Emma Stratton
–Beethoven, Gubaidulina, Mendelssohn i Granados
Palau Piano
Dimecres, 25 de setembre de 2024 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Emma Stratton, piano
Beca Alicia de LarrochaLudwig van Beethoven (1770-1827)
Sonata núm. 18, en Mi bemoll major, op. 31 núm. 31. Allegro
2. Scherzo. Allegretto vivace
3. Menuetto. Moderato e grazioso
4. Presto con fuoco
Sofia Gubaidulina (1931)
Chaconne
Felix Mendelssohn (1809-1847)
Variacions serioses, op. 541. Tema: Andante sostenuto
2. Variació 1
3. Variació 2: Un poco più animato
4. Variació 3: Più animato
5. Variació 4
6. Variació 5: Agitato
7. Variació 6: A tempo
8. Variació 7: Con fuoco
9. Variació 8: Allegro vivace
10. Variació 9
11. Variació 10: Moderato
12. Variació 11: Cantabile
13. Variació 12: Tempo del Tema
14. Variació 13: Sempre assai leggiero
15. Variació 14: Adagio
16. Variació 15: Poco a poco più agitato
17. Variació 16: Allegro vivace
18. Variació 17
19. Coda: Presto
Enric Granados (1867-1916)
Allegro de concierto, op. 46Aquest concert té una durada de 65 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
#piano #patrimonicatalà #contemporània #jovestalentsPoema
Remoreig
El dia escampa benagràcies
en regne d’ànima i cançó:
bruit sense alè,
parla callada
que ens frega amb veus
que no entenem,
que ens toca amb dits
de llum antiga,
que llisca i s’alça i parla i crida.I broda el cel quan diu l’etern.
Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund. Barcelona: Edicions Proa, 2020.Comentari
Beethoven va compondre la Sonata núm. 18 l’any 1802 coincidint cronològicament amb un període en el qual se li aguditzava la sordesa. El 6 d’octubre d’aquell 1802 redactaria el Testament de Heiligenstadt, la carta on relata la voluntat d’assolir els seus propòsits artístics malgrat la desesperació motivada per aquella afectació auditiva irremeiable. Darrere del tríptic de l’opus 31 i escrita com el Concert per a piano Emperador, en la tonalitat de Mi bemoll major, aquesta Sonata s’allunya del tempestuós caràcter de la Sonata núm. 17, en Re menor per retornar a l’optimisme que brolla de la Sonata núm. 16, en Sol major, ambdues cronològicament escrites durant el mateix període. Obra expressiva, naturalista, estructurada en quatre moviments, s’inicia amb un “Allegro” en compàs 3/4 que adopta l’estructura de la forma sonata. Un primer tema rítmic, que sembla fer referència al cant d’un ocell, té com a contrapunt un poètic motiu líric. L’“Scherzo”, regit pels cànons de la forma sonata, precedeix un “Menuetto” caracteritzat per una melodia senzilla de ressons populars. El “Presto con fuoco” final, conegut amb el sobrenom de “la Cacera”, s’inicia amb un tema sincopat on la velocitat impulsiva ens porta a uns compassos finals marcats per eloqüents acords en fortissimo.
La transcendència que desprenen les obres de la compositora Sofia Gubaidulina, com les de Penderecki o Pärt, converteixen el seu corpus musical en un pilar fonamental de la música dels segles XX i XXI. Des del minimalisme sacre fins a les combinacions instrumentals poc usuals, la seva música posseeix una personalitat captivadora. La Chaconne va ser escrita l’any 1962 emprant aspectes tonals avantguardistes. Amb clares referències a la música de Bach –com farà posteriorment amb el concert per a violí Offertorium, les variacions integrades en la Chaconne s’articulen en tres seccions; la central, d’un marcat caràcter fugat. Unes sonoritats rotundes inicien una obra fascinant que explora infinitat de colors fins a fondre’s en uns pianissimi al registre greu del piano.
L’any 1841 Felix Mendelssohn escriu tres sèries de variacions per a piano: les Variacions en Mi bemoll, op. 82, les Variacions en Si bemoll, op. 83 i les Variacions serioses, op. 54, unes de les obres emblemàtiques del Romanticisme dedicades a aquesta forma musical. El compositor d’Hamburg travessava un moment creatiu esplèndid; les Variacions són contemporànies de la finalització de la Simfonia Escocesa i de la música incidental del Somni d’una nit d’estiu, op. 61. L’envejable situació econòmica de què sempre va gaudir i l’impuls cultural de ciutats com Berlín, amb l’arribada al tron de Prússia l’any 1840 de Frederic Guillem IV, i de Leipzig, on el mateix Mendelssohn fundaria l’any 1843 el Conservatori, acompanyaven aquests anys feliços, malauradament truncats l’any 1847 amb la seva mort prematura.
Disset variacions se succeiran sobre un colpidor i seriós motiu musical escrit en Re menor, marcat per un cromatisme incisiu. Variacions escrites a tres veus, cànons, el virtuosisme de la Variació núm. 7, con fuoco, o la bellesa de la número 14, un adagio en Re, única escrita en la modalitat major, ens aproparan a una virtuosística variació final amb la qual clourà la composició recreant una atmosfera d’ombrívola solemnitat.
L’Allegro de concierto de Granados és una peça de bravura que el compositor català va escriure per a un concurs convocat pel Conservatorio de Música y Declamación de Madrid, organitzat pel compositor Tomás Bretón; Granados va obtenir-hi el primer premi i Manuel de Falla una menció d’honor. Escrita entre el 1903 i el 1904, l’Allegro de concierto va ser estrenat pel mateix Granados el 15 de maig de 1905 a l’Ateneo de Madrid. És una música portadora d’un romanticisme vehement, amb temes lírics encisadors, amb abundància de canvis tonals i modals i un virtuosisme listzià caracteritzat per ràpids passatges d’octaves i vertiginosos arpegis.
Lluís Trullén, crític musical
Biografia
Biografia
© Kateryna Hussing
© Kateryna Hussing
Emma Stratton, piano
Va néixer l’any 1999 a Pals (Baix Empordà). Inicià els seus estudis de piano als sis anys a l’Escola de Música de Palafrugell amb Gemma Valmanya i, a partir dels deu anys, continuà a l’Acadèmia Marshall de Barcelona amb Carlota Garriga. Del 2017 al 2021 estudià el grau superior d’interpretació de piano amb Vladislav Bronevetzky a l’ESMUC, on es graduà amb matrícula d’honor.
Ha rebut classes magistrals dels pianistes Jordi Camell, William Cuthbertson, Gennady Dzubenko, Luis Fernando Pérez, Raimon Garriga, Luiz de Moura, Maria João Pires, Stanislav Pochekin, Rafael Salinas, Alba Ventura i Marta Zabaleta, entre d’altres. L’any 2020 va fer una estada al Conservatori Txaikovski de Moscou, on va rebre consells del professor Dmitri Kaprin. També ha rebut classes de música de cambra de Rubén Herrera, Quartet Casals, Trio Guarneri (Praga) i Kennedy Moretti.
Ha estat convidada a participar en reconeguts festivals, com el Clasclás de Galícia, Festival Internacional de Música Clàssica de Sant Fruitós de Bages, Schubertíada a Vilabertran i ha ofert concerts organitzats per Joventuts Musicals i altres entitats culturals a diversos auditoris i teatres de Catalunya, i a la resta d’Espanya i Alemanya.
Ha rebut premis al Concurs d’Interpretació Musical del Conservatori Isaac Albéniz de Girona (edicions 2015, 2016 i 2017), Concurs de Joves Intèrprets de Piano de Catalunya de Vilafranca del Penedès (2017), Concurs Internacional Isaac Albéniz de Camprodon (2018), Concurs Internacional de Música de Les Corts de Barcelona (2020) i Elise Meyer Competition d’Hamburg (2022).
Igualment, ha gaudit de diverses beques: de la Fundació Ferrer-Salat (2017), Sociedad de Artistas y Ejecutantes de España (2018-2019), beca d’excel·lència per a joves promeses de la Fundació Anna Riera i beca per al curs d’estiu 2022 a l’Escuela Superior de Música Forum Musikae de Madrid.
Recentment ha estat seleccionada per la Fundació Live Music Now i Career Center per oferir concerts a diferents sales d’Hamburg. Des de l’any 2021 és directora artística del Festival Clàssic Pals, projecte organitzat amb l’Associació Cultural de Pals i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Pals.
El 2023 va finalitzar el Màster d’Interpretació Pianística a la Hochschule für Musik und Theater d’Hamburg amb el professor Aleksandar Madžar, amb qui continua perfeccionant tècnica i repertoris diversos. Aquest setembre presenta el seu primer treball discogràfic, Syndesi (Seed Music, 2024), coincidint amb el seu debut al Palau de la Música Catalana.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimecres, 20.11.2024 - 20 h
Sala de Concerts—Chopin, Mompou i Albéniz
Martín García García, piano
Beca Alicia de LarrochaF. Chopin:
Polonesa-Fantasia, en La bemoll major, op. 61
Impromptu núm. 1, en La bemoll major, op. 29
Impromptu núm. 3, en Si bemoll major, op. 51
Impromptu núm. 2, en Fa sostingut major, op. 36
Fantasia-Impromptu, en Do sostingut menor, op. 66
Sonata núm. 1, en Do menor, op. 4
F. Mompou: Variacions sobre un tema de Chopin
I. Albéniz: “La Vega”, “El Polo” i “Lavapiés” d’Iberia (quadern III)Preus: 18 i 25 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach Torello –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat – Gemma Borràs i Llorens –
Emma Stratton
–Beethoven, Gubaidulina, Mendelssohn i Granados
Palau Piano
Dimecres, 25 de setembre de 2024 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Emma Stratton, piano
Beca Alicia de LarrochaLudwig van Beethoven (1770-1827)
Sonata núm. 18, en Mi bemoll major, op. 31 núm. 31. Allegro
2. Scherzo. Allegretto vivace
3. Menuetto. Moderato e grazioso
4. Presto con fuoco
Sofia Gubaidulina (1931)
Chaconne
Felix Mendelssohn (1809-1847)
Variacions serioses, op. 541. Tema: Andante sostenuto
2. Variació 1
3. Variació 2: Un poco più animato
4. Variació 3: Più animato
5. Variació 4
6. Variació 5: Agitato
7. Variació 6: A tempo
8. Variació 7: Con fuoco
9. Variació 8: Allegro vivace
10. Variació 9
11. Variació 10: Moderato
12. Variació 11: Cantabile
13. Variació 12: Tempo del Tema
14. Variació 13: Sempre assai leggiero
15. Variació 14: Adagio
16. Variació 15: Poco a poco più agitato
17. Variació 16: Allegro vivace
18. Variació 17
19. Coda: Presto
Enric Granados (1867-1916)
Allegro de concierto, op. 46Aquest concert té una durada de 65 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
#piano #patrimonicatalà #contemporània #jovestalentsPoema
Remoreig
El dia escampa benagràcies
en regne d’ànima i cançó:
bruit sense alè,
parla callada
que ens frega amb veus
que no entenem,
que ens toca amb dits
de llum antiga,
que llisca i s’alça i parla i crida.I broda el cel quan diu l’etern.
Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund. Barcelona: Edicions Proa, 2020.Comentari
Beethoven va compondre la Sonata núm. 18 l’any 1802 coincidint cronològicament amb un període en el qual se li aguditzava la sordesa. El 6 d’octubre d’aquell 1802 redactaria el Testament de Heiligenstadt, la carta on relata la voluntat d’assolir els seus propòsits artístics malgrat la desesperació motivada per aquella afectació auditiva irremeiable. Darrere del tríptic de l’opus 31 i escrita com el Concert per a piano Emperador, en la tonalitat de Mi bemoll major, aquesta Sonata s’allunya del tempestuós caràcter de la Sonata núm. 17, en Re menor per retornar a l’optimisme que brolla de la Sonata núm. 16, en Sol major, ambdues cronològicament escrites durant el mateix període. Obra expressiva, naturalista, estructurada en quatre moviments, s’inicia amb un “Allegro” en compàs 3/4 que adopta l’estructura de la forma sonata. Un primer tema rítmic, que sembla fer referència al cant d’un ocell, té com a contrapunt un poètic motiu líric. L’“Scherzo”, regit pels cànons de la forma sonata, precedeix un “Menuetto” caracteritzat per una melodia senzilla de ressons populars. El “Presto con fuoco” final, conegut amb el sobrenom de “la Cacera”, s’inicia amb un tema sincopat on la velocitat impulsiva ens porta a uns compassos finals marcats per eloqüents acords en fortissimo.
La transcendència que desprenen les obres de la compositora Sofia Gubaidulina, com les de Penderecki o Pärt, converteixen el seu corpus musical en un pilar fonamental de la música dels segles XX i XXI. Des del minimalisme sacre fins a les combinacions instrumentals poc usuals, la seva música posseeix una personalitat captivadora. La Chaconne va ser escrita l’any 1962 emprant aspectes tonals avantguardistes. Amb clares referències a la música de Bach –com farà posteriorment amb el concert per a violí Offertorium, les variacions integrades en la Chaconne s’articulen en tres seccions; la central, d’un marcat caràcter fugat. Unes sonoritats rotundes inicien una obra fascinant que explora infinitat de colors fins a fondre’s en uns pianissimi al registre greu del piano.
L’any 1841 Felix Mendelssohn escriu tres sèries de variacions per a piano: les Variacions en Mi bemoll, op. 82, les Variacions en Si bemoll, op. 83 i les Variacions serioses, op. 54, unes de les obres emblemàtiques del Romanticisme dedicades a aquesta forma musical. El compositor d’Hamburg travessava un moment creatiu esplèndid; les Variacions són contemporànies de la finalització de la Simfonia Escocesa i de la música incidental del Somni d’una nit d’estiu, op. 61. L’envejable situació econòmica de què sempre va gaudir i l’impuls cultural de ciutats com Berlín, amb l’arribada al tron de Prússia l’any 1840 de Frederic Guillem IV, i de Leipzig, on el mateix Mendelssohn fundaria l’any 1843 el Conservatori, acompanyaven aquests anys feliços, malauradament truncats l’any 1847 amb la seva mort prematura.
Disset variacions se succeiran sobre un colpidor i seriós motiu musical escrit en Re menor, marcat per un cromatisme incisiu. Variacions escrites a tres veus, cànons, el virtuosisme de la Variació núm. 7, con fuoco, o la bellesa de la número 14, un adagio en Re, única escrita en la modalitat major, ens aproparan a una virtuosística variació final amb la qual clourà la composició recreant una atmosfera d’ombrívola solemnitat.
L’Allegro de concierto de Granados és una peça de bravura que el compositor català va escriure per a un concurs convocat pel Conservatorio de Música y Declamación de Madrid, organitzat pel compositor Tomás Bretón; Granados va obtenir-hi el primer premi i Manuel de Falla una menció d’honor. Escrita entre el 1903 i el 1904, l’Allegro de concierto va ser estrenat pel mateix Granados el 15 de maig de 1905 a l’Ateneo de Madrid. És una música portadora d’un romanticisme vehement, amb temes lírics encisadors, amb abundància de canvis tonals i modals i un virtuosisme listzià caracteritzat per ràpids passatges d’octaves i vertiginosos arpegis.
Lluís Trullén, crític musical
Biografia
Emma Stratton, piano
© Kateryna Hussing
Va néixer l’any 1999 a Pals (Baix Empordà). Inicià els seus estudis de piano als sis anys a l’Escola de Música de Palafrugell amb Gemma Valmanya i, a partir dels deu anys, continuà a l’Acadèmia Marshall de Barcelona amb Carlota Garriga. Del 2017 al 2021 estudià el grau superior d’interpretació de piano amb Vladislav Bronevetzky a l’ESMUC, on es graduà amb matrícula d’honor.
Ha rebut classes magistrals dels pianistes Jordi Camell, William Cuthbertson, Gennady Dzubenko, Luis Fernando Pérez, Raimon Garriga, Luiz de Moura, Maria João Pires, Stanislav Pochekin, Rafael Salinas, Alba Ventura i Marta Zabaleta, entre d’altres. L’any 2020 va fer una estada al Conservatori Txaikovski de Moscou, on va rebre consells del professor Dmitri Kaprin. També ha rebut classes de música de cambra de Rubén Herrera, Quartet Casals, Trio Guarneri (Praga) i Kennedy Moretti.
Ha estat convidada a participar en reconeguts festivals, com el Clasclás de Galícia, Festival Internacional de Música Clàssica de Sant Fruitós de Bages, Schubertíada a Vilabertran i ha ofert concerts organitzats per Joventuts Musicals i altres entitats culturals a diversos auditoris i teatres de Catalunya, i a la resta d’Espanya i Alemanya.
Ha rebut premis al Concurs d’Interpretació Musical del Conservatori Isaac Albéniz de Girona (edicions 2015, 2016 i 2017), Concurs de Joves Intèrprets de Piano de Catalunya de Vilafranca del Penedès (2017), Concurs Internacional Isaac Albéniz de Camprodon (2018), Concurs Internacional de Música de Les Corts de Barcelona (2020) i Elise Meyer Competition d’Hamburg (2022).
Igualment, ha gaudit de diverses beques: de la Fundació Ferrer-Salat (2017), Sociedad de Artistas y Ejecutantes de España (2018-2019), beca d’excel·lència per a joves promeses de la Fundació Anna Riera i beca per al curs d’estiu 2022 a l’Escuela Superior de Música Forum Musikae de Madrid.
Recentment ha estat seleccionada per la Fundació Live Music Now i Career Center per oferir concerts a diferents sales d’Hamburg. Des de l’any 2021 és directora artística del Festival Clàssic Pals, projecte organitzat amb l’Associació Cultural de Pals i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Pals.
El 2023 va finalitzar el Màster d’Interpretació Pianística a la Hochschule für Musik und Theater d’Hamburg amb el professor Aleksandar Madžar, amb qui continua perfeccionant tècnica i repertoris diversos. Aquest setembre presenta el seu primer treball discogràfic, Syndesi (Seed Music, 2024), coincidint amb el seu debut al Palau de la Música Catalana.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimecres, 20.11.2024 - 20 h
Sala de Concerts—Chopin, Mompou i Albéniz
Martín García García, piano
Beca Alicia de LarrochaF. Chopin:
Polonesa-Fantasia, en La bemoll major, op. 61
Impromptu núm. 1, en La bemoll major, op. 29
Impromptu núm. 3, en Si bemoll major, op. 51
Impromptu núm. 2, en Fa sostingut major, op. 36
Fantasia-Impromptu, en Do sostingut menor, op. 66
Sonata núm. 1, en Do menor, op. 4
F. Mompou: Variacions sobre un tema de Chopin
I. Albéniz: “La Vega”, “El Polo” i “Lavapiés” d’Iberia (quadern III)Preus: 18 i 25 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach Torello –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat – Gemma Borràs i Llorens –