Júlia Pusker
—Joves talents internacionalsPetit Palau Cambra
Diumenge, 14 d'abril de 2024 – 12 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Júlia Pusker, violí
Béla Bartók (1881-1945)
Sonata per a violí sol, Sz. 117 (BB 124)I. Tempo di ciaccona
George Enescu (1881-1955)
Impressions d’enfance, op. 21I. Ménétrier”
Eugène Ysaÿe (1858-1931)
Sis sonates per a violí sol, op. 27III. Ballade
György Kurtág (1926)
Signs, Games and MessagesDoloroso
Eric Tanguy (1968)
Trois pièces pour violon seul (Obra de nova composició, encàrrec d’ECHO – estrena a l’Estat espanyol)Drammatico
Cantabile
GiocosoJohann Sebastian Bach (1685-1750)
Partita per a violí sol núm. 2 en Re menor, BWV 1004I. Xacona
Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada#jovestalents #contemporània
Poema
els meus ulls tenen forats
si hi endinso aquestes mans
m’estiro la flor
de les entranyesel calze que té l’oracle
al seu final
Laia Llobera
Paradísia (2023)Comentari
El punt de partida del concert d’avui són les Sonates i Partites de Johann Sebastian Bach i, en concret, la “Xacona” de la Partita per a violí núm. 2 en Re menor, BWV 1004. “La «Xacona» és una de les obres més meravelloses i misterioses de la història de la música. Adaptant-se a un instrument petit, un home compon un món sencer, ple dels pensaments més profunds i els sentiments més poderosos”, escriuria Johannes Brahms a Clara Schumann. Bach construeix aquest món incommensurable mitjançant processos de variació amb els quals fa esclatar un poderós tema inicial sobre un patró harmònic repetitiu.
Béla Bartók no amagaria el seu deute envers Johann Sebastian Bach en la composició de la Sonata per a violí sol, Sz. 117. El primer moviment de la Sonata, titulat “Tempo di ciaccona”, és un clar homenatge a la “Xacona” de Bach. El seu tema inicial, l’escriptura per a múltiples veus, la cerca dels límits tècnics i expressius de l’instrument i l’ampli espectre emocional que explora l’obra emparenta les dues composicions.
Un altre grup de composicions que no es poden entendre sense les Sonates i Partites de Bach són les Sis Sonates per a violí sol, op. 27 que Eugène Ysaÿe va compondre per a sis prominents violinistes. Ysaÿe va dedicar Ballade, la tercera d’aquestes Sonates, al romanès George Enescu. L’obra, escrita en un sol moviment, transmet la passió i el virtuosisme impetuós d’Enescu i, novament, incorpora una textura contrapuntística feta de múltiples veus que interactuen entre si dins d’un arc d’intensitat creixent.
George Enescu, per la seva banda, és considerat un dels músics més importants de Romania per la seva tasca com a intèrpret, director, compositor i impulsor de la música al seu país. Impressions de la infantesa, op. 28 és una suite en deu moviments que evoca els paisatges i els sons de la seva infantesa. El primer número de la suite, “Ménétrier” (Violinista), és una peça de caràcter rapsòdic, expressiva i exuberant en tots els seus àmbits. La mescla del llenguatge de tradició clàssica amb l’expressivitat popular atorguen a la composició una personalitat encisadora.
L’obra en permanent construcció Signs, games and messages és un exemple paradigmàtic del llenguatge de György Kurtág, el qual es basa en la brevetat, la fragmentació, l’ambigüitat i la intertextualitat. “Doloroso” parteix d’un petit gest, un interval de segona menor, que es propaga al llarg de la peça com les ones superficials sobre un llac en calma. El gest gira sobre si mateix, s’amplia, es recull, en varia els contorns i canvia de forma, alhora que ens introdueix en un estat de meditació.
Júlia Pusker oferirà l’estrena a l’Estat espanyol de Trois pièces pour violon solo, l’obra que Eric Tanguy ha compost per a ella per encàrrec del Müpa de Budapest i l’European Concert Hall Organisation. “La partitura és un homenatge a l’expressivitat del violí i a l’enorme talent de Júlia Pusker, la meravellosa personalitat artística de la qual va marcar la seva composició”, explica Tanguy. Les tres parts de l’obra expressen diferents estats mentals: “Drammatico” és intensa i teatral; “Cantabile” es desenvolupa en una misteriosa línia melòdica, i “Giocoso” ofereix una sensació de joia dins d’una fantasia virtuosa.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografies
Biografies
© Szilvia Csibi
© Szilvia Csibi
Júlia Pusker, violí
Nascuda en una família de músics a Hongria, va començar la seva educació musical a l’Acadèmia Liszt de Budapest abans de traslladar-se a Anglaterra per estudiar amb György Pauk a la Royal Academy of Music de Londres, on va assolir el títol de Màster de Música amb distinció el 2016. Entre el 2016 i el 2021 va ser artista resident de la Queen Elisabeth Music Chapel de Brussel·les, on va treballar amb Augustin Dumay.
Ha estat elogiada per la revista «Strad» per la seva “simplicitat màgica” i descrita com una autèntica “aristòcrata” del violí per «La Libre». Júlia Pusker va assolir un gran protagonisme internacional per les seves actuacions premiades al prestigiós Concurs de Violí Reina Elisabeth 2019 de Brussel·les. A més, ha estat guanyadora de diversos premis destacats, com el reconegut premi Junior Prima i el premi del Festival Cziffra, que distingeixen els millors músics joves d’Hongria.
Entre les seves actuacions recents més destacades figura el concert amb Nationaal Orkest de Bèlgica, Brussels Philharmonic , Franz Liszt Chamber Orchestra, Orquestra Filharmònica Nacional d’Hongria i London Mozart Players.
Seleccionada per al programa Rising Stars de l’European Concert Hall Organisation (ECHO) de la temporada 2023-24, la seva agenda inclou recitals en solitari en algunes de les sales de concerts més prestigioses d’Europa: Casa da Música Porto, Concertgebouw d’Amsterdam, Elbphilharmonie d’Hamburg, Festspielhaus de Baden-Baden, Konzerthaus de Dortmund, Konzerthuset d’Estocolm, Philharmonie de Colònia, Sage Gateshead, Théâtre des Champs Élysées de París, Wiener Konzerthaus, Müpa de Budapest i Palau de la Música Catalana, entre d’altres.
Ha ofert recitals i ha participat en festivals i classes magistrals arreu d’Europa, com ara al Besançon Music Festival, IMS Prussia Cove, Holland International Music Sessions, Acadèmia Kronberg i al festival Encuentro de Música y Academia de Santander.
Com a intèrpret de cambra, ha compartit escenari i ha col·laborat amb Kristóf Baráti, Frank Braley, Gautier Capuçon, Gary Hoffman, Tommaso Lonquich, Jean-Yves Thibaudet i István Várdai.
Els seus enregistraments més recents inclouen el Segon Concert per a violí d’Éric Tanguy amb la Jyväskylä Sinfonia, sota la batuta de Ville Matvejeff (segell Ondine), i el seu disc en solitari amb Zoltán Fejérvári titulat Schubert on violin (Hungaroton).
Júlia Pusker toca un violí Matteo Goffriller del 1690, amablement cedit en préstec per la col·lecció Michael Guttman.
També et pot interessar...
ECHO Rising Stars - Orgue al Palau
Diumenge, 12.05.24 - 12 h
Sala de ConcertsJoves talents internacionals
Sebastian Heindl, orgue
J. S. Bach: Toccata en Fa major, BWV 540
W. A. Mozart: Fantasia per a un orgue mecànic en Fa menor, KV 608
R.Schumann: “Innig” i “Nicht zu schnell”, de Sis estudis en forma canònica per a orgue o piano a pedals
S. Heindl: Estudi per a orgue Hypnotic Beats (2022)
C. Wieck-Schumann: “Le Ballet des revenants” i “Caprice à la bolero” de Quatre peces característiques, op. 5 (transcripció per a orgue de Sebastian Heindl)
M. Eggert: Estrena d’una obra d’encàrrec de ECHO
C.Saint-Saëns / F. Liszt / V.Horowitz: Danse macabre, op. 40 (transcripció per a orgue de Sebastian Heindl)Preu: de 20 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach Torello –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat – Gemma Borràs i Llorens –
Júlia Pusker
—Joves talents internacionalsPetit Palau Cambra
Diumenge, 14 d'abril de 2024 – 12 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Júlia Pusker, violí
Béla Bartók (1881-1945)
Sonata per a violí sol, Sz. 117 (BB 124)I. Tempo di ciaccona
George Enescu (1881-1955)
Impressions d’enfance, op. 21I. Ménétrier”
Eugène Ysaÿe (1858-1931)
Sis sonates per a violí sol, op. 27III. Ballade
György Kurtág (1926)
Signs, Games and MessagesDoloroso
Eric Tanguy (1968)
Trois pièces pour violon seul (Obra de nova composició, encàrrec d’ECHO – estrena a l’Estat espanyol)Drammatico
Cantabile
GiocosoJohann Sebastian Bach (1685-1750)
Partita per a violí sol núm. 2 en Re menor, BWV 1004I. Xacona
Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada#jovestalents #contemporània
Poema
els meus ulls tenen forats
si hi endinso aquestes mans
m’estiro la flor
de les entranyesel calze que té l’oracle
al seu final
Laia Llobera
Paradísia (2023)Comentari
El punt de partida del concert d’avui són les Sonates i Partites de Johann Sebastian Bach i, en concret, la “Xacona” de la Partita per a violí núm. 2 en Re menor, BWV 1004. “La «Xacona» és una de les obres més meravelloses i misterioses de la història de la música. Adaptant-se a un instrument petit, un home compon un món sencer, ple dels pensaments més profunds i els sentiments més poderosos”, escriuria Johannes Brahms a Clara Schumann. Bach construeix aquest món incommensurable mitjançant processos de variació amb els quals fa esclatar un poderós tema inicial sobre un patró harmònic repetitiu.
Béla Bartók no amagaria el seu deute envers Johann Sebastian Bach en la composició de la Sonata per a violí sol, Sz. 117. El primer moviment de la Sonata, titulat “Tempo di ciaccona”, és un clar homenatge a la “Xacona” de Bach. El seu tema inicial, l’escriptura per a múltiples veus, la cerca dels límits tècnics i expressius de l’instrument i l’ampli espectre emocional que explora l’obra emparenta les dues composicions.
Un altre grup de composicions que no es poden entendre sense les Sonates i Partites de Bach són les Sis Sonates per a violí sol, op. 27 que Eugène Ysaÿe va compondre per a sis prominents violinistes. Ysaÿe va dedicar Ballade, la tercera d’aquestes Sonates, al romanès George Enescu. L’obra, escrita en un sol moviment, transmet la passió i el virtuosisme impetuós d’Enescu i, novament, incorpora una textura contrapuntística feta de múltiples veus que interactuen entre si dins d’un arc d’intensitat creixent.
George Enescu, per la seva banda, és considerat un dels músics més importants de Romania per la seva tasca com a intèrpret, director, compositor i impulsor de la música al seu país. Impressions de la infantesa, op. 28 és una suite en deu moviments que evoca els paisatges i els sons de la seva infantesa. El primer número de la suite, “Ménétrier” (Violinista), és una peça de caràcter rapsòdic, expressiva i exuberant en tots els seus àmbits. La mescla del llenguatge de tradició clàssica amb l’expressivitat popular atorguen a la composició una personalitat encisadora.
L’obra en permanent construcció Signs, games and messages és un exemple paradigmàtic del llenguatge de György Kurtág, el qual es basa en la brevetat, la fragmentació, l’ambigüitat i la intertextualitat. “Doloroso” parteix d’un petit gest, un interval de segona menor, que es propaga al llarg de la peça com les ones superficials sobre un llac en calma. El gest gira sobre si mateix, s’amplia, es recull, en varia els contorns i canvia de forma, alhora que ens introdueix en un estat de meditació.
Júlia Pusker oferirà l’estrena a l’Estat espanyol de Trois pièces pour violon solo, l’obra que Eric Tanguy ha compost per a ella per encàrrec del Müpa de Budapest i l’European Concert Hall Organisation. “La partitura és un homenatge a l’expressivitat del violí i a l’enorme talent de Júlia Pusker, la meravellosa personalitat artística de la qual va marcar la seva composició”, explica Tanguy. Les tres parts de l’obra expressen diferents estats mentals: “Drammatico” és intensa i teatral; “Cantabile” es desenvolupa en una misteriosa línia melòdica, i “Giocoso” ofereix una sensació de joia dins d’una fantasia virtuosa.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografies
Júlia Pusker, violí
© Szilvia Csibi
Nascuda en una família de músics a Hongria, va començar la seva educació musical a l’Acadèmia Liszt de Budapest abans de traslladar-se a Anglaterra per estudiar amb György Pauk a la Royal Academy of Music de Londres, on va assolir el títol de Màster de Música amb distinció el 2016. Entre el 2016 i el 2021 va ser artista resident de la Queen Elisabeth Music Chapel de Brussel·les, on va treballar amb Augustin Dumay.
Ha estat elogiada per la revista «Strad» per la seva “simplicitat màgica” i descrita com una autèntica “aristòcrata” del violí per «La Libre». Júlia Pusker va assolir un gran protagonisme internacional per les seves actuacions premiades al prestigiós Concurs de Violí Reina Elisabeth 2019 de Brussel·les. A més, ha estat guanyadora de diversos premis destacats, com el reconegut premi Junior Prima i el premi del Festival Cziffra, que distingeixen els millors músics joves d’Hongria.
Entre les seves actuacions recents més destacades figura el concert amb Nationaal Orkest de Bèlgica, Brussels Philharmonic , Franz Liszt Chamber Orchestra, Orquestra Filharmònica Nacional d’Hongria i London Mozart Players.
Seleccionada per al programa Rising Stars de l’European Concert Hall Organisation (ECHO) de la temporada 2023-24, la seva agenda inclou recitals en solitari en algunes de les sales de concerts més prestigioses d’Europa: Casa da Música Porto, Concertgebouw d’Amsterdam, Elbphilharmonie d’Hamburg, Festspielhaus de Baden-Baden, Konzerthaus de Dortmund, Konzerthuset d’Estocolm, Philharmonie de Colònia, Sage Gateshead, Théâtre des Champs Élysées de París, Wiener Konzerthaus, Müpa de Budapest i Palau de la Música Catalana, entre d’altres.
Ha ofert recitals i ha participat en festivals i classes magistrals arreu d’Europa, com ara al Besançon Music Festival, IMS Prussia Cove, Holland International Music Sessions, Acadèmia Kronberg i al festival Encuentro de Música y Academia de Santander.
Com a intèrpret de cambra, ha compartit escenari i ha col·laborat amb Kristóf Baráti, Frank Braley, Gautier Capuçon, Gary Hoffman, Tommaso Lonquich, Jean-Yves Thibaudet i István Várdai.
Els seus enregistraments més recents inclouen el Segon Concert per a violí d’Éric Tanguy amb la Jyväskylä Sinfonia, sota la batuta de Ville Matvejeff (segell Ondine), i el seu disc en solitari amb Zoltán Fejérvári titulat Schubert on violin (Hungaroton).
Júlia Pusker toca un violí Matteo Goffriller del 1690, amablement cedit en préstec per la col·lecció Michael Guttman.
També et pot interessar...
ECHO Rising Stars - Orgue al Palau
Diumenge, 12.05.24 - 12 h
Sala de ConcertsJoves talents internacionals
Sebastian Heindl, orgue
J. S. Bach: Toccata en Fa major, BWV 540
W. A. Mozart: Fantasia per a un orgue mecànic en Fa menor, KV 608
R.Schumann: “Innig” i “Nicht zu schnell”, de Sis estudis en forma canònica per a orgue o piano a pedals
S. Heindl: Estudi per a orgue Hypnotic Beats (2022)
C. Wieck-Schumann: “Le Ballet des revenants” i “Caprice à la bolero” de Quatre peces característiques, op. 5 (transcripció per a orgue de Sebastian Heindl)
M. Eggert: Estrena d’una obra d’encàrrec de ECHO
C.Saint-Saëns / F. Liszt / V.Horowitz: Danse macabre, op. 40 (transcripció per a orgue de Sebastian Heindl)Preu: de 20 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach Torello –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat – Gemma Borràs i Llorens –