• musicAeterna & Currentzis

    ̶ La Patètica de Txaikovski

    Palau 100

    Diumenge, 14 de maig de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    musicAeterna
    Teodor Currentzis, director


    I

    Richard Strauss (1864-1949)
    Metamorfosis

    II

    Piotr Ílitx Txaikovski (1840-1893)
    Simfonia núm. 6, en Si menor, op. 74, “Patètica” 

    Adagio – Allegro non troppo
    Allegro con grazia
    Allegro molto vivace
    Final. Adagio lamentoso


    Concert inclòs dins de les activitats de l’Any Domènech i Montaner

    Durada aproximada del concert: primera part, 30 minuts | pausa de 20 minuts | segona part, 52 minuts.

    #clàssics #nousreferents

  • Poema

    el terra i el cel

    dibuixa dues línies horitzontals, paral·leles.
    comença per la de sota.

    deixa-hi, a l’entremig,
    prou espai per respirar, per morir-hi.

    desvesteix l’ull.
    arrisca’t a no dir-hi la teva.

    Eduard Escoffet
    El terra i el cel (LaBreu edicions, 2013)

  • Any Domènech i Montaner

    Les Metamorfosis de Richard Strauss i el Palau de la Música Catalana

    Richard Strauss compon Metamorfosis com una obra “que li surt de l’ànima” davant el bombardeig l’any 1943, durant la Segona Guerra Mundial, del Teatre Nacional de Munic, on havia dirigit. “A la meva vellesa ja no hi ha esperança”, va manifestar.

    Temps abans, Lluís Domènech i Montaner s’havia declarat igualment abatut pel bombardeig de la catedral de Reims, l’any 1914, a la Primera Guerra Mundial, que havia vist al setmanari francès «L’Illustration», amb les dramàtiques imatges fotogràfiques inicials que es publicaven a tot Europa.

    Els crítics musicals han reconegut en el tema de Metamorfosis el motiu principal de la “Marxa fúnebre” de la Simfonia Heroica de Beethoven, crit de dolor davant la invasió napoleònica d’Europa (1806).

    Metamorfosis de Richard Strauss és l’il·lustre exemple de modulació a partir de l’estructura bàsica de la composició que esgota totes les possibilitats de la música per meditar, finalment, sobre ella mateixa.

    Al Palau de la Música Catalana, Lluís Domènech i Montaner fa evolucionar el discurs arquitectònic i estètic a partir d’una clara estructura, tot creant una modulació basada en una sèrie de diafragmes visuals que condueixen fins a la boca de l’escenari, on sona la Música. Una metamorfosi on la Natura pren protagonisme creant un magnífic “Jardí de Pedra”.

    Lluís Domènech Girbau, Besnet de Lluís Domènech i Montaner

  • Comentari

    Testaments

    Sí. Aquesta hauria de ser la paraula clau: testaments. Les dues peces d’aquest programa comparteixen una gran quantitat d’aspectes que em fan gairebé impossible de parlar-ne per separat, malgrat que, per descomptat, també presenten una colla de diferències. Però com va dir Borges –amb Funes el memorioso–, pensar és oblidar diferències. Oblidem (i pensem...).

    En alguna enquesta que he llegit una hora o altra, s’esmentava que prop del 90% de les simfonies acaben en tonalitat major, és a dir, happy end. Tot i que la peça dugui al títol una cosa com en... “X menor”, el final és gloriós, exultant, esclatant, o com a mínim, la joia hi queda palesa. Des de la Missa en Si menor de Bach, que acaba amb el “Dona nobis pacem” en Re major, passant per Mozart i el seu Concert per a piano, KV 466, en Re menor; i d’aquí a la Cinquena i la Novena de Beethoven; i d’aquí a la Segona de Mahler (... i la Tercera, la Cinquena, la Setena), i també de Xostakóvitx, les seves Cinquena, Sisena i Desena; a totes, llegiu-ho bé, assoleixen el “triomf” després de moments d’angúnies i patiment dolorosos i feixucs. El lema per aspera ad astra (de l’aspror a les estrelles, o potser més aviat, “a través de l’esforç, el triomf”...) ens ofereix una metàfora de la lluita victoriosa sobre la foscor, la mort, el no-res o, simplement, les contingències de la vida.

    Però... aquest no és el cas.

    Les Metamorphosen i la Patètica comencen en les sonoritats llòbregues de les cordes baixes, es recreen en melodies descendents, imposen la seva calma introspectiva basant-se en un tempo lent i en ben pocs minuts (o segons!) quedem instal·lats al drama i la tragèdia. En algun moment sortim a la superfície, respirem aires optimistes, recordem velles gestes o moments d’alegria, per tornar després de variades “metamorfosis” a submergir-nos, encara més avall, en la negritud, la cosa fúnebre i el “patetisme”, entenent-ho tot plegat com el pathos, amb tot el que pot suposar d’anímic i tràgic: el dol, el plany, la destrucció, la premonició de la mort.

    Per un costat, Strauss, octogenari, ja considera acabada la seva vida després dels bombardeigs que el març del 1943 van destruir els seus teatres adorats de Dresden i, sobretot, de Munic, on es va estrenar Tristan i on el seu pare va tocar la trompa durant més de quaranta-nou anys. Els alemanys perden la guerra, Hitler se suïcida, els russos entren a Berlín i Strauss compon. Per un altre costat, Txaikovski, uns setanta anys abans, també componia el seu rèquiem particular. Malgrat que el debat musicològic sobre la seva mort per còlera o “suïcidi per honor” encara no s’ha escatit, sí que és cert que vuit dies després de l’estrena va morir amb uns ronyons destrossats. Sant Petersburg havia d’escoltar Txaikovski, l’octubre del 1893, amb una peça el final de la qual era lent i en to menor, amb el risc de no ser comprès ni valorat.

    Però anem una mica més al detall. Què és el que es “metamorfosa” a les Metamorphosen de Strauss? Doncs encara no ho sabem amb precisió. D’una banda, s’argumenta que alguns esborranys de l’obra els va començar anys abans com a “Dol per Munic” i que, amb el temps, després potser de llegir les Metamorfosis d’Ovidi o bé poemes de Goethe, l’obra es va “metamorfosar” en la que coneixem. També es pot pensar que les citacions que s’hi fan de Wagner i Beethoven (juntament amb d’altres del propi Strauss) suposessin una transformació constant que culmina amb la més gran de totes: els darrers compassos en què tenim la frase “In memoriam” i la citació directa de la “Marxa fúnebre” de l’Eroica de Beethoven. Tot deixat a les mans de 23 instruments solistes: 10 violins, 5 violes, 5 violoncels i 3 contrabaixos en una textura harmònica tonal de factura straussiana. Com un únic i gegantí “Adagio” d’uns 25-30 minuts de durada, les cordes ens embolcallen amb calidesa sense sacsejades ni xerrameques buides. Tres notes sembla que ens avisen constantment del celebradíssim tema del destí beethovenià amb un final –ja ho hem esmentat– que tanca la fúnebre marxa. El 1945 tota aquesta viscosa massa tonal devia semblar una extravagància..., però Strauss compon el que li ve de gust, com li ve de gust i per les raons que li venen de gust: un testament a una cultura que s’enfonsa per entrar a la posició d’“Alemanya any zero”. Així doncs, una metamorfosi.

    D’altra banda, Txaikovski feia el mateix, però no amb la Rússia tsarista, sinó amb la seva pròpia vida. Malgrat que al segon moviment ens fa ballar un vals curiós, no en 3/4 sinó en 5/4 (hi ha qui diu que fan falta dos peus i mig per ballar-lo...), aquest “vals” no és gens matusser, sinó que està ple d’elegància i gràcia txaikovskiana; i, malgrat que passem el tercer moviment amb una desmesurada força optimista, quan arribem al quart, acabarem com hem començat: enfonsats en la misèria del dolor i la solitud després d’haver recorregut fins a sons ppppp (sí, fins a cinc piani escriu Txaikovski, l’hiperultra pianississimo...). Si voleu, no aplaudiu... (i molt menys al final de la marxa, amb un esclat triomfal que enganya l’auditori desprevingut).

    ¿I per raó de què hem d’endinsar-nos en aquests mons plens de neguit i ombrívols? Quina és la recompensa per transitar per tant de dolor i de tristesa? Per què s’ha d’exercir la il·lusió de la felicitat i tornar al que és inanimat? No ho sé..., d’això tracten els misteris de l’experiència estètica. Només sé que qui menarà aquest viatge d’anada i tornada a l’abisme és el jove grec Teodor Currentzis i els seus “músics eterns”, que pel seu enregistrament de la Patètica han rebut reconeixements públics i, de ben segur, les seves Metamorphosen no s’haurien d’allunyar d’aquesta excel·lència. Cal assumir Currentzis no solament com un director, sinó que va més enllà, cal fer-ho com un actor, un dramaturg de la música que ens tenia acostumats a veure’l amb els seus músics dempeus, sense batuta, però que ara incorpora abillament i actituds més sobris però que en la seva performance es mostra sempre en estat de trànsit. Alguns ho poden qualificar d’efectes mediàtics, d’enfant-terrible, de la cultura de la cancel·lació cultural, dels seus efectismes o d’una gestualitat calculada... El propi Currentzis només parla d’“amistat i honestedat total entre els seus músics”. Però aquests judicis depassen la música mateixa. Vós decidireu.

    Afrontem, doncs, dos testaments musicals, dues peces musicals que ens han estat llegades com a antítesi del “final feliç”, que han esdevingut un exercici a l’estil memento mori; en definitiva, a dues obres d’art que són, així mateix, testimonis del millor de la música occidental, del Romanticisme madur i d’un altre més que tardà. La mort, la destrucció, les tragèdies i les ombres –les artístiques, evidentment...– també poden proporcionar plaer.

    Carlos Calderón Urreiztieta, doctor en humanitats

  • 20230313 Palau 100 T23-24 DESKTOP
  • Biografies

    musicAeterna

    musicAeterna

    © Alexandra Muravyeva

    L’orquestra musicAeterna és un dels conjunts russos més sol·licitats. Està integrat per músics de dotze països i una vintena de ciutats russes. El seu repertori abasta obres mestres antigues, així com dels segles XIX i XX, i composicions experimentals contemporànies.

    Va ser fundat el 2004 per Teodor Currentzis a Novosibirsk, i del 2011 al 2019 va formar part del Teatre d’Òpera i Ballet de Perm, on Currentzis aleshores era el director artístic. El setembre del 2019 musicAeterna va iniciar una nova fase, com a institució independent i amb patrocini privat. La residència creativa de l’orquestra actualment té la seu a la llegendària Dom Radio de Sant Petersburg. Allà, musicAeterna ha creat un centre multidisciplinari per a la cultura i l’educació que du a terme programes amb projectes experimentals i de recerca únics que abasten múltiples àrees de l’art modern.

    Amb Teodor Currentzis, l’orquestra musicAeterna periòdicament fa gires per Europa i la resta del món, amb actuacions a sales de prestigi, com la Konzerthaus de Viena, Philharmonie de Berlín, Elbphilharmonie d’Hamburg, Filharmònica de Munic, Philharmonie de París, Philharmonie de Colònia, Festspielhaus de Baden-Baden, Auditorio Nacional de Madrid i La Scala de Milà. El 2019, l’abast de les seves gires es va ampliar considerablement. Així, el mes de febrer musicAeterna va debutar al Japó i pel novembre va fer-ho als Estats Units. El «New York Times» va qualificar-ne l’actuació com un dels esdeveniments clau de l’any.

    També és una convidada habitual en festivals internacionals, com la RUHRtriennale, Festival de Klara, Festival d’Ais de Provença i Festival Diaghilev. El 2017 va esdevenir el primer conjunt rus a tenir l’honor d’oferir el programa d’obertura del festival de música més prestigiós del món: el Festival de Salzburg. La formació hi va interpretar La clemenza di Tito (producció de Peter Sellars) i el Requiem de Mozart. Des d’aleshores, musicAeterna hi ha participat habitualment.

    Teodor Currentzis i musicAeterna són artistes en exclusiva de Sony Classical. Els seus enregistraments de Mozart, Mahler, Beethoven, Txaikovski, Rameau i Stravinsky han rebut premis musicals de gran prestigi, com l’ECHO Klassik, Edison Klassiek, Premi de l’Acadèmia Japonesa del Disc i el Premi d’Òpera de la «BBC Music Magazine».

  • Teodor Currentzis, director

    Teodor Currentzis

    © Anton Zavjyalov

    És el fundador i director artístic de l’orquestra i cor musicAeterna. Des del 2018 també és el director principal de la Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR.

    Nascut a Grècia, on va començar els estudis musicals, esmenta Rússia com la seva llar des del 1994, en què va començar a estudiar direcció al Conservatori de Sant Petersburg, sota el mestratge del llegendari professor Ilya Musin.

    El 2004, durant la seva etapa com a director principal del Teatre d’Òpera i Ballet de Novosibirsk (2004-2011), fundà l’orquestra i cor musicAeterna, amb els quals treballa la música sacra medieval, òpera barroca i peces experimentals de compositors contemporanis d’avantguarda, incloent-hi encàrrecs. Entre els anys 2011-2019 va ser director artístic del Teatre d’Òpera i Ballet de Perm. El 2019 Teodor Currentzis i musicAeterna es van traslladar a Sant Petersburg, tot convertint Dom Radio en la seva seu creativa.

    Currentzis és un dels fundadors de Territory, festival-escola internacional d’art contemporani que va crear el 2006. Des del 2012 és el director artístic del Festival Diaghilev, que se celebra a Perm, la ciutat natal del famós empresari Serguei Diaghilev.

    Amb musicAeterna i la SWR, Teodor Currentzis fa gires per Europa i la resta del món de manera habitual amb actuacions en sales de prestigi. Com a director d’escena i director musical, ha treballat amb els principals teatres d’òpera de Rússia i d’Europa, com l’Opéra de París, Bayerische Staatsoper, Opernhaus de Zuric, Teatro Real de Madrid i Teatre Bolxoi. També ha col·laborat amb figures clau del teatre modern occidental: Robert Wilson, Romeo Castellucci, Peter Sellars, Dmitri Txerniakov i Theodoros Terzopoulos, entre d’altres. És un convidat habitual de la RUHRtriennale, com també dels festivals de Salzburg, Lucerna i Ais de Provença.

    Teodor Currentzis i musicAeterna són artistes en exclusiva de Sony Classical. Els seus enregistraments de Mozart, Mahler, Beethoven, Txaikovski, Rameau i Stravinsky han rebut nombrosos premis internacionals, com l’ECHO Klassik, Edison Klassiek, Premi de l’Acadèmia Japonesa del Disc i el Premi d’Òpera de la «BBC Music Magazine». Teodor Currentzis ja ha rebut la Màscara d’Or (el prestigiós premi teatral rus) nou vegades en la seva carrera. A més, també ha estat distingit amb el premi Kairos de la Fundació Toepfer. El 2018, el cor musicAeterna va ser guardonat als Premis Internacionals d’Òpera.

  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dijous, 01.06.23 - 20 h
    Sala de Concerts

    Seong-Jin Cho, piano

    J. Brahms: Klavierstucke, op. 76 (moviments núm. 1, 2, 4, 5)
    R. Schumann: Estudis simfònics, op. 13

    Preus: de 25 a 35 euros

    Palau Cambra
    Dilluns, 05.06.23 - 20 h
    Sala de Concerts

    Patricia Kopatchinskaja, violí
    Fazil Say, piano

    L. Janáček: Sonata per a violí i piano
    J. Brahms: Sonata per a violí i piano núm. 3, en Re menor, op. 108
    B. Bartók: Sonata per a violi i piano núm. 1, op. 21, Sz 75, BB 84

    Preu: 35 euros

    Palau Grans Veus
    Dimarts, 06.06.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    Joyce DiDonato, soprano
    Il Pomo d'Oro
    Maxim Emelyanychev, director

    Eden

    Obres d’Ives, Portman, Cavalli, Händel, Gluck, Mahler, Wagner, Valentini, Marini i Mysliveček

    Preus: de 30 a 60 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex