• Sir András Schiff, piano

    ―Bach i Beethoven

    Palau Piano

    Dijous, 08.04.21 -
    18 h i 20.30 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Sir András Schiff, piano


    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo, en Si bemoll major, BWV 992

    Arioso: adagio. Ist eine Schmeichelung der Freunde, um denselben von seiner Reise abzuhalten
    (Andante). Ist eine Vorstellung unterschiedlicher Casuum, die ihm in der Fremde könnten vorfallen
    Adagiosissimo. Ist ein allgemeines Lamento der Freunde
    (Andante con moto). Allhier kommen die Freunde (weil sie doch sehen, dass es anders nicht sein kann) und nehmen Abschied
    Aria di postiglione: allegro poco
    Fuga all’imitazione di posta [della cornetta di postiglione]

    Ludwig van Beethoven (1770-1827)
    Sonata núm. 26, en Mi bemoll major, op. 81a, “els Adeus”

    Adagio - Allegro
    Andante espressivo
    Vivacissimamente

    Johann Sebastian Bach
    “Ricercar a tres”, de L’ofrena musical

    Ludwig van Beethoven
    Sonata en Do menor núm. 32, op. 111

    Maestoso – Allegro con brio ed appassionato
    Arietta Adagio molto semplice e cantabile

    Durada aproximada del concert: 70 minuts, sense pausa
    #celebracions #clàssics #llegendes

  • Comentari

    Programa d’adeus i retrobaments amb germans, fills, arxiducs, prínceps i reis; d’inspiració literària per a Julio Cortázar i Thomas Mann. Un programa d’un intens fil narratiu amb Beethoven i Bach com a protagonistes que ha estat curosament elaborat per Sir András Schiff.

    L’adeu. El 9 d’agost de 1703 Johann Sebastian Bach és contractat com a organista de la l’església nova d’Arnstadt. Un any després s’acomiadarà del seu germà Johann Jakob, requerit per ocupar el lloc d’oboè a la banda militar de l’exèrcit de Carles XII de Suècia abans d’establir-se com a músic a la cort d’Estocolm. Encara que molts musicòlegs consideren la composició del Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo, en Si bemoll major, BWV 992 anterior als fets de la partida de Johann Jakob, Johann Sebastian va disposar aquesta obra –de caràcter narratiu a la manera de les Sonates bíbliques de Johann Kuhnau que coneixia a bastament– amb títols suggeridors en cada apartat a fi d’evitar la partida del seu estimat germà: "És un afalac dels amics per a evitar que arxi", “Avís del perill dels accidents que pot tenir en el decurs del viatge”, “Lamentació unànime dels seus amics”, “L’adeu resignat dels amics en no poder impedir la seva partida” i una ària i una fuga imitant una trompa de Postillon –tipus de cornamusa molt característica als logotips de correus– com a final brillant per a una música que es clou dins un clima festiu.

    La partida, l’absència i el retorn. El dia 13 de maig de 1809 les forces napoleòniques ocupen Viena. El mecenes i deixeble de Beethoven l’arxiduc Rodolf, que havia marxat unes dies abans, no va tornar a la ciutat fins al 30 de gener de 1810. I en tornar, el compositor ja establert definitivament a Viena li brindaria la dedicatòria de la celebèrrima Sonata núm. 26, “els Adeus”, un relat pianístic extraordinari a manera de música programàtica de la partida, l’absència i el retorn del seu fidel mecenes.

    Un rei i un príncep. Carl Philipp Emanuel Bach, fill de Johann Sebastian, ocupa el càrrec de clavicembalista a la cort de Frederic II de Prússia “el Gran”, a la residència reial de Sanssouci, a Potsdam. El dia 7 de maig de 1747 Bach visita la cort de Frederic II, on podrà veure els nous pianofortes adquirits per Frederic II construïts per Silbermann, el qual anys abans ja havia rebut suggeriments de Bach per millorar l’instrument. Bach va haver d’improvisar una fuga sobre un Thema Regium que resultava complexíssim a causa de la baixada cromàtica que presentava el motiu. Dos mesos després Bach compondria una col·lecció de cànons i fugues: L’ofrena musical, precedida d’una llegenda: “Regis Iussu Cantio Et Reliqua Canonica Arte Resoluta” (El tema proporcionat pel rei, amb adicions, resolt en art [estil] canònic), és a dir, RICERCAR, denominació amb què es coneixien antigament les fugues. Schiff ens oferirà el “Ricercar a tres” de L’ofrena musical, obra que inspiraria a Julio Cortázar l’esquema narratiu del seu conte Clone, basat en el compositor –i que també passaria a la història com a assassí– príncep Carlo Gesualdo da Venosa.

    Un adeu etern. Dos moviments dedicats a l’arxiduc Rodolph integren la darrera i sublim Sonata núm. 32 de Beethoven, amb la seva “Arietta” final, que esdevé epicentre de la conferència de Kretzschmar, mestre del Doktor Faustus de Thomas Mann de la novel·la homònima, redactada en la plenitud de la Segona Guerra Mundial. Com la imatge pictòrica d’El caminant sobre el mar de núvols de Caspar David Friedrich, la consciència de la finitud, ara construïda en el piano a partir de variacions, es va desgranant en un fil narratiu que es dissiparà finalment en un plàcid silenci que en paraules de Mann és “un comiat a l’oient, un adeu etern [...] que arrenca llàgrimes als ulls”.

     Lluís Trullén, crític musical de la «Revista Musical Catalana»

  • Biografia

    Sir András Schiff, piano

    SCHIFF, András ©Joanna Bergin

    © Joanna Bergin

    Nascut a Budapest (1953), va fer els estudis musicals a l’Acadèmia Franz Liszt amb Pál Kadosa, György Kurtág i Ferenc Rados i a Londres amb George Malcolm. Després d’haver col·laborat amb les orquestres i els directors més prestigiosos arreu del món, centra principalment la seva activitat en recitals individuals, projectes especials en què interpreta i dirigeix i en la direcció pròpiament.

    Des del 2004 ha interpretat la integral de les 32 Sonates per a piano de Beethoven en ordre cronològic a més d’una vintena de ciutats. El seu àlbum amb el cicle complet per al segell ECM enregistrat en directe a la Tonhalle de Zuric va rebre crítiques excel·lents. Altres CD igualment aclamats per al mateix segell inclouen recitals en solitari sobre Schubert, Schumann i Janáček, juntament amb les Partites, les Variacions Goldberg i El clave ben temperat de J. S. Bach.

    Els darrers anys el seu Bach ha esdevingut un destacat en cada edició dels BBC Proms. També es presenta habitualment en festivals de renom, com el de Verbier, Salzburg o Baden-Baden, i pel que fa a sales, al Wigmore Hall, Musikverein o Philharmonie de París, i també en gira pels Estats Units i l’Àsia. A més d’actuar a la ciutat italiana de Vicenza, on dirigeix un festival al Teatro Olimpico.

    A Vicenza també té la seu la Cappella Andrea Barca, una orquestra de cambra integrada per solistes internacionals, músics de cambra i amics, que va fundar el 1999. Junts han actuat al Carnegie Hall, Festival de Lucerna o Mozartwoche de Salzburg. Entre els seus propers projectes figuren una gira per l’Àsia i un cicle de concerts per a teclat de Bach a Europa.

    Igualment, Sir András Schaff manté una estreta relació amb la Chamber Orchestra of Europe, la Budapest Festival Orchestra i l’Orchestra of the Age of Enlightenment (OAE). El 2018 va acceptar el paper d’artista associat de l’OAE, tot complementant el seu interès pels instruments de teclat d’època.

    D’altra banda, continua donant suport a nous talents, principalment a través del seu programa Building Bridges, que ofereix oportunitats d’actuar a joves promeses. També imparteix classes a l’Acadèmia Barenboim-Said i Kronberg, així com conferències i classes magistrals. El 2017 el seu llibre Musik kommt aus der Stille, amb assaigs i converses amb Martin Meyer, va ser publicat per les editorials Bärenreiter i Henschel.

    Ha estat guardonat amb nombrosos premis internacionals, com la Medalla d’Or de la International Stifting Mozarteum, la Gran Creu del Mèrit amb Estrella de la República Federal d’Alemanya, la Medalla d’Or de la Royal Philharmonic Society, el títol de Cavaller pels seus serveis a la música i el doctorat del Royal College of Music (2018).

  • 202104012 Palau Generic DESKTOP
  • També et pot interessar...

    Palau 100
    Mahler Chamber Orchestra & Gatti
    ―Integral de Simfonies de Robert Schumann (I)

    Mahler Chamber Orchestra
    Daniele Gatti, director

    R. Schumann: Simfonia núm. 1, "Primavera"
    R. Schumann: Simfonia núm. 3, "Renana"

    Dilluns, 12.04.21 - 20 h
    Sala de Concerts
    Preus: de 20 a 80 euros


    Palau 100
    Mahler Chamber Orchestra & Gatti
    ―Integral de Simfonies de Robert Schumann (II)

    Mahler Chamber Orchestra
    Daniele Gatti, director

    R. Schumann: Simfonia núm. 2
    R. Schumann: Simfonia núm. 4

    Dimarts, 13.04.21 - 20 h
    Sala de Concerts
    Preus: de 20 a 80 euros

Índex