- Homenatge a Alicia de Larrocha—Centenari del naixement
Concert Extraordinari
Dilluns, 25 de setembre de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
En co-producció amb:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Marta Zabaleta, piano
Alba Ventura, piano
Maria João Pires, piano
Joaquín Achúcarro, pianoJoan Vives, presentador
I
Alicia de Larrocha (1923 - 2009)
2 pecados de juventud:Burlesca
OfrenaIsaac Albéniz (1860 - 1909)
Suite Iberia:El Albaicín
MálagaMarta Zabaleta, piano
Enric Granados (1867 - 1916)
Intermezzo de Goyescas,Alba Ventura i Marta Zabaleta, piano a quatre mans
Pare Soler (1729 - 1783)
Sonata núm. 84 en re majorEnric Granados
Goyescas:“La Maja y el Ruiseñor”
“El Pelele”Alba Ventura, piano
II
Claude Debussy (1862 – 1918)
Suite BergamasquePrélude
Menuet
Clair de lune
PassepiedMaria João Pires, piano
Sergei Rakhmàninov (1873 – 1943)
Preludi Op. 23, núm. 1 en Fa sostingut menorPreludi Op. 23, núm. 10 en Sol bemoll Major
Preludi Op. 32, núm. 12 en sol sostingut menor
Aleksander Skriabin (1872 – 1915)
Estudi op. 21, núm. 1 en Do sostingut menorEstudi Op. 8, núm. 12, en Re sostingut menor (Patetique)
Joaquín Achúcarro, piano
Durada del concert: primera part, 45 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 50 minuts
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música.
#piano #patrimonicatalà #gransfigures
En col·laboració amb els organitzadors del Centenari d'Alicia de Larrocha
Poema
creixen les orquídies entre dents
dels meus augurisben a sota del poema submergit
molt a prop de les coses
sense nomde la tarda que no és ara
sinó sempreLaia Llobera
Llibre de revelacions (2020)Comentari
La pianista Alicia de Larrocha (Barcelona, 23 de maig de 1923 - Barcelona, 25 de setembre de 2009) que va morir el avui fa exactament catorze anys, és una de les personalitats artístiques més importants de la història del Palau de la Música Catalana i del nostre país. La seva presència discreta contrastava amb el temperament i la sensibilitat que desplegava quan posava les mans al teclat i omplia les sales de concerts d’arreu del món –des de Nova York fins a Tòquio, des de Barcelona fins a Viena– amb el seu so inconfusible.
La seva trajectòria de més de setanta anys en escenaris com aquest, des del 1929 fins al 2003, quan va fer la gira mundial de comiat, ha estat una referència per a diverses generacions de pianistes, les que avui volen retre-li aquest homenatge en el centenari del seu naixement.
Els quatre pianistes que protagonitzen l’homenatge estan vinculats a la figura d’Alicia de Larrocha pel seu llarg mestratge i per la seva amistat incondicional. En el cas del mestratge, exercit a l’Acadèmia Marshall, hi participen dues pianistes destacades de la generació actual, Alba Ventura i Marta Zabaleta, que representen la continuïtat de l’escola pianística d’Alicia de Larrocha apresa de Frank Marshall i heretada d’Enric Granados. I en el cas de Maria João Pires i de Joaquín Achúcarro, el vincle amb aquesta pianista genial va ser de profunda amistat, conreada al llarg de dècades i en trobades afectuoses en les gires de concerts pel món.
Sentirem una tria del repertori que va definir la personalitat d’Alicia de Larrocha, començant per Albéniz i Granados, amb les dues peces de la suite Iberia que interpretarà Marta Zabaleta, i amb “La maja y el ruiseñor” i “El pelele” que tocarà Alba Ventura, juntament amb la Sonata núm. 84 del pare Soler. Totes dues interpretaran la versió a quatre mans de l’“Intermezzo” de l’òpera Goyescas de Granados, l’interludi orquestral que aquest compositor català va compondre en una nit a Nova York, el 1916, per a un canvi d’escena. El manuscrit original va caure inesperadament a mans d’Alicia de Larrocha en aquesta mateixa ciutat després d’un dels seus recitals al Carnegie Hall.
Les altres obres que sentirem són d’ofrena a la seva memòria. Ofrena és precisament el títol d’una de les peces per a piano que va compondre els anys quaranta, com una ofrena d’amor quan festejava amb el seu marit, Joan Torra, i que ella mateixa va anomenar “pecats de joventut” i va tancar en un calaix del seu estudi fins fa pocs anys, quan la seva filla Alicia Torra les va fer editar i enregistrar per donar a conèixer la inventiva musical de la seva mare i completar així el seu univers artístic.
Amb dues de les seves peces iniciarem aquest homenatge coral en què Maria João Pires interpretarà la Suite bergamasque de Claude Debussy, una de les obres mestres del piano impressionista francès. I, per acabar, el gran pianista basc Joaquín Achúcarro invocarà la personalitat pianística d’Alicia de Larrocha amb diversos Preludis de Rakhmàninov i amb una selecció d’Estudis de Skriabin.
Mònica Pagès i Santacana, periodista
Biografies
Biografies
Marta Zabaleta, Piano
La pianista guipuscoana va començar els estudis musicals a Sant Sebastià i posteriorment als centres europeus més destacats: CNSM de París amb D. Merlet, Escuela Reina Sofía de Madrid amb D. Bashkirov i Acadèmia Marshall amb Alícia de Larrocha.
Ha rebut premis importants en concursos internacionals, com els de Santander, com a millor pianista espanyola, Darmstadt, i també a Jaén i al Concurs Internacional Pilar Bayona (Saragossa).
Du a terme la seva trajectòria concertística en recital o bé amb orquestres simfòniques, com les d’Euskadi, Bilbao, Extremadura, Castella i Lleó, Múrcia, RTVE, Comunidad de Madrid, Galícia, Còrdova, Màlaga, Granada, València, English Chamber, London Symphony, Berliner Symphoniker, Reina Sofía…, sota la direcció de mestres reconeguts, com C. Davis, D. Gatti, H. Christophers, S. Comissiona, C. Mandeal, M. Venzago, G. Varga, G. Neuhold, J. C. Spinossi, J. Mena, J. M. Encinar, M. Bragado...
En la seva discografia figuren dos enregistraments amb obres de Joaquín Rodrigo (EMI), un amb el Concert basc per a piano d’Escudero (Claves), el Concert per a dos pianos de M. Pompey (RTVE), Goyescas de Granados (La Mà de Guido) i obres de C. Franck i S. Rakhmàninov amb el violoncel·lista Asier Polo (IBS Classical).
Actualment és professora al Centre Superior de Música del País Basc-Musikene i va ser directora de l’Acadèmia Marshall (Barcelona) per desig exprés de la seva antecessora, Alícia de Larrocha.
Recentment ha rebut la Medalla Albéniz.
Biografies
© Ricardo Rios Visual Art
© Ricardo Rios Visual Art
Alba Ventura, piano
Nascuda a Barcelona, va debutar com a solista als tretze anys amb l’Orquestra de Cadaqués i Sir Neville Marriner a Sant Sebastià i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid. Des d’aleshores la seva carrera com a solista internacional no ha parat de créixer, amb invitacions d’auditoris com el Wigmore Hall, Barbican, St. Martin in the Fields, Concertgebouw, Musikverein, Cité de la Musique i Sala Svetlanovsky de Moscou, entre d’altres, a més de les principals sales espanyoles, i a Bogotà i Nova Zelanda. Ha estat dirigida per personalitats com ara Antonini, Harth-Bedoya, Hogwood, Mas, Pons, Ros Marbà i Vásáry, i ha col·laborat amb conjunts importants, com les orquestres Philharmonia i Hallé Orchestra, London Mozart Players, Filarmònica Nacional d’Hongria, Simfònica Nacional Txeca, les principals orquestres espanyoles i els quartets Brodsky, Takacs i Casals.
El 2014 es va presentar amb gran èxit a la Xina i als Estats Units, convidada per la Societat Chopin de Connecticut per oferir una gira de recitals i fer una masterclass a la Hartt School. Entre les distincions que ha rebut, va guanyar les audicions internacionals del Young Concert Artist Trust (YCAT), la concessió del Queen Elisabeth Rosebowl oferta per l’aleshores príncep de Gal·les, la distinció com a Junior Fellow del Royal College of Music durant dos anys, la selecció en el programa Rising Stars que promou l’ECHO (European Concert Hall Organisation) i el Premi Impulsa de la Fundació Príncep de Girona.
El darrer projecte discogràfic d’Alba Ventura consisteix en l’enregistrament de la integral de les Sonates per a piano de Mozart, els dos primers volums de la qual van veure la llum el març del 2020 amb una gran acollida de públic i crítica. Anteriorment també havia dedicat àlbums a Rakhmàninov i als Études (des de Czerny fins a Rautavaara).
Alba Ventura és professora titular al Conservatori Superior de Música del Liceu i, des del curs 2021-22, directora de l’Acadèmia Marshall.
Biografies
© Felix Broede
© Felix Broede
Maria João Pires, piano
Nascuda a Lisboa (23/07/1944), va oferir el primer concert públic als quatre anys; va iniciar els estudis de música i piano amb Campos Coelho i Francine Benoît, i els continuà després a Alemanya amb Rosl Schmid i Karl Engel. A més dels seus concerts, va fer enregistraments per a la discogràfica Erato durant quinze anys i per a Deutsche Grammophon durant dues dècades.
Des dels anys setanta s’ha dedicat a reflectir la influència de l’art a la vida, la comunitat i l’educació, tot mirant de descobrir noves maneres de traslladar aquesta concepció a la societat. Busca noves vies, amb respecte del desenvolupament d’individus i cultures, per fomentar l’intercanvi d’idees. El 1999 va crear a Portugal el Belgais Centre, dedicat a l’estudi de les arts, on Maria João Pires ofereix habitualment tallers interdisciplinaris per a músics professionals i amants de la música. A la sala de concerts de Belgais es fan tot sovint concerts i enregistraments, amb la voluntat de compartir-ho amb la comunitat digital internacional. L’any 2012 la pianista va iniciar dos projectes complementaris a Bèlgica: els Cors Partitura, un projecte que crea i desenvolupa cors per a nens d’entorns desfavorits, i els Tallers Partitura.
Tots aquests projectes tenen com a objectiu crear una dinàmica altruista entre artistes de generacions diferents amb la voluntat de proposar una alternativa a un món massa centrat en la competitivitat. Aquests projectes, tallers i filosofia ja s’estan difonent arreu.
Biografies
Joaquín Achúcarro, piano
“El piano és un instrument de percussió. Alguns pianistes extraordinaris, i Joaquín n’és un, poden fer que sembli que el piano sona en legato i que les notes creixin l'una dins l'altra... Ell té un so molt particular que pocs ben pocs pianistes poden fer. És un fenomen molt particular i recognoscible instantàniament”, Sir Simon Rattle, «Opus Arte DVD»
Nascut a Bilbao, la seva carrera internacional va començar guanyant el Concurs Internacional de Liverpool (que un any abans havia estat per a Zubin Mehta en la modalitat de director d’orquestra) i les crítiques entusiastes dels mitjans de Londres en debutar amb la London Symphony al Royal Festival Hall.
La seva ininterrompuda trajectòria professional l’ha portat per seixanta-un països, i ha actuat a sales tan prestigioses com la Philharmonie de Berlín, Carnegie Hall, Avery Fisher Hall, Concertgebouw, Kennedy Center, Musikverein, Royal Albert Hall, Festival Hall, La Scala, Suntory Hall, Sydney Opera House, sigui en recitals o bé com a solista d’orquestres, entre les quals la Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, La Scala de Milà, Sydney Symphony, London Philharmonic, BBC Symphony, National de France, Yomiuri, Metropolitan Symphony i Philharmonic de Tòquio, RIAS de Berlín, a més de totes les orquestres de l’Estat espanyol, al costat de més de quatre-cents directors: Abbado, Chailly, Davis, Mehta, Ozawa, Rattle...
Nomenat Artista per la Pau per la Unesco a París com a reconeixement a la seva “extraordinària tasca artística”, és acadèmic honorífic de l’Accademia Chigiana de Siena, i també té la Medalla d’Or a les Belles Arts, el Premio Nacional de Música i la Gran Cruz del Mérito Civil. Així mateix, és acadèmic honorari de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid i doctor honoris causa per la Universidad Autónoma de Madrid. La International Astronomical Union va decidir batejar el miniplaneta 22191 amb el nom d’Achúcarro, com a homenatge a la seva trajectòria universal.
La revista francesa «Diapason» ha inclòs un enregistrament seu entre els millors cent discos de piano de tots els temps, al costat de llegendes com Rakhmàninov, Horowitz, Rubinstein, Cortot, Richter, Gould i Brendel.
El seu DVD Achucarro plays Brahms, amb el Concert núm. 2 de Bramhs, al costat de la London Symphony i Sir Colin Davis (Opus Arte) va rebre cinc estrelles a tot Europa i va esdevenir número 1 a la llista de bestsellers d’Amazon. Poc després Euroarts va llançar el DVD Falla and friends, amb Noches en los jardines de España de Falla, amb la Berliner Philharmoniker i Sir Simon Rattle, enregistrat a la Philharmonie de Berlín, que va ser rebut amb lloances de la crítica i del públic.
A petició del compositor, Achúcarro va revisar el Concierto de Joaquín Rodrigo, i el va enregistrar per a Sony amb l’Orquestra de València i Manuel Galduf. Sony també ha reeditat les seves famoses Goyescas i Noches de Falla amb la London Symphony i Eduardo Mata. I el 2019 Sony Japan va publicar un doble CD amb tota la música espanyola enregistrada per Achúcarro. A més, també ha enregistrat per a RCA, BMG, Claves, Ensayo, Dolce Volta, Master of Arts i Etnos, i ha rebut premis pels seus àlbums de Ravel, Falla, Granados, Brahms, Schumann, Schubert, Chopin, Beethoven, Debussy, Bartók, Rakhmàninov, Skriabin, Turina i Hermann.
Des del 1989 té la Càtedra de Piano J. E. Tate de l’SMU de Dallas, i combina els períodes docents amb la seva atapeïda agenda de concerts. El 2008 un grup de persones i institucions de Dallas van crear la Joaquin Achucarro Foundation “per perpetuar-ne el llegat artístic i docent” i ajudar pianistes alumnes seus en l’inici de les carreres respectives.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dijous, 28.09.23 - 20 h
Sala de ConcertsBeethoven, Liszt, Prokófiev, Silvestrov i Liebermann
Dmytro Choni, piano
L. van Beethoven: Sonata per a piano núm. 12,
en La bemoll major, op.26
F. Liszt: “Après une lecture du Dante”: Fantasia
quasi sonata núm. 7, S. 161, dels Années de
Pèlerinage. Deuxième Année: Italie
S. Prokófiev: Sarcasmes, op. 17
V. Silvestrov: Tres Bagatel·les, op. 4
L. Liebermann: Gargoyles, op. 29Preus: de 18 a 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach Torello –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat – Gemma Borràs i Llorens –
- Homenatge a Alicia de Larrocha—Centenari del naixement
Concert Extraordinari
Dilluns, 25 de setembre de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
En co-producció amb:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Marta Zabaleta, piano
Alba Ventura, piano
Maria João Pires, piano
Joaquín Achúcarro, pianoJoan Vives, presentador
I
Alicia de Larrocha (1923 - 2009)
2 pecados de juventud:Burlesca
OfrenaIsaac Albéniz (1860 - 1909)
Suite Iberia:El Albaicín
MálagaMarta Zabaleta, piano
Enric Granados (1867 - 1916)
Intermezzo de Goyescas,Alba Ventura i Marta Zabaleta, piano a quatre mans
Pare Soler (1729 - 1783)
Sonata núm. 84 en re majorEnric Granados
Goyescas:“La Maja y el Ruiseñor”
“El Pelele”Alba Ventura, piano
II
Claude Debussy (1862 – 1918)
Suite BergamasquePrélude
Menuet
Clair de lune
PassepiedMaria João Pires, piano
Sergei Rakhmàninov (1873 – 1943)
Preludi Op. 23, núm. 1 en Fa sostingut menorPreludi Op. 23, núm. 10 en Sol bemoll Major
Preludi Op. 32, núm. 12 en sol sostingut menor
Aleksander Skriabin (1872 – 1915)
Estudi op. 21, núm. 1 en Do sostingut menorEstudi Op. 8, núm. 12, en Re sostingut menor (Patetique)
Joaquín Achúcarro, piano
Durada del concert: primera part, 45 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 50 minuts
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música.
#piano #patrimonicatalà #gransfigures
En col·laboració amb els organitzadors del Centenari d'Alicia de Larrocha
Poema
creixen les orquídies entre dents
dels meus augurisben a sota del poema submergit
molt a prop de les coses
sense nomde la tarda que no és ara
sinó sempreLaia Llobera
Llibre de revelacions (2020)Comentari
La pianista Alicia de Larrocha (Barcelona, 23 de maig de 1923 - Barcelona, 25 de setembre de 2009) que va morir el avui fa exactament catorze anys, és una de les personalitats artístiques més importants de la història del Palau de la Música Catalana i del nostre país. La seva presència discreta contrastava amb el temperament i la sensibilitat que desplegava quan posava les mans al teclat i omplia les sales de concerts d’arreu del món –des de Nova York fins a Tòquio, des de Barcelona fins a Viena– amb el seu so inconfusible.
La seva trajectòria de més de setanta anys en escenaris com aquest, des del 1929 fins al 2003, quan va fer la gira mundial de comiat, ha estat una referència per a diverses generacions de pianistes, les que avui volen retre-li aquest homenatge en el centenari del seu naixement.
Els quatre pianistes que protagonitzen l’homenatge estan vinculats a la figura d’Alicia de Larrocha pel seu llarg mestratge i per la seva amistat incondicional. En el cas del mestratge, exercit a l’Acadèmia Marshall, hi participen dues pianistes destacades de la generació actual, Alba Ventura i Marta Zabaleta, que representen la continuïtat de l’escola pianística d’Alicia de Larrocha apresa de Frank Marshall i heretada d’Enric Granados. I en el cas de Maria João Pires i de Joaquín Achúcarro, el vincle amb aquesta pianista genial va ser de profunda amistat, conreada al llarg de dècades i en trobades afectuoses en les gires de concerts pel món.
Sentirem una tria del repertori que va definir la personalitat d’Alicia de Larrocha, començant per Albéniz i Granados, amb les dues peces de la suite Iberia que interpretarà Marta Zabaleta, i amb “La maja y el ruiseñor” i “El pelele” que tocarà Alba Ventura, juntament amb la Sonata núm. 84 del pare Soler. Totes dues interpretaran la versió a quatre mans de l’“Intermezzo” de l’òpera Goyescas de Granados, l’interludi orquestral que aquest compositor català va compondre en una nit a Nova York, el 1916, per a un canvi d’escena. El manuscrit original va caure inesperadament a mans d’Alicia de Larrocha en aquesta mateixa ciutat després d’un dels seus recitals al Carnegie Hall.
Les altres obres que sentirem són d’ofrena a la seva memòria. Ofrena és precisament el títol d’una de les peces per a piano que va compondre els anys quaranta, com una ofrena d’amor quan festejava amb el seu marit, Joan Torra, i que ella mateixa va anomenar “pecats de joventut” i va tancar en un calaix del seu estudi fins fa pocs anys, quan la seva filla Alicia Torra les va fer editar i enregistrar per donar a conèixer la inventiva musical de la seva mare i completar així el seu univers artístic.
Amb dues de les seves peces iniciarem aquest homenatge coral en què Maria João Pires interpretarà la Suite bergamasque de Claude Debussy, una de les obres mestres del piano impressionista francès. I, per acabar, el gran pianista basc Joaquín Achúcarro invocarà la personalitat pianística d’Alicia de Larrocha amb diversos Preludis de Rakhmàninov i amb una selecció d’Estudis de Skriabin.
Mònica Pagès i Santacana, periodista
Biografies
Marta Zabaleta, Piano
La pianista guipuscoana va començar els estudis musicals a Sant Sebastià i posteriorment als centres europeus més destacats: CNSM de París amb D. Merlet, Escuela Reina Sofía de Madrid amb D. Bashkirov i Acadèmia Marshall amb Alícia de Larrocha.
Ha rebut premis importants en concursos internacionals, com els de Santander, com a millor pianista espanyola, Darmstadt, i també a Jaén i al Concurs Internacional Pilar Bayona (Saragossa).
Du a terme la seva trajectòria concertística en recital o bé amb orquestres simfòniques, com les d’Euskadi, Bilbao, Extremadura, Castella i Lleó, Múrcia, RTVE, Comunidad de Madrid, Galícia, Còrdova, Màlaga, Granada, València, English Chamber, London Symphony, Berliner Symphoniker, Reina Sofía…, sota la direcció de mestres reconeguts, com C. Davis, D. Gatti, H. Christophers, S. Comissiona, C. Mandeal, M. Venzago, G. Varga, G. Neuhold, J. C. Spinossi, J. Mena, J. M. Encinar, M. Bragado...
En la seva discografia figuren dos enregistraments amb obres de Joaquín Rodrigo (EMI), un amb el Concert basc per a piano d’Escudero (Claves), el Concert per a dos pianos de M. Pompey (RTVE), Goyescas de Granados (La Mà de Guido) i obres de C. Franck i S. Rakhmàninov amb el violoncel·lista Asier Polo (IBS Classical).
Actualment és professora al Centre Superior de Música del País Basc-Musikene i va ser directora de l’Acadèmia Marshall (Barcelona) per desig exprés de la seva antecessora, Alícia de Larrocha.
Recentment ha rebut la Medalla Albéniz.
Alba Ventura, piano
© Ricardo Rios Visual Art
Nascuda a Barcelona, va debutar com a solista als tretze anys amb l’Orquestra de Cadaqués i Sir Neville Marriner a Sant Sebastià i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid. Des d’aleshores la seva carrera com a solista internacional no ha parat de créixer, amb invitacions d’auditoris com el Wigmore Hall, Barbican, St. Martin in the Fields, Concertgebouw, Musikverein, Cité de la Musique i Sala Svetlanovsky de Moscou, entre d’altres, a més de les principals sales espanyoles, i a Bogotà i Nova Zelanda. Ha estat dirigida per personalitats com ara Antonini, Harth-Bedoya, Hogwood, Mas, Pons, Ros Marbà i Vásáry, i ha col·laborat amb conjunts importants, com les orquestres Philharmonia i Hallé Orchestra, London Mozart Players, Filarmònica Nacional d’Hongria, Simfònica Nacional Txeca, les principals orquestres espanyoles i els quartets Brodsky, Takacs i Casals.
El 2014 es va presentar amb gran èxit a la Xina i als Estats Units, convidada per la Societat Chopin de Connecticut per oferir una gira de recitals i fer una masterclass a la Hartt School. Entre les distincions que ha rebut, va guanyar les audicions internacionals del Young Concert Artist Trust (YCAT), la concessió del Queen Elisabeth Rosebowl oferta per l’aleshores príncep de Gal·les, la distinció com a Junior Fellow del Royal College of Music durant dos anys, la selecció en el programa Rising Stars que promou l’ECHO (European Concert Hall Organisation) i el Premi Impulsa de la Fundació Príncep de Girona.
El darrer projecte discogràfic d’Alba Ventura consisteix en l’enregistrament de la integral de les Sonates per a piano de Mozart, els dos primers volums de la qual van veure la llum el març del 2020 amb una gran acollida de públic i crítica. Anteriorment també havia dedicat àlbums a Rakhmàninov i als Études (des de Czerny fins a Rautavaara).
Alba Ventura és professora titular al Conservatori Superior de Música del Liceu i, des del curs 2021-22, directora de l’Acadèmia Marshall.
Maria João Pires, piano
© Felix Broede
Nascuda a Lisboa (23/07/1944), va oferir el primer concert públic als quatre anys; va iniciar els estudis de música i piano amb Campos Coelho i Francine Benoît, i els continuà després a Alemanya amb Rosl Schmid i Karl Engel. A més dels seus concerts, va fer enregistraments per a la discogràfica Erato durant quinze anys i per a Deutsche Grammophon durant dues dècades.
Des dels anys setanta s’ha dedicat a reflectir la influència de l’art a la vida, la comunitat i l’educació, tot mirant de descobrir noves maneres de traslladar aquesta concepció a la societat. Busca noves vies, amb respecte del desenvolupament d’individus i cultures, per fomentar l’intercanvi d’idees. El 1999 va crear a Portugal el Belgais Centre, dedicat a l’estudi de les arts, on Maria João Pires ofereix habitualment tallers interdisciplinaris per a músics professionals i amants de la música. A la sala de concerts de Belgais es fan tot sovint concerts i enregistraments, amb la voluntat de compartir-ho amb la comunitat digital internacional. L’any 2012 la pianista va iniciar dos projectes complementaris a Bèlgica: els Cors Partitura, un projecte que crea i desenvolupa cors per a nens d’entorns desfavorits, i els Tallers Partitura.
Tots aquests projectes tenen com a objectiu crear una dinàmica altruista entre artistes de generacions diferents amb la voluntat de proposar una alternativa a un món massa centrat en la competitivitat. Aquests projectes, tallers i filosofia ja s’estan difonent arreu.
Joaquín Achúcarro, piano
“El piano és un instrument de percussió. Alguns pianistes extraordinaris, i Joaquín n’és un, poden fer que sembli que el piano sona en legato i que les notes creixin l'una dins l'altra... Ell té un so molt particular que pocs ben pocs pianistes poden fer. És un fenomen molt particular i recognoscible instantàniament”, Sir Simon Rattle, «Opus Arte DVD»
Nascut a Bilbao, la seva carrera internacional va començar guanyant el Concurs Internacional de Liverpool (que un any abans havia estat per a Zubin Mehta en la modalitat de director d’orquestra) i les crítiques entusiastes dels mitjans de Londres en debutar amb la London Symphony al Royal Festival Hall.
La seva ininterrompuda trajectòria professional l’ha portat per seixanta-un països, i ha actuat a sales tan prestigioses com la Philharmonie de Berlín, Carnegie Hall, Avery Fisher Hall, Concertgebouw, Kennedy Center, Musikverein, Royal Albert Hall, Festival Hall, La Scala, Suntory Hall, Sydney Opera House, sigui en recitals o bé com a solista d’orquestres, entre les quals la Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, La Scala de Milà, Sydney Symphony, London Philharmonic, BBC Symphony, National de France, Yomiuri, Metropolitan Symphony i Philharmonic de Tòquio, RIAS de Berlín, a més de totes les orquestres de l’Estat espanyol, al costat de més de quatre-cents directors: Abbado, Chailly, Davis, Mehta, Ozawa, Rattle...
Nomenat Artista per la Pau per la Unesco a París com a reconeixement a la seva “extraordinària tasca artística”, és acadèmic honorífic de l’Accademia Chigiana de Siena, i també té la Medalla d’Or a les Belles Arts, el Premio Nacional de Música i la Gran Cruz del Mérito Civil. Així mateix, és acadèmic honorari de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid i doctor honoris causa per la Universidad Autónoma de Madrid. La International Astronomical Union va decidir batejar el miniplaneta 22191 amb el nom d’Achúcarro, com a homenatge a la seva trajectòria universal.
La revista francesa «Diapason» ha inclòs un enregistrament seu entre els millors cent discos de piano de tots els temps, al costat de llegendes com Rakhmàninov, Horowitz, Rubinstein, Cortot, Richter, Gould i Brendel.
El seu DVD Achucarro plays Brahms, amb el Concert núm. 2 de Bramhs, al costat de la London Symphony i Sir Colin Davis (Opus Arte) va rebre cinc estrelles a tot Europa i va esdevenir número 1 a la llista de bestsellers d’Amazon. Poc després Euroarts va llançar el DVD Falla and friends, amb Noches en los jardines de España de Falla, amb la Berliner Philharmoniker i Sir Simon Rattle, enregistrat a la Philharmonie de Berlín, que va ser rebut amb lloances de la crítica i del públic.
A petició del compositor, Achúcarro va revisar el Concierto de Joaquín Rodrigo, i el va enregistrar per a Sony amb l’Orquestra de València i Manuel Galduf. Sony també ha reeditat les seves famoses Goyescas i Noches de Falla amb la London Symphony i Eduardo Mata. I el 2019 Sony Japan va publicar un doble CD amb tota la música espanyola enregistrada per Achúcarro. A més, també ha enregistrat per a RCA, BMG, Claves, Ensayo, Dolce Volta, Master of Arts i Etnos, i ha rebut premis pels seus àlbums de Ravel, Falla, Granados, Brahms, Schumann, Schubert, Chopin, Beethoven, Debussy, Bartók, Rakhmàninov, Skriabin, Turina i Hermann.
Des del 1989 té la Càtedra de Piano J. E. Tate de l’SMU de Dallas, i combina els períodes docents amb la seva atapeïda agenda de concerts. El 2008 un grup de persones i institucions de Dallas van crear la Joaquin Achucarro Foundation “per perpetuar-ne el llegat artístic i docent” i ajudar pianistes alumnes seus en l’inici de les carreres respectives.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dijous, 28.09.23 - 20 h
Sala de ConcertsBeethoven, Liszt, Prokófiev, Silvestrov i Liebermann
Dmytro Choni, piano
L. van Beethoven: Sonata per a piano núm. 12,
en La bemoll major, op.26
F. Liszt: “Après une lecture du Dante”: Fantasia
quasi sonata núm. 7, S. 161, dels Années de
Pèlerinage. Deuxième Année: Italie
S. Prokófiev: Sarcasmes, op. 17
V. Silvestrov: Tres Bagatel·les, op. 4
L. Liebermann: Gargoyles, op. 29Preus: de 18 a 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach Torello –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat – Gemma Borràs i Llorens –