Cuarteto Quiroga
–Πάθος: Actus Tragicus
Palau Cambra
Dimarts, 16 de març de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Cuarteto Quiroga
Aitor Hevia, violí I
Cibrán Sierra, violí II
Josep Puchades, viola
Helena Poggio, violoncelWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Quartet de corda núm. 15, en Re menor, op. 421Allegro moderato
Andante
Menuetto i Trio. Allegretto
Allegretto ma non troppoAlban Berg (1885-1935)
Quartet de cordes, op. 3Langsam
Mäßige ViertelLudwig van Beethoven (1770-1827)
Quartet de corda núm. 11, en Fa menor, op. 95, “Serioso”Allegro con brio
Allegretto, ma non troppo
Allegro assai vivace, ma serioso
Larghetto espressivo – Allegretto agitatoDurada aproximada del concert: 70 minuts, sense pausa.
Concert enregistrat per Catalunya Música.#elprimerpalau25 #clàssics
Comentari
Des que es van estereotipar les formes clàssiques de la música instrumental a mitjan segle XVIII, el quartet de corda –com la simfonia o la sonata per a piano– esdevingué un dels gèneres amb més prestigi i atractiu. L’artífex principal d’aquest procés fou Franz Josef Haydn, l’herència del qual es fa notar al llarg del temps fins ben entrat el segle XX.
Sens dubte, el primer beneficiari del llegat haydnià fou Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), que en un acte de fidel admiració al seu il·lustre predecessor, escriu i li dedica una sèrie de sis Quartets. El Quartet núm. 15, en Re menor, KV 421 és el segon d’aquesta sèrie i l’únic escrit en mode menor, en un clar regust preromàntic. Al primer moviment hi ha un contrast brusc entre els dos temes principals, el primer molt irregular i prosaic, el segon més estable i líric. Una certa confusió caracteritza també l’“Andante”, mentre que el “Minuet” té una estructura molt clara, amb el “Trio” central lleuger i brillant. El darrer moviment és un seguit de variacions.
El testimoni de Haydn i Mozart, el recull de manera brillant Ludwig van Beethoven (1770-1827). El seu Quartet núm. 11, en Fa menor, op. 95, “Serioso” presenta certes particularitats que el fan únic. El fet de ser un dels Quartets més curts fa que la música hi sigui molt concentrada i, malgrat ser una de les darreres obres del període intermedi del compositor, molt proper en temps al Quartet precedent i en caràcter a la música per a l’Egmont de Goethe, és un clar antecedent dels sis darrers Quartets, escrits catorze anys més tard. El caràcter seriós (el títol és un dels pocs epítets autògrafs de Beethoven) i tèrbol sembla que fou provocat pel desengany amorós amb Therese Malfatti, però també correspon als anys obscurs de l’ocupació napoleònica de Viena. En l’“Allegro” inicial, l’enèrgic tema principal contrasta amb un segon tema molt oníric. Un fugat confús, quasi a manera de xacona, articula el segon moviment, mentre que l’scherzo, de caràcter ombrívol, és interromput per un passatge semblant a un coral. El rondó final, animat, acaba, després de tant de dolor, amb un sorprenent passatge, quasi humorístic, en un despreocupat Fa major, reflex de la “ironia romàntica” hoffmaniana.
Cent anys més tard, Alban Berg (1885-1935) creà el seu Quartet, op. 3, la darrera de les obres escrites sota el mestratge de Schönberg i tanmateix la primera obra veritablement personal de l’autor. En un llenguatge atonal encara no dodecafònic, el Quartet, concentrat en dos únics moviments molt sintètics, és més deutor de la tradició romàntica que no pas dels assajos serialistes, una característica de fet molt particular a les obres de Berg. El primer moviment (“Lent”) es basa en el principi de desenvolupament continu, mentre que el segon (“Moderat”) és un rondó amb variacions que, lluny de fer la sensació de cicle formal tancat, hom té la impressió d’un joc de variacions indefinit i sempre distint.
Sergi Moreno Lasalle, músic i crític musical
Biografia
Biografia
(c) Josep Molina
(c) Josep Molina
Cuarteto Quiroga
Aitor Hevia, violí; Cibrán Sierra, violí; Josep Puchades, viola; Helena Poggio, violoncel
Premio Nacional de Música 2018, quartet amb residència musical al Museo Cerralbo de Madrid i responsable durant anys de la Col·lecció Palatina de Stradivarius decorats del Palacio Real, és considerat un dels grups més singulars i actius de la nova generació europea, internacionalment reconegut per la crítica i el públic per la seva forta personalitat com a grup i per unes interpretacions plenes d’audàcia i renovadores.
El grup va néixer amb la voluntat de retre homenatge al gran violinista gallec Manuel Quiroga, un dels instrumentistes més importants de la història musical peninsular. Format amb Rainer Schmidt, Walter Levin i Hatto Beyerle (quartets Hagen, LaSalle i Alban Berg) a l’Escuela Reina Sofía, Musikhochschule de Basilea i European Chamber Music Academy (ECMA), també s’ha vist influït pels mestres György Kurtág, Ferenc Rados, András Keller, Eberhard Feltz i Johannes Meissl.
Guardonat als concursos internacionals per a quartet més prestigiosos (Bordeus, Paolo Borciani, Pequín, Ginebra, París...), és habitual de les sales més importants de l’escena cambrística internacional (Wigmore Hall de Londres, Philharmonie de Berlín, Frick Collection i Lincoln Center de Nova York, Mozarteum de Salzburg, Invalides de París, Auditorio Nacional de Madrid, Heidelberger Frühling, National Gallery de Washington DC, Amsterdam String Quartet Biennial, Concertgebouw d’Amsterdam, Da Camera de Los Angeles, Martinů Hall de Praga, Nybrokajen d’Estocolm, Stadtcasino de Basilea, etc.). El 2007 va rebre el Premio Ojo Crítico de RNE i el 2006 va guanyar el Premi El Primer Palau. Comparteix escenari amb músics de la categoria de Martha Argerich, Javier Perianes, Jörg Widmann, Richard Lester, Vladimir Mendelssohn, Alain Meunier, David Kadouch i membres dels quartets Alban Berg, Hagen, Meta4, Casals, Doric, Arcanto, Galatea i Ardeo, entre d’altres. Profundament implicats, els membres del Cuarteto Quiroga, en l’ensenyament de la música de cambra, en duen a terme en institucions superiors de prestigi: Conservatorio Superior de Música de Aragón (Aitor Hevia), Mozarteum de Salzburg (Cibrán Sierra), Musikene (Josep Puchades) i Real Conservatorio Superior de Música de Madrid (Helena Poggio). A més a més, cada any acudeixen al Curs Internacional de Llanes i són convidats habitualment a impartir classes a la JONDE i a conservatoris superiors i universitats de tot Europa, els Estats Units i l’Amèrica Llatina.
El seu primer disc, Statements, va ser rebut amb l’aplaudiment unànime de la crítica especialitzada i va rebre el premi al millor àlbum 2012 de la Unión Fonográfica Independiente. Publicats per Cobra Records, els àlbums següents: (R)evolutions, dedicat a la música primerenca de la Segona Escola de Viena; Frei Aber Einsam, dedicat als Quartets, op. 51 de J. Brahms; Terra, amb obres de Bartók, Halffter i Ginastera; Heritage, que recupera obres de cambra essencials del Madrid de Goya, així com la seva col·laboració discogràfica amb Javier Perianes per a Harmonia Mundi, dedicada als Quintets per a piano i cordes de Granados i Turina, han acumulat premis i reconeixements en diverses revistes, com «Scherzo», «Ritmo» i «Melómano» a Espanya, però també internacionalment: «The Strad», «Gramophone» i «BBC Music Magazine» al Regne Unit, «Pizzicato» a Luxemburg, «Luister» a Holanda, i en mitjans com Radio France (disc recomanat) i NDRDeutschland (disc de l’any), Klara a Bèlgica (disc del mes), finalista 2017 d’ICMA...
Cibrán Sierra i els altres membres del Quartet Quiroga volen manifestar el seu agraïment als hereus de Paola Modiano per la generosa cessió del violí Nicola Amati “Arnold Rosé” del 1682.
També et pot interessar...
Palau Bach Lovers
Ensemble Pygmalion & Pichon
—Passió segons sant Mateu de BachJulian Prégardien, Evangelista
Stèphane Degout, Jesús
Ensemble Pygmalion
Raphaël Pichon, directorJ. S. Bach: Passió segons sant Mateu
Dijous, 25.03.21 - 18.30 h
Sala de Concerts
Preus: de 30 a 90 eurosDipòsit legal: B2841-2021
Cuarteto Quiroga
–Πάθος: Actus Tragicus
Palau Cambra
Dimarts, 16 de març de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Cuarteto Quiroga
Aitor Hevia, violí I
Cibrán Sierra, violí II
Josep Puchades, viola
Helena Poggio, violoncelWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Quartet de corda núm. 15, en Re menor, op. 421Allegro moderato
Andante
Menuetto i Trio. Allegretto
Allegretto ma non troppoAlban Berg (1885-1935)
Quartet de cordes, op. 3Langsam
Mäßige ViertelLudwig van Beethoven (1770-1827)
Quartet de corda núm. 11, en Fa menor, op. 95, “Serioso”Allegro con brio
Allegretto, ma non troppo
Allegro assai vivace, ma serioso
Larghetto espressivo – Allegretto agitatoDurada aproximada del concert: 70 minuts, sense pausa.
Concert enregistrat per Catalunya Música.#elprimerpalau25 #clàssics
Comentari
Des que es van estereotipar les formes clàssiques de la música instrumental a mitjan segle XVIII, el quartet de corda –com la simfonia o la sonata per a piano– esdevingué un dels gèneres amb més prestigi i atractiu. L’artífex principal d’aquest procés fou Franz Josef Haydn, l’herència del qual es fa notar al llarg del temps fins ben entrat el segle XX.
Sens dubte, el primer beneficiari del llegat haydnià fou Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), que en un acte de fidel admiració al seu il·lustre predecessor, escriu i li dedica una sèrie de sis Quartets. El Quartet núm. 15, en Re menor, KV 421 és el segon d’aquesta sèrie i l’únic escrit en mode menor, en un clar regust preromàntic. Al primer moviment hi ha un contrast brusc entre els dos temes principals, el primer molt irregular i prosaic, el segon més estable i líric. Una certa confusió caracteritza també l’“Andante”, mentre que el “Minuet” té una estructura molt clara, amb el “Trio” central lleuger i brillant. El darrer moviment és un seguit de variacions.
El testimoni de Haydn i Mozart, el recull de manera brillant Ludwig van Beethoven (1770-1827). El seu Quartet núm. 11, en Fa menor, op. 95, “Serioso” presenta certes particularitats que el fan únic. El fet de ser un dels Quartets més curts fa que la música hi sigui molt concentrada i, malgrat ser una de les darreres obres del període intermedi del compositor, molt proper en temps al Quartet precedent i en caràcter a la música per a l’Egmont de Goethe, és un clar antecedent dels sis darrers Quartets, escrits catorze anys més tard. El caràcter seriós (el títol és un dels pocs epítets autògrafs de Beethoven) i tèrbol sembla que fou provocat pel desengany amorós amb Therese Malfatti, però també correspon als anys obscurs de l’ocupació napoleònica de Viena. En l’“Allegro” inicial, l’enèrgic tema principal contrasta amb un segon tema molt oníric. Un fugat confús, quasi a manera de xacona, articula el segon moviment, mentre que l’scherzo, de caràcter ombrívol, és interromput per un passatge semblant a un coral. El rondó final, animat, acaba, després de tant de dolor, amb un sorprenent passatge, quasi humorístic, en un despreocupat Fa major, reflex de la “ironia romàntica” hoffmaniana.
Cent anys més tard, Alban Berg (1885-1935) creà el seu Quartet, op. 3, la darrera de les obres escrites sota el mestratge de Schönberg i tanmateix la primera obra veritablement personal de l’autor. En un llenguatge atonal encara no dodecafònic, el Quartet, concentrat en dos únics moviments molt sintètics, és més deutor de la tradició romàntica que no pas dels assajos serialistes, una característica de fet molt particular a les obres de Berg. El primer moviment (“Lent”) es basa en el principi de desenvolupament continu, mentre que el segon (“Moderat”) és un rondó amb variacions que, lluny de fer la sensació de cicle formal tancat, hom té la impressió d’un joc de variacions indefinit i sempre distint.
Sergi Moreno Lasalle, músic i crític musical
Biografia
Cuarteto Quiroga
(c) Josep Molina
Aitor Hevia, violí; Cibrán Sierra, violí; Josep Puchades, viola; Helena Poggio, violoncel
Premio Nacional de Música 2018, quartet amb residència musical al Museo Cerralbo de Madrid i responsable durant anys de la Col·lecció Palatina de Stradivarius decorats del Palacio Real, és considerat un dels grups més singulars i actius de la nova generació europea, internacionalment reconegut per la crítica i el públic per la seva forta personalitat com a grup i per unes interpretacions plenes d’audàcia i renovadores.
El grup va néixer amb la voluntat de retre homenatge al gran violinista gallec Manuel Quiroga, un dels instrumentistes més importants de la història musical peninsular. Format amb Rainer Schmidt, Walter Levin i Hatto Beyerle (quartets Hagen, LaSalle i Alban Berg) a l’Escuela Reina Sofía, Musikhochschule de Basilea i European Chamber Music Academy (ECMA), també s’ha vist influït pels mestres György Kurtág, Ferenc Rados, András Keller, Eberhard Feltz i Johannes Meissl.
Guardonat als concursos internacionals per a quartet més prestigiosos (Bordeus, Paolo Borciani, Pequín, Ginebra, París...), és habitual de les sales més importants de l’escena cambrística internacional (Wigmore Hall de Londres, Philharmonie de Berlín, Frick Collection i Lincoln Center de Nova York, Mozarteum de Salzburg, Invalides de París, Auditorio Nacional de Madrid, Heidelberger Frühling, National Gallery de Washington DC, Amsterdam String Quartet Biennial, Concertgebouw d’Amsterdam, Da Camera de Los Angeles, Martinů Hall de Praga, Nybrokajen d’Estocolm, Stadtcasino de Basilea, etc.). El 2007 va rebre el Premio Ojo Crítico de RNE i el 2006 va guanyar el Premi El Primer Palau. Comparteix escenari amb músics de la categoria de Martha Argerich, Javier Perianes, Jörg Widmann, Richard Lester, Vladimir Mendelssohn, Alain Meunier, David Kadouch i membres dels quartets Alban Berg, Hagen, Meta4, Casals, Doric, Arcanto, Galatea i Ardeo, entre d’altres. Profundament implicats, els membres del Cuarteto Quiroga, en l’ensenyament de la música de cambra, en duen a terme en institucions superiors de prestigi: Conservatorio Superior de Música de Aragón (Aitor Hevia), Mozarteum de Salzburg (Cibrán Sierra), Musikene (Josep Puchades) i Real Conservatorio Superior de Música de Madrid (Helena Poggio). A més a més, cada any acudeixen al Curs Internacional de Llanes i són convidats habitualment a impartir classes a la JONDE i a conservatoris superiors i universitats de tot Europa, els Estats Units i l’Amèrica Llatina.
El seu primer disc, Statements, va ser rebut amb l’aplaudiment unànime de la crítica especialitzada i va rebre el premi al millor àlbum 2012 de la Unión Fonográfica Independiente. Publicats per Cobra Records, els àlbums següents: (R)evolutions, dedicat a la música primerenca de la Segona Escola de Viena; Frei Aber Einsam, dedicat als Quartets, op. 51 de J. Brahms; Terra, amb obres de Bartók, Halffter i Ginastera; Heritage, que recupera obres de cambra essencials del Madrid de Goya, així com la seva col·laboració discogràfica amb Javier Perianes per a Harmonia Mundi, dedicada als Quintets per a piano i cordes de Granados i Turina, han acumulat premis i reconeixements en diverses revistes, com «Scherzo», «Ritmo» i «Melómano» a Espanya, però també internacionalment: «The Strad», «Gramophone» i «BBC Music Magazine» al Regne Unit, «Pizzicato» a Luxemburg, «Luister» a Holanda, i en mitjans com Radio France (disc recomanat) i NDRDeutschland (disc de l’any), Klara a Bèlgica (disc del mes), finalista 2017 d’ICMA...
Cibrán Sierra i els altres membres del Quartet Quiroga volen manifestar el seu agraïment als hereus de Paola Modiano per la generosa cessió del violí Nicola Amati “Arnold Rosé” del 1682.
També et pot interessar...
Palau Bach Lovers
Ensemble Pygmalion & Pichon
—Passió segons sant Mateu de BachJulian Prégardien, Evangelista
Stèphane Degout, Jesús
Ensemble Pygmalion
Raphaël Pichon, directorJ. S. Bach: Passió segons sant Mateu
Dijous, 25.03.21 - 18.30 h
Sala de Concerts
Preus: de 30 a 90 eurosDipòsit legal: B2841-2021