• Martina Filjak
    —Händel, Schumann, Skriabin i Liszt

    Estiu al Palau

    Dimecres, 20 d'agost de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Martina Filjak, piano


    Georg Friedrich Händel (1685-1759)
    Suite núm. 7, en Sol menor, HWV 432

    Ouverture (Largo-Presto-Largo)
    Andante
    Allegro
    Sarabande
    Gigue
    Passacaille

    Robert Schumann (1810-1856) 
    Faschingsschwank aus Wien, op. 26

    Allegro. Sehr lebhaft
    Romanza. Ziemlich langsam
    Scherzino
    Intermezzo. Mit grösster Energie
    Finale. Höchst lebhaft

    Aleksandr Skriabin (1872-1915)
    Preludi i Nocturn per a la mà esquerra, op. 9

    Prelude
    Nocturne

    Franz Liszt (1811-1886)
    Réminiscences de ‘Lucia di Lammermoor’, S. 397

    Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa
    La durada del concert és aproximada.
    #piano #modernisme

  • 20250515 Transversal T2526 DESKTOP
  • Poema

    Parla

    Com a l’alzinar,
    allí on el caçador
    atrapa el llapí
    amb la llacera,
    així l’encalç del mot
    que es desdiu del silenci.
    L’alenda del món,
    el tímid remoreig,
    la lesura de no saber-se
    al costat de les coses
    quan es trenca el caos
    i arriba el balbuceig.

    Si algú no se’ns adreça,
    en allò que viu i és,
    com el coneixerem?

    Compartir pa i taula
    és estimar els noms,
    la conversa, el so
    fugaç d’un aleteig
    rere el turó feréstec.

    Perquè l’amor és una escolta.
    I tot ressona i canta.

    Som perquè algú
    ha parlat.


    Lluís Calvo
    Del llibre Talismà.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.

     

  • Comentari

    De l’ampli catàleg de música per a teclat de Händel, amb prou feines es troben accessibles amb relativa facilitat les seves dues col·leccions de Suites publicades en vida, i és precisament en aquesta producció on la llibertat creativa i l’originalitat del músic de Halle es presenten de manera més eloqüent. La col·lecció Suites de Pièces pour le Clavecin (1720) mostra una personalitat original i variada, en trencar l’esquema tradicional tot emprant diferents formes italianes, franceses, alemanyes i britàniques. La Suite núm. 7, en Sol menor, HWV 432 consta de sis moviments, l’últim dels quals, “Passacaille”, és el més popular.

    Durant el 1839 Schumann compon Faschingsschwank aus Wien, op. 26 (Fantasia carnavalesca de Viena) inspirat en l’ambient festiu de la capital austríaca; és de caràcter romàntic i amb referències a la música popular local. Inclou cinc moviments que exigeixen de l’intèrpret una gran agilitat, dinamisme i capacitat expressiva. L’“Allegro” inicial és brillant i dibuixa, en acusats canvis rítmics i d’estat d’ànim, una Marsellesa disfressada, prohibida aleshores per la seva associació revolucionària: després d’un “Romanze” de caràcter líric i ple de nostàlgia, segueixen els passatges lleugers i juganers de l’“Scherzino” i l’emocional i intens “Intermezzo”; l’obra conclou amb un “Finaleexuberant, enèrgic i de gran virtuosisme.

    Fascinant i poc convencional, el Preludi i Nocturn per a la mà esquerra, op. 9 de Skriabin mostra la impressionant inspiració del compositor rus per dibuixar melodies exuberants posant en valor la versatilitat i la brillantor tècnica de la mà esquerra, sovint menyspreada. Influenciada per Chopin i el Romanticisme, l’obra crea la fantasia de ser interpretada a dues mans: un “Preludi” introspectiu i carregat de tensió dramàtica dona pas a un “Nocturn” més líric i somiador que construeix una elegantíssima atmosfera de malenconia.

    Les transcripcions de Liszt d’obres contemporànies es divideixen en dues categories, les que va definir com a “partitures per a piano” (arranjaments fidels en què l’instrument es transforma en una orquestra) i les nombroses paràfrasis que Liszt va anomenar “reminiscències” o “fantasies”, obres seves sobre temes d’altres compositors. El 1841 (revisada el 1859), les Réminiscences de ‘Lucia di Lammermoor’, S. 397, sobre la popularíssima òpera de Donizetti, és un desafiament monumental per a qualsevol intèrpret, una peça lliure que sintetitza els moments més populars i dramàtics de l’obra lírica amb una mestria aclaparadora. 

    Manel Cereijo, musicòleg

  • Biografia

    Martina Filjak, piano

    Martina Filjak

    La pianista croata Martina Filjak s’ha fet un nom en l’escena internacional de concerts gràcies a la seva interpretació apassionada i al brillant domini tècnic de l’instrument. Després de formar-se a l’Acadèmia de Música de Zagreb, va continuar els seus estudis al Conservatori de Viena, a l’Acadèmia de Piano de Como i a la Universitat de Música, Teatre i Mitjans de Comunicació de Hannover. El seu ampli repertori abasta des de Bach fins a Berio i inclou més de trenta Concerts per a piano.

    El seu gran salt internacional es produí el 2009, quan va guanyar el primer premi i el Premi Beethoven al Concurs Internacional de Piano de Cleveland. Des de llavors ha actuat a importants sales de concerts, festivals i amb reconegudes orquestres. El 2023 va ser nomenada directora artística del Festival de Dubrovnik.

    Ha col·laborat amb els directors Michael Schønwandt, Heinrich Schiff, Stanislav Kochanovsky, Alexander Shelley, Hans Graf, Markus Poschner, Stefan Blunier, Paul Goodwin, Manuel Hernández Silva, Josep Caballé-Domenech, Carlos Miguel Prieto i Stefan Sanderling. Aquesta temporada actuarà amb les orquestres Staatskapelle Weimar, Orquestra Filharmònica Pannon de Pécs, Orchestra di Padova e del Veneto, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música i Orquestra de València.

    Ha tocat amb la Cleveland Orchestra, simfòniques de Bilbao, Tenerife, Barcelona i Màlaga, NDR Hannover, La Verdi, Orquestra Filarmónica de Buenos Aires al Teatro Colón, Filharmònica de Turku, Israel Chamber Orchestra, Orquesta Filarmónica de Bogotà, Japan Century Orchestra, Orchestre Philharmonique d’Estrasburg, Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, Deutsche Kammerphilharmonie de Bremen, Staatskapelle Halle, Staatsorchester de Hannover, Filharmònica Robert Schumann, filharmòniques de Dortmund i Núremberg.

    Resideix a la seva ciutat adoptiva, Berlín, li apassiona viatjar i parla set idiomes.

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dimecres, 27.08.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Scarlatti, Haydn, Brahms, Garreta, Albéniz i Skriabin

    Enrique Bagaría, piano

    D. Scarlatti: Sonata en Si menor, K. 87; Sonata en Re major, K. 96
    F. J. Haydn: Sonata núm. 50 en Re major, Hob. XVI:37      
    J. Brahms: Ballada op. 10 núm. 1, en Re menor; Ballade  op. 10 núm. 3, en Si menor; Rapsòdia op. 79 núm. 1, en Si menor   
    J. Garreta: “Sardana” de la Sonata en Do major
    I. Albéniz: Sonata núm. 3, en La bemoll major, op. 68   
    A. Skriabin: Fantasia en Si menor, op. 28

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex