• Le Concert de l’Hostel Dieu & Plewniak

    Estiu al Palau

    Dilluns, 24 de juliol de 2023 – 20 h

    Petit Palau

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Stefan Plewniak, violí solista
    Le Concert de l'Hostel Dieu:
    Reynier Guerrero
    , violí
    Florian Verhaegen, violí
    Véronique Bouilloux, violí
    Sayaka Shinoda, violí
    André Costa, violí
    Aurélie Métivier, viola
    Myriam Cambreling, viola
    Aude Walker-Viry, violoncel
    Clara Fellmann, violoncel
    Nicolas Janot, contrabaix
    Nicolas Muzy, tiorba i guitarra
    Franck-Emmanuel Comte, clavecí i direcció


    Antonio Vivaldi (1678-1741)
    Del Concert per a dos violins i violoncel en Sol menor, RV 578a
              I. Adagio e spiccato
              II. Allegro

    Johann Sebastian Bach (1685-1750) 
    Concert per a violí en Re menor, BWV 1052R *
              I.Allegro
              II. Adagio
              III. Allegro

    * transcripció de J. S. Bach: Concert per a clavecí, BWV 1052

    Charles Avison (1709-1770) 
    Del Concerto grosso en Re menor núm. 5 *
              I. Largo

    Del Concerto grosso en Mi menor núm. 3 *
              III. Vivace
              II. Allegro spirituoso

    * extractes de concerts en set parts fets a partir de les lliçons de Domenico Scarlatti (1685-1757)

    Karl Aage Rasmussen (1947)
    The four seasons after Antonio Vivaldi: III. Summer
              I. Allegro non molto
              II. Adagio
              III. Presto

    Steve Reich (1936) 
    D’Electric counterpoint *
              III. Fast

    * arranjament de Reynier Guerrero i Franck-Emmanuel Comte

    Karl Jenkins (1944)
    Concerto grosso “Palladio”
              I. Allegretto
              II. Largo
              III. Vivace

    Aquest concert té una durada de 75 minuts sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #clàssics

     

  • Poema

    postal

    disposar el teló de fons, el cel. 

    engegar la maquinària, el món.

    inclinar la voluntat cap al gest, el drama.

    revinclar-se a la butaca, els llibres.

    respirar fondo, pensar que no hi ets.

    i veure-t’hi cada dia, sota la contenció del cel.

     

    Eduard Escoffet
    Menys i tot (LaBreu Edicions, 2017)

  • Anunci programes de ma Palau 1300x1797 Festival de Torroella 2023
  • Comentari

    El diàleg entre instruments que caracteritza els concerts barrocs donant peu a vertiginosos contrapunts en l’intercanvi de passatges solistes i melodies conjuntes ha inspirat compositors de tots els temps. El model del concerto grosso certament evolucionaria al llarg dels segles XVII i XVIII fins a adoptar la forma del concert romàntic, però per reflotar inesperadament al segle XX: al jazz i a la música contemporània s’assisteix a aquell estira-i-arronsa, que té quelcom d’enfrontament jocós en la permuta del protagonisme i que –en suma– beneficia totes les parts, intèrprets i oients. El nom d’Antonio Vivaldi (1678-1741) és, en aquest sentit, inesquivable. L’expressivitat de la seva pirotècnia cromàtica explora registres festius, però també de profunda emotivitat. S’evidencia als dos moviments del Concert per a dos violins i violoncel en Sol menor, RV 578a, ric en ecos i canvis de ritme, la versió original del qual es va trobar en una biblioteca de Dresden.

    Encara que segurament no ha transcendit per aquest tipus de composicions, Johann Sebastian Bach (1685-1750) va practicar l’escriptura concertant realitzant adaptacions per a altres instruments de les seves pròpies obres. El Concert per a violí en Re menor, BWV 1052R és una versió del Concert per a clavecí, BWV 1052, compost el 1738, que es creu que deriva, curiosament, d’un concert per a violí avui dia desaparegut. Per tant, “la versió d’una versió” és tot el que en queda en absència de l’original. Molt menys celebrat per la posteritat que aquells dos compositors, encara que al seu moment sí que gaudí de reconeixement, sobretot per la sèrie de Concerts en set parts fets a partir de les lliçons de Domenico Scarlatti, va ser el britànic Charles Avison (1709-1770), de qui se’n podrà escoltar una mostra significativa.

    La tendència versionadora, que concilia tradició i modernitat –o, més ben dit, que revela l’atemporalitat inherent a l’acte creador, tot i estar en cada cas inserit en un espai-temps específic amb codis predeterminats– pot trobar-se així mateix a l’obra de Karl Aage Rasmussen (1947). Les arxiconegudes Quatre estacions de Vivaldi són adaptades al nostre temps amb lleugeres però notòries alteracions en ritme i fraseig, tot establint els termes d’“una conversa entre el passat i el present” –s’explica a la gravació discogràfica, realitzada amb el Concerto Copenhagen–, però sobretot insistint en la idea que suggereix que tota interpretació musical implica ja una interpretació, entesa com a apropiació i transformació personal de la matèria primera.

    Després de redescobrir l’Estiu de la mà compositor danès, es podrà escoltar una versió d’Electric counterpoint de Steve Reich (1936), el tercer moviment del qual ha estat arranjat per Reynier Guerrero i Franck-Emmanuel Comte. Aquesta peça icònica del minimalisme musical, d’un magnetisme fascinant en la versió original –per a guitarra elèctrica i gravació en cinta–, posarà en joc les prestacions Le Concert de l’Hostel Dieu, tot fomentant la proliferació de capes que se sobreposen puntualment, amb frenesí ben calculat. Reminiscent d’una cosmovisió pretèrita és el Concerto grosso Palladio de Karl Jenkins (1944). L’equilibri i la proporció inherents a l’arquitectura –d’aquí la referència a l’artista del Renaixement– ressonen en una peça declaradament neoclàssica, que aprofundeix en la tradició per activar en l’oient els ressorts d’una emotivitat perenne.

    Jacobo Zábalo, doctor en humanitats

  • 20231105 Anunci Palau 100 DESKTOP
  • Biografies

    Stefan Plewniak, violí solista

    Stefan Plewniak

    ©Maciej Boguni

    És un director i violinista polonès. És director titular de l’Orchestre de l’Opéra Royal de Versalles i antic director musical de l’Òpera de Cambra de Varsòvia. Així mateix, fundador i director musical de l’orquestra Il Giardino d’Amore i la Cappella dell’Ospedale della Pietà de Venècia, el 2016 va fundar l’orquestra simfònica Feel Harmony. Stefan Plewniak també és el fundador de l’exclusiu segell discogràfic Ëvoe Records, que ha rebut l’atenció i el reconeixement de prestigioses revistes i emissores de ràdio internacionals. Com a director i violinista, s’ha guanyat la fama de “mestre de la química emocional”, i ha estat qualificat com “un huracà sobre l’escenari”.

  • Le Concert de l’Hostel Dieu

    Le Concert de l’Hostel Dieu

    ©Julie Cherki

    Des dels seus inicis, Le Concert de l’Hostel Dieu ha estat un actor important de l’escena barroca francesa. El conjunt es distingeix per una aproximació sensible i dinàmica a la interpretació del repertori vocal i instrumental del segle XVIII promovent-ne sistemàticament un enfocament històric i filològic.

    Sota la direcció de Franck-Emmanuel Comte, artista apassionat i pedagog compromès, el conjunt defensa l’originalitat i l’especificitat d’un repertori regional en què destaquen els manuscrits barrocs conservats a les biblioteques de la regió d’Alvèrnia-Roine-Alps. Així, ofereix diverses interpretacions i edicions de partitures inèdites, riques dels vincles privilegiats que Lió mantenia amb Itàlia.

    Transposar la riquesa i la diversitat de la música barroca al nostre temps és un dels punts forts de Le Concert de l’Hostel Dieu. Nodrit de col·laboracions artístiques estimulants, el conjunt reuneix les diferents estètiques barroques amb diverses cultures i artistes d’orígens diversos. Les seves creacions reinventen el format de concert i tenen com a objectiu arribar a nous públics de diferents edats i també actuar en zones perifèriques.

    A més de crear i actuar, Le Concert de l’Hostel Dieu també dona suport a joves solistes a l’inici de la seva carrera, destacats en concursos internacionals de cant o acadèmies.

    Le Concert de l’Hostel Dieu rep el suport del Consistori de Lió, la regió d’Alvèrnia-Roine-Alps, el Ministeri de Cultura, l’Institut Francès, Bureau Export, ADAMI, SPEDIDAM i Maison de la Musique Contemporaine.


    Amb el suport d'Adami

    • Adami
  • Franck-Emmanuel Comte, clavecí i direcció

    Franck-Emmanuel Comte

    ©Julie Cherki

    Director d’orquestra i clavecinista especialitzat en la interpretació dels repertoris barroc i clàssic amb instruments històrics, s’esforça sobretot per compartir la seva passió amb un públic al més ampli possible. Els seus projectes artístics es desenvolupen habitualment conjuntament amb iniciatives de divulgació musical.

    L’any 1992 va fundar Le Concert de l’Hostel Dieu (LCHD), un conjunt instrumental amb seu a Lió dedicat al repertori barroc, que continua dirigint com a director artístic. Ha dirigit l’orquestra en més de mil cinc-cents concerts i hi ha enregistrat més d’una vintena de CD. Convidat regularment a dirigir a les capitals culturals d’Europa i d’arreu del món, Franck-Emmanuel Comte està especialment interessat en els repertoris barrocs regionals i els projectes interdisciplinaris o no habituals.

    Fortament compromès amb la transmissió i la integració professional, imparteix classes d’estètica barroca a la Université Catholique de Lió i és membre del jurat del Concours International de Chant Baroque de Froville, que cada any descobreix nous talents vocals. També és el director artístic del Centre Musical Internacional J. S. Bach de Saint-Donat i del Festival Baroque du Pays du Mont-Blanc.

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dimecres, 02.08.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    Yukiko Akagi, piano

    F. Chopin
    Masurca núm. 4, op. 17
    Masurca núm. 3, op. 63
    Masurca núm. 4, op. 33
    Balada núm. 3, op. 47
    Andante spianato i Gran Polonesa brillant, op. 22
    S. Rakhmàninov
    Vocalise núm. 14, op. 34
    Sonata per a piano núm. 2, op. 36


    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex