franceses, inclou aires de dansa propis d’aquesta música íntimament lligada a França. A l’“Overture” inicial en l’estil francès de Lully –dos moviments lents emmarcant un monumental episodi en escriptura i contrapuntística–, precedeix una dansa francesa com la refinada “Courante” en compàs ternari. Les dues “Gavotes” en compàs binari i els dos “Passepied”, ens conduiran a la bellíssima “Sarabande” de gran complexitat harmònica escrita a quatre veus. Les dues “Bourrées” suposen un nou retorn a les danses cortesanes que compaginen la sobrietat d’una escriptura a dues veus amb un caràcter agitat representat pels seus característics acords desplegats. La tradicional vivacitat del ritme amb puntet de la “Gigue” ens conduirà a un “Echo” final amb un contrast de sonoritat piano i forte, tant representatiu de l’efecte de clarobscur del Barroc.

     

    Lluís Trullén, crític musical

  • 20221129 Anunci Palau Bach DESKTOP
  • Biografia

    Angela Hewitt, piano

    HEWITT, Angela (c)James Katz

    © James Katz

    Nascuda en una família de músics, Hewitt va començar a tocar el piano amb només tres anys, va actuar en públic amb quatre i un any després ja va guanyar la seva primera beca. Es va formar amb Jean-Paul Sévilla a la Universitat d’Ottawa i el 1985 va guanyar el Concurs Internacional Bach de Toronto, que va impulsar la seva carrera.

    Ocupa una posició única entre les pianistes més destacades de panorama actual. Amb un repertori molt ampli i actuacions freqüents tant en recital i amb les principals orquestres d’Europa, Amèrica i l’Àsia, també és una reconeguda artista discogràfica, especialment admirada per les interpretacions de Bach, que l’han consolidada com una de les seves intèrprets de referència. L’any 2020 va rebre la Medalla Bach de la Ciutat de Leipzig: un gran honor que per primera vegada en els disset anys que té d’història s’atorgava a una dona.

    El març del 2024 Hewitt va iniciar el seu nou gran projecte, The Mozart Odyssey, que inclou la integral dels Concerts per a piano de Mozart, amb els primers concerts al costat de Pierre Bleuse i l’Orquestra Simfònica Nacional d’Estònia. Aquest cicle segueix l’exitós Bach Odyssey (2016-2022), en què va interpretar l’obra completa per a teclat de Bach en dotze recitals presentats arreu del món. El projecte Mozart continua les temporades 2024 i 2025 amb compromisos a nou països, que inclouen actuacions amb la Brussels Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic, Warsaw Philharmonic, Fort Worth Symphony, National Arts Centre d’Ottawa, Toronto i Vancouver Symphony, així com també amb l’Ulster Orchestra.

    Igualment, Hewitt és molt sol·licitada com a directora-intèrpret en col·laboració amb formacions com els Cameristi della Scala, Bochumer Symphoniker, Royal Northern Sinfonia, London Mozart Players i Malaysian Philharmonic. Ha dirigit, a més, les filharmòniques de Hong Kong i Copenhaguen, Lucerne Festival Strings, orquestres de cambra de Zúric, Basilea, Suècia i Stuttgart, Camerata Salzburg, Orpheus Chamber Orchestra de Nova York, Orchestra Ensemble Kanazawa del Japó i Tonkünstler Orchestra de Viena al Musikverein.

    Durant la temporada 2024-25 manté també una intensa activitat com a solista, amb recitals a ciutats com ara Nova York, Seül, Toronto, Viena, Roma, Milà, Utrecht, Berna i Oxford, a més de les seves habituals aparicions al Wigmore Hall de Londres. La temporada inclou, a més, dues gires de retorn a Austràlia i al Japó, amb concerts a Melbourne, Sydney, Adelaide, Tòquio i Kyoto.

    La seva aclamada sèrie discogràfica amb Hyperion dels principals treballs per a teclat de Bach ha estat descrita com “una de les grans joies discogràfiques del nostre temps” («The Sunday Times»). El seu catàleg inclou també obres de Couperin, Rameau, Scarlatti, Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann, Liszt, Fauré, Debussy, Chabrier, Ravel, Messiaen i Granados. Les seves gravacions més recents són els dos primers volums de la integral de les Sonates per a piano de Mozart, publicats el 2022 i el 2023, i amb el tercer previst per al 2025. Després de l’adquisició d’Hyperion per Universal Music Group, tota la seva discografia està disponible a les principals plataformes digitals. Entre les primeres reedicions es troba la seva celebrada versió de les Variacions Goldberg, distingida amb el Diapason d’Or i que, a més, ha estat el seu primer enregistrament editat en vinil (setembre del 2024). Habitualment present a les llistes Billboard, el seu disc Love songs va encapçalar les llistes de música clàssica al Regne Unit durant mesos. El 2015 va ser inclosa al Gramophone Hall of Fame gràcies a la seva popularitat entre els melòmans de tot el món.

    Entre molts altres reconeixements, el 2018 va rebre el Governor General’s Lifetime Achievement Award i el 2015 el títol de Companion of the Order of Canada, la més alta distinció del seu país. El 2006 va ser nomenada OBE per Sa Majestat la reina Elisabet II. És membre de la Royal Society of Canada, té set doctorats honoris causa i és Visiting Fellow del Peterhouse College (Cambridge). El 2020 va rebre la Wigmore Medal per la seva trajectòria i la seva relació de més de trenta-cinc anys amb aquesta sala londinenca.

    Tot i viure a Londres, Hewitt manté residència a Ottawa i també a Úmbria (Itàlia), on fa vint anys va fundar el Trasimeno Music Festival, un festival anual d’una setmana que atrau públic d’arreu del món.

  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dimecres, 01.03.2023 – 20 h
    Sala de Concerts

    Grygory Sokolov, piano

    H. Purcell: A Ground in Gamut en Sol major, Z. 645
    H. Purcell: Suite en Sol menor, Z. 661
    H. Purcell: Una nova melodia irlandesa (Lilliburlero), en Sol major, Z. 646
    H. Purcell: Una nova melodia escocesa, en Sol major, Z. 655
    H. Purcell: Melodia de trompeta en Do major, Z.T. 678, “the Cibell”
    H. Purcell: Suite núm. 2, en La menor, Z. 663
    H. Purcell: Round 0, en Re menor, Z. T. 684
    H. Purcell: Suite núm. 7, en Re menor, Z. 668
    H. Purcell: Chacona en Sol menor, Z. T. 680
    W. A. Mozart: Sonata per a piano núm. 13, en Si bemoll major, K. 333/315c op. 7 núm. 2
    W. A. Mozart: Adagio per a piano en Si menor, Kv. 540

    Preus: de 30 a 60 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex