• Juan de la Rubia & Marco Mezquida
    —Bach & forward

    Palau Fronteres

    Dimarts, 14 de juny de 2022 – 22 h

    Sala de Concerts

  • Amb el suport de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo per programes color - Ministerio de Cultura y deporte - Inaem
    • Logo Barcelona Capital Cultural i Científica

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Juan de la Rubia, teclats
    Marco Mezquida, teclats
    Alba G. Corral, artista visual


    Al voltant de la figura de Johann Sebastian Bach,
    ambdós músics disseccionaran preludis d’El clave ben temperat, motius de les Variacions Goldberg i fragments de concerts, corals, fantasies i àries del Kantor de Leipzig. A més, els artistes ens obsequiaran amb dues composicions concebudes expressament per a l’ocasió, una Fuga a cinc veus escrita per Juan de la Rubia i una Passacaglia de Marco Mezquida.

    Les imatges d’Alba G. Corral dialogaran amb la música dins del mateix procés d’escolta i intercanvi d’idees establerts pels músics, per reforçar allò que explica la música, per bé que en altres ocasions seran els músics qui es deixaran guiar per les imatges.

    Durada aproximada del concert: 60 minuts sense pausa

    #nousformats #novacreació

    Podeu trobar aquest concert enregistrat a www.palaudigital.cat, la plataforma gratuïta del Palau amb continguts musicals.

  • Poema

    Hibridació volcànica

    Al mirall de la transparència
    hi ha el reflex d’un rostre
    que es parteix i es duplica,
    tot menjant-se les misèries pròpies.

    Es desfà la línia
    de les promeses inabastables.

    Límits impossibles
    per a un jo doble.

    On acaba el teu alè
    i on comença la meva respiració?

     

    Ets la resposta
    a les preguntes que vaig heretar.

     

     

    Anna Gual
    Proliferació cel·lular
    Ameba (2020)

     

  • 20220428 Anunci Palau100 T2223 DESKTOP
  • Comentari

    Lluny del que tradicionalment ens ha fet creure la historiografia musical, l’art de la improvisació ha tingut una importància cabdal en el desenvolupament dels llenguatges anomenats clàssics. Johann Sebastian Bach i Ludwig van Beethoven, dos dels compositors més importants del cànon clàssic, van ser abans de res grans mestres de la improvisació i bona part del seu llenguatge compositiu és deutor de les troballes que feren improvisant al teclat.

    Aquest vespre dos mestres de la improvisació compartiran l’escenari del Palau de la Música Catalana. Partint de substrats diferents, l’organista Juan de la Rubia i el pianista Marco Mezquida es troben per celebrar la vida i la música a través de l’obra de Johann Sebastian Bach. Les seves improvisacions a dos pianos i orgue disseccionaran preludis d’El clave ben temperat, motius de les Variacions Goldberg i fragments de concerts, corals, fantasies i àries del gran mestre. A les seves mans i peus, els elements de la música de Bach prendran nova vida i noves formes mitjançant un procés continu d’imaginació i creació. Tot i ser un acte del moment, la improvisació es construeix a partir del coneixement profund del material musical i del domini dels recursos amb els quals se’l fa créixer i mutar. D’aquesta manera, Mezquida i De la Rubia ens permetran escoltar com conviuen dos llenguatges allunyats per segles de música, però que comparteixen un amor incondicional cap a aquesta art. La seva audició profunda i una capacitat d’imaginar prodigiosa seran la brúixola que ens guiarà. Com a cirereta del pastís, els músics ens obsequiaran amb dues composicions concebudes expressament per a l’ocasió. De la Rubia ha escrit una Fuga a cinc veus, obra en la qual entrellaça diferents elements temàtics en un teixit contrapuntístic. Mezquida, una Passacaglia en la qual ens delectarà amb una sèrie de variacions sobre un senzill tema inicial.

    Alba G. Corral, artista visual convidada aquesta temporada del Palau de la Música, completa el trio artístic de la vetllada. Corral projectarà sobre els elements de l’escenari –les columnes, el terra, l’orgue– estructures visuals inspirades en les textures, les formes i els colors de l’edifici. Les seves imatges dialogaran amb la música dins del mateix procés d’escolta i intercanvi d’idees establert pels músics. En alguns moments les imatges reforçaran allò que explica la música. Altres vegades seran els músics els qui es deixaran guiar per les imatges.

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • 42è Festival de Torroella
  • Biografies

    Juan de la Rubia, orgue

    ©Igor Studio

    Organista titular de la basílica de la Sagrada Família, va néixer a la Vall d’Uixó (Castelló), on inicià els estudis musicals amb el seu pare i Ricardo Pitarch. Els continuà a diverses capitals europees amb el mestratge d’Óscar Candendo, Wolfgang Seifen, Michel Bouvard i Montserrat Torrent, a més d’Olivier Latry i Ton Koopman. Va rebre cinc premis extraordinaris en diverses especialitats, a més del primer premi del Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España (2002) i el Premi El Primer Palau (2004), guardons que contribuïren a impulsar notablement la seva carrera.

    Té una intensa activitat com a solista, director, acompanyant i continuista, que l’ha portat als principals escenaris d’una trentena de països, entre els quals l’Auditorio Nacional de Música de Madrid, Konzerthaus de Berlín, Gewandhaus de Leipzig, Elbphilharmonie d’Hamburg, així com a les catedrals de Colònia, Westminster, Bogotà, Ciutat de Mèxic i Tunísia, a l’església de St. Sulpice de París i al Teatre Mariïnski i Philharmonia de Sant Petersburg, entre d’altres.

    Ha actuat com a solista amb la Freiburger Barockorchester, Kammerorchester Carl Philipp Emmanuel Bach, Orquesta Nacional de España, Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquesta Barroca de Tenerife, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Orquesta Sinfónica de Galícia, Orquesta de la Comunidad de Madrid, Orquestra de la Comunitat Valenciana, Orquesta Ciudad de Granada i Orquesta de Cuerdas de Bogotà.

    Ha treballat amb els directors Andrew Grams, Simon Halsey, Salvador Mas, Kazushi Ono, Víctor Pablo Pérez o Simon Rattle, entre d’altres. I també ha col·laborat amb les principals formacions corals del país i els solistes Asier Polo, Mireia Farrés, Raquel Lojendio, Marta Mathéu o Philippe Jaroussky, amb qui va enregistrar el CD Sacred cantatas (Erato, 2016), nominat a un Premi Grammy el 2018.

    En l’última dècada, De la Rubia també s’ha especialitzat en la improvisació sobre pel·lícules de cinema mut, entre les quals destaquen Faust i Nosferatu de Murnau o Metropolis de Lang.

    Entre la seva extensa discografia, cal destacar l’enregistrament dedicat a Johann Sebastian Bach –Melómano de Oro el juliol del 2016 i considerat “tota una revelació” per Aleix Palau i “un dels enregistraments més sorprenents de l’any” per Stefano Russomano («ABC»). Ha dedicat el seu darrer treball, enregistrat amb el claviorgue Hauslaib (1590) del Museu de la Música de Barcelona, a la música d’Antonio de Cabezón.

    Membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya, ofereix habitualment masterclasses a Budapest, Stuttgart i Roma.

  • Marco Mezquida, teclats

    @Joan Abella

    Nascut a Maó, fill de dos professors d’ensenyament, als 3 anys ja jugava amb la música. Als 7 els pares el van animar a estudiar piano a l’Escola Municipal de Maó amb Tomé Olives i Ricard Ramisa; anys després va continuar estudiant piano jazz i improvisació amb Suso González, piano clàssic amb Isabel Fèlix i orgue amb Tomé Olives. Es llicencià el 2009 a l’Escola Superior de Música de Catalunya, on estudià la carrera de piano i amb mestres com el lliure improvisador Agustí Fernández, el compositor Lluís Vidal, el pianista Albert Bover, l’organista Juan de la Rubia i el musicòleg Luca Chiantore.

    Des d’aleshores s’ha posicionat entre els músics més ben valorats i reclamats del panorama jazzístic i de les músiques improvisades a l’Estat. El seu llenguatge musical reflecteix totes les músiques que l’han apassionat: el jazz, la lliure improvisació, la música clàssica romàntica, la música moderna, el seu amor pel món de la cançó i la música popular ibèrica i de l’Amèrica Llatina, la contemporània, el pop i el rock, així com el flamenc i la música antiga.

    Ha col·laborat amb músics de renom (Lee Konitz; Dave Liebman, Bill McHenry, Chris Cheek, Elliot Zigmund, Perico Sambeat, Javier Colina, Gorka Benítez, Jordi Rossy, Marc Miralta, Ramón López). També ha conreat la connexió amb el món de la dansa i amb el teatre –composant i enregistrant la música per a dues produccions dirigides per Julio Manrique: El curioso incidente del perro a medianoche, produïda pel Teatre Lliure; E.V.A. de la companyia T de Teatre; una adaptació d’El petit príncep signada per Iván Andrade, i el Combat del segle, produïda per la Sala Beckett i el Grec–.

    Com a creador i líder, ha presentat els seus projectes en auditoris i festivals importants a més d’una trentena de països, i ha dut la seva música a algunes de les sales i els festivals més prestigiosos d’arreu del món, i actuacions als clubs de jazz més emblemàtics del món. Una desena de premis ressegueixen la seva carrera musical: Premi Ciutat de Barcelona 2019, Premi Altaveu 2015, dos Premis Enderrock a millor disc de jazz de l’any, i tres nominacions més; ha estat quatre anys elegit com a músic de l’any per l’AMJM de Catalunya, i finalista a la Montreux Parmigiani Piano Competition a Suïssa. Així mateix va ser elegit Personatge Rellevant de la Vida Menorquina 2018.

    Ha enregistrat una vintena de discos amb els seus propis projectes artístics

    Actualment és líder o bé co-líder de diversos projecte i suma nombrosos enregistraments, vint-i-tres com a líder i una quarantena com músic acompanyant.

  • Alba G. Corral, artista visual & música electrònica

    Alba G. Corral

    ©Claudia Murall

    Alba G. Corral (Madrid, 1977) confessa que va trigar molt de temps a considerar-se artista. La precarietat massa associada a les arts digitals i el fet afegit de ser dona, la feien dues voltes rebel.

    Després de quinze anys instal·lada a Barcelona i de ser considerada un referent internacional en la seva disciplina, aquesta condició ja no la discuteix ningú. Per l’envergadura de la seva feina i per un posicionament gairebé polític de la seva condició de creadora.

    El Palau convida una programadora de codi, de software generatiu, una activista de l’art que coneix el pols de l’underground experimental barceloní de la darrera dècada. Des de sales ja extingides com el Zentraus Club de la Rambla del Raval, espais d’avantguarda com l’Hangar o centres de creació multimèdia com el Niu del Poblenou. Aquest és l’ecosistema d’una artista que ja ha passat per festivals imprescindibles, com Sónar, Eufònic, L.E.V. o Mutek. Una poètica visual que s’ha pogut veure a diferents continents amb formats que van de la instal·lació al full dome. L’estiu passat inaugurava el Festival Grec amb el mític Kronos Quartet en una nova fita com a creadora i performer.

    Però… què fa Alba G. Corral? Pintar paisatges digitals que dialoguen amb la música que acompanya. Exhibicions visuals a gran escala creades a partir de la programació d’un codi algorítmic –comportaments preestablerts– que la visualista condueix en directe. Un imaginari d’una riquesa cromàtica aclaparadora i esbossos que es ramifiquen creant figures improbables.

    En definitiva, i acomplint la profecia de Kandinski: llum, forma, moviment, color i espai que són música visual.

    Composició i programació. Organicitat natural i tecnificació urbana. Matemàtica i art. Binomis que Alba G. Corral ha posat al servei, principalment, de música electrònica i electroacústica, i que el Palau convida a imaginar amb el llenguatge de la clàssica en alguns dels seus concerts i activitats. Una estètica que no només amara la imatge gràfica de la temporada, sinó que es planteja el repte de multiplicar la gran raó de ser de la nostra sala: oferir experiències en viu que es gravin en la memòria.

  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dimecres, 22.06.22 – 20h
    Sala de Concerts

    Infra & The blue notebooks

    Max Richter, piano 
    Louisa Fuller, violí
    Natalia Bonner, violí
    Nick Barr, viola
    Ian Burdge, violoncel 
    Chris Worsey,violoncel 
    Sarah Sutcliffe, narradora a The Blue Notebooks
    Chris Ekers, enginyer de so

    Max Richter:
    Infra
    The blue notebooks

    Preu: de 20 a 50 €

Índex