• Cosmos Quartet
    —Xostakóvitx, Webern i Brahms

    Petit Palau Cambra

    Dimecres, 8 de març de 2023 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Cosmos Quartet:
    Helena Satué, violí I
    Bernat Prat, violí II
    Lara Fernández, viola
    Oriol Prat, violoncel


    I
    Anton Webern (1883-1945)
    Sis Bagatel·les, op. 9

    Mäßig (Moderat)
    Leicht bewegt (Lleugerament mogut)

    Ziemlich fließend (Bastant fluid)
    Sehr langsam (Molt lent)
    Äußerst langsam (Extremadament lent)
    Fließend (Fluid)

    Dmitri Xostakóvitx (1906-1975)
    Quartet núm. 15, en Mi bemoll menor, op.144

    Elegia: Adagio
    Serenada: Adagio
    Intermezzo: Adagio
    Nocturn: Adagio
    Marxa fúnebre: Adagio molto
    Epíleg: Adagio

    II
    Anton Webern (1883-1945)
    Sis Bagatel·les, op. 9

    Mäßig (Moderat)
    Leicht bewegt (Lleugerament mogut)

    Ziemlich fließend (Bastant fluid)
    Sehr langsam (Molt lent)
    Äußerst langsam (Extremadament lent)
    Fließend (Fluid)

    Johannes Brahms (1833-1897)
    Quartet núm. 3, en Si bemoll major, op. 67

    Vivace
    Andante
    Agitato (Allegretto non troppo)
    Poco allegretto con variazioni

    Durada aproximada del concert:
    Primera part, 46 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts.

    #clàssics #jovestalents

  • Poema

    regal

    un poema pot contenir
    el sentit total del món.

    aquest poema conté
    un dibuix fugaç
    creat per uns núvols.

    la capsa és vermella,
    el títol n’és el llaç.

    obro mans i ulls.
    abandono el text

    Eduard Escoffet
    El terra i el cel (LaBreu edicions, 2013)

  • Comentari

    És coneguda la mala relació que Xostakóvitx va mantenir amb el govern soviètic. En públic es mostrava alineat amb el règim comunista, però en petit comitè creava música considerada “no apta” i els comissaris de cultura el denunciaven per no atenir-se a la línia oficial propagandística. Se la jugava com un equilibrista: mentre escrivia una marxa patriòtica, alhora componia música de cambra en què se sentia lliure. En aquest context, durant la dècada del 1970 i amb una salut molt deteriorada, va compondre els tres últims Quartets de corda, tots tres marcats per l’obsessió de la mort. El número 15, l’últim, havia de ser estrenat pel Quartet Beethoven, però la mort del seu violoncel·lista, Sergei Shirinsky, provocà que l’obra fos lliurada al Quartet Taneyev, que la va presentar el 17 de novembre de 1974 a Leningrad.

    Els sis moviments, marcats com a adagio, s’interpreten sense pausa i són un recull de laments. El cinquè, la “Marxa fúnebre”, contrasta en haver-se d’interpretar inclús amb més lentitud. L’obra és plena de dramatisme i dinàmiques molt variades, amb crescendi ondulants i clímaxs corprenedors.

    Anton Webern, membre de la Segona Escola de Viena i seguidor dels postulats d’Arnold Schönberg, va ser un dels més significatius representants del Dodecafonisme. Les seves innovacions –pel que fa a l’organització esquemàtica del to, el ritme i la dinàmica– esdevingueren fonamentals per consolidar el serialisme integral. Estrenades el 1924 pel Quartet Amar –amb Paul Hindemith a la viola–, les seves Sis Bagatel·les són fruit d’una crisi de l’autor. El seu llenguatge havia arribat a una extrema depuració, tant estilística com harmònica: el tema havia desaparegut per donar pas a figures fins i tot limitades a una nota, del tot incompatible amb la composició de peces extenses. Per això amb les Bagatel·les aconsegueix comprimir una expressivitat asfixiant en peces extremadament breus –les sis no arriben als tretze minuts–, plenes de contrastos, silencis i pinzellades de policromia que prefiguraran el que serà l’avantguarda de la postguerra.

    El Quartet núm. 3 de Brahms va ser estrenat a Berlín el 1876 pel Quartet Joachim. Esbossat a Viena l’any anterior i finalitzat l’estiu següent a Ziegelhausen, l’entorn idíl·lic d’aquesta localitat va determinar el caràcter de l’obra, plena d’harmonia bucòlica i amb un to camperol haydnià que contrasta amb els dos Quartets anteriors. El compositor i crític musical nord-americà Daniel Gregory Mason va afirmar que “si el Quartet de cordes en Do menor [núm. 1] pot ser descrit com el del drama i el que està en La menor [núm. 2] com el del sentiment, el que està en Si bemoll hauria de ser establert com el Quartet de l’humor”. Efectivament, a l’obra, que consta de quatre moviments, predominen els temes alegres, d’atmosfera rústica i ressons de fanfara, però també hi ha espai per a la tendresa, la passió i fins i tot el dramatisme.

    Manel Cereijo, musicòleg

  • 20230210 Anunci Generic DESKTOP
  • Biografia

    Cosmos Quartet

    Cosmos Quartet

    Helena Satué, violí I
    Bernat Prat, violí II
    Lara Fernández, viola
    Oriol Prat, violoncel

     

    “El Cosmos Quartet se eleva a las alturas”, Luis Gago («El País»)

    El Cosmos Quartet neix el 2014 de l’amistat i complicitat de quatre músics amb l’objectiu de descobrir i aprofundir l’extens i fascinant repertori per a quartet de corda.

    Cadascun dels membres ha mantingut trajectòries internacionals en l’àmbit de solista, músic de cambra i orquestral, en què han treballat amb professors i en escoles a París, Ginebra, Colònia, Stuttgart, Basilea i Berlín.

    El quartet ha rebut classes i consells dels professors Rainer Schmidt, Hatto Beyerle, Johannes Meissl, Alfred Brendel, Miguel da Silva, Jonathan Brown, Anita Mitterer, Krzysztof Chorzelski i Patrick Judt, entre d’altres.

    Malgrat la seva joventut, el Cosmos Quartet ha aconseguit un ampli reconeixement i ha obtingut el primer premi de l’Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018 de Heidelberg, el primer premi del 13è Premi BBVA de Música de Cambra Montserrat Alavedra (2018) a Terrassa i el tercer premi del Carl Nielsen International Chamber Music Competition 2015 de Copenhague.

    L’abril del 2019 va ser seleccionat al costat del pianista Igor Levit per tocar a la gala del prestigiós Premi de Música de Heidelberg atorgat a John Gilhooly, director del Wigmore Hall i la Royal Philharmonic Society.

    Des del 2021 i durant tres anys, és quartet resident del Palau de la Música Catalana, on interpretarà les integrals d’obres per a quartet d’Anton Webern, Robert Schumann i Johannes Brahms, juntament amb altres obres. El quartet també manté una constant relació amb el Centro Nacional de Difusión Musical, que l’ha presentat en dues ocasions al prestigiós cicle Liceo de Cámara. També ha rebut la invitació del Quartet Casals per participar en les dues Biennals de Quartet celebrades a l’Auditori de Barcelona.

    La temporada actual ha protagonitzat el concert inaugural de la temporada La Filarmónica a la sala gran de l’Auditorio Nacional de Madrid i tornarà a la Schubertíada amb dos concerts. També debutarà al Festival de Granada. Així mateix, ha actuat de gira per Alemanya i Portugal.

    El grup ha estat convidat a participar al Streichquartettfest de Heidelberg, en diverses ocasions a l’Auditori de Barcelona i a la Schubertíada de Vilabertran, a la Quinzena Musical de Sant Sebastià, Temporada Ibercamera a l’Auditori de Girona, Festival van Vlaanderen a Gant (Bèlgica), Festival Música Sud a Motril, Festival Pau Casals, Festival de Torroella de Montgrí i East Neuk Festival a Escòcia. Des de la seva creació ha actuat al Wigmore Hall de Londres, Auditori Miguel Delibes de Valladolid, Fundación Juan March de Madrid i la sala ORF Kulturhaus de Viena, entre d’altres.

    El maig del 2019 va publicar el seu primer registre discogràfic amb l’editorial Seed, que inclou Quartets de Joseph Haydn, Johannes Brahms i Raquel García-Tomás.

    El Cosmos Quartet toca amb quatre instruments del lutier barceloní David Bagué.

  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dimarts, 25.04.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    De Bach a Richter

    Mari Samuelsenviolí
    Julien Quentin, piano

    J. S. Bach: “Xacona” de la Partita núm. 2, BWV 1004
    M. Richter: Berlin overnight
    P. Glass: Metamorphosis II
    L. Auerbach: 24 Preludis per a violí i piano - Adaggio sognando
    A. Pärt: Fratres
    S. Prokófiev: Sonata núm. 2 en Re major
    M. Richter: Mercy

    Preu: de 25 a 35 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex