Enrique Bagaría
—Scarlatti, Haydn, Brahms, Garreta, Albéniz i SkriabinEstiu al Palau
Dimecres, 27 d'agost de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Enrique Bagaría, piano
Domenico Scarlatti (1685-1757)
Sonata en Si menor, K. 87
Sonata en Re major, K. 96Franz Joseph Haydn (1732-1809)
Sonata núm. 50 en Re major, Hob.XVI:37Allegro con brio
Largo e sostenuto
Finale. Presto ma non troppoJohannes Brahms (1833-1897)
Balada en Re menor, op. 10 núm. 1
Balada en Si menor, op. 10 núm. 3
Rapsòdia en Si menor, op. 79 núm. 1Juli Garreta (1875-1925)
“Sardana” de la Sonata en Do majorMolt a poc a poc
A poc a poc
Sardana
FinalIsaac Albéniz (1860-1909)
Sonata núm. 3, en La bemoll major, op. 68Allegretto
Andante
Allegro AssaiAleksandr Skriabin (1872-1915)
Fantasia en Si menor, op. 28Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa
La durada del concert és aproximada.
#piano #modernisme #aniversarisPoema
Parla
Com a l’alzinar,
allí on el caçador
atrapa el llapí
amb la llacera,
així l’encalç del mot
que es desdiu del silenci.
L’alenda del món,
el tímid remoreig,
la lesura de no saber-se
al costat de les coses
quan es trenca el caos
i arriba el balbuceig.Si algú no se’ns adreça,
en allò que viu i és,
com el coneixerem?Compartir pa i taula
és estimar els noms,
la conversa, el so
fugaç d’un aleteig
rere el turó feréstec.Perquè l’amor és una escolta.
I tot ressona i canta.Som perquè algú
ha parlat.
Lluís Calvo
Del llibre Talismà.
Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.Comentari
El recital d’aquest vespre traça un recorregut per la riquesa expressiva del repertori per a teclat, especialment el pianístic, des del segle XVIII fins al principi del segle XX. Obren el programa dues Sonates de Domenico Scarlatti. La Sonata en Si menor, K. 87, d’una arquitectura polifònica complexa, mostra un esperit expressiu molt adequat per al clavicordi, tot i que en aquesta ocasió l’escoltarem interpretada al piano. La segueix la Sonata en Re major, K. 96, coneguda com “la Cacera” per la seva imitació de tocs de trompa; és una peça viva i exigent, que combina ritmes de dansa i textures canviants.
Amb la Sonata núm. 50, Hob. XVI:37, escrita a Londres l’any 1794, Joseph Haydn demostra maduresa i enginy. Dedicada a la pianista Therese Jansen i pensada per als avançats pianos anglesos, destaca per un primer moviment construït gairebé íntegrament a partir d’un sol motiu, un adagio expressiu d’aire aparentment improvisatori, i un rondó final ple d’humor i brillantor.
La Balada núm. 1, op. 10 de Brahms, obra de joventut composta l’any 1854 i inspirada en la balada escocesa Edward, és una peça de dramatisme concentrat, amb una atmosfera arcaica i una secció central càlida i noble. La Rapsòdia en Si menor, op. 79 núm. 1, escrita el 1879 i dedicada a Elisabeth von Herzogenberg, conserva aquest esperit passional, amb un fort contrast entre la secció inicial agitada i un passatge central de caràcter líric.
De Juli Garreta escoltarem la “Sardana”, tercer moviment de la seva Sonata en Do major, del 1923, l’única obra de gran format que va escriure per a piano sol. Aquesta sardana de concert, plena de color i d’exigència tècnica, s’ha convertit en una de les peces més difoses del compositor i sovint s’interpreta com a obra independent.
La Sonata núm. 3, en La bemoll major, op. 68 d’Isaac Albéniz, escrita durant la dècada del 1880, és una obra romàntica i virtuosa que combina una estructura clàssica amb lirisme i fantasia. Consta d’un “Allegretto” de caràcter contrapuntístic, un moviment lent delicat i un “Allegro assai” de gran dificultat. Tot i que sovint s’interpreta en versió per a guitarra, l’original per a piano mostra una escriptura refinada i creativa.
Tanca el concert la Sonata-Fantasia en Si menor, op. 28 d’Aleksandr Skriabin, una obra d’un sol moviment amb un lirisme expansiu i una estructura subtilment construïda. Escrita en un moment de poca producció l’any 1900, anticipa la seva Quarta Sonata i reflecteix l’univers visionari del compositor rus.
Aurèlia Pessarrodona, doctora en musicologia i cantant
Biografia
Biografia
Enrique Bagaría, piano
L’admiració de la crítica especialitzada i l’estima del públic reafirmen Enrique Bagaría com un dels noms destacats de l’actual panorama pianístic espanyol.
Va iniciar els seus estudis musicals amb els professors Rosa Masferrer i Luiz de Moura Castro. Va obtenir el títol superior de piano al Conservatori Municipal de Barcelona. Continuà la formació a l’École Normale de Musique Alfred Cortot de París amb el mestre Aquilles Delle Vigne. Va cursar un postgrau al Conservatori Superior del Liceu amb Stanislav Pochekin. Va continuar amb Dimitri Bashkirov, Galina Eguiazarova i Claudio Martínez Mehner a l’Escuela Superior Reina Sofía de Madrid i amb Vadim Suchanov al Richard Strauss Konservatorium de Múnic. Paral·lelament a la seva formació va rebre classes magistrals de mestres com ara Alícia de Larrocha, Elisso Virsaladze, Josep Maria Colom, Andrzej Jasinski, Ralph Gothoni, Vitaly Margulis, Andrew Watts i Boris Petrushansky, entre d’altres.
Al llarg de la seva carrera ha rebut nombrosos guardons en concursos pianístics, tant nacionals com a internacionals. Cal destacar el primer premi a la 52a edició del Concurs Internacional Maria Canals (Barcelona, 2006) i la seva participació al XV Concurs Internacional de Santander Paloma O’Shea (2005). Tots dos van suposar un gir important a la seva carrera. Des de llavors, la seva progressió ha estat constant i gaudeix d’una reconeguda projecció nacional i internacional.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dijous, 18.09.25 – 20 h
Sala de ConcertsHomenatge a Ricard Viñes
Lluís Rodríguez Salvà, piano
M. Ravel: Menuet antique; “Oiseaux tristes”, de Miroirs; Jeux d’eau; Pavane pour une infante défunte
C. Debussy: “Reflects dans l’eau”, d’Images; “Poissons d’or”, d’Images II; “La cathédrale engloutie”, de Préludes I
M. Mussorgski: Quadres d’una exposicióPreu: 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Enrique Bagaría
—Scarlatti, Haydn, Brahms, Garreta, Albéniz i SkriabinEstiu al Palau
Dimecres, 27 d'agost de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Enrique Bagaría, piano
Domenico Scarlatti (1685-1757)
Sonata en Si menor, K. 87
Sonata en Re major, K. 96Franz Joseph Haydn (1732-1809)
Sonata núm. 50 en Re major, Hob.XVI:37Allegro con brio
Largo e sostenuto
Finale. Presto ma non troppoJohannes Brahms (1833-1897)
Balada en Re menor, op. 10 núm. 1
Balada en Si menor, op. 10 núm. 3
Rapsòdia en Si menor, op. 79 núm. 1Juli Garreta (1875-1925)
“Sardana” de la Sonata en Do majorMolt a poc a poc
A poc a poc
Sardana
FinalIsaac Albéniz (1860-1909)
Sonata núm. 3, en La bemoll major, op. 68Allegretto
Andante
Allegro AssaiAleksandr Skriabin (1872-1915)
Fantasia en Si menor, op. 28Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa
La durada del concert és aproximada.
#piano #modernisme #aniversarisPoema
Parla
Com a l’alzinar,
allí on el caçador
atrapa el llapí
amb la llacera,
així l’encalç del mot
que es desdiu del silenci.
L’alenda del món,
el tímid remoreig,
la lesura de no saber-se
al costat de les coses
quan es trenca el caos
i arriba el balbuceig.Si algú no se’ns adreça,
en allò que viu i és,
com el coneixerem?Compartir pa i taula
és estimar els noms,
la conversa, el so
fugaç d’un aleteig
rere el turó feréstec.Perquè l’amor és una escolta.
I tot ressona i canta.Som perquè algú
ha parlat.
Lluís Calvo
Del llibre Talismà.
Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.Comentari
El recital d’aquest vespre traça un recorregut per la riquesa expressiva del repertori per a teclat, especialment el pianístic, des del segle XVIII fins al principi del segle XX. Obren el programa dues Sonates de Domenico Scarlatti. La Sonata en Si menor, K. 87, d’una arquitectura polifònica complexa, mostra un esperit expressiu molt adequat per al clavicordi, tot i que en aquesta ocasió l’escoltarem interpretada al piano. La segueix la Sonata en Re major, K. 96, coneguda com “la Cacera” per la seva imitació de tocs de trompa; és una peça viva i exigent, que combina ritmes de dansa i textures canviants.
Amb la Sonata núm. 50, Hob. XVI:37, escrita a Londres l’any 1794, Joseph Haydn demostra maduresa i enginy. Dedicada a la pianista Therese Jansen i pensada per als avançats pianos anglesos, destaca per un primer moviment construït gairebé íntegrament a partir d’un sol motiu, un adagio expressiu d’aire aparentment improvisatori, i un rondó final ple d’humor i brillantor.
La Balada núm. 1, op. 10 de Brahms, obra de joventut composta l’any 1854 i inspirada en la balada escocesa Edward, és una peça de dramatisme concentrat, amb una atmosfera arcaica i una secció central càlida i noble. La Rapsòdia en Si menor, op. 79 núm. 1, escrita el 1879 i dedicada a Elisabeth von Herzogenberg, conserva aquest esperit passional, amb un fort contrast entre la secció inicial agitada i un passatge central de caràcter líric.
De Juli Garreta escoltarem la “Sardana”, tercer moviment de la seva Sonata en Do major, del 1923, l’única obra de gran format que va escriure per a piano sol. Aquesta sardana de concert, plena de color i d’exigència tècnica, s’ha convertit en una de les peces més difoses del compositor i sovint s’interpreta com a obra independent.
La Sonata núm. 3, en La bemoll major, op. 68 d’Isaac Albéniz, escrita durant la dècada del 1880, és una obra romàntica i virtuosa que combina una estructura clàssica amb lirisme i fantasia. Consta d’un “Allegretto” de caràcter contrapuntístic, un moviment lent delicat i un “Allegro assai” de gran dificultat. Tot i que sovint s’interpreta en versió per a guitarra, l’original per a piano mostra una escriptura refinada i creativa.
Tanca el concert la Sonata-Fantasia en Si menor, op. 28 d’Aleksandr Skriabin, una obra d’un sol moviment amb un lirisme expansiu i una estructura subtilment construïda. Escrita en un moment de poca producció l’any 1900, anticipa la seva Quarta Sonata i reflecteix l’univers visionari del compositor rus.
Aurèlia Pessarrodona, doctora en musicologia i cantant
Biografia
Enrique Bagaría, piano
L’admiració de la crítica especialitzada i l’estima del públic reafirmen Enrique Bagaría com un dels noms destacats de l’actual panorama pianístic espanyol.
Va iniciar els seus estudis musicals amb els professors Rosa Masferrer i Luiz de Moura Castro. Va obtenir el títol superior de piano al Conservatori Municipal de Barcelona. Continuà la formació a l’École Normale de Musique Alfred Cortot de París amb el mestre Aquilles Delle Vigne. Va cursar un postgrau al Conservatori Superior del Liceu amb Stanislav Pochekin. Va continuar amb Dimitri Bashkirov, Galina Eguiazarova i Claudio Martínez Mehner a l’Escuela Superior Reina Sofía de Madrid i amb Vadim Suchanov al Richard Strauss Konservatorium de Múnic. Paral·lelament a la seva formació va rebre classes magistrals de mestres com ara Alícia de Larrocha, Elisso Virsaladze, Josep Maria Colom, Andrzej Jasinski, Ralph Gothoni, Vitaly Margulis, Andrew Watts i Boris Petrushansky, entre d’altres.
Al llarg de la seva carrera ha rebut nombrosos guardons en concursos pianístics, tant nacionals com a internacionals. Cal destacar el primer premi a la 52a edició del Concurs Internacional Maria Canals (Barcelona, 2006) i la seva participació al XV Concurs Internacional de Santander Paloma O’Shea (2005). Tots dos van suposar un gir important a la seva carrera. Des de llavors, la seva progressió ha estat constant i gaudeix d’una reconeguda projecció nacional i internacional.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dijous, 18.09.25 – 20 h
Sala de ConcertsHomenatge a Ricard Viñes
Lluís Rodríguez Salvà, piano
M. Ravel: Menuet antique; “Oiseaux tristes”, de Miroirs; Jeux d’eau; Pavane pour une infante défunte
C. Debussy: “Reflects dans l’eau”, d’Images; “Poissons d’or”, d’Images II; “La cathédrale engloutie”, de Préludes I
M. Mussorgski: Quadres d’una exposicióPreu: 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –