• Yulianna Avdeeva

    ̶ Chopin i Rakhmàninov

    Palau Piano

    Dilluns, 23 de gener de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Yulianna Avdeeva, piano


    I

    Frédéric Chopin (1810-1849)
    Quatre Masurques, op. 41

    Número 1, en Do sostingut menor
    Número 2, en Mi menor
    Número 3, en Si major
    Número 4, en La bemoll major

    Scherzo núm. 3, en Do sostingut menor, op. 39

    Presto con fuoco

    Barcarola, en Fa sostingut major, op. 60

    Polonesa-Fantasia, op. 61

    II

    Serguei Rakhmàninov (1873-1943)
    Quatre Preludis, op. 23

    Preludi núm. 10, en Sol bemoll major
    Preludi núm. 9, en Re bemoll menor
    Preludi núm. 8, en La bemoll major
    Preludi núm. 7, en Do menor

    Sonata per a piano núm. 2, en Si bemoll menor, op. 36

    Allegro agitato
    Non allegro - lento
    Listesso tempo - allegro molto


    Durada aproximada del concert: primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 35 minuts

    Concert retransmès en directe per Catalunya Música
    #clàssics #nousreferents

  • 20221129 Anunci Palau Bach DESKTOP
  • Poema

    possessió

    quina única pell
    quina única bellesa,
    quin únic camí?
    quin horitzó,
    quin sostre,
    quina mort?

    amb el dit assenyalo,
    ressegueixo, desbrosso:
    indicis d’amor.
    i a canvi ofereixo
    fragilitat i tempesta,
    terra erma, un pronom.

    quin únic tu,
    quina renúncia,
    quina mort en companyia?


    Eduard Escoffet
    Menys i tot (LaBreu edicions, 2017)

  • Comentari

    L'octubre del 2010 la pianista russa Yulianna Avdeeva es proclamava guanyadora del Concurs Internacional de Piano Chopin de Varsòvia, tot convertint-se en la primera dona a fer-ho d'ençà que Martha Argerich ho aconseguí l'any 1965. Malgrat no prodigar-se tant per les nostres latituds com Rafał Blechaz o Seong Jin Cho, guanyadors respectivament del certamen el 2005 i el 2015, el talent i la sensibilitat expressiva d'Avdeeva l'han portada actualment a ser una referència de la interpretació de l'obra de Chopin, autor a qui dedica el primer apartat del programa que presenta a Barcelona.

    De les Quatre Masurques op. 41, tres van ser escrites a Nohant l'any 1839 i la segona de la sèrie, el melangiós “Andantino en Mi menor”, a Mallorca el novembre del 1838. Aquesta dansa polonesa de ritme ternari va acompanyar tota la trajectòria compositiva de Chopin; els colors populars de la Masurca op. 41 núm. 1 i els timbres evocadors de danses rústiques que envaeixen la tercera, en Si major, són reflex d'aquest sentiment nacional indissociable de la seva música. El ritme ternari també acompanya al celebèrrim Scherzo núm. 3 iniciat també a Mallorca l'any 1839 i acabat mesos després. Obra magistral començada amb un rotund uníson i en què els temes corals, el lirisme encisador, els arpegis descendents i l'abassegador final semblen concentrar bona part de l'esperit creatiu de Chopin.

    Aquest primer apartat donarà pas a la Barcarola i a la Polonesa-Fantasia, dues obres representatives de l'estil tardà de Chopin, com també ho són la Balada núm. 4, la Sonata per a violoncel i piano o els Nocturns op. 62. Escrites entre el 1845 i el 1846, coincideixen amb el moment que es comença a desvirtuar la relació de Chopin amb George Sand i que suposarà la darrera estada de la parella a Nohant, on havien passat llargues temporades estivals. La Barcarola, un allegretto escrit en 12/8 i estructurat formalment en tres apartats, com els Nocturns, posseeix un ritme suggeridor que evoca el ritme que acompanya el cant dels gondolers venecians i que han emprat altres compositors, com Mendelssohn o Offenbach. Però Chopin, amb una harmonia innovadora –“harmonies resplendents”, segons paraules de Ravel–, ens apropa a una obra subtil, apassionada i encisadora. Ofuscat per la ruptura amb George Sand escriurà la Polonesa-Fantasia, una obra amb un caràcter proper a les balades, definida per Liszt com “propera a una tristesa elegíaca”, amb motius nostàlgics i dolorosos embolcallats amb episodis d'esperit heroic i sonoritats àmplies per les grans estructures d'acords usades.

    Avdeeva, que pocs dies abans haurà acabat a Frankfurt una extensa gira en la qual haurà interpretat el Concert per a piano núm. 2 de Prokófiev, inicia amb aquest recital al Palau una gira de recitals que continuaran a Nova York i al Japó amb uns programes en què sempre hi haurà presents la Fantasia-Impromptu de Chopin i la Sonata núm. 2 de Rakhmàninov.

    Aquesta segona Sonata, clar exemple de l'estil pianístic de Rakhmàninov, va ser escrita l'any 1913 i revisada per l'autor l'any 1931 ja als Estats Units, per atorgar més claredat a les textures i amb la supressió de més d'un centenar de compassos. Obra titànica, amb àmplies estructures d'acords, virtuosisme i un lirisme romàntic inconfusible a l'estil del compositor rus planen en l'“Allegro agitato” inicial, dramàtic, tumultuós, heroic, en contrast amb un segon motiu musical d'harmonies prístines i melodies bellíssimes. Les variacions del “Non Allegro” ens transporten a una atmosfera onírica que obre les portes a l'“Allegro molto”. Aquest moviment d'inconfusible segell Rakhmàninov, posseeix fogositat, grandesa sonora, vehemència, però mai perdrà aquell sentit melòdic encisador que plana en el decurs d'aquesta Sonata estrenada en la versió inicial pel mateix Rakhmàninov el desembre del 1913. Prèviament a la Sonata núm. 2, Yulianna Avdeeva interpretarà quatre dels seus Preludis, op. 23, escrits entre el 1901 i el 1903, obres d’una gran exigència tècnica i de musicalitat encisadora.

     

    Lluís Trullén, crític musical

  • Biografia

    Yulianna Avdeeva, piano

    AVDEEVA, Yulianna ©Sammy Hart

    © Sammy Hart

    Aclamada per «The Daily Californian» com “un espectacle de pura classe” i per «The Financial Times» com una artista que és “capaç de deixar que la música respiri”, Yulianna Avdeeva es va guanyar el reconeixement mundial al Concurs Chopin del 2010, en què va guanyar el primer premi amb una “manera de tocar detallada, a l’altura del mateix Chopin” («The Telegraph»). Pianista de temperament viu i virtuós, toca amb força, convicció i autoritat, trets que li han permès guanyar-se el públic arreu del món.

    Els seus darrers compromisos inclouen concerts d’estiu al Festival Xostakóvitx de Saxònia, Festival de Piano de La Roque d’Anthéron, Festival Chopin de Varsòvia i Musikfest de Bremen.

    La temporada 2022-23 ha començat amb un recital al Tippet Rise Festival als Estats Units, seguit del recital de debut al Carnegie Hall. La seva agenda inclou l’actuació amb la Wiener Symphoniker i una gira amb Teodor Currentzis i la SWR Symphonieorchester a Munic, Hamburg i Viena. A mitjan hivern tornarà al Japó amb concerts a Tòquio, Osaka, Yokohama i Kyoto, i després vindran actuacions en concert amb la Simfònica de la Ràdio de Frankfurt (Andris Poga), Orchestra Sinfonica Nazionale de la RAI (Juraj Valchua), Bergen Filharmoniske Orkester (Petr Popelka) i Camerata de Salzburg.

    La temporada 2021-22 va incloure una gira per Alemanya i Àustria amb Teodor Currentzis i SWR Symphonieorchester al setembre, amb actuacions que van incloure l’Elbphilharmonie d’Hamburg i Konzerthaus de Viena, amb la interpretació del Concert núm. 3 de Prokófiev; el debut en recital a la Konzerthaus de Viena; el retorn a la Pierre Boulez Saal de Berlín amb un programa Chopin, Szpilman, Weinberg i Prokófiev, i una gira de recitals per Europa amb Julia Fischer (Wigmore Hall de Londres i Tonhalle de Zuric) i per Espanya amb Robert Trevino i l’Euskadiko Orkestra Sinfonikoa (Simfonia núm. 2 de Bernstein), i amb la Pittsburgh Symphony Orchestra, sota la direcció de Manfred Honeck, amb la Rapsòdia Paganini de Rakhmàninov, i el Concert núm. 2 del mateix Rakhmàninov amb l’Orchestra Filarmonica de Nàpols i Andrei Boreyko.

    Amb gires pel Japó, tant en recital com en concert, amb l’Orchestre National du Capitole de Tolosa de Llenguadoc, Simfònica NHK, Deutsches Symphonieorchester de Berlín i Simfònica de Bamberg, Avdeeva ha consolidat una imatge prestigiosa a la regió de l’Àsia-Pacífic.

    El 2019 va col·laborar amb la BBC Scotish Symphony i Thomas Dausgaard als BBC Proms Japan. La llarga associació de la pianista amb l’Institut Fryderyk Chopin li ha permès guanyar-se un grup nombrós de seguidors a Polònia, on és una convidada habitual de la Filharmònica de Varsòvia i la Simfònica Nacional de la Ràdio Polonesa.

    Entre les nombroses formacions amb què col·labora hi ha la Pittsburgh Symphony, amb Manfred Honeck i Sir Mark Elder; LA Philharmonic de Los Angeles, amb Gustavo Dudamel; Baltimore Symphony, amb Marin Alsop; Orchestre Symphonique de Mont-real, amb Kent Nagano; Rundfunk-Sinfonieorchester de Berlín, amb Marek Janowski; Reial Fihlarmònica d’Estocolm; Simfònica de la Ràdio Finlandesa, amb Vasily Petrenko; Simfònica de la Ràdio Danesa, amb Lahav Shani; London Philharmonic, amb Vladimir Jurowski; Filharmònica Txeca, amb Manfred Honeck; Sinfonia Varsovia, amb Robert Trevino; SWR Symphonieorchester, Dresdner Philharmonie, Sinfonieorchester de Basilea, Kremerata Baltica amb Gidon Kremer; City of Birmingham Symphony, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orchestre National de Lió, orquestres simfòniques de Sydney i Melbourne; Yomiuri Nippon Symphony, amb Sascha Goetzel, Orquestra Simfònica de Sant Petersburg i Orquestra Simfònica Txaikovski de la Ràdio de Moscou, amb la qual va fer una gira per Espanya i Itàlia.

    A més de ser una convidada habitual als Festivals Chopin i al Festival Internacional de Piano La Roque d’Anthéron, les darreres temporades ha ofert recitals al Wigmore Hall, Sala Txaikovski de Concerts, Festival Rheingau Musik, Festival de Salzburg, Alte Oper de Frankfurt, Elbphilharmonie d’Hamburg, Boulez Saal, Festival de Lucerna, Palau de la Música Catalana i Philharmonie d’Essen.

    En el terreny de la música de cambra, ha ofert gires per tot Europa amb els violinistes Julia Fischer i Gidon Kremer, amb aparicions a la Tonhalle de Zuric i Festspielhaus de Baden-Baden, entre d’altres.
    Després del seu enregistrament dels Concerts de Chopin amb l’Orchestra of the Eighteen Century i Frans Brüggen (2013), ha publicat tres discos en solitari per al segell Mirare, amb obres de Bach, Mozart, Schubert, Chopin, Liszt i Prokófiev (2014, 2016 i 2017). Els seus àlbums de música de cambra de Mieczyslaw Weinberg amb Gidon Kremer han estat publicats per ECM Records (2017), mentre que Deutsche Grammophon (2019) va publicar un enregistrament seu en solitari en una col·lecció de grans fites dedicada als guanyadors més destacats del Concurs Chopin entre els anys 1927-2010.

    Avdeeva va començar els seus estudis de piano als cinc anys amb Elena Ivanova a l’Escola Especial de Música Gnessin de Moscou i posteriorment va estudiar amb Stxerbakov i Tropp. A l’Acadèmia Internacional de Piano del Llac de Como va rebre classes de Naboré, Bashkirov i Fou Ts’ong. A més de guanyar el Concurs Chopin, també va ser premiada al Concurs Arthur Rubinstein i al Concurs de Ginebra.

  • També et pot interessar...

    Palau Bach
    Dilluns, 13.02.2023 – 20 h
    Sala de Concerts

    Angela Hewitt, piano

    J. S. Bach: El clave ben temperat. Llibre segon (selecció)
    J. S. Bach: Obertura francesa, BWV 831

    Preus: de 20 a 30 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex