• Programa de mà

    Christian Blackshaw
    — Mozart, Schumann i Schubert

    Palau Piano

    Dimecres, 8 d'octubre de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Christian Blackshaw, piano


    Iª part

    Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
    Sonata en Do menor, KV 457

    Molto allegro
    Adagio
    Allegro assai

    Robert Schumann (1810-1856)
    Fantasia en Do major, op. 17

    Sempre fantasticamente
    Moderato, sempre energico
    Lento sostenuto, sempre piano

    IIª part

    Franz Schubert (1797-1828)
    Sonata en Si bemoll major, D. 960

    Molto moderato
    Andante sostenuto
    Scherzo: Allegro vivace con delicatezza
    Allegro ma non troppo

    Durada aproximada del concert:
    Primera part, 50 minuts | Pausa 15 minuts | Segona part, 40 minuts.

    Concert enregistrat per Catalunya Música
    #piano

  • 20250626 Palau Piano T2526 DESKTOP
  • Poema

    Així

    Com
    qui empelta una figuera que era borda i s’hi
    asseu a llegir fins que fa ombra.

    Així és com tu sabies estimar-me.


    Mireia Calafell
    Aquesta sang (Cafè Central, 2024)

  • Et cal saber...

    Qui en són els protagonistes?

    Intèrpret: Christian Blackshaw (Cheshire, Regne Unit, 1949).
    Pianista d’un gran refinament, format entre d’altres al Royal Northern College of Music (Manchester), ha enregistrat diverses vegades la música de Mozart i és considerat un referent en la interpretació del compositor austríac.

    W. A. Mozart (Salzburg, 1756-Viena, 1791).
    Nen prodigi, violinista, pianista i compositor del Classicisme –període marcat per la racionalitat i la importància de les formes– amb un catàleg de més de sis-centes obres.

    R. Schumann (Zwickau, 1810-Endenich, 1856).
    També pianista, del Romanticisme, època que exaltava els sentiments i la llibertat de les formes. Va patir problemes mentals, cosa que queda reflectida en la seva música, alhora dual i emocional.

    F. Schubert (Viena, 1797-1828).
    Mestre del lied (cançó, en alemany), en va escriure més de sis-cents al llarg de la seva curta vida. També va compondre música per a piano i per a altres formacions.

    Quines són les claus del concert?

    El programa es desplega des de la foscor de la tonalitat de Do menor de la Sonata de Mozart fins a la lluminositat del Si bemoll major de la Sonata de Schubert, passant pel brillant Do major de l’obra de Schumann. Podràs escoltar aquest repertori –pensat inicialment per a pianoforte, antecessor del piano modern, que com indica el nom ja permetia graduar les dinàmiques– en la interpretació meditada i clara del pianista britànic.

    A què he de parar atenció?

    La Sonata de Mozart, una de les dues que el compositor va escriure en tonalitat menor, prefigura les de Beethoven pels seus contrastos temàtics. El tema B, en mode major, apareix cap al minut 1. L’obra de Schumann està escrita en forma de sonata lliure: el primer moviment és rapsòdic i apassionat; el segon, un rondó grandiós basat en una marxa majestuosa, i l’últim, lent i meditatiu. Especialment inspirada és la melodia inicial de la Sonata en Si bemoll major, D. 960 (1828) de Schubert, que sembla treta d’un somni.

    Sabies que...

    · Aquesta Sonata de Mozart va ser l’única que va decidir publicar juntament amb una obra d’un altre gènere: la Fantasia en Do menor, KV 475, una de les peces més populars del seu catàleg pianístic.

    · Inicialment Schumann va escriure la Fantasia amb la intenció de recaptar fons per erigir un monument a Beethoven.

    · Aquesta és la darrera Sonata de Schubert, escrita molt poc abans de morir, amb només trenta-un anys. S’interpreta sovint com un comiat a la vida.

  • Anunci programa de mà digital - Palau Digital - Desktop 1300x1854
  • Comentari

    La Sonata KV 457 de Mozart inicia aquest recital, completat per la sublim Fantasia de Schumann i la transcendental Sonata D. 960 de Schubert. Mozart va establir-se a Viena l’any 1781 després de l’etapa al servei de l’arquebisbe Coloredo a Salzburg. Concerts, impartir classes de piano i una prolífica activitat compositiva van marcar els seus anys a la capital austríaca com a músic independent. La composició de la Sonata en Do menor es va produir el 1784, any en què també compondrà sis dels seus Concerts per a piano. La Sonata KV 457, juntament amb la Sonata KV 311 –escrita a París l’any 1778– esdevé l’única de la seva producció escrita en modalitat menor. Dedicada a la seva alumna Therese von Trattner, va ser publicada conjuntament amb la Fantasia en Do menor, obra amb la qual comparteix estrets vincles temàtics i musicals. El contundent tema inicial, que anuncia Beethoven, ens obre les portes a un “Molto allegro” inquietant i torbador, avantsala d’un afable “Adagio” caracteritzat pel seu refinament harmònic i líric. La vehement intensitat dramàtica del “Allegro assai” final, escrit en forma rondó-sonata, tanca aquesta Sonata, una de les obres més captivadores del llegat pianístic mozartià.

    “Tocar d’una forma fantàstica i apassionada”, amb aquesta indicació Schumann preludia la Fantasia op. 17, dedicada a Liszt, on la poètica onírica d’un personatge com Eusebius queda confrontada amb l’antagonisme vehement de Florestan, tot confegint una de les màximes exaltacions del pianisme romàntic. La Fantasia va ser concebuda l’any 1836, quan Schumann ha de renunciar a la seva relació amb Clara per voluntat del pare de la pianista. El tema apassionat inicia aquesta obra catàrtica que ens guiarà també apassionadament cap al sublim final, on la plàcida tendresa de la música assoleix un estat contemplatiu.  

    El mes de setembre del 1828 Schubert escriu la trilogia que posarà fi al seu catàleg de Sonates. La darrera, acabada el 26 de setembre –dos mesos abans de la seva mort–, ens parla de serenitat, on les màgiques modulacions i la riquesa harmònica embolcallen el primer moviment. El recolliment, el dolor interior, s’imposen en un “Andante” colpidor, avantsala de la frescor que brolla de l‘“Scherzo” i d’un “Allegro” de modulacions vertiginoses culminat amb un passatge d’octaves torbador. Schubert va passar les darreres setmanes de la seva vida a l’apartament del seu germà Ferdinand, on moriria el 19 novembre de 1828, als trenta-un anys.

    Lluís Trullén, crític musical

  • Biografia

    Christian Blackshaw, piano

    Christian Blackshaw

    Pianista profundament apassionat i sensible, és reconegut per la musicalitat incomparable de les seves interpretacions. El seu toc combina una gran profunditat emocional amb una comprensió excepcional de la música. Nascut a Cheshire (Anglaterra), va estudiar amb Gordon Green al Royal College de Manchester i a la Royal Academy de Londres, i va guanyar la medalla d’or en ambdues institucions. Posteriorment es va convertir en el primer pianista britànic que va estudiar al Conservatori de Leningrad amb Moisei Halfin i més tard va treballar estretament amb Sir Clifford Curzon a Londres.

    Ha actuat arreu del món i en nombrosos festivals com a recitalista i solista amb molts directors de renom, entre ells Sir Simon Rattle, Gianandrea Noseda, Sir Donald Runnicles, Herbert Blomstedt, Trevor Pinnock, Neeme Järvi i Yannick Nézet-Séguin, i és fundador i director del Hellensmusic Festival, creat l’any 2013.

    La seva molt aclamada sèrie integral de les Sonates per a piano de Mozart al Wigmore Hall va ser enregistrada per Wigmore Hall Live i publicada en quatre volums. La crítica n’ha estat unànime en els elogis, tot descrivint aquests enregistraments “històrics” com a “captivadors”, “màgics” i “magistrals”. El volum 4 va ser seleccionat com un dels millors enregistraments clàssics pel «New York Times» i també figura inclòs a la llista dels Top 50 Greatest Mozart Recordings de la revista «Gramophone».

    Entre les seves actuacions recents més destacades hi ha el cicle de Mozart a Tòquio, Pequín, Shanghai, Mont-real i Snape, el seu debut amb la Philadelphia Orchestra, així com actuacions als festivals de Schwetzingen, Schubertíada a Vilabertran, Lerici, Oxford, Aldeburgh i al Festival Internacional d’Edimburg. L’any 2019 va ser nomenat membre de l’Orde de l’Imperi Britànic pels seus serveis a la música.

    Entre les properes actuacions figuren el Wigmore Hall de Londres, Toradze Festival a Tbilisi, Salle Bourgie de Mont-real, Palau de la Música Catalana, Théâtre des Champs Élysées de París, una extensa gira per la Xina i la residència com a artista resident de l’Orchestre Métropolitain i el director Yannick Nézet-Séguin.

  • anunci programa digital fes-te benefactor v4 DESKTOP
  • També et pot interessar...

    Palau Cambra
    Dilluns, 24.11.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Mozart, Beethoven, Paderewski i Szymanowski

    Bomsoriviolí
    Rafał Blechaczpiano

    Preus: de 25 a 38 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex