Daniel Ligorio
—Cuatro estaciones porteñas a Broadway
Palau Piano
Dimecres, 16 de febrer de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Daniel Ligorio, piano
I
George Gershwin (1898-1937)
Rhapsody in blueLeonard Bernstein (1918-1990)
Danses simfòniques de ‘West Side story’Prologue (Allegro moderato)
Somewhere (Adagio)
Scherzo (Vivace e leggiero)
Mambo (Meno Presto)
Cha-cha (Andantino con grazia)
Meeting Scene (Meno mosso)
Cool Fugue (Allegretto)
Rumble (Molto allegro)
Finale (Adagio)II
Astor Piazzola (1921-1992)
Cuatro estaciones porteñasPrimavera porteña
Verano porteño
Otoño porteño
Invierno porteñoDurada aproximada del concert: primera part, 40 minuts; pausa de 15 minuts; segona part, 30 minuts.
#popular
Poema
Diamants
Mussitant cançons
en llengües rares
adormo el neguit de la cendra
acumulat sota les laringes.Quantes promeses curioses
les que s’escolen
pel replà de l’escala.Abans de ser vida
ja eren pensades. Abans d’existir
ja existien a l’aire.Quin pronòstic
tan singular
la pàtria que no calla.Anna Gual
Símbol 47 (2015)Comentari
Obres mestres de l’altre continent
Molt sovint, quan pensem en el repertori pianístic, ens limitem al continent europeu. Filem prim: a un grup reduït de països del centre d’Europa. Però a l’altra banda de l’Atlàntic també hi ha vida per al piano. El concert d’avui és una de les millors cartes de presentació d’aquestes músiques que, sense deixar de mirar a Europa, tenen el regust dolç i fresc d’unes melodies i harmonies, d’una manera de fer, diferents d’allò que trobem al Vell Continent.
Possiblement, la millor fotografia de la importància de Rhapsody in blue en el repertori la va fer Irving Berlin. Quan va escoltar l’obra, va sentenciar: “Gershwin és l’únic creador de cançons que conec que ha esdevingut compositor”. Amb el seu particular sentit de l’humor, Berlin va ser un dels primers a lloar l’obra, que des de l’estrena va captivar tant el públic com la crítica. Amb el pas dels anys, i després d’anàlisis més reposades, es va considerar que Gershwin havia aconseguit amb èxit aclaparador portar la música del jazz a les sales de concerts satisfent tothom. La versió per a piano i orquestra que coneixem avui és en realitat una orquestració del col·laborador del músic, Ferde Grofé, a partir de l’original de Gershwin per a piano i banda de jazz. No ha d’estranyar que ben aviat se’n fessin tota mena de transcripcions agafant com a base una o altra partitura. Entre les quals, la que escoltarem avui per a piano sol és una mostra d’exigència virtuosística per extreure tota la riquesa d’una música que té un peu en la tradició clàssica i un altre al jazz.
Pel que fa a Bernstein, la vigència de la seva obra s’ha pogut comprovar recentment amb l’èxit de la revisió de la pel·lícula West Side story que ha dirigit Steven Spielberg comptant amb la batuta d’un músic ben conegut i estimat pel públic del Palau, Gustavo Dudamel. Si Gershwin recull la influència del jazz i la música de la comunitat afroamericana, Bernstein porta al nivell més alt els ritmes llatins en aquesta partitura. Com en el cas de Rhapsody in blue, l’èxit de la composició va donar lloc a nombrosos arranjaments. El propi Bernstein va publicar la suite Danses simfòniques de ‘West Side story’ extraient-ne els fragments en què els protagonistes són ritmes que van del blues al mambo i el txa-txa-txa. Aquesta és la selecció que escoltarem avui en la versió per a piano sol.
El recorregut per les danses del continent americà no podia acabar sense una visita a l’Argentina, de bracet d’Astor Piazzola. El coneixem com a autor de tangos cèlebres, però no sempre tenim present que es va formar com a músic als Estats Units i Europa amb mestres com ara Nadia Boulanger. La seva categoria com a compositor, doncs, va molt més enllà de les seves obres més populars. Les Estaciones porteñas van ser originalment escrites per a un quintet d’instruments que inclou, és clar, el bandoneó. La qualitat de la música va permetre, un cop més, que se’n fessin arranjaments per a agrupacions d’instruments ben diversos i, també, és clar, per a piano sol.
Pep Gorgori, musicòleg i periodista
Biografies
Biografies
© Ricardo Ríos Visual Art
© Ricardo Ríos Visual Art
Daniel Ligorio, piano
Considerat per la crítica i el públic com un dels pianistes amb més projecció del panorama nacional, ha ofert recitals en solitari i amb orquestra a les sales i els festivals més prestigiosos del país, tot assolint grans èxits de crítica i públic. Xavier Montsalvatge va afirmar que “L’art pianístic de Daniel Ligorio no enganya, perquè per sobre de tot és autèntic”, referint-se a un recital a l’Auditorio Nacional de España amb l’Orquesta de RTVE; també el crític Xavier Cester ha escrit que “des de la inoblidable visita de Claudio Arrau no escoltàvem a Barcelona un Emperador pianísticament tan extraordinari”, amb motiu de la seva interpretació del Concert núm. 5 de Beethoven al Palau de la Música amb l’OBC.
Els últims anys ha intervingut en projectes tan importants com l’enregistrament del Concert per a piano i orquestra de Joaquín Rodrigo per al segell Naxos; l’estrena internacional, amb motiu del cinquantenari de Juventudes Musicales de España, del Concert per a dos pianos i orquestra, “Juventus” d’Antón García Abril; l’enregistrament de la integral per a piano de Manuel de Falla, i la dels Trios de Turina per a piano, violí i violoncel amb el Trio Arriaga, així com els àlbums sobre George Gershwin i recentment sobre Enric Granados per a Warner Music. Des del 2005 és professor de piano i música de cambra al Conservatori Superior de Música del Liceu.
Els seus premis com a pianista i component de diversos grups de cambra li han obert les portes a gires importants, tant per Europa com Amèrica i l’Àsia, entre els quals destaquen el del Concurso Nacional de Juventudes Musicales de España, el Premi Infanta Cristina o el de la Fundación Yamaha i, d’abast internacional, el Kendall Taylor Beethoven Piano Prize, Quilter Piano Competition, Hopkinson Gold Medal & Sydney & Peggy Shimmin Piano Prize, com també l’International Tournament Competition i el primer premi del Concurs Gaetano Zinnetti a Verona.
Ha col·laborat amb el Quartet Brodsky, Quartet de la Gewandhaus de Leipzig, Quartet de Praga, quartet Pezze Italiano, i amb els directors Marcello Biotti, Robert King, Josep Pons i les orquestres més prestigioses del país, com ara les simfòniques de Sevilla, Màlaga, Còrdova, Galícia, Múrcia, Extremadura, Orquesta Pablo Sarasate de Pamplona, Orquesta de RTVE, Orquestra Gulbenkian de Lisboa... També cal destacar la seva col·laboració com a assessor musical amb el director Ventura Pons en l’enregistrament de fragments pianístics per a la seva pel·lícula The food of love.
www.danielligorio.com
També et pot interessar...
Palau 100
Dimecres, 09.03.2022 - 20 h
Sala de ConcertsMaría Dueñas, violí
Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen
Alondra de la Parra, directoraA. Ginastera: Variacions concertants
J. Sibelius: Concert per a violí en Re menor, op. 47
A. Dvořák: Simfonia núm. 7Concert patrocinat per: Fundación Santander
Preus: de 12 a 60 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Coca-Cola – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Deloitte – Eurofirms Group – FC Barcelona – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Nexo – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Abacus – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Amics Benefactors
Ascensores Jordà, S.A. – Fundació Antoni Serra Santamans – Veolia Serveis Catalunya S.A.U. – Salvador Viñas Amat –Benefactors Palau XXI
Mª Dolors i Francesc – Elvira Abril – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Mariona Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Pere Grau Vacarisas – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Mª. del Carmen Pous Guardia – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Joaquim Uriach Torello – Manel Vallet Garriga – Jordi Simó Sanahuja –
Daniel Ligorio
—Cuatro estaciones porteñas a Broadway
Palau Piano
Dimecres, 16 de febrer de 2022 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Daniel Ligorio, piano
I
George Gershwin (1898-1937)
Rhapsody in blueLeonard Bernstein (1918-1990)
Danses simfòniques de ‘West Side story’Prologue (Allegro moderato)
Somewhere (Adagio)
Scherzo (Vivace e leggiero)
Mambo (Meno Presto)
Cha-cha (Andantino con grazia)
Meeting Scene (Meno mosso)
Cool Fugue (Allegretto)
Rumble (Molto allegro)
Finale (Adagio)II
Astor Piazzola (1921-1992)
Cuatro estaciones porteñasPrimavera porteña
Verano porteño
Otoño porteño
Invierno porteñoDurada aproximada del concert: primera part, 40 minuts; pausa de 15 minuts; segona part, 30 minuts.
#popular
Poema
Diamants
Mussitant cançons
en llengües rares
adormo el neguit de la cendra
acumulat sota les laringes.Quantes promeses curioses
les que s’escolen
pel replà de l’escala.Abans de ser vida
ja eren pensades. Abans d’existir
ja existien a l’aire.Quin pronòstic
tan singular
la pàtria que no calla.Anna Gual
Símbol 47 (2015)Comentari
Obres mestres de l’altre continent
Molt sovint, quan pensem en el repertori pianístic, ens limitem al continent europeu. Filem prim: a un grup reduït de països del centre d’Europa. Però a l’altra banda de l’Atlàntic també hi ha vida per al piano. El concert d’avui és una de les millors cartes de presentació d’aquestes músiques que, sense deixar de mirar a Europa, tenen el regust dolç i fresc d’unes melodies i harmonies, d’una manera de fer, diferents d’allò que trobem al Vell Continent.
Possiblement, la millor fotografia de la importància de Rhapsody in blue en el repertori la va fer Irving Berlin. Quan va escoltar l’obra, va sentenciar: “Gershwin és l’únic creador de cançons que conec que ha esdevingut compositor”. Amb el seu particular sentit de l’humor, Berlin va ser un dels primers a lloar l’obra, que des de l’estrena va captivar tant el públic com la crítica. Amb el pas dels anys, i després d’anàlisis més reposades, es va considerar que Gershwin havia aconseguit amb èxit aclaparador portar la música del jazz a les sales de concerts satisfent tothom. La versió per a piano i orquestra que coneixem avui és en realitat una orquestració del col·laborador del músic, Ferde Grofé, a partir de l’original de Gershwin per a piano i banda de jazz. No ha d’estranyar que ben aviat se’n fessin tota mena de transcripcions agafant com a base una o altra partitura. Entre les quals, la que escoltarem avui per a piano sol és una mostra d’exigència virtuosística per extreure tota la riquesa d’una música que té un peu en la tradició clàssica i un altre al jazz.
Pel que fa a Bernstein, la vigència de la seva obra s’ha pogut comprovar recentment amb l’èxit de la revisió de la pel·lícula West Side story que ha dirigit Steven Spielberg comptant amb la batuta d’un músic ben conegut i estimat pel públic del Palau, Gustavo Dudamel. Si Gershwin recull la influència del jazz i la música de la comunitat afroamericana, Bernstein porta al nivell més alt els ritmes llatins en aquesta partitura. Com en el cas de Rhapsody in blue, l’èxit de la composició va donar lloc a nombrosos arranjaments. El propi Bernstein va publicar la suite Danses simfòniques de ‘West Side story’ extraient-ne els fragments en què els protagonistes són ritmes que van del blues al mambo i el txa-txa-txa. Aquesta és la selecció que escoltarem avui en la versió per a piano sol.
El recorregut per les danses del continent americà no podia acabar sense una visita a l’Argentina, de bracet d’Astor Piazzola. El coneixem com a autor de tangos cèlebres, però no sempre tenim present que es va formar com a músic als Estats Units i Europa amb mestres com ara Nadia Boulanger. La seva categoria com a compositor, doncs, va molt més enllà de les seves obres més populars. Les Estaciones porteñas van ser originalment escrites per a un quintet d’instruments que inclou, és clar, el bandoneó. La qualitat de la música va permetre, un cop més, que se’n fessin arranjaments per a agrupacions d’instruments ben diversos i, també, és clar, per a piano sol.
Pep Gorgori, musicòleg i periodista
Biografies
Daniel Ligorio, piano
© Ricardo Ríos Visual Art
Considerat per la crítica i el públic com un dels pianistes amb més projecció del panorama nacional, ha ofert recitals en solitari i amb orquestra a les sales i els festivals més prestigiosos del país, tot assolint grans èxits de crítica i públic. Xavier Montsalvatge va afirmar que “L’art pianístic de Daniel Ligorio no enganya, perquè per sobre de tot és autèntic”, referint-se a un recital a l’Auditorio Nacional de España amb l’Orquesta de RTVE; també el crític Xavier Cester ha escrit que “des de la inoblidable visita de Claudio Arrau no escoltàvem a Barcelona un Emperador pianísticament tan extraordinari”, amb motiu de la seva interpretació del Concert núm. 5 de Beethoven al Palau de la Música amb l’OBC.
Els últims anys ha intervingut en projectes tan importants com l’enregistrament del Concert per a piano i orquestra de Joaquín Rodrigo per al segell Naxos; l’estrena internacional, amb motiu del cinquantenari de Juventudes Musicales de España, del Concert per a dos pianos i orquestra, “Juventus” d’Antón García Abril; l’enregistrament de la integral per a piano de Manuel de Falla, i la dels Trios de Turina per a piano, violí i violoncel amb el Trio Arriaga, així com els àlbums sobre George Gershwin i recentment sobre Enric Granados per a Warner Music. Des del 2005 és professor de piano i música de cambra al Conservatori Superior de Música del Liceu.
Els seus premis com a pianista i component de diversos grups de cambra li han obert les portes a gires importants, tant per Europa com Amèrica i l’Àsia, entre els quals destaquen el del Concurso Nacional de Juventudes Musicales de España, el Premi Infanta Cristina o el de la Fundación Yamaha i, d’abast internacional, el Kendall Taylor Beethoven Piano Prize, Quilter Piano Competition, Hopkinson Gold Medal & Sydney & Peggy Shimmin Piano Prize, com també l’International Tournament Competition i el primer premi del Concurs Gaetano Zinnetti a Verona.
Ha col·laborat amb el Quartet Brodsky, Quartet de la Gewandhaus de Leipzig, Quartet de Praga, quartet Pezze Italiano, i amb els directors Marcello Biotti, Robert King, Josep Pons i les orquestres més prestigioses del país, com ara les simfòniques de Sevilla, Màlaga, Còrdova, Galícia, Múrcia, Extremadura, Orquesta Pablo Sarasate de Pamplona, Orquesta de RTVE, Orquestra Gulbenkian de Lisboa... També cal destacar la seva col·laboració com a assessor musical amb el director Ventura Pons en l’enregistrament de fragments pianístics per a la seva pel·lícula The food of love.
www.danielligorio.com
També et pot interessar...
Palau 100
Dimecres, 09.03.2022 - 20 h
Sala de ConcertsMaría Dueñas, violí
Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen
Alondra de la Parra, directoraA. Ginastera: Variacions concertants
J. Sibelius: Concert per a violí en Re menor, op. 47
A. Dvořák: Simfonia núm. 7Concert patrocinat per: Fundación Santander
Preus: de 12 a 60 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Coca-Cola – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Deloitte – Eurofirms Group – FC Barcelona – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Nexo – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Abacus – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Amics Benefactors
Ascensores Jordà, S.A. – Fundació Antoni Serra Santamans – Veolia Serveis Catalunya S.A.U. – Salvador Viñas Amat –Benefactors Palau XXI
Mª Dolors i Francesc – Elvira Abril – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Mariona Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Pere Grau Vacarisas – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Mª. del Carmen Pous Guardia – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Joaquim Uriach Torello – Manel Vallet Garriga – Jordi Simó Sanahuja –