• Dmytro Choni, piano
    —Debussy, Brahms, Skriabin, Silvestrov i Ginastera

    Estiu al Palau

    Dilluns, 1 d'agost de 2022 – 20 h

    Sala Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Dmytro Choni, piano
    (Guanyador del Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea 2018)

    Claude Debussy (1862-1918)
    Images, segon llibre
         II. Et la lune descend sur le temple qui fut

    L’isle joyeuse

    Johannes Brahms (1833-1897)
    Dues Rapsòdies, op. 79
         I. Agitato
         II. Molto passionato, ma non troppo allegro

    Aleksandr Skriabin (1872-1915)
    Sonata núm. 4, en Fa sostingut major, op. 30
         I. Andante
         II. Prestissimo volando

    Valentin Silvestrov (1937)
    Tres Bagatelles, op. 1
         I. Allegretto
         II. Moderato
         III. Moderato

    Alberto Ginastera (1916-1983)
    Sonata núm. 1, op.22
         I. Allegro marcato
         II. Presto misterioso
         III. Adagio molto appassionato
         IV. Ruvido ed ostinato

    Durada del concert: 65 minuts, sense pausa.

    #clàssics #jovestalents

  • 20220428 Anunci Palau100 T2223 DESKTOP
  • Comentari

    El pianista ucraïnès Dmytro Choni ofereix un recital amb un sentit record vers el seu país programant les 3 Bagatelles, op. 1 del seu compatriota Valentin Silvestrov (Kíiv, 1937). El dia 8 de març Silvestrov, amb la seva filla i la seva neta, aconseguia travessar la frontera i establir-se finalment a Berlín, ciutat del seu exili, tot deixant enrere el seu país, novament ultratjat. Famós per les seves Simfonies núm. 5 i núm. 7, ha estat artísticament condicionat per l’autoritarisme soviètic (com Arvo Pärt, com Gubaidulina...); en qualsevol cas, Silvestrov és el compositor més aclamat d’Ucraïna. L’escriptor anglès Paul Griffiths diu de l’obra de Silvestrov: “és com un llac negre en què les aigües pràcticament no es mouen”; descripció extensible a les seves 3 Bagatel·les, op. 1, enregistrades entre d’altres per Hélèn Grimaud, Alessandro Stella o el mateix Silvestrov, portadores d’un plàcid i poètic caràcter romàntic i transmetent l’assossec, la discreció que tant ha defensat el compositor, i ara, per què no, com un cant a l’esperança.

    El recital s’inicia amb l’onírica evocació de la Lluna descendint sobre el que va ser un temple de Debussy. Els seus acords concatenats creen una harmonia màgica per una Image que plasma l’inexorable pas del temps, el capvespre, la serenor. Després, una mirada a L’isle joyeuse, l’obra per a piano més desenvolupada de Debussy, inspirada en el quadre de Jean-Antoine Watteau L’embarquement pour Cythère, l’illa jònica que va veure néixer Venus, convertida ara en paral·lelisme evocador de l’amor que el compositor sent per Emma Bardac. Obra extravertida i fastuosa estrenada per Ricard Viñes el 1905 i contemporània de La mer que, en paraules de Debussy, “uneix la força, la gràcia i l’elegància”.

    Escrites l’any 1879, les Dues Rapsòdies de Brahms posseeixen un caràcter heroic, apassionat i també fina dolçor melòdica. La primera segueix la forma de scherzo, i de la celebèrrima en Sol menor brollen temes melòdics amb una fantasia i força que evoca el vehement piano simfònic de la seva primera etapa compositiva.

    L’èxtasi místic que acompanya tantes obres de Skriabin també inspira la Sonata per a piano núm. 4, la més breu del seu catàleg. Escrita l’any 1903, consta de dos moviments en què l’ambigüitat tonal plasma la significació del poema (metàfora de l’amor) que acompanya l’obra. Una llum llunyana d’una estrella per la qual el compositor se sent atret. El vol cap a l’astre; catarsi i transfiguració amb l’alliberament assolit quan compositor i estrella esdevenen un únic ens, musicalment plasmat amb un exultant final.

    Com a cloenda, la celebrada Sonata de Ginastera, obra emblemàtica del piano sud-americà, escrita pel compositor argentí l’any 1952. Elements tonals i dodecafònics que s’inicien amb un “Allegro marcato” –que no defuig els aires folklòrics– com a preàmbul d’uns moviments més introspectius previs al “Ruvido ed ostinato” final. Influències dels grans compositors del segle XX (Falla, Stravinsky Bartók...) per a una obra virtuosística, suggestiva i d’una fortalesa interior inapel·lable.

    Lluís Trullén, crític musical

  • Biografia

    Dmytro Choni

    “L’art del fraseig, el lirisme, els matisos i un control perfecte de les dinàmiques i la transparència, juntament amb un virtuosisme fantàstic, quan cal, en ell són excel·lents. La seva manera de tocar, doncs, sempre desprèn l’aura de la més alta exquisidesa artística i la sensibilitat més refinada”. «Pizzicato»

    “No és habitual un músic amb un sentiment tan natural pel rubato, amb un ritme que va i bé expressiu, així com els seus colors i textura”. «The Dallas Morning News»

    Va néixer a Kíiv (Ucraïna) el 1993. Als quatre anys va rebre la primera lliçó de piano de Galina Zaslavets. Posteriorment va estudiar a la seva ciutat amb Nina Naiditch i Yuri Kot. Actualment estudia amb Milana Chernyavska a la Universitat de Música i Arts Escèniques de Graz (Àustria).

    Després de dues setmanes i mitja de concurs de màxima exigència i de creació musical excepcional, Dmytro Choni va guanyar la medalla de bronze del XVI Concurs Internacional de Piano Van Cliburn (juny del 2022). Així mateix, ha guanyat diversos concursos de prestigi que li han permès fer-se un nom al panorama internacional. Així, és el guanyador del primer premi i medalla d’or del Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea (2018), i també ha estat guardonat als concursos internacionals de Leeds (Regne Unit, 2021), Bösendorfer USASU (EUA, 2019), Premi Vendome (Suïssa, 2019), Los Angeles (EUA, 2018), ZF-Musikpreis (Alemanya, 2018), Ferruccio Busoni (Itàlia, 2017), Vladimir Horowitz (Ucraïna, 2017) i San Marino (2016). També va assolir el prestigiós Prix du Piano de Berna (Suïssa, 2019) i el Premi Arturo Benedetti Michelangeli (Itàlia, 2017). Tot i aquestes fites, Dmytro afirma que: “Tenir èxit per a mi significa créixer contínuament com a músic i com a persona i no deixar de buscar la veritat en la música. A parer meu, la qüestió més important és estimar la música de tot cor”.

    El segell Naxos va publicar el seu àlbum de debut (2020) amb obres del segle XX, amb Debussy, Ginastera, Ligeti i Prokófiev. El CD rebre un Premi Supersònic de la revista «Pizzicato» i va ser aclamat per la premsa internacional, amb afirmacions com ara: “l’execució de raça de Dmytro Choni ja és d’una grandesa veritable i amb un alè enginyós” («Pizzicato») i “El jove pianista podria ser un dels més destacats del segle XXI” («David’s Review Corner»).

    Dmytro Choni actua habitualment com a solista amb orquestres prestigioses, com la Royal Liverpool Philharmonic, les simfòniques de Phoenix i Fort Worth, Orquesta Sinfónica de RTVE, Ensemble Esperanza, Sinfónica de la Comunidad de Madrid, Seongnam Philharmonic Orchestra, Orchestra Sinfonica della Repubblica de San Marino, Oviedo Filarmonía, Simfònica Nacional d’Ucraïna, Sinfónica de Castella i Lleó, Simfònica de Liechtenstein i Orquesta Nacional de la República Dominicana. Ha treballat amb els directors Andrew Manze, Marin Alsop, Yaron Traub, Baldur Brönnimann, Pablo González, Miguel Ángel Gómez Martínez, Nanse Gum, Lucas Macías, Maximino Zumalave, Mark Kadin, Virginia Martínez, Volodimir Sirenko, Francesco Ommassini, José Antonio Molina i Rubén Gimeno.

    S’ha presentat als festivals Kissinger Sommer, Verbier, Festival d’Estiu de Dubrovnik, Stars and Rising Stars a Munic, MiTo Settembre Musica, Festival Internacional Cervantino i Festival Internacional de Santander. I ha actuat a sales com ara el Wigmore Hall, Carnegie Hall, Salle Cortot, Minato Mirai Hall, Flagey, Auditorio Nacional de Música i Teatro Colón, que han deixat una petjada duradora en el seu desenvolupament musical.

    La música de cambra també forma una part important de les activitats musicals de Dmytro Choni. Així, ha col·laborat amb el Cuarteto Quiroga, Quartetto di Cremona, Calidore String Quartet i amb els violinistes Rudens Turku, Jack Liebeck, Andrej Bielow i Mari Samuelsen.

  • 42è Festival de Torroella
  • També et pot interessar

    Estiu al Palau

    Dilluns, 22 d'agost de 22 - 20h
    Sala de Concerts

    Schumann, Szymanowski, Janáček i Chopin

    Marta Puig, piano

    R. Schumann: Gesänge der frühe, op. 133
    K. M. Szymanowski:Variacions op. 3
    L. Janácek:
     Sonata 1.X.1905 "From the street"
    F. Chopin: Nocturns, op. 48 | Balada núm. 1

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex