• Benjamin Alard, orgue

    Palau Bach

    Diumenge, 6 de març de 2022 – 18 h

    Sala de Concerts

    Concert Extraordinari

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Benjamin Alard, orgue


    Johann Sebastian Bach (1685-1750)

    Tocata i fuga en Re menor, BWV 565

    Sis Corals Schübler, BWV 645-650

    Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
    Wo soll ich fliehen hin, BWV 646
    Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 647
    Meine Seele erhebt den Herren, BWV 648
    Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ, BWV 649
    Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter, BWV 650

    Passacaglia i fuga en Do menor, BWV 582

    Tocata, adagio i fuga en Do major, BWV 564

    Variacions canòniques, BWV 769

     

    Durada aproximada del concert: 65 minuts, sense pausa

    #clàssics #popular

  • Poema

    Espiral de la riba compartida

    Si algú mor
    morim tots.

    Car mor aquella part de tots
    inclosa dins d’allò conjunt
    que tots som i que mor.

    Totes les coses
    representen
    totes les altres.

    Jaume C. Pons Alorda
    Riu, bèstia (2021)

  • 20220216 Anunci Generic DESKTOP
  • Comentari

    Cadascú de nosaltres, ja siguem musicògrafs, intèrprets o melòmans, té una imatge pròpia i personal de Johann Sebastian Bach. Per a alguns és el compositor sublim de música d’església; per a d’altres, un exemple compositiu de saviesa i perfecció. Per als organistes, possiblement, una autèntica referència absoluta de la literatura organística, però possiblement per a tots una figura que va marcar un abans i un després, ja no només en la història de la música, sinó també per a la pròpia espècie humana. Com és sabut, Bach és el compositor més representat en l’anomenat disc d’or que acompanyen les sondes espacials Voyager, llançades el 1977 i que tardaran, aproximadament, uns quaranta mil anys a assolir les proximitats de l’estrella més propera al nostre sistema solar a la recerca d’hipotètiques civilitzacions extraterrestres.

    Abans que Bach arribés a ser aquesta referència de i per a la humanitat a través de la composició d’obres musicals, el músic d’Eisenach va esdevenir un organista reputadíssim fins al punt de convertir el seu nom en indissociable d’aquest instrument. Una mirada ràpida als seus primers anys ens porta a la trajectòria d’un organista que va aprendre la pràctica de l’instrument amb dos Johann Christoph Bach, el cosí del seu pare a Eisenach i el seu germà gran a Ohrdruff. Més endavant, el 1700, a la ciutat de Lüneburg al costat del seu mestre, volgudament amagat, Georg Böhm (1661-1733). També amb la coneixença dels grans organistes del nord d’Alemanya, com ara J. A. Reincken i D. Buxtehude, el seu exercici com a organista a les ciutats d’Arnstadt i Mülhausen i, ja no diguem, amb el seu trasllat el 1708 a la cort de Weimar, on va traslladar-s’hi com a organista. Va ser precisament en aquests anys de Weimar quan va materialitzar, segons els especialistes bachians, al voltant de la meitat del seu catàleg d’obres per a orgue. I diem “materialitzar” perquè aquests mateixos especialistes asseguren que algunes d’aquestes obres per a orgue semblen tenir un origen anterior als anys d’Arnstadt o Mülhausen. El motiu? La metodologia de la composició de la música per a orgue –com així ho va testimoniar el seu fill Carl Philipp Emanuel (1714-1788) al biògraf Johann Nikolaus Forkel (1749-1818)– es basava, essencialment, en la improvisació. Què significa això? Doncs allò que, en llegir les paraules de Christoph Wolff, ens produeix un calfred còsmic: “les composicions que han arribat fins a nosaltres representen tan sols una fracció de la música nascuda a la ment creadora de Bach”.

    El concert que avui presenta Benjamin Alard ens acostarà a un conjunt d’obres per a l’instrument que, perfectament, podríem encasellar dins de la taxonomia de “les més celebèrrimes”. De la jovenívola i considerada, en ocasions, apòcrifa Tocata i fuga, BWV 565, popularitzada de bracet de l’orquestració de Leopold Stokowski, fins a una de les seves darreres mostres, com ho són els Sis Corals Schübler, BWV 645-650 (1748), el concert consistirà en aquesta combinació del Bach més jove (BWV 565, BWV 582, BWV 564) amb el més madur, com ho són els esmentats Corals Schübler i les Variacions canòniques, BWV 769 basades en el coral Vom Himmel hoch da komm’ ich her de Martin Luter i que va servir com a obra de mostra per a l’ingrés com a membre de la Societat Musical de Lorenz Christoph Mizler el 1747.

    Amb independència de l’època en què van ser compostes, el tret comú de totes és el de traslladar-nos a una experiència de l’Inefable que Johann Wolfgang Goethe (1749-1832) no dubtava a descriure com: “A l’escoltar la música de Bach tinc la sensació que l’eterna harmonia parla amb ella mateixa com deu haver passat en el si de Déu poc abans de la creació del món”. No ha d’estranyar, doncs, que la gran majoria d’obres fossin finalitzades al manuscrit amb l’acròstic SDG: Soli Deo Gloria.

    Oriol Pérez i Treviño, musicòleg i assagista

  • Biografia

    Benjamin Alard, orgue

    ALARD, Benjamin novaOK

    La seva passió principal ha estat sempre la música de Johann Sebastian Bach. Així, el 2004 va guanyar el primer premi del Concurs Internacional de Clavecí de Bruges interpretant obra d’aquest gran compositor.

    Essent encara molt jove va començar a estudiar música a la seva ciutat natal, Dieppe (França). Ben aviat se sentí atret per l’orgue i entrà al Conservatori de Rouen, on estudià amb Louis Thiry i François Ménissier.

    Elizabeth Joyé va ser qui el va ajudar a introduir-se al clavecí, i amb ella estudià a París abans de continuar el 2003 a la Schola Cantorum de Basilea amb Jörg-Andreas Bötticher, Jean-Claude Zehnder i Andrea Marcon.

    Des del 2005 és l’organista titular de l’església de Saint-Louis-en-L’île de París, on cada temporada organitza un cicle temàtic de concerts entorn de Bach.

    Avui dia compagina el seu temps entre recitals de clave sol i concerts de música de cambra, indistintament amb el clave o amb l’orgue. Sovint es presenta amb repertori per a dos claves, en duo amb el violinista François Fernandez i amb diverses formacions de cambra. És convidat habitualment per actuar com a solista als auditoris, festivals i cicles més importants a Europa, el Japó i l’Amèrica del Nord.

    Ha enregistrat per al segell Hortus i també té diversos enregistraments d’obres de Johann Sebastian Bach per a Alfa. Els seus àlbums han rebut constantment les lloances de la premsa i han estat guardonats amb nombrosos premis. Actualment es dedica en exclusiva a un projecte de gran envergadura per a Harmonia Mundi, l’enregistrament de la integral de l’obra per a teclat de Bach, tant per a orgue com per a clave. Ja han sortit al mercat tres capses de les disset que integren la col·lecció, la tercera el març del 2020.

    Durant la temporada 2021-22 oferirà recitals, entre d’altres, a Sant Petersburg, França, Països Baixos, Irlanda i Espanya. I continuarà amb l’enregistrament del cicle Bach per a Harmonia Mundi.

  • També et pot interessar...

    Palau Bach
    Dijous, 07.04.2022 - 20 h
    Sala de Concerts

    Schaghajegh Nosrati, piano

    J. S. Bach: integral de les Partites per a teclat, BWV 825-830

    Preus: de 20 a 30 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex