• Valentin Lukan
    — Mendelssohn, Wagner i Lukan

    Tardes al Palau

    Diumenge, 20 de juliol de 2025 – 17 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Valentin Lukan, orgue


    Felix Mendelssohn (1809-1847)
    Ein Sommernachtstraum, op. 61 (fragments)
    Transcripció de Valentin Lukan

    Ouverture
    Notturno
    Hochzeitsmarsch

    Valentin Lukan (1993)
    Improvisation

    Richard Wagner (1813-1883)
    Lohengrin (fragments)
    Transcripció de Valentin Lukan

    Vorspiel
    Brautmarsch 

    Valentin Lukan
    Jubiliant! Eine Windhymne

     

    Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    #orgue

  • 20250515 Transversal T2526 DESKTOP
  • Poema

    Parla

    Com a l’alzinar,
    allí on el caçador
    atrapa el llapí
    amb la llacera,
    així l’encalç del mot
    que es desdiu del silenci.
    L’alenda del món,
    el tímid remoreig,
    la lesura de no saber-se
    al costat de les coses
    quan es trenca el caos
    i arriba el balbuceig.

    Si algú no se’ns adreça,
    en allò que viu i és,
    com el coneixerem?

    Compartir pa i taula
    és estimar els noms,
    la conversa, el so
    fugaç d’un aleteig
    rere el turó feréstec.

    Perquè l’amor és una escolta.
    I tot ressona i canta.

    Som perquè algú
    ha parlat.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Talismà.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.

  • Anunci programa de mà digital - Palau Digital - Desktop 1300x1854
  • Comentari

    Casats amb l’aire

    Quan una persona estableix vincles profunds i permanents amb una altra, és habitual en la nostra cultura que s’acabin casant. De vegades la paraula s’empra també per referir-se a la proximitat que sentim amb una idea, un objecte o una professió. Els religiosos, per exemple, es casen amb Déu quan fan els seus vots, i hi ha persones que semblen casades amb la seva feina. Estirant l’exemple, no seria agosarat afirmar que els organistes es casen... amb l’aire.

    En el programa d’avui trobem dues marxes nupcials i un himne a l’aire escrit per l’organista que protagonitza el concert, Valentin Lukan. Tota una declaració d’amor amb què culmina una selecció molt especial que reivindica el rei dels instruments en dos vessants que el fan únic: la transcripció i la improvisació.

    En el repertori organístic, la transcripció ocupa un lloc preeminent. Les possibilitats tímbriques de l’orgue fan que els seus tubs i l’aire que hi passa siguin el territori idoni per donar nova vida a obres escrites per a orquestra. Bach, per exemple, transcrivia els Concerts per a violí de Vivaldi per poder-los tocar ell sol i així donar-los a conèixer a Leipzig.

    No és estrany, doncs, que organistes com Lukan hagin volgut indagar en partitures simfòniques per jugar amb les possibilitats del seu instrument. La riquesa d’El somni d’una nit d’estiu (1842) el va animar a fer-ne una transcripció posant a prova el seu talent als teclats. N’escoltarem una selecció, que inclou la cèlebre “Marxa nupcial “ que es va fer un lloc a l’imaginari col·lectiu després que la princesa Victòria d’Anglaterra l’escollís per ser interpretada al final de la seva boda amb el príncep Frederic de Prússia l’any 1858.

    La marxa de Mendelssohn competeix en popularitat amb la que Wagner va incloure a la seva òpera Lohengrin. També va ser Victòria la responsable d’establir-la com a cànon de les bodes actuals, ja que aquest himne es va poder escoltar en un concert de celebració de les seves noces, el mateix 1858. La transcripció per a orgue permet apreciar-ne la solemnitat i l’expressivitat des d’una perspectiva nova.

    Lukan ha integrat la improvisació com una part substancial del seu treball artístic. Aquesta pràctica –tradicional al món organístic– respon, en origen, a les necessitats litúrgiques de l’acompanyament musical a missa i s’ha consolidat també com una forma d’expressió artística i de connexió directa amb el públic. Així, els assistens serem avui testimonis d’una creació musical irrepetible, concebuda en directe sota la influència de l’acústica i l’ambient del Palau.

    El concert acaba amb el ja esmentat Jubilant! Eine Windhymne, aquest himne a l’aire que omple els tubs de l’orgue amb què els organistes es poden arribar a casar. El mateix intèrpret explica que “l’obra explora els cims i les profunditats de l’orgue i es manté en constant moviment”. Partint d’un material temàtic senzill, la composició converteix l’instrument en “un organisme palpitant” en què la dansa i el moviment són protagonistes d’un clímax que deixa pas a “l’himne i l’alegria del vent”. L’obra es va estrenar a la Konzerthaus de Viena el 2016.

     

    Pep Gorgori, musicòleg i periodista, autor de Victòria dels Àngels. Tot semblava tan senzill (Ficta, 2024)

  • anunci Palau Nit programes de mà DESKTOP
  • Biografia

    Valentin Lukan, orgue

    Valentin Lukan

    © Yvonne Fetz

    L’organista austríac Valentin Lukan va néixer l’any 1993. Va iniciar la seva carrera musical com a pianista estudiant a Viena, Frankfurt i Florència i obtingué el segon premi al Concurs Internacional Beethoven de Viena el 2013.

    El cor del seu desenvolupament com a pianista, organista i compositor han estat els estudis amb Danja Lukan a Viena, que des del 2003 és la seva professora i mentora més important.

    L’any 2009 va descobrir l’orgue com el seu veritable instrument i va començar estudis paral·lels d’orgue amb Pier Damiano Peretti a Viena. Posteriorment es va traslladar a Hamburg, on va finalitzar el seu màster, amb matrícula d’honor, amb Wolfgang Zerer el 2017. Va completar la formació amb classes magistrals amb Michel Bouvard (Tolosa de Llenguadoc) i Daniel Roth (París).

    Des de llavors Valentin Lukan s’ha centrat en l’orgue oferint concerts arreu d’Europa: França (Saint-Sulpice, París), Romania (església Negra, Brașov), Espanya (Auditorio de Tenerife, catedral de Barcelona), Alemanya, Letònia i Àustria, entre d’altres. La composició de noves obres per a orgue i la seva interpretació en concert li permeten oferir programes únics i arribar a nous públics. Els darrers anys ha incorporat més de vint obres al seu repertori (tant per a orgue sol com de música de cambra), incloent-hi la seva Suite litúrgica, que va guanyar el segon premi al concurs inaugural de composició per al nou orgue Rieger de la catedral de Sant Esteve de Viena (2020).

    Amb la seva esposa, l’arpista Julia Christine Lukan, crea programes a duo per a arpa i orgue excepcionals. El duo ha actuat amb èxit en sales de concerts i esglésies de tot Europa, com la Wiener Konzerthaus, Konzerthaus de Berlín, ORF-Radiokulturhaus de Viena o el festival ORGANismi d’Iveta Apkalna, entre d’altres. L’any 2023 van publicar el primer àlbum com a duo, Cielo e Terra, amb transcripcions orquestrals romàntiques i cinc obres noves escrites pels dos artistes.

    El seu ampli coneixement del repertori simfònic, operístic i del lied, així com l’experiència en música de cambra i amb orquestra, completen la seva trajectòria i l’han portat a transmetre la passió per la música a les noves generacions de músics a la seva ciutat natal, Viena.

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dimecres, 20.08.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    —Händel, Schumann, Skriabin i Liszt

    Martina Filjak, piano

    G. F. Händel: Suite núm. 7, en Sol menor, HWV 432
    R. Schumann: Faschingsschwank aus Wien, op. 26
    A. Skriabin: Preludi i Nocturn per a la mà esquerra, op. 9
    F. Liszt: Réminiscences de ‘Lucia di Lammermoor’, S. 397

     

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex