• Evgeni Koroliov

    El clave ben temperat de J. S. Bach

    Palau Bach

    Dimecres, 2 de febrer de 2022 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Evgeni Koroliov, piano


    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    El clave ben temperat, BWV 846-869 (llibre I)

    I

    Preludi i fuga I, en Do major, BWV 846
    Preludi i fuga II, en Do menor, BWV 847
    Preludi i fuga VII, en Mi bemoll major, BWV 852
    Preludi VIII en Mi bemoll menor i fuga VIII, en Re bemoll menor, BWV 853
    Preludi i fuga VIII en Fa sotingut major, BWV 858
    Preludi i fuga XIV en Fa menor, BWV 859
    Preludi i fuga XIX, en La major, BWV 864
    Preludi i fuga XX, en La menor, BWV 865
    Preludi i fuga V, en Re major, BWV 850
    Preludi i fuga VI, en Re menor, BWV 851
    Preludi i fuga XI, en Fa major, BWV 856
    Preludi i fuga XII, en Fa menor, BWV 857

    II

    Preludi i fuga XVII, en La bemoll major, BWV 862
    Preludi i fuga XVIII, en Sol menor, BWV 863
    Preludi i fuga XXIII, en Si major, BWV 868
    Preludi i fuga XXIV, en Si menor, BWV 869
    Preludi i fuga IX, en Mi major, BWV 854
    Preludi i fuga X, en Mi menor, BWV 855
    Preludi i fuga XV, en Sol major, BWV 860
    Preludi i fuga XVI, en Sol menor, BWV 861
    Preludi i fuga XXI, en Si bemoll major, BWV 866
    Preludi i fuga XXII, en Si bemoll menor, BWV 867
    Preludi i fuga, III, en Do major, BWV 848
    Preludi i fuga IV, en Do diesi menor, BWV 849

    Durada aproximada del concert: 130 minuts, pausa de 15 minuts inclosa.
    #clàssics #llegendes

  • Poema

    Àlbum

    Ens sobreviurà només aquest llibre

    Les rebesnetes
    trobaran els nostres cossos estesos
    damunt d’aquestes pàgines.

    Plor
    i deliri de família.

    Anna Gual
    Ameba (2020)

  • Comentari

    El subtítol del manuscrit del primer volum d’El clave ben temperat de Bach exposa dues premisses fonamentals del que ha esdevingut un dels compendis més transcendentals de la història de la música. “Preludis i fugues en tots els tons i semitons [...] per a la pràctica i el profit dels músics desitjosos d’instruir-se i per recrear a qui són destres en aquest art”. I Bach en aquest primer volum integrat per 24 preludis i fugues escrits en totes les tonalitats majors i menors de l’escala elevava al màxim exponent els fonaments de l’anomenat temperament igual. Les investigacions sobre l’afinació del teòric Andreas Werckmeister van culminar l’any 1691 amb la publicació del Musikalische Temperatur. L’exactitud en la divisió de l’octava natural en dotze semitons a igual distància permetia l’afinació precisa dels instruments de teclat en totes les tonalitats; l’únic interval pur ara seria l’octava i la possibilitat de modular lliurement per totes les tonalitats obriria les portes a la música del futur. Aquest nou mètode d’afinació s’oposava al temperament natural que, grosso modo, creava imprecisions intervàl·liques quan s’empraven les tonalitats amb gran nombre de sostinguts i bemolls.

    I sí, els estudiants de clave, de piano (alguns de molt avantatjats, com un jove Evgeni Koroliov que dècades enrere i amb disset anys ja va interpretar el primer volum en directe a Moscou), hi han après al llarg dels segles la rapidesa en l’articulació o l’entrenament de la polifonia. Tots els grans mestres i compositors (des de Mozart –que va conèixer l’obra mitjançant el baró Gottfried van Swieten i fins i tot en va transcriure fugues del segon volum per a quartet de corda– fins a Xostakóvitx, passant per Beethoven, Chopin, Schumann...) s’hi han apropat inexorablement en la interpretació i en l’aprofundiment de l’estudi.

    L’origen d’aquest primer volum es remunta a l’any 1720, quan Bach ocupava el lloc de mestre de capella i director de música de cambra al servei del príncep Leopold d’Anhalt-Köthen, una cort calvinista on el compositor d’Eisenach quedava eximit d’escriure música religiosa per centrar-se exclusivament en la música instrumental. Allí escriví entre desenes de composicions inoblidables un llibre d’exercicis per al seu fill de deu anys Wilhelm Friedemann que esdevindria la gènesi d’un volum acabat a Köthen el 1722 i que seria imprès pòstumament l’any 1801. Vint-i-quatre preludis amb les fugues corresponents –exemplificació pràctica del domini de la tècnica del contrapunt– sublims –com la quarta a cinc veus–, trepidants –com la desena a dues veus– o serenes –com l’escrita en Sol menor (núm. 16). La monumental i complexa fuga en La menor (núm. 20) o la transcendència de la fuga a cinc veus en Si bemoll menor (núm. 22) precedeixen la immensa i sumptuosa fuga en si menor que clou aquest primer llibre. Totes les fugues venen precedides per preludis monotemàtics, celebèrrims –com el primer, segon, cinquè o sisè–, transcendentals –com el vuitè–, d’alta demanda d’articulació –com el desè–, emotius –com l’escrit en Sol menor– o d’un sublim misticisme –com l’assolit al darrer.

    Koroliov els darrers anys ja ens ha portat al Palau L’art de la fuga (2016) o les Variacions Goldberg (2019) fent sempre bo l’elogi que va proclamar György Ligeti: “Si hagués d’endur-me a una illa deserta només una obra musical, triaria el Bach de Koroliov. El sentiria fins al meu darrer alè”.

    Lluís Trullén, crític musical de la «Revista Musical Catalana»

  • 20220112 Palau Generic DESKTOP
  • Biografia

    Evgeni Koroliov, piano

    20131209_Koroliov

    Nascut a Moscou (1949), és conegut per la seva extraordinària presència al panorama pianístic internacional. Lluny de centrar-se únicament en l’espectacularitat, Koroliov fascina el públic a través d’una profunda comprensió intel·lectual de les obres que interpreta i al servei de les quals posa el seu ampli ventall de capacitats artístiques i interpretatives.

    Koroliov va estudiar piano al reconegut Conservatori Txaikovski de Moscou. Entre els seus professors hi havia Heinrich Neuhaus, Maria Judina, Lew Oborin i Lew Naumow. Va guanyar el Gran Premi Clara Haskil (Vevey, 1977), entre altres concursos, com l’Internacional Bach (Leipzig, 1968), Van Cliburn (Fort Worth, 1973) i Bach Piano (Toronto, 1985). Resideix a Hamburg des del 1978 i va treballar com a professor a la Universitat de Música i Teatre d’Hamburg fins al 2015. El seu ampli repertori comprèn des del Barroc, el Classicisme vienès i l’Impressionisme fins a Ligeti i Kurtág, a més de tenir una afinitat especial amb Bach.

    Evgeni Koroliov ha actuat en molts escenaris de renom internacional, com ara: Konzerthaus de Berlín, Laeiszhalle d’Hamburg, Gewandhaus de Leipzig, Herkulessaal de Munic, Alte Oper de Frankfurt, Konzerthaus de Viena, Conservatorio Verdi de Milà, Teatro Olimpico de Roma, Acadèmia Liszt de Budapest, Concertgebouw d’Amsterdam, Gulbenkian Foundation de Lisboa, Palais des Beaux Arts de Brussel·les, Palau de la Música Catalana, Théâtre des Champs Élysées de París... Ha ofert actuacions com a convidat als festivals Montreux i Salzburg, International Bach Academy de Stuttgart, Rheingau i Schleswig-Holstein, Chopin Festival de Varsòvia, Bachfest de Mont-real, Settembre Musica de Torí i al Festival La Roque d’Anthéron.

    Juntament amb Helmuth Rilling i el Bach-Collegium Stuttgart va oferir una gira per Alemanya interpretant Concerts per a piano de Bach i va tocar Concerts de Mozart amb Valery Gergiev i l’Orquestra del Teatre Mariïnski de Sant Petersburg. Ha actuat repetidament amb la Kremerata Baltica de Gidon Kremer i el Concerto Budapest d’András Keller. En el cicle de piano de la Berliner Philharmoniker, Evgeni Koroliov va ser aclamat per la seva interpretació de L’art de la fuga de Bach el 2014. La temporada 2020-21 va tocar la integral de les Sonates per a piano de Beethoven a la Beethoven-Haus de Bonn.

    Interessat igualment per la música de cambra, Koroliov ha tocat amb col·legues com Natalia Gutman i Mischa Maisky, el Keller Quartet i el Prazák Quartet. Actua habitualment amb la seva dona, la pianista Ljupka Hadzigeorgieva, amb qui forma el Duo Koroliov.

    Evgeni Koroliov ha gravat per a TACET, Hänssler Classic, Profil i el segell de la Hessischer Rundfunk. La seva interpretació de les Variacions Goldberg al Bachfest Leipzig 2008 va ser publicada per EuroArts en DVD. Ha rebut molts premis pels seus enregistraments, incloent-hi el Premi de la Deutschen Schallplattenkritik per un CD amb obres en solitari i en duo de Bach juntament amb la seva dona, i el premi en la categoria de solista dels International Classical Music Awards (ICMA) pel seu darrer CD sobre Schubert. Juntament amb la seva dona, amb Anna Vinnitskaya i la Kammerakademie Potsdam ha enregistrat els Concerts de J. S. Bach per a un, dos i tres pianos (Alpha Classics).

  • També et pot ineressar...

    Palau Piano
    Dimarts, 22.02.2022 - 20 h
    Sala de Concerts

    Grigory Sokolov, piano

    Programa per determinar

    Preus: de 30 a 60 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex