• Enrique Bagaría
    —Scarlatti, Haydn, Brahms, Garreta, Albéniz i Skriabin

    Estiu al Palau

    Dimecres, 27 d'agost de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Enrique Bagaría, piano


    Domenico Scarlatti (1685-1757)

    Sonata en Si menor, K. 87
    Sonata en Re major, K. 96     
     

    Franz Joseph Haydn (1732-1809)
    Sonata núm. 50 en Re major, Hob.XVI:37     

    Allegro con brio
    Largo e sostenuto
    Finale. Presto ma non troppo

    Johannes Brahms (1833-1897)

    Balada  en Re menor, op. 10 núm. 1
    Balada en Si menor,  op. 10 núm. 3
    Rapsòdia en Si menor, op. 79 núm. 1

    Juli Garreta (1875-1925)
    “Sardana” de la Sonata en Do major 

    Molt a poc a poc
    A poc a poc
    Sardana
    Final

    Isaac Albéniz (1860-1909)
    Sonata núm. 3, en La bemoll major, op. 68 

    Allegretto
    Andante
    Allegro Assai    

    Aleksandr Skriabin (1872-1915)
    Fantasia en Si menor, op. 28

    Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa
    La durada del concert és aproximada.
    #piano #modernisme #aniversaris

  • 20250515 Transversal T2526 DESKTOP
  • Poema

    Parla

    Com a l’alzinar,
    allí on el caçador
    atrapa el llapí
    amb la llacera,
    així l’encalç del mot
    que es desdiu del silenci.
    L’alenda del món,
    el tímid remoreig,
    la lesura de no saber-se
    al costat de les coses
    quan es trenca el caos
    i arriba el balbuceig.

    Si algú no se’ns adreça,
    en allò que viu i és,
    com el coneixerem?

    Compartir pa i taula
    és estimar els noms,
    la conversa, el so
    fugaç d’un aleteig
    rere el turó feréstec.

    Perquè l’amor és una escolta.
    I tot ressona i canta.

    Som perquè algú
    ha parlat.


    Lluís Calvo
    Del llibre Talismà.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.

     

  • Comentari

    El recital d’aquest vespre traça un recorregut per la riquesa expressiva del repertori per a teclat, especialment el pianístic, des del segle XVIII fins al principi del segle XX. Obren el programa dues Sonates de Domenico Scarlatti. La Sonata en Si menor, K. 87, d’una arquitectura polifònica complexa, mostra un esperit expressiu molt adequat per al clavicordi, tot i que en aquesta ocasió l’escoltarem interpretada al piano. La segueix la Sonata en Re major, K. 96, coneguda com “la Cacera” per la seva imitació de tocs de trompa; és una peça viva i exigent, que combina ritmes de dansa i textures canviants.

    Amb la Sonata núm. 50, Hob. XVI:37, escrita a Londres l’any 1794, Joseph Haydn demostra maduresa i enginy. Dedicada a la pianista Therese Jansen i pensada per als avançats pianos anglesos, destaca per un primer moviment construït gairebé íntegrament a partir d’un sol motiu, un adagio expressiu d’aire aparentment improvisatori, i un rondó final ple d’humor i brillantor.

    La Balada núm. 1, op. 10 de Brahms, obra de joventut composta l’any 1854 i inspirada en la balada escocesa Edward, és una peça de dramatisme concentrat, amb una atmosfera arcaica i una secció central càlida i noble. La Rapsòdia en Si menor, op. 79 núm. 1, escrita el 1879 i dedicada a Elisabeth von Herzogenberg, conserva aquest esperit passional, amb un fort contrast entre la secció inicial agitada i un passatge central de caràcter líric.

    De Juli Garreta escoltarem la “Sardana”, tercer moviment de la seva Sonata en Do major, del 1923, l’única obra de gran format que va escriure per a piano sol. Aquesta sardana de concert, plena de color i d’exigència tècnica, s’ha convertit en una de les peces més difoses del compositor i sovint s’interpreta com a obra independent.

    La Sonata núm. 3, en La bemoll major, op. 68 d’Isaac Albéniz, escrita durant la dècada del 1880, és una obra romàntica i virtuosa que combina una estructura clàssica amb lirisme i fantasia. Consta d’un “Allegretto” de caràcter contrapuntístic, un moviment lent delicat i un “Allegro assai” de gran dificultat. Tot i que sovint s’interpreta en versió per a guitarra, l’original per a piano mostra una escriptura refinada i creativa.

    Tanca el concert la Sonata-Fantasia en Si menor, op. 28 d’Aleksandr Skriabin, una obra d’un sol moviment amb un lirisme expansiu i una estructura subtilment construïda. Escrita en un moment de poca producció l’any 1900, anticipa la seva Quarta Sonata i reflecteix l’univers visionari del compositor rus.

    Aurèlia Pessarrodona, doctora en musicologia i cantant

  • Biografia

    Enrique Bagaría, piano

    Enrique Bagaría

    L’admiració de la crítica especialitzada i l’estima del públic reafirmen Enrique Bagaría com un dels noms destacats de l’actual panorama pianístic espanyol.

    Va iniciar els seus estudis musicals amb els professors Rosa Masferrer i Luiz de Moura Castro. Va obtenir el títol superior de piano al Conservatori Municipal de Barcelona. Continuà la formació a l’École Normale de Musique Alfred Cortot de París amb el mestre Aquilles Delle Vigne. Va cursar un postgrau al Conservatori Superior del Liceu amb Stanislav Pochekin. Va continuar amb Dimitri Bashkirov, Galina Eguiazarova i Claudio Martínez Mehner a l’Escuela Superior Reina Sofía de Madrid i amb Vadim Suchanov al Richard Strauss Konservatorium de Múnic. Paral·lelament a la seva formació va rebre classes magistrals de mestres com ara Alícia de Larrocha, Elisso Virsaladze, Josep Maria Colom, Andrzej Jasinski, Ralph Gothoni, Vitaly Margulis, Andrew Watts i Boris Petrushansky, entre d’altres.

    Al llarg de la seva carrera ha rebut nombrosos guardons en concursos pianístics, tant nacionals com a internacionals. Cal destacar el primer premi a la 52a edició del Concurs Internacional Maria Canals (Barcelona, 2006) i la seva participació al XV Concurs Internacional de Santander Paloma O’Shea (2005). Tots dos van suposar un gir important a la seva carrera. Des de llavors, la seva progressió ha estat constant i gaudeix d’una reconeguda projecció nacional i internacional.

  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dijous, 18.09.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Homenatge a Ricard Viñes

    Lluís Rodríguez Salvà, piano

    M. Ravel: Menuet antique; “Oiseaux tristes”, de Miroirs; Jeux d’eau; Pavane pour une infante défunte
    C.
    Debussy: “Reflects dans l’eau”, d’Images; “Poissons d’or”, d’Images II; “La cathédrale engloutie”, de Préludes I
    M. Mussorgski: Quadres d’una exposició

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex