• Duo Shalamov
    —Cruixent, Debussy i Guastavino

    Palau Fronteres

    Dimecres, 10 de maig de 2023 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Duo Shalamov:
    Alina Shalamov, piano
    Nikolay Shalamov, piano

    Miquel Vich, percussió


    I

    Ferran Cruixent (1976)
    Binary

    Claude Debussy (1862 - 1918)
    Prélude à l'aprés-midi d'un Faune

    Ferran Cruixent
    Digital Shadows

    Bit Dropping
    Silent Chords
    Digital Waltz
    Reprise
    Ricercare

     

    II

    Claude Debussy
    Lindaraja per a dos pianos

    Carlos Guastavino (1912-2000)
    Tres romances argentinos

    Las niñas de Santa Fe
    Muchacho Jujeño
    Baile en Cuyo

    Ferran Cruixent
    “Miralls” Trio per a dos pianos i percussó

    Preludi nocturn
    Rondó fugat

    Durada aproximada del concert: 90 minuts.
    Primera part, 38 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 35 minuts.

    #jovestalents #novacreació

  • Poema

    mudances

    canviar de casa, abandonar
    trossos de sentit en una
    arquitectura, desendreçar
    l’ara, fer de l’instant
    memòria, fer un tall precís
    entre el desig i
    l’abast, pensar la mà,
    no desplegar-la sobre el cos
    altre, desterrar uns
    fonaments, ofegar una
    llum, altre enllà de la nosa.

    cloure, i de nou.

    Eduard Escoffet
    El terra i el cel (LaBreu Edicions, 2013)

  • 20230313 Palau 100 T23-24 DESKTOP
  • Comentari

    Molt més rica del que es creu habitualment, l’exuberant literatura pianística per a dos intèrprets és la protagonista absoluta del concert d’avui. Una proposta de gran exigència tècnica i frondosa sonoritat que presta atenció especial a la creació més actual sorgida del compositor convidat de la temporada, Ferran Cruixent.

    A diferència del repertori per a piano a quatre mans, amb orígens vinculats a l’entreteniment domèstic, la creació per a dos pianos ha estat associada històricament a la interpretació en públic, fet que ha conferit a aquestes obres una més gran espectacularitat i virtuosisme. I aquest programa és una mostra magnífica d’un repertori que va gaudir d’una popularitat especial al segle XIX, al llarg del qual foren molt comunes les transcripcions per a dos pianos d’obres simfòniques.

    Entre els compositors que es varen acostar a aquesta forma hi ha Claude Debussy, que a més d’obra original va arranjar algunes peces orquestrals per a duo de pianos; entre les quals, la seva creació més cèlebre, expressió per excel·lència de l’estètica impressionista, el poema simfònic Preludi per a la migdiada d’un faune. Estrenat a París el 22 de desembre de 1894, Debussy el va transcriure per a dos pianos l’any següent. Lindaraja, en canvi, és la primera de les dues composicions que creà per a dos pianos i, tal com un poema de Mallarmé havia inspirat el Preludi, aquí van ser els relats de Washington Irving i uns gravats que va veure a una revista il·lustrada els que el van acostar a l’exotisme de l’Alhambra de Granada. Fou la seva primera composició clarament espanyola, i en aquesta, els dos pianos, com un únic instrument, ens dibuixen un món ple de màgia i fantasia. Llunyana i també plena de misteri és la terra que inspira els Tres romances argentinos, per a dos pianos, de Carlos Guastavino. Obra estructurada en tres moviments –“Las niñas”, “Muchacho jujeño” i “Baile «el Cuyo»–, l’autor ens ofereix una peça de gran brillantor rítmica sota l’alè inconfusible de la música popular de la seva terra.

    Entrellaçades amb aquestes creacions ens arriben tres obres del barceloní Ferran Cruixent. Binary (2015), que obre l’audició, és una obra d’un sol moviment, inspirada en la fascinació del compositor pels perills de la dependència tecnològica, un tema que aborda sovint a les seves creacions. En aquesta obra, els intèrprets han de tocar seguint tècniques especials, com el cyber ​​​​singing, en què un arxiu d’àudio és reproduït pels músics des dels seus telèfons mòbils, fet que així estableix un nou tipus d’interacció entre autor i intèrprets. Aquesta mateixa tècnica s’utilitza a Digital shadows, obra encàrrec del Berlin Piano Duo Festival, estrenada a la Philharmonie de Berlín el 19 de març passat i, com l’anterior, pels mateixos intèrprets d’avui. Inspirada en l’imaginari dels videojocs, està dividida en cinc escenes poètiques i els dos pianos hi juguen a ser l’ombra o l’avatar de l’altre, a fi de combinar-se en una única realitat: la percebuda pel públic. Per finalitzar, Miralls (2004), per a dos pianos i percussió, és una obra dividida en dos moviments molt contrastants, que ens volen mostrar com la música pot afectar la psique humana si es prenen com a base tempos completament oposats.

    Ana María Dávila, periodista musical

  • Biografies

    Duo Shalamov

    DUO SCHALAMOV (c)Roman Drits

    Fundat el 2009, és una formació musical ben especial: dos pianistes solistes, músics i artistes, que actuen fosos en una extraordinària simbiosi; dues personalitats, amb idees i emocions individuals, unificades en la seva creació musical.

    Un dels seus reconeixements més rellevants ha estat el primer premi del Concurs Internacional de Música ARD de Munic el setembre del 2015. Alina i Nikolay no només van rebre la més alta valoració del jurat, sinó que també van ser guardonats amb el premi del públic i el premi a la millor interpretació de la composició obligada de Ferran Cruixent, encarregada especialment per a aquell certamen. Amb aquest èxit formen part dels 64 anys d’història del Concurs ARD, en què només s’han concedit tres primers premis a la categoria de duet de pianos.

    Alina i Nikolay van començar a tocar junts com a duet a Bulgària, sota la supervisió i direcció de la professora Milena Mollova, pianista búlgara de renom mundial i una de les poques alumnes del llegendari Emil Gilels. L’any 2011 el Shalamov Piano Duo es va traslladar a Madrid després de ser acceptat a la prestigiosa Escuela Superior de Música Reina Sofía. Durant el període 2011-2013 la jove parella va tenir l’oportunitat d’ampliar el repertori i treballar amb un gran nombre de músics. Gràcies als seus estudis a Madrid van ser convidats a l’Auditorio Nacional de Madrid i al Palau de la Música Catalana.

    El 2014  van fer els estudis de mestratge a la Hochschule für Musik und Theater (HMT) de Rostock, amb el professors Hans-Peter i Volker Stenzl, tots dos reconeguts músics i pedagogs. El 2016 el duo va debutar a la cèlebre sala de concerts Henry le Boeuf de Brussel·les, on va oferir un recital al cicle Steinway Prizewinner Concerts.

    Els concerts del duo han estat retransmesos per diverses emissores de ràdio i televisió, entre les quals ARD, BR, NDR, WDR, RBB, RTBF, SWR...

    El 2019 va rebre el Diploma Konzertexamen de l’HMT Rostock després de graduar-se amb la màxima valoració. Actualment, tots dos pianistes resideixen a Berlín i són artistes Bechstein. Els seus guardons van començar el 2009 amb el primer premi del Concurs Internacional Franz Schubert a Ruse (Bulgària), i van continuar el 2013 amb quart premi del Concurs Arthur Rubinstein de Moscou, i especialment el 2015 amb el primer premi així com el premi a la millor interpretació d’una composició de Franz Schubert del Concurs de Piano Schubert per a Duos de Jeseník (República Txeca), i igualment van obtenir el segon premi del Concurs Internacional de Música de Cambra de Ciudade de Alcobaça (Portugal) i el Musikpreis de la fundació Bruno Frey-Stiftung, mentre que el 2016 van rebre el primer premi del Concurs Verfemte Musik de Schwerin (Alemanya).

  • Miquel Vich, percussió

    ©Tristán Pérez-Martín

    Nascut a Sabadell (1992), és un dels principals exponents de la renovació del món de la percussió al nostre territori, camp en el qual ha destacat per la versatilitat i iniciativa. Format a l’ESMUC i al Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Lió, actualment fa tasques de director artístic del grup Frames Percussion, del qual és membre fundador; també és membre del duo Parcours. Des del 2022 és el nou director artístic del cicle Difraccions (antic cicle Out·Side) juntament amb la pianista Lluïsa Espigolé.

    Com a percussionista freelance experimentat en la creació i interpretació de noves músiques, col·labora habitualment amb les principals formacions del panorama musical actual, com CrossingLines Ensemble, BCN216 i Barcelona Modern, a més d’haver-ho fet amb els Barcelona Clarinet Players, Ensemble Arcema de París, l’Ensemble0 (França) o l’Ictus Ensemble de Brussel·les.

    El músic sabadellenc ha treballat i estrenat obres d’un gran nombre de compositors, com Hèctor Parra, Manuel Rodríguez-Valenzuela, Núria Giménez-Comas, Agustí Charles, Sirah Martínez, Beat Furrer, Philippe Hurel, Elena Rykova, José Manuel López-López, Rebecca Saunders, Xavier Bonll, Marc Garcia Vitòria, Voro Garcia, Joan Gómez Alemany, Cathy van Eck, Pablo Carrascosa Llopis, Luis Codera Puzo, Benet Casablancas, Eiko Tsukamoto, Joan Magrané i Michael van der Aa.

    En el seu vessant de percussionista clàssic i timbaler, Vich col·labora amb l’OBC, Orquestra del Gran Teatre del Liceu i la Banda Municipal de Barcelona; també ha col·laborat amb l’Opéra de Saint-Étienne, Orchestre National de Lió, OSV i ha estat membre de les joves orquestres de Catalunya, Holanda i Espanya. Atret igualment per les formacions de cambra, recentment ha col·laborat amb les formacions Murtra Ensemble, Orquestra de Cambra Terrassa 48 i Camerata Penedès.

    Interessat en totes les expressions artístiques, de fet, forma part de projectes i espectacles que van més enllà de la música i que es barregen amb dansa, teatre o performance. Així, ha creat i forma part dels espectacles Un bosc a la paret, produït per la Fundació “la Caixa”; l’òpera Après moi, le déluge de Lluïsa Cunillé i Miquel Ortega, produïda pel TNC; els espectacles 5.100 (m/s) i Desert com a membre de Frames Percussion; [Im]Perceptions, espectacle propi estrenat al Festival Détours de Babel 2018; els espectacles Rave i Reverb, de la coreògrafa i ballarina Cecília Colacrai, i també en l’enregistrament de Morgen de Nacho Duato per a la Compañía Nacional de Danza, amb música de Pedro Alcalde.

    Com a solista ha estat artista resident de l’Estruch de Sabadell, ha ofert un concert d’estrenes d’obres per a vibràfon sol al cicle Música d’Ara 2019 de l’Associació Catalana de Compositors, i ha estat premiat amb les beques del Mécénat Musical de la Société Générale i Adami. També destaquen les seves col·laboracions amb el Cor de Cambra del Palau de la Música estrenant Reconnaissance de Saariaho o amb el Shalamov Piano Duo tocant obres de Ferran Cruixent.

    Pel que fa a la discografia, ha participat en els enregistraments de les òperes Sesostri, re d’Egitto de Domènec Terradellas (2011, RCOC Editions), Aprima’t en tres dies! d’Alberto García Demestres (2011, Edicions D+3), Ballets de Robert Gerhard (2020, Ficta Edicions) i The so-called laws of nature de David Lang (Neu Records, 2022). Recentment ha enregistrat Noves tradicions (2020, Liquen Records), el primer treball discogràfic del duo Parcours.

  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dijous, 01.06.23 - 20 h
    Sala de Concerts

    Seong-Jin Cho, piano

    J. Brahms: Klavierstucke, op. 76 (movs. núm. 1,2,4,5)
    M. Ravel: Miroirs
    R. Schumann: Estudis simfònics, op. 13

    Preus: de 25 a 35 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex