Concert de Nadal Palau Vincles
—Beethoven i els fantasmes de la músicaLa Casa dels Cants
Diumenge, 12 de desembre de 2021 – 12 h
Sala de Concerts
Amb el suport de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Fundació Caixa d’Enginyers col·labora amb el Cor Juvenil Palau Vincles
Programa
Marian Márquez (1978) i Ariadna Pastor (1989)
Beethoven i els fantasmes de la música
(estrena absoluta)1. Cèlebres compositors
2. La imaginació (inspirat en Wolfgang A. Mozart)
3. El full en blanc (inspirat en Richard Wagner)
4. Interludi 1: La Música (solo)
5. Cul quadrat (inspirat en Joseph Haydn)
6. Papallones a dins meu (inspirat en Robert Schumann)
7. Ric d’esperit (inspirat en Franz Schubert)
8. La sibil·la del Rin (inspirat en Hildegart von Bingen i totes les dones compositores oblidades)
9. A bon pas (inspirat en Igor Stravinsky)
10. Fugues i floritures (inspirat en Johann S. Bach i Georg F. Händel)
11. Des del fons de l’abisme (inspirat en Lili Boulanger)
12. Casa’t amb l’art (inspirat en Fanny i Fèlix Mendelssohn)
13. L’he acabat (inspirat en Giuseppe Verdi)
14. Interludi 2: Beethoven (solo)
15. Canviem el mónAquesta obra és un encàrrec de Palau Vincles per commemorar el 250è aniversari del naixement de Beethoven, i ha hagut d’esperar uns mesos a veure la llum a causa de la pandèmia. És una obra creada per ser interpretada en el marc del projecte social del Palau de la Música, i serà cantada per més de 800 nenes i nens provinents dels cors de Palau Vincles i els adscrits a aquest projecte social del Palau de la Música.
Amb aquest concert es pretén que els cantaires entrin en contacte amb la música clàssica a partir d’una cantata en la qual seran presents els compositors més importants de la història de la música, amb la figura i l’obra del músic alemany com a fil conductor.
Cors Palau Vincles*
Cors de Ciutat Vella
Cor Novaura
Grup de cambra de l’Orquestra Simfònica del Vallès
Daniel Morales, baríton – Ludwig van Beethoven
Anna Niebla, soprano – La Música
Mariona Fernández, soprano – Hildegard von Bingen
Elrome Cueva, baríton del Cor Juvenil Palau Vincles – Igor Stravinsky
Sohana Haque, veu blanca del Cor Juvenil Palau Vincles – Johann Sebastian Bach
Laia Rose, veu blanca del Cor Juvenil Palau Vincles – Georg Friedrich HändelMarian Márquez: arranjaments musicals
Ariadna Pastor, guió i dramatúrgia
Dani Coma, direcció escènica*Els directors del cors de Palau Vincles són: Glòria Fernàndez, Mariona Fernàndez, Guifré Canadell, Mercè Pi, Quima Farré, Arianna Pijoan, Cèlia Buscà, Borja Grèbol i Esteve Nabona.
Les directores dels Cors de l'Escola de Música que han preparat les nenes i els nens són: Neus López, Mireia Caralt, Yolanda Mallofré, Irene Andreu i Cristina Colomer.Durada aproximada del concert: 70 minuts, sense pausa.
#coral #estrenes #nousformats
Altres compositors cèlebres
Joseph Haydn: M. del Mar Albacete, del Cor Juvenil Palau Vincles
Cèlebre compositora: Natàlia Dumitru, del Cor Juvenil Palau Vincles
Robert Schumann: Andrea Georgieva, del Cor Juvenil Palau Vincles
W. Amadeus Mozart: Paula Hellín, del Cor Infantil Palau Vincles
Richard Wagner: Jasmine Larioza, del Cor Juvenil Palau Vincles
Felix Mendelssohn: Joab Márquez, del Cor Juvenil Palau Vincles
Giuseppe Verdi: Camila Martín, del Cor Infantil Palau Vincles
Lili Boulanger: M. Genevieve Roman, del Cor Juvenil Palau Vincles
Fanny Mendelssohn: Núria Rubio, del Cor Juvenil Palau Vincles
Franz Schubert: Valentín Tavira, del Cor Juvenil Palau VinclesGrup de cambra OSV
Raúl Patiño, piano | Giovanni Giri, violí | Ferran Fèlix, viola | Romain Boyer, violoncel | Toni Galant, clarinet | Pere Cornudella, percussióDirigeixen el concert
Escena 1 (Mercè Pi, directora)
1. Cèlebres compositors (tots els compositors)
2. La imaginació (inspirat en W. A. Mozart)
3. El full en blanc (inspirat en R. Wagner)Escena 2 (Quima Ferré, directora)
5. Cul quadrat (inspirat en J. Haydn)
6. Papallones a dins meu (inspirat en R. Schumann)
7. Ric d’esperit (inspirat en F. Schubert)Escena 3 (Guifré Canadell, director)
8. La Sibil·la del Rin (recordant Hildergad von Bingen i totes les dones compositores)
9. A bon pas (inspirat en I. Stravinsky)
10. Fugues i floritures (inspirat en J. S. Bach i G. F. Händel)Escena 4 (Esteve Nabona, director)
11. Des del fons de l’abisme (inspirat en L. Boulanger)
12. Casa’t amb l’art (inspirat en els germans Fanny i Felix Mendelssohn)
13. L’he acabat (inspirat en G. Verdi)Escena 5 (Esteve Nabona, director)
14. Canviem el món (en honor de L. van Beethoven)Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –Poema
Karnak
No puc dissimular.
Ningú capta l’alegria petita
però s’ha fet present i ara ocupa una closca
prèviament destinada a una alegria més gran.Noto com l’essència feliç
es manifesta en les insignificancesi una derrota
és una mutació prèvia
a qualsevol triomf.Només aquell que obri els ulls
i els torni a reobrir de bell nou
podrà desocultar
les meravelles minúscules.#
mansió per a petits
invertebrats
Anna Gual
Molsa (2016)Comentari
La cantata Beethoven i els fantasmes de la música va ser escrita per l’actriu i guionista Ariadna Pastor i la compositora Marian Márquez per encàrrec del projecte social del Palau de la Música, Palau Vincles, per sumar-se a les commemoracions dels 250 anys del naixement de Beethoven que van tenir lloc el 2020.
En realitat, però, són els compositors més importants de la història de la música –amb la figura i l’obra del músic alemany com a fil conductor– els autèntics protagonistes de la partitura, concebuda com a primer contacte amb la música clàssica per als cantaires dels cors.
Així, Bach, Händel, Mozart, Schubert, Schumann, Mendelssohn, Wagner i Verdi esdevenen els convidats –juntament amb el públic assistent avui al Palau– a la festa del 250è aniversari que ha preparat, per a Beethoven, el seu fantasma. Aquest recorre als seus col·legues compositors perquè l’ajudin a acabar l’última obra que Beethoven va començar a escriure, la Desena Simfonia. Cadascun, òbviament, ho fa en el seu propi estil, i així comença un procés de creació que es desenvolupa en quinze cançons.
Cadascuna, també, descriu un concepte del recorregut, que Marian Márquez aprofita musicalment com a motor de cada peça: Mozart, per exemple, parla de la imaginació; Wagner, del drama de la pàgina en blanc; Stravinsky, del ritme... Alhora, Márquez fa servir referències melòdiques i rítmiques que recorden cada compositor, i fins i tot alguns recursos estilístics de l’època en qüestió que aporten un sentit pedagògic a l’obra.
Aquests elements ben definits i, sobretot, un llenguatge entenedor converteixen la partitura en una amalgama de valors, tant musicals com extramusicals, i una història de clares connotacions al·legòriques a partir de personatges arquetípics: el fantasma de Beethoven, solitari i rondinaire, però que es deixa entendrir per la música, i la personificació de la mateixa Música, còmica i histriònica, al servei de tots els caràcters i de totes les emocions humanes.
Avui, més de 800 infants membres dels cors de Palau Vincles i els adscrits al projecte poden per fi materialitzar la cantata Beethoven i els fantasmes de la música. Són precisament les dimensions de l’esdeveniment, a les quals no s’ha volgut renunciar, les que han obligat a esperar uns mesos per l’estrena.
Albert Torrens, periodista i director de la «Revista Musical Catalana»
Biografies
Biografies
Cors Palau Vincles
Palau Vincles és el projecte d’intervenció sociomusical a través del cant coral (nascut el 2011 i impulsat per la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música) i d’altres disciplines artístiques que s’adreça a infants i joves que resideixen en zones d’alta complexitat socioeconòmica. Es tracta d’una iniciativa socioeducativa que, a partir de la pràctica coral, té com a objectiu fomentar la inclusió social i la millora del benestar emocional d’infants i joves. Apropa la música a aquest col·lectiu aprofitant les eines que aquesta ofereix per al creixement personal, tot incidint favorablement en l’educació en valors socials i culturals i en el desenvolupament de les capacitats psicosocials i pedagògiques; tot amb la voluntat d’oferir oportunitats, des de les nostres possibilitats. La igualtat, la vitalitat, la il·lusió, l’esperança, les oportunitats, el compromís, la solidaritat, el respecte per la diferència són valors vinculats a Palau Vincles.
Biografies
Cors de l'Escola de Músics
L’Escola de Músics i JPC és una escola de música autoritzada pel Departament d’Educació que ofereix des del 1992 un ensenyament actiu, obert a alumnes de totes les edats, nivells i aptituds, i condicions i orígens.
Acumula una llarga trajectòria ensenyant i fent música al barri del Raval, al Districte de Ciutat Vella, i també a Catalunya, Espanya i l’estranger. Medalla d’Honor de Barcelona 2016, l’Escola de Músics i JPC actualment treballa en 24 escoles i instituts de Ciutat Vella i del Besòs promovent la música com a mitjà de cohesió.
Du a terme diversos projectes, tots amb un nexe comú: la música com a mitjà de comunicació universal i de relació entre les diferents cultures; la música com a mitjà d’expressió per compartir amb els companys experiències noves eliminant diferències socials culturals o econòmiques i aprenent a gaudir del plaer de fer música i transmetre-la. Creiem que la música és per a TOTHOM.
Els cors de Ciutat Vella que participen al concert són: Santa Maria dels Apòstols, Escola Prim, Sons de Veu, Eduard Marquina, Concepció Arenal, Institut Besòs, Sagrat Cor, Institut Rambla Prim i Ernest Lluch.
Biografies
Cor Novaura
És una coral de veus femenines format per 25 noies de 18 a 35 anys que canten principalment a tres veus. L’estil és el d’una coral jove capaç d’interpretar des d’estàndards del jazz, cançons de pop català i anglès, així com els principals èxits dels espectacles musicals, fins a peces contemporànies de compositors catalans i d’altres països. Els nostres concerts es caracteritzen per petites coreografies que acompanyen la peça, en què sempre interactuem amb el públic encoratjant-lo a seguir alguna melodia i alhora intercalem petites interpretacions escèniques entre cançó i cançó, per donar un toc amenitzat al nostre concert. Entre el nostre públic també assisteix gent jove que coneix bé les cançons que interpretem.
Bàsicament cantem acompanyats de piano, però també a cappella.
Biografies
Daniel Morales, baríton
Nascut a Barcelona, va fer els estudis musicals al Conservatori Superior Municipal de Música i els estudis de cant amb el mestre baríton Xavier Comorera, deixeble de Myriam Alió. Paral·lelament ha assolit el premi extraordinari de doctorat en ciències químiques. Com a solista acara gèneres musicals diversos: oratori, lied, òpera, sarsuela i teatre musical. Ha cantat de solista en sales europees rellevants, com la Chapelle Royale du Château de Versalles, Cadogan Hall de Londres, Wiener Konzerthaus, Gran Teatre del Liceu i Palau de la Música Catalana, entre d´altres.
Compagina la seva activitat solística amb la cambrística formant part de diverses formacions professionals, com el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i els quartets CatAlinka, especialitzat en polifonia ortodoxa russa, i Metropolitan Union, especialitzat en música barbershop, així com el trio de música antiga All’Aura i el quintet Kollage, especialitzat en música instruvocal.
És professor de tècnica vocal de l’Orfeó Català des del 2010. Imparteix habitualment tallers i seminaris de tècnica vocal i d’imitació d’instruments musicals amb la veu a escoles, instituts, conservatoris de música i universitats.
Biografies
Anna Niebla, soprano
Nascuda a Barcelona, començà els estudis musicals a l’Escola Municipal de Música i Dansa d’Esparreguera i finalitzà el grau professional de cant i piano al Conservatori del Liceu. Es graduà al mateix Conservatori amb la professora Carmen Bustamante l’any 2017 guanyant el premi extraordinari de música de cambra amb el seu company Eric Ledesma. L’any 2022 es graduà, novament al Conservatori del Liceu, després de cursar el Màster en Interpretació d’Òpera amb la beca de la Fundació Ferrer-Salat.
L’any 2016 fou seleccionada per interpretar el rol de Donna Elvira de Don Giovanni de Mozart a l’Escola d’Òpera de Sabadell. El 2017 guanyà dos premis extraordinaris a la primera edició del Sonora International Opera Competition Francisco Araiza i participà al Young Artists Programme de Les Azuriales Opera. Encara el 2017 participà en l’enregistrament de Gaziel i Picarol, dos drames modernistes d’E. Granados, amb l’Orquestra de Cadaqués. El 2022 guanyà el premi extraordinari que ofereix la Fundació de Música Ferrer-Salat a la 59a edició del Concurs Francesc Viñas i guanyà el segon premi del 18è Concurs Internacional de Música de les Corts.
Formà part del Cor Jove de l’Orfeó Català i de l’Orfeó Català. Actualment, i des del 2014, és la pianista acompanyant dels cors Infantil i Juvenil de Palau Vincles, projecte d’intervenció sociomusical del Palau de la Música Catalana.
Biografies
Mariona Fernández, direcció musical
Graduada en logopèdia i postgraduada en intervenció logopèdica en trastorns de la veu per la Universitat Ramon Llull i en vocología per la Universitat de los Andes (Xile), té el grau professional en l’especialitat de cant pel Conservatori de Vila-seca. Ha realitzat els nivells I i II d’Estill Voice Training International, el Nivell I del Somatic Voicework the Lo Vetri Method, el certificat en la metodologia de Lee Silverman Voice Treatment (LSVT-LOUD), entre altres nombrosos cursos d’especialització en teràpia vocal.
En pedagogia musical té el títol de formació musical en el mètode Jaques-Dalcroze, la diplomatura en la metodologia Edgar Willems i el primer curs del postgrau en música, creativitat i moviment de la Universitat Ramon Llull-El Musical. Té el nivell C en direcció coral de la Federació Catalana d’Entitats Corals (FCEC) i ha realitzat diferents cursos de direcció arreu de l’Estat espanyol.
Ha fet tallers corals al Conservatori de Badalona i al de Tarragona, així com a nombroses escoles municipals de música i entitats corals d’arreu de Catalunya. Directora convidada en la formació pel professorat del Secretariat de Corals Infantils de Catalunya (SCIC), ocasionalment també ha impartit tallers de coral i pedagogia musical a la Mehli Metha Music Fundation a Bombai.
Actualment compagina la reeducació vocal a la Consulta Veu amb la direcció coral al projecte social Palau Vincles del Palau de la Música Catalana.
Biografies
Marian Márquez, arranjaments musicals
Nascuda a Tarragona, va iniciar els estudis musicals al Conservatori Professional de Música de Vila-seca, on es va formar amb el pianista Cecilio Tieles. Després d’obtenir el títol superior de piano sota la direcció d’Àngel Soler va interessar-se pel món de la composició. Va estudiar amb Manuel Oltra i Lluís Vergés i va obtenir el títol superior de composició al Conservatori Superior de Música del Liceu. Ha realitzat cursos amb Carles Guinovart, Josep Soler, Lleonard Balada i Luís Naón. Ha obtingut diferents premis de composició: Premi Joaquim Maideu, Premi Dolors Calvet, Ciutat de Reus per a corals infantils, Premi Sincrònic i Premi Ziryab. L’any 2014 va ser seleccionada per la Universitat Carnegie Mellon (Pittsburgh, EUA) i va estrenar-hi la seva obra Synchronies. La seva obra està editada per Dinsic, Perifèria Música i Brotons & Mercadal.
L’any 2015 començà la seva col·laboració amb el món de la música audiovisual. Actualment treballa en diferents projectes d’aquest camp i també en la composició per a formacions clàssiques.
Biografies
Ariadna Pastor, dramatúrgia
És una directora, guionista i actriu nascuda a Barcelona. Té estudis de direcció de cinema a LCDC de Barcelona, un Màster en Creació de Guió Audiovisual per la UNIR i una llicenciatura d’art dramàtic per l’Institut del Teatre.
Tornar a casa és el seu primer curtmetratge, que actualment compta amb la distribució de Freak i més de vint seleccions en festivals nacionals i internacionals, així com sis premis, entre els quals destaca el premi SGAE Nova Autoria 2022 pel seu guió i direcció.
Actualment es dedica a la direcció i fa d’ajudant de direcció en produccions audiovisuals, tant de ficció com de publicitat.
Com a guionista, es dedica al guió i a la dramatúrgia, tant per al món audiovisual com per al teatre i l’òpera; és autora de Filles del món, una microòpera que s’estrenarà al Liceu el juny del 2023.
Biografies
©lafotogràfica
©lafotogràfica
Dani Coma, direcció escènica
Combina la direcció escènica amb les classes d’interpretació. Actualment és el cap de l’Àrea de Teatre de l’Escola Coco Comin i és mestre a l’Escola Billie Elliot, on formà els intèrprets que havien d’intervenir al musical Billy Elliot al Teatre Victòria. També ha estat director d’actors del musical Fama que aterrà a Barcelona al Teatre Apolo. A més, és mestre d’interpretació i escena al Conservatori del Liceu, així com del Conservatori de Tarragona, mestre de l’Aula de Musical de l’EMM Conservatori de Terrassa i mestre de l’Acadèmia del Sol del Teatre del Sol de Sabadell.
És director habitual de la productora Viu el Teatre, amb diversos espectacles en gira per l’Estat espanyol; així mateix, és director artístic de Nada es imposible d’El Mago Pop i de NESI Brodway Edition, versió que s’estrena a Madrid aquest octubre i que viatjarà a Brodway l’estiu següent. Ha estat director escènic del Concert de Sant Esteve del Palau de la Musica els anys 2017, 2018 i 2019, així com de múltiples espectacles amb el Cor Infantil i el Cor de Noies de l’Orfeó català, el Cor Geriona i el cor Lutiana.
Creador i compositor del grup juvenil Macedònia, ha publicat un grapat de cantates infantils amb Discmedi i de contes amb l’editorial Bellaterra Musica. Actualment és un dels artistes que forma part del programa Flipart de la Diputació de Barcelona.
Sinopsi
El fantasma de Beethoven prepara la festa d’aniversari dels seus 250 anys. La Música, la seva esbojarrada amiga, l’ajuda. Donen la benvinguda als convidats (públic), pengen garlandes i inflen globus. Per celebrar el seu aniversari, Beethoven decideix recuperar les seves partitures empolsades i fer un concert amb les millors peces. Començarà per la primera i acabarà per la… Ostres! La seva darrera obra, la Desena Simfonia, no està escrita! Beethoven en culpa la Música i la Música en culpa Beethoven. Com pot ser que marxés sense escriure-la? Quin desastre! El seu públic porta dos-cents anys sense saber el final de la seva obra! Això no pot ser! S’acosta al piano, en fa fora el músic i hi prova quatre notes. No hi ha res a fer. Està rovellat. No sap ni com posar-s’hi. Està perdut, tota la seva obra..., incompleta per a l’eternitat! Però, de sobte, els compositors i les compositores reclamen la seva atenció (Grup 1). Si no sap com acabar la seva simfonia, ells el poden ajudar! Així, a través de les cançons, cada compositor o compositora de la història el guien en un viatge fantàstic on cada pas per enllestir la seva obra és explicat amb un estil diferent: Mozart li parla de la imaginació; Wagner, del drama de la pàgina en blanc… Fins i tot algú li parla de la crisi, aquell moment en què tot creador vol tirar la tovallola, i les compositores li parlen de l’anonimat, com és ser dona al món de la composició… És així com Beethoven es deixa guiar pels grans compositors i compositores de la història i va escrivint la seva simfonia. Fins que al final, feliç, té la seva peça acabada. La satisfacció d’allò que ha sorgit del no-res per perdurar fins a l’eternitat! Tots ho celebren, amb joia. Però entre els crits i l’emoció, s’adonen que han perdut la partitura. Qui la té? La Música s’adona que l’ha feta servir per mocar-se el nas amb l’emoció del moment. Desesperació a la sala… Fins que Beethoven s’adona que allò que l’ha divertit més ha estat escriure la simfonia amb els seus amics. I què, tant és, si l’han perduda! Això vol dir que la poden tornar a escriure de nou. Al capdavall, escriure és reescriure!
Textos
1. Cèlebres compositorsCOR
Nosaltres som els cèlebres compositors,
som els millors!
Potser us podem semblar una mica desfasats,
però som els pares del hip-hop, el pop i el rap!
I també del trap!
Nosaltres som els cèlebres compositors,
som els millors!BEETHOVEN
Tenim carrers, enciclopèdies i museus,
som molt famosos des de Viena fins a Reus!
I al cap de Creus!
COR
Allò que és clàssic mai no pot quedar antiquat,
com l’ou ferrat!
BEETHOVEN
Som el Rolls Royce del panorama musical,
som el Quijote del sector instrumental,
som gent formal!
Tant si és per una boda com un funeral,
som el que et cal!
L’aniversari de cinquanta anys de casats
o a la consulta del dentista o l’advocat,
i et surt barat!COR
Nosaltres som els cèlebres compositors,
som els millors!
Potser fa segles que no som al món dels vius,
però allà on sonem us aportem un gran caliu!
Hivern o estiu!
COR I BEETHOVEN
Nosaltres som els cèlebres compositors
som els millors!
2. La imaginacióCOR
Pa, pa, pa,
pa, pa, pa,
pa, pa, pa, pa,
pa, pa, pa, pa…
Per què estàs tan encaparrat?
Per què estàs tan desanimat?
Obre bé els teus ulls!
Hora de somiar!
La imaginació
és al teu costat!
Pots fer ballar l’aigua del mar
fer crepitar el foc de la llar
fer rugir els lleons
fer piluar els coloms
fer xiular el mestral
fer cantar el pardal!LA MÚSICA
Pots fer grallar el corb més obscur
fer renillar el cavall més pur.
Fer bufar el garbí,
fer xisclar el dofí.LA MÚSICA I BEETHOVEN
Fer retronar els trons,
fer cridar els falcons!COR
La realitat sempre supera la ficció
dins del teu cap hi trobaràs la solució!LA MÚSICA
Pots fer esclatar el volcà feroç
fer murmurar el boscam frondós
fer agitar el subsol
fer espetegar el sol
fer brunzir els mosquits
fer belar els cabrits!LA MÚSICA
Ells i elles et poden ajudar!
COR
La realitat sempre supera la ficció
dins del teu cap hi trobaràs la solució!
3. El full en blancCOR
Crec que ja em puja la febre,
sento com em bull la sang.
Obro els ulls i ho veig tot negre,
davant meu el full en blanc!
És com un desert de sorra,
com la tela d’un pintor.
Tot al meu voltant s’ensorra
i em provoca molta por!
Blanc, blanc, blanc, és ben blanc, el full en blanc!
Blanc, blanc, blanc, és ben blanc, el full en blanc!BEETHOVEN I COR
Hi ha cinc línies que entrecreuen
la blancor d’aquest malson.
Tan bon punt els ulls les veuen
ja se m’accelera el pols!
Com si fos l’estenedor
cada línia preparada
cada nota és un mitjó
he d’estendre la bugada.COR
Suco tinta tremolant,
cada nota disposada,
la blancor del full en blanc
ha quedat ben esquitxada.
Blanc, blanc, blanc, ja no és blanc, el full en blanc!
Blanc, blanc, blanc, ja no és blanc, el full en blanc!
4. Interludi 1: La MúsicaDe vegades soc tranquil·la
i a les feres amanseixo
et relaxo com la til·la,
i per ’nar a dormir et serveixo.
De vegades complicada,
estrident o bé brillant,
màgica com una fada,
bella com el diamant.
Soc la música i canvio,
com qui muda de vestit.
Et despistes i em desvio,
i ja m’he canviat l’abric.
5. Cul quadratCOR
Escriure és reescriure,
crear és treballar.
I si vull ser un artista
primer he de ser artesà.HAYDN
Cul quadrat,
mal al dit,
fum del cap,
reescric!
Em cal ser molt estricte,
també disciplinat,
com si fos ciclista,
acabaré suat!
Com un nyap,
no he dormit,
mal de cap,
reescric!BEETHOVEN
Estripo partitures,
i torno a començar,
escric tres anacruses,
i ho torno a revisar.COR I BEETHOVEN
El cap cot,
els ulls xics,
ja no em moc,
reescric!COR
Rebentat,
cul quadrat,
mal al dit,
fum del cap,
reescric!
6. Papallones a dins meuCOR
Saltar per tots els bassals,
potser fer enlairar un estel,
empaitar tots els pardals,
i robar d’un rusc la mel.
Llepar el motlle del pastís,
fer moixaines al gatet,
o fer voltes per París,
amb la iaia fer ganxet.LA MÚSICA
Xisclar i córrer pel jardí,
fins quedar-me sense veu.
Tot plegat em fa sentir
papallones a dins meu!COR
Tot plegat em fa sentir
papallones a dins meu!BEETHOVEN
El meu llibre preferit,
llegir un conte vora el foc,
un paisatge ben bonic,
o menjar-me un albercoc.COR
Desviar-me del camí,
construir un ninot de neu.
Tot plegat em fa sentir
papallones a dins meu!
7. Ric d'esperitCOR
Visc a una barraca
p’rò no envejo els rics.
Soc pobre de butxaca
p’rò soc ric d’esperit!
Em ronca la panxa,
p’rò el cor el tinc ple.
Qui canta els seus mals espanta
la gana també!
Tinc buit el rebost
i els vestits em van grans.
P’rò avui ja he compost
tres sonates brillants!
Sec a la porxada
i escric un quartet.
Faig el que m’agrada
i camino ben dret.
8. La Sibil·la del RinSIBIL·LA
Jo soc la Sibil·la del Rin.
Vaig ser compositora i poetessa,
filòsofa i metgessa.
El meu cant us parla d’on vinc.COR
He vist secrets del més enllà;
he tingut somnis i malsons;
he contemplat aparicions;
visions d’allò que ha de passar.SIBIL·LA I LA MÚSICA
Bruixes, elfes, d’aquí i d’allà,
sirenes, ninfes i amazones,
dones de totes les zones,
la vostra veu s’elevarà.COR
El vostre cant se sentirà,
des de les dunes fins als llacs,
des de les selves fins als prats
el vostre crit s’enlairarà.COR, LA MÚSICA I SIBIL·LA
La meva música és l’udol
de totes les dones d’arreu.
Ara ja és hora que us alceu,
és el moment d’empendre el vol, d’empendre el vol!
9. A bon pasCOR
Avancem, a bon pas,
ritme, ritme, i un compàs!
Un treset, negra amb punt,
i els becaires d’un en un.
Prosseguim, pam a pam,
amb paciència, tram per tram.
Trec un sol, pujo un to,
blanca amb punt i acabo amb un Do.BEETHOVEN, LA MÚSICA, COR
Anacrusa i dos bemolls,
i uns arpegis pels més folls.
Mezzoforte i un pedal,
Do de pit per la contralt.STRAVINSKY
Clau de sol, pulsació,
porto el tempo amb el taló.
lligadura i un accent,
i el silenci em fa estar atent.
A bon ritme, progressant,
el compàs em va menant.
Piano a piano, cada so,
forma part de la cançó.
10. Fugues i florituresCOR
Si la peça és massa eixuta
fins i tot dorm la batuta.
Si el concert no està adornat,
és sec com un pa de quart.BACH
La cançó no ha de ser aspra,
dura com el tronc d’un arbre.HÄNDEL
Li afegim uns ornaments,
i als oients els fem contents.COR
Soc barroc com les Menines,
elegant com les padrines,
teatral com Guimerà
excessiu com l’huracà.HÄNDEL
Que no quedi massa insípid
floritures al principiBACH
i la fuga pel final
si és bonic no fa cap mal.COR
Si és bonic no fa cap mal!
11. Des del fons de l'abismeCOR
Les parets desapareixen
les rajoles s’esvaeixen.
Cap al pou vaig davallant,
tinta negra al meu voltant!
Pentagrames que m’escanyen,
polirítmies que m’enganyen,
l’armadura no em serveix,
el bemoll se m’encongeix.
Les corxeres se’m rebel·len,
les idees se’m congelen.
Els acords s’han obstinat,
i un compàs m’ha amenaçat.
Són les feres de l’artista
que m’empenyen a l’abisme
són les pors del creador,
enemics de la raó
monstres del compositor.
12. Casa't amb l'artBEETHOVEN
Des que m’alço fins que arriba la nit,
ja no menjo i tinc el cor encongit.
Tant si gec com si passejo pel parc,
no veig res més, m’he enamorat de l’art!
El meu amant fidel sempre és amb mi,
tant si cuino com si arreglo el jardí.
L’art em cura i em fa ser més curiós,
l’art m’impulsa i no em deixa ser mandrós.COR
Digues que sí,
si t’has de casar,
de la Terra fins a Mart,
no hi ha un amant més fi,
casa’t amb l’art!
Ell és de tots el més fort i valent,
apassionat, atent i molt ardent.
Sempre canviant, ell no em fa avorrir mai,
i si m’estresso massa em dona espai.
Digues que sí,
si t’has de casar,
de la Terra fins a Mart,
no hi ha un amant més fi,
casa’t amb l’art!
13. L'he acabatBEETHOVEN
L’he enllestit, acabat,
rematat, ultimat,
perfilat, revisat,
he creat l’obra d’art!COR
Celebrem el moment,
i gaudim del present.
Potser res no és etern,
p’rò avui estic ben content.BEETHOVEN
No sé on seré demà,
qui sap què passarà.
P’rò ara em sento ben viu
soc l’ocell que surt del niu.COR
El futur és incert,
misteriós com el desert.
P’rò avui cantem plegats
creadors desenfrenats!
L’ha enllestit, acabat,
rematat, ultimat,
perfilat, revisat,
ha creat l’obra d’art!
14. Interludi 2: BeethovenVaig ser un nen prodigi,
i un músic brillant.
Amb molt de prestigi
p’rò sempre estava malalt!
Vaig deixar l’escola
per ’nar a treballar.
Sé tocar la viola
p’rò no sé multiplicar.
Soc inconformista
i vull canviar el món.
Que l’art ens transformi
i ens faci millors!
15. Canviem el mónBEETHOVEN
Mentre intentava canviar el món,
és l’art el que m’ha transformat
jo volia alterar el meu entorn
i al final soc jo el que he canviat.COR
La música ens fa aprendre,
la música ens fa entendre,
la música ens fa diferents,
la música ens fa més valents
i ens ensenya a obrir les ments!LA MÚSICA
Si no trobes allò que has somiat,
sempre pots buscar més enllà.
I quan ja t’hagis enlairat,
la llum dels estels et guiarà.COR
La música ens fa viure,
la música ens fa riure,
la música ens fa pensar,
la música ens fa volar
per tornar a començar.També et pot interessar...
Palau Bach - BCN Clàssics
Dimarts, 21.12.21 – 20 h
Sala de ConcertsMissa Scala Aretina de Francesc Valls
Escolania de Montserrat
La Grande Chapelle
Albert Recasens, directorJ. Cererols: Motets
F. Valls: Missa Scala AretinaPreu: de 18 a 56 €
Concert de Nadal Palau Vincles
—Beethoven i els fantasmes de la músicaLa Casa dels Cants
Diumenge, 12 de desembre de 2021 – 12 h
Sala de Concerts
Amb el suport de:
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Fundació Caixa d’Enginyers col·labora amb el Cor Juvenil Palau Vincles
Programa
Marian Márquez (1978) i Ariadna Pastor (1989)
Beethoven i els fantasmes de la música
(estrena absoluta)1. Cèlebres compositors
2. La imaginació (inspirat en Wolfgang A. Mozart)
3. El full en blanc (inspirat en Richard Wagner)
4. Interludi 1: La Música (solo)
5. Cul quadrat (inspirat en Joseph Haydn)
6. Papallones a dins meu (inspirat en Robert Schumann)
7. Ric d’esperit (inspirat en Franz Schubert)
8. La sibil·la del Rin (inspirat en Hildegart von Bingen i totes les dones compositores oblidades)
9. A bon pas (inspirat en Igor Stravinsky)
10. Fugues i floritures (inspirat en Johann S. Bach i Georg F. Händel)
11. Des del fons de l’abisme (inspirat en Lili Boulanger)
12. Casa’t amb l’art (inspirat en Fanny i Fèlix Mendelssohn)
13. L’he acabat (inspirat en Giuseppe Verdi)
14. Interludi 2: Beethoven (solo)
15. Canviem el mónAquesta obra és un encàrrec de Palau Vincles per commemorar el 250è aniversari del naixement de Beethoven, i ha hagut d’esperar uns mesos a veure la llum a causa de la pandèmia. És una obra creada per ser interpretada en el marc del projecte social del Palau de la Música, i serà cantada per més de 800 nenes i nens provinents dels cors de Palau Vincles i els adscrits a aquest projecte social del Palau de la Música.
Amb aquest concert es pretén que els cantaires entrin en contacte amb la música clàssica a partir d’una cantata en la qual seran presents els compositors més importants de la història de la música, amb la figura i l’obra del músic alemany com a fil conductor.
Cors Palau Vincles*
Cors de Ciutat Vella
Cor Novaura
Grup de cambra de l’Orquestra Simfònica del Vallès
Daniel Morales, baríton – Ludwig van Beethoven
Anna Niebla, soprano – La Música
Mariona Fernández, soprano – Hildegard von Bingen
Elrome Cueva, baríton del Cor Juvenil Palau Vincles – Igor Stravinsky
Sohana Haque, veu blanca del Cor Juvenil Palau Vincles – Johann Sebastian Bach
Laia Rose, veu blanca del Cor Juvenil Palau Vincles – Georg Friedrich HändelMarian Márquez: arranjaments musicals
Ariadna Pastor, guió i dramatúrgia
Dani Coma, direcció escènica*Els directors del cors de Palau Vincles són: Glòria Fernàndez, Mariona Fernàndez, Guifré Canadell, Mercè Pi, Quima Farré, Arianna Pijoan, Cèlia Buscà, Borja Grèbol i Esteve Nabona.
Les directores dels Cors de l'Escola de Música que han preparat les nenes i els nens són: Neus López, Mireia Caralt, Yolanda Mallofré, Irene Andreu i Cristina Colomer.Durada aproximada del concert: 70 minuts, sense pausa.
#coral #estrenes #nousformats
Altres compositors cèlebres
Joseph Haydn: M. del Mar Albacete, del Cor Juvenil Palau Vincles
Cèlebre compositora: Natàlia Dumitru, del Cor Juvenil Palau Vincles
Robert Schumann: Andrea Georgieva, del Cor Juvenil Palau Vincles
W. Amadeus Mozart: Paula Hellín, del Cor Infantil Palau Vincles
Richard Wagner: Jasmine Larioza, del Cor Juvenil Palau Vincles
Felix Mendelssohn: Joab Márquez, del Cor Juvenil Palau Vincles
Giuseppe Verdi: Camila Martín, del Cor Infantil Palau Vincles
Lili Boulanger: M. Genevieve Roman, del Cor Juvenil Palau Vincles
Fanny Mendelssohn: Núria Rubio, del Cor Juvenil Palau Vincles
Franz Schubert: Valentín Tavira, del Cor Juvenil Palau VinclesGrup de cambra OSV
Raúl Patiño, piano | Giovanni Giri, violí | Ferran Fèlix, viola | Romain Boyer, violoncel | Toni Galant, clarinet | Pere Cornudella, percussióDirigeixen el concert
Escena 1 (Mercè Pi, directora)
1. Cèlebres compositors (tots els compositors)
2. La imaginació (inspirat en W. A. Mozart)
3. El full en blanc (inspirat en R. Wagner)Escena 2 (Quima Ferré, directora)
5. Cul quadrat (inspirat en J. Haydn)
6. Papallones a dins meu (inspirat en R. Schumann)
7. Ric d’esperit (inspirat en F. Schubert)Escena 3 (Guifré Canadell, director)
8. La Sibil·la del Rin (recordant Hildergad von Bingen i totes les dones compositores)
9. A bon pas (inspirat en I. Stravinsky)
10. Fugues i floritures (inspirat en J. S. Bach i G. F. Händel)Escena 4 (Esteve Nabona, director)
11. Des del fons de l’abisme (inspirat en L. Boulanger)
12. Casa’t amb l’art (inspirat en els germans Fanny i Felix Mendelssohn)
13. L’he acabat (inspirat en G. Verdi)Escena 5 (Esteve Nabona, director)
14. Canviem el món (en honor de L. van Beethoven)Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –Poema
Karnak
No puc dissimular.
Ningú capta l’alegria petita
però s’ha fet present i ara ocupa una closca
prèviament destinada a una alegria més gran.Noto com l’essència feliç
es manifesta en les insignificancesi una derrota
és una mutació prèvia
a qualsevol triomf.Només aquell que obri els ulls
i els torni a reobrir de bell nou
podrà desocultar
les meravelles minúscules.#
mansió per a petits
invertebrats
Anna Gual
Molsa (2016)Comentari
La cantata Beethoven i els fantasmes de la música va ser escrita per l’actriu i guionista Ariadna Pastor i la compositora Marian Márquez per encàrrec del projecte social del Palau de la Música, Palau Vincles, per sumar-se a les commemoracions dels 250 anys del naixement de Beethoven que van tenir lloc el 2020.
En realitat, però, són els compositors més importants de la història de la música –amb la figura i l’obra del músic alemany com a fil conductor– els autèntics protagonistes de la partitura, concebuda com a primer contacte amb la música clàssica per als cantaires dels cors.
Així, Bach, Händel, Mozart, Schubert, Schumann, Mendelssohn, Wagner i Verdi esdevenen els convidats –juntament amb el públic assistent avui al Palau– a la festa del 250è aniversari que ha preparat, per a Beethoven, el seu fantasma. Aquest recorre als seus col·legues compositors perquè l’ajudin a acabar l’última obra que Beethoven va començar a escriure, la Desena Simfonia. Cadascun, òbviament, ho fa en el seu propi estil, i així comença un procés de creació que es desenvolupa en quinze cançons.
Cadascuna, també, descriu un concepte del recorregut, que Marian Márquez aprofita musicalment com a motor de cada peça: Mozart, per exemple, parla de la imaginació; Wagner, del drama de la pàgina en blanc; Stravinsky, del ritme... Alhora, Márquez fa servir referències melòdiques i rítmiques que recorden cada compositor, i fins i tot alguns recursos estilístics de l’època en qüestió que aporten un sentit pedagògic a l’obra.
Aquests elements ben definits i, sobretot, un llenguatge entenedor converteixen la partitura en una amalgama de valors, tant musicals com extramusicals, i una història de clares connotacions al·legòriques a partir de personatges arquetípics: el fantasma de Beethoven, solitari i rondinaire, però que es deixa entendrir per la música, i la personificació de la mateixa Música, còmica i histriònica, al servei de tots els caràcters i de totes les emocions humanes.
Avui, més de 800 infants membres dels cors de Palau Vincles i els adscrits al projecte poden per fi materialitzar la cantata Beethoven i els fantasmes de la música. Són precisament les dimensions de l’esdeveniment, a les quals no s’ha volgut renunciar, les que han obligat a esperar uns mesos per l’estrena.
Albert Torrens, periodista i director de la «Revista Musical Catalana»
Biografies
Cors Palau Vincles
Palau Vincles és el projecte d’intervenció sociomusical a través del cant coral (nascut el 2011 i impulsat per la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música) i d’altres disciplines artístiques que s’adreça a infants i joves que resideixen en zones d’alta complexitat socioeconòmica. Es tracta d’una iniciativa socioeducativa que, a partir de la pràctica coral, té com a objectiu fomentar la inclusió social i la millora del benestar emocional d’infants i joves. Apropa la música a aquest col·lectiu aprofitant les eines que aquesta ofereix per al creixement personal, tot incidint favorablement en l’educació en valors socials i culturals i en el desenvolupament de les capacitats psicosocials i pedagògiques; tot amb la voluntat d’oferir oportunitats, des de les nostres possibilitats. La igualtat, la vitalitat, la il·lusió, l’esperança, les oportunitats, el compromís, la solidaritat, el respecte per la diferència són valors vinculats a Palau Vincles.
Cors de l'Escola de Músics
L’Escola de Músics i JPC és una escola de música autoritzada pel Departament d’Educació que ofereix des del 1992 un ensenyament actiu, obert a alumnes de totes les edats, nivells i aptituds, i condicions i orígens.
Acumula una llarga trajectòria ensenyant i fent música al barri del Raval, al Districte de Ciutat Vella, i també a Catalunya, Espanya i l’estranger. Medalla d’Honor de Barcelona 2016, l’Escola de Músics i JPC actualment treballa en 24 escoles i instituts de Ciutat Vella i del Besòs promovent la música com a mitjà de cohesió.
Du a terme diversos projectes, tots amb un nexe comú: la música com a mitjà de comunicació universal i de relació entre les diferents cultures; la música com a mitjà d’expressió per compartir amb els companys experiències noves eliminant diferències socials culturals o econòmiques i aprenent a gaudir del plaer de fer música i transmetre-la. Creiem que la música és per a TOTHOM.
Els cors de Ciutat Vella que participen al concert són: Santa Maria dels Apòstols, Escola Prim, Sons de Veu, Eduard Marquina, Concepció Arenal, Institut Besòs, Sagrat Cor, Institut Rambla Prim i Ernest Lluch.
Cor Novaura
És una coral de veus femenines format per 25 noies de 18 a 35 anys que canten principalment a tres veus. L’estil és el d’una coral jove capaç d’interpretar des d’estàndards del jazz, cançons de pop català i anglès, així com els principals èxits dels espectacles musicals, fins a peces contemporànies de compositors catalans i d’altres països. Els nostres concerts es caracteritzen per petites coreografies que acompanyen la peça, en què sempre interactuem amb el públic encoratjant-lo a seguir alguna melodia i alhora intercalem petites interpretacions escèniques entre cançó i cançó, per donar un toc amenitzat al nostre concert. Entre el nostre públic també assisteix gent jove que coneix bé les cançons que interpretem.
Bàsicament cantem acompanyats de piano, però també a cappella.
Daniel Morales, baríton
Nascut a Barcelona, va fer els estudis musicals al Conservatori Superior Municipal de Música i els estudis de cant amb el mestre baríton Xavier Comorera, deixeble de Myriam Alió. Paral·lelament ha assolit el premi extraordinari de doctorat en ciències químiques. Com a solista acara gèneres musicals diversos: oratori, lied, òpera, sarsuela i teatre musical. Ha cantat de solista en sales europees rellevants, com la Chapelle Royale du Château de Versalles, Cadogan Hall de Londres, Wiener Konzerthaus, Gran Teatre del Liceu i Palau de la Música Catalana, entre d´altres.
Compagina la seva activitat solística amb la cambrística formant part de diverses formacions professionals, com el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i els quartets CatAlinka, especialitzat en polifonia ortodoxa russa, i Metropolitan Union, especialitzat en música barbershop, així com el trio de música antiga All’Aura i el quintet Kollage, especialitzat en música instruvocal.
És professor de tècnica vocal de l’Orfeó Català des del 2010. Imparteix habitualment tallers i seminaris de tècnica vocal i d’imitació d’instruments musicals amb la veu a escoles, instituts, conservatoris de música i universitats.
Anna Niebla, soprano
Nascuda a Barcelona, començà els estudis musicals a l’Escola Municipal de Música i Dansa d’Esparreguera i finalitzà el grau professional de cant i piano al Conservatori del Liceu. Es graduà al mateix Conservatori amb la professora Carmen Bustamante l’any 2017 guanyant el premi extraordinari de música de cambra amb el seu company Eric Ledesma. L’any 2022 es graduà, novament al Conservatori del Liceu, després de cursar el Màster en Interpretació d’Òpera amb la beca de la Fundació Ferrer-Salat.
L’any 2016 fou seleccionada per interpretar el rol de Donna Elvira de Don Giovanni de Mozart a l’Escola d’Òpera de Sabadell. El 2017 guanyà dos premis extraordinaris a la primera edició del Sonora International Opera Competition Francisco Araiza i participà al Young Artists Programme de Les Azuriales Opera. Encara el 2017 participà en l’enregistrament de Gaziel i Picarol, dos drames modernistes d’E. Granados, amb l’Orquestra de Cadaqués. El 2022 guanyà el premi extraordinari que ofereix la Fundació de Música Ferrer-Salat a la 59a edició del Concurs Francesc Viñas i guanyà el segon premi del 18è Concurs Internacional de Música de les Corts.
Formà part del Cor Jove de l’Orfeó Català i de l’Orfeó Català. Actualment, i des del 2014, és la pianista acompanyant dels cors Infantil i Juvenil de Palau Vincles, projecte d’intervenció sociomusical del Palau de la Música Catalana.
Mariona Fernández, direcció musical
Graduada en logopèdia i postgraduada en intervenció logopèdica en trastorns de la veu per la Universitat Ramon Llull i en vocología per la Universitat de los Andes (Xile), té el grau professional en l’especialitat de cant pel Conservatori de Vila-seca. Ha realitzat els nivells I i II d’Estill Voice Training International, el Nivell I del Somatic Voicework the Lo Vetri Method, el certificat en la metodologia de Lee Silverman Voice Treatment (LSVT-LOUD), entre altres nombrosos cursos d’especialització en teràpia vocal.
En pedagogia musical té el títol de formació musical en el mètode Jaques-Dalcroze, la diplomatura en la metodologia Edgar Willems i el primer curs del postgrau en música, creativitat i moviment de la Universitat Ramon Llull-El Musical. Té el nivell C en direcció coral de la Federació Catalana d’Entitats Corals (FCEC) i ha realitzat diferents cursos de direcció arreu de l’Estat espanyol.
Ha fet tallers corals al Conservatori de Badalona i al de Tarragona, així com a nombroses escoles municipals de música i entitats corals d’arreu de Catalunya. Directora convidada en la formació pel professorat del Secretariat de Corals Infantils de Catalunya (SCIC), ocasionalment també ha impartit tallers de coral i pedagogia musical a la Mehli Metha Music Fundation a Bombai.
Actualment compagina la reeducació vocal a la Consulta Veu amb la direcció coral al projecte social Palau Vincles del Palau de la Música Catalana.
Marian Márquez, arranjaments musicals
Nascuda a Tarragona, va iniciar els estudis musicals al Conservatori Professional de Música de Vila-seca, on es va formar amb el pianista Cecilio Tieles. Després d’obtenir el títol superior de piano sota la direcció d’Àngel Soler va interessar-se pel món de la composició. Va estudiar amb Manuel Oltra i Lluís Vergés i va obtenir el títol superior de composició al Conservatori Superior de Música del Liceu. Ha realitzat cursos amb Carles Guinovart, Josep Soler, Lleonard Balada i Luís Naón. Ha obtingut diferents premis de composició: Premi Joaquim Maideu, Premi Dolors Calvet, Ciutat de Reus per a corals infantils, Premi Sincrònic i Premi Ziryab. L’any 2014 va ser seleccionada per la Universitat Carnegie Mellon (Pittsburgh, EUA) i va estrenar-hi la seva obra Synchronies. La seva obra està editada per Dinsic, Perifèria Música i Brotons & Mercadal.
L’any 2015 començà la seva col·laboració amb el món de la música audiovisual. Actualment treballa en diferents projectes d’aquest camp i també en la composició per a formacions clàssiques.
Ariadna Pastor, dramatúrgia
És una directora, guionista i actriu nascuda a Barcelona. Té estudis de direcció de cinema a LCDC de Barcelona, un Màster en Creació de Guió Audiovisual per la UNIR i una llicenciatura d’art dramàtic per l’Institut del Teatre.
Tornar a casa és el seu primer curtmetratge, que actualment compta amb la distribució de Freak i més de vint seleccions en festivals nacionals i internacionals, així com sis premis, entre els quals destaca el premi SGAE Nova Autoria 2022 pel seu guió i direcció.
Actualment es dedica a la direcció i fa d’ajudant de direcció en produccions audiovisuals, tant de ficció com de publicitat.
Com a guionista, es dedica al guió i a la dramatúrgia, tant per al món audiovisual com per al teatre i l’òpera; és autora de Filles del món, una microòpera que s’estrenarà al Liceu el juny del 2023.
Dani Coma, direcció escènica
©lafotogràfica
Combina la direcció escènica amb les classes d’interpretació. Actualment és el cap de l’Àrea de Teatre de l’Escola Coco Comin i és mestre a l’Escola Billie Elliot, on formà els intèrprets que havien d’intervenir al musical Billy Elliot al Teatre Victòria. També ha estat director d’actors del musical Fama que aterrà a Barcelona al Teatre Apolo. A més, és mestre d’interpretació i escena al Conservatori del Liceu, així com del Conservatori de Tarragona, mestre de l’Aula de Musical de l’EMM Conservatori de Terrassa i mestre de l’Acadèmia del Sol del Teatre del Sol de Sabadell.
És director habitual de la productora Viu el Teatre, amb diversos espectacles en gira per l’Estat espanyol; així mateix, és director artístic de Nada es imposible d’El Mago Pop i de NESI Brodway Edition, versió que s’estrena a Madrid aquest octubre i que viatjarà a Brodway l’estiu següent. Ha estat director escènic del Concert de Sant Esteve del Palau de la Musica els anys 2017, 2018 i 2019, així com de múltiples espectacles amb el Cor Infantil i el Cor de Noies de l’Orfeó català, el Cor Geriona i el cor Lutiana.
Creador i compositor del grup juvenil Macedònia, ha publicat un grapat de cantates infantils amb Discmedi i de contes amb l’editorial Bellaterra Musica. Actualment és un dels artistes que forma part del programa Flipart de la Diputació de Barcelona.
Sinopsi
El fantasma de Beethoven prepara la festa d’aniversari dels seus 250 anys. La Música, la seva esbojarrada amiga, l’ajuda. Donen la benvinguda als convidats (públic), pengen garlandes i inflen globus. Per celebrar el seu aniversari, Beethoven decideix recuperar les seves partitures empolsades i fer un concert amb les millors peces. Començarà per la primera i acabarà per la… Ostres! La seva darrera obra, la Desena Simfonia, no està escrita! Beethoven en culpa la Música i la Música en culpa Beethoven. Com pot ser que marxés sense escriure-la? Quin desastre! El seu públic porta dos-cents anys sense saber el final de la seva obra! Això no pot ser! S’acosta al piano, en fa fora el músic i hi prova quatre notes. No hi ha res a fer. Està rovellat. No sap ni com posar-s’hi. Està perdut, tota la seva obra..., incompleta per a l’eternitat! Però, de sobte, els compositors i les compositores reclamen la seva atenció (Grup 1). Si no sap com acabar la seva simfonia, ells el poden ajudar! Així, a través de les cançons, cada compositor o compositora de la història el guien en un viatge fantàstic on cada pas per enllestir la seva obra és explicat amb un estil diferent: Mozart li parla de la imaginació; Wagner, del drama de la pàgina en blanc… Fins i tot algú li parla de la crisi, aquell moment en què tot creador vol tirar la tovallola, i les compositores li parlen de l’anonimat, com és ser dona al món de la composició… És així com Beethoven es deixa guiar pels grans compositors i compositores de la història i va escrivint la seva simfonia. Fins que al final, feliç, té la seva peça acabada. La satisfacció d’allò que ha sorgit del no-res per perdurar fins a l’eternitat! Tots ho celebren, amb joia. Però entre els crits i l’emoció, s’adonen que han perdut la partitura. Qui la té? La Música s’adona que l’ha feta servir per mocar-se el nas amb l’emoció del moment. Desesperació a la sala… Fins que Beethoven s’adona que allò que l’ha divertit més ha estat escriure la simfonia amb els seus amics. I què, tant és, si l’han perduda! Això vol dir que la poden tornar a escriure de nou. Al capdavall, escriure és reescriure!
Textos
1. Cèlebres compositorsCOR
Nosaltres som els cèlebres compositors,
som els millors!
Potser us podem semblar una mica desfasats,
però som els pares del hip-hop, el pop i el rap!
I també del trap!
Nosaltres som els cèlebres compositors,
som els millors!BEETHOVEN
Tenim carrers, enciclopèdies i museus,
som molt famosos des de Viena fins a Reus!
I al cap de Creus!
COR
Allò que és clàssic mai no pot quedar antiquat,
com l’ou ferrat!
BEETHOVEN
Som el Rolls Royce del panorama musical,
som el Quijote del sector instrumental,
som gent formal!
Tant si és per una boda com un funeral,
som el que et cal!
L’aniversari de cinquanta anys de casats
o a la consulta del dentista o l’advocat,
i et surt barat!COR
Nosaltres som els cèlebres compositors,
som els millors!
Potser fa segles que no som al món dels vius,
però allà on sonem us aportem un gran caliu!
Hivern o estiu!
COR I BEETHOVEN
Nosaltres som els cèlebres compositors
som els millors!
2. La imaginacióCOR
Pa, pa, pa,
pa, pa, pa,
pa, pa, pa, pa,
pa, pa, pa, pa…
Per què estàs tan encaparrat?
Per què estàs tan desanimat?
Obre bé els teus ulls!
Hora de somiar!
La imaginació
és al teu costat!
Pots fer ballar l’aigua del mar
fer crepitar el foc de la llar
fer rugir els lleons
fer piluar els coloms
fer xiular el mestral
fer cantar el pardal!LA MÚSICA
Pots fer grallar el corb més obscur
fer renillar el cavall més pur.
Fer bufar el garbí,
fer xisclar el dofí.LA MÚSICA I BEETHOVEN
Fer retronar els trons,
fer cridar els falcons!COR
La realitat sempre supera la ficció
dins del teu cap hi trobaràs la solució!LA MÚSICA
Pots fer esclatar el volcà feroç
fer murmurar el boscam frondós
fer agitar el subsol
fer espetegar el sol
fer brunzir els mosquits
fer belar els cabrits!LA MÚSICA
Ells i elles et poden ajudar!
COR
La realitat sempre supera la ficció
dins del teu cap hi trobaràs la solució!
3. El full en blancCOR
Crec que ja em puja la febre,
sento com em bull la sang.
Obro els ulls i ho veig tot negre,
davant meu el full en blanc!
És com un desert de sorra,
com la tela d’un pintor.
Tot al meu voltant s’ensorra
i em provoca molta por!
Blanc, blanc, blanc, és ben blanc, el full en blanc!
Blanc, blanc, blanc, és ben blanc, el full en blanc!BEETHOVEN I COR
Hi ha cinc línies que entrecreuen
la blancor d’aquest malson.
Tan bon punt els ulls les veuen
ja se m’accelera el pols!
Com si fos l’estenedor
cada línia preparada
cada nota és un mitjó
he d’estendre la bugada.COR
Suco tinta tremolant,
cada nota disposada,
la blancor del full en blanc
ha quedat ben esquitxada.
Blanc, blanc, blanc, ja no és blanc, el full en blanc!
Blanc, blanc, blanc, ja no és blanc, el full en blanc!
4. Interludi 1: La MúsicaDe vegades soc tranquil·la
i a les feres amanseixo
et relaxo com la til·la,
i per ’nar a dormir et serveixo.
De vegades complicada,
estrident o bé brillant,
màgica com una fada,
bella com el diamant.
Soc la música i canvio,
com qui muda de vestit.
Et despistes i em desvio,
i ja m’he canviat l’abric.
5. Cul quadratCOR
Escriure és reescriure,
crear és treballar.
I si vull ser un artista
primer he de ser artesà.HAYDN
Cul quadrat,
mal al dit,
fum del cap,
reescric!
Em cal ser molt estricte,
també disciplinat,
com si fos ciclista,
acabaré suat!
Com un nyap,
no he dormit,
mal de cap,
reescric!BEETHOVEN
Estripo partitures,
i torno a començar,
escric tres anacruses,
i ho torno a revisar.COR I BEETHOVEN
El cap cot,
els ulls xics,
ja no em moc,
reescric!COR
Rebentat,
cul quadrat,
mal al dit,
fum del cap,
reescric!
6. Papallones a dins meuCOR
Saltar per tots els bassals,
potser fer enlairar un estel,
empaitar tots els pardals,
i robar d’un rusc la mel.
Llepar el motlle del pastís,
fer moixaines al gatet,
o fer voltes per París,
amb la iaia fer ganxet.LA MÚSICA
Xisclar i córrer pel jardí,
fins quedar-me sense veu.
Tot plegat em fa sentir
papallones a dins meu!COR
Tot plegat em fa sentir
papallones a dins meu!BEETHOVEN
El meu llibre preferit,
llegir un conte vora el foc,
un paisatge ben bonic,
o menjar-me un albercoc.COR
Desviar-me del camí,
construir un ninot de neu.
Tot plegat em fa sentir
papallones a dins meu!
7. Ric d'esperitCOR
Visc a una barraca
p’rò no envejo els rics.
Soc pobre de butxaca
p’rò soc ric d’esperit!
Em ronca la panxa,
p’rò el cor el tinc ple.
Qui canta els seus mals espanta
la gana també!
Tinc buit el rebost
i els vestits em van grans.
P’rò avui ja he compost
tres sonates brillants!
Sec a la porxada
i escric un quartet.
Faig el que m’agrada
i camino ben dret.
8. La Sibil·la del RinSIBIL·LA
Jo soc la Sibil·la del Rin.
Vaig ser compositora i poetessa,
filòsofa i metgessa.
El meu cant us parla d’on vinc.COR
He vist secrets del més enllà;
he tingut somnis i malsons;
he contemplat aparicions;
visions d’allò que ha de passar.SIBIL·LA I LA MÚSICA
Bruixes, elfes, d’aquí i d’allà,
sirenes, ninfes i amazones,
dones de totes les zones,
la vostra veu s’elevarà.COR
El vostre cant se sentirà,
des de les dunes fins als llacs,
des de les selves fins als prats
el vostre crit s’enlairarà.COR, LA MÚSICA I SIBIL·LA
La meva música és l’udol
de totes les dones d’arreu.
Ara ja és hora que us alceu,
és el moment d’empendre el vol, d’empendre el vol!
9. A bon pasCOR
Avancem, a bon pas,
ritme, ritme, i un compàs!
Un treset, negra amb punt,
i els becaires d’un en un.
Prosseguim, pam a pam,
amb paciència, tram per tram.
Trec un sol, pujo un to,
blanca amb punt i acabo amb un Do.BEETHOVEN, LA MÚSICA, COR
Anacrusa i dos bemolls,
i uns arpegis pels més folls.
Mezzoforte i un pedal,
Do de pit per la contralt.STRAVINSKY
Clau de sol, pulsació,
porto el tempo amb el taló.
lligadura i un accent,
i el silenci em fa estar atent.
A bon ritme, progressant,
el compàs em va menant.
Piano a piano, cada so,
forma part de la cançó.
10. Fugues i florituresCOR
Si la peça és massa eixuta
fins i tot dorm la batuta.
Si el concert no està adornat,
és sec com un pa de quart.BACH
La cançó no ha de ser aspra,
dura com el tronc d’un arbre.HÄNDEL
Li afegim uns ornaments,
i als oients els fem contents.COR
Soc barroc com les Menines,
elegant com les padrines,
teatral com Guimerà
excessiu com l’huracà.HÄNDEL
Que no quedi massa insípid
floritures al principiBACH
i la fuga pel final
si és bonic no fa cap mal.COR
Si és bonic no fa cap mal!
11. Des del fons de l'abismeCOR
Les parets desapareixen
les rajoles s’esvaeixen.
Cap al pou vaig davallant,
tinta negra al meu voltant!
Pentagrames que m’escanyen,
polirítmies que m’enganyen,
l’armadura no em serveix,
el bemoll se m’encongeix.
Les corxeres se’m rebel·len,
les idees se’m congelen.
Els acords s’han obstinat,
i un compàs m’ha amenaçat.
Són les feres de l’artista
que m’empenyen a l’abisme
són les pors del creador,
enemics de la raó
monstres del compositor.
12. Casa't amb l'artBEETHOVEN
Des que m’alço fins que arriba la nit,
ja no menjo i tinc el cor encongit.
Tant si gec com si passejo pel parc,
no veig res més, m’he enamorat de l’art!
El meu amant fidel sempre és amb mi,
tant si cuino com si arreglo el jardí.
L’art em cura i em fa ser més curiós,
l’art m’impulsa i no em deixa ser mandrós.COR
Digues que sí,
si t’has de casar,
de la Terra fins a Mart,
no hi ha un amant més fi,
casa’t amb l’art!
Ell és de tots el més fort i valent,
apassionat, atent i molt ardent.
Sempre canviant, ell no em fa avorrir mai,
i si m’estresso massa em dona espai.
Digues que sí,
si t’has de casar,
de la Terra fins a Mart,
no hi ha un amant més fi,
casa’t amb l’art!
13. L'he acabatBEETHOVEN
L’he enllestit, acabat,
rematat, ultimat,
perfilat, revisat,
he creat l’obra d’art!COR
Celebrem el moment,
i gaudim del present.
Potser res no és etern,
p’rò avui estic ben content.BEETHOVEN
No sé on seré demà,
qui sap què passarà.
P’rò ara em sento ben viu
soc l’ocell que surt del niu.COR
El futur és incert,
misteriós com el desert.
P’rò avui cantem plegats
creadors desenfrenats!
L’ha enllestit, acabat,
rematat, ultimat,
perfilat, revisat,
ha creat l’obra d’art!
14. Interludi 2: BeethovenVaig ser un nen prodigi,
i un músic brillant.
Amb molt de prestigi
p’rò sempre estava malalt!
Vaig deixar l’escola
per ’nar a treballar.
Sé tocar la viola
p’rò no sé multiplicar.
Soc inconformista
i vull canviar el món.
Que l’art ens transformi
i ens faci millors!
15. Canviem el mónBEETHOVEN
Mentre intentava canviar el món,
és l’art el que m’ha transformat
jo volia alterar el meu entorn
i al final soc jo el que he canviat.COR
La música ens fa aprendre,
la música ens fa entendre,
la música ens fa diferents,
la música ens fa més valents
i ens ensenya a obrir les ments!LA MÚSICA
Si no trobes allò que has somiat,
sempre pots buscar més enllà.
I quan ja t’hagis enlairat,
la llum dels estels et guiarà.COR
La música ens fa viure,
la música ens fa riure,
la música ens fa pensar,
la música ens fa volar
per tornar a començar.També et pot interessar...
Palau Bach - BCN Clàssics
Dimarts, 21.12.21 – 20 h
Sala de ConcertsMissa Scala Aretina de Francesc Valls
Escolania de Montserrat
La Grande Chapelle
Albert Recasens, directorJ. Cererols: Motets
F. Valls: Missa Scala AretinaPreu: de 18 a 56 €