• Annika Treutler
    —Schumann i Sibelius

    Estiu al Palau

    Dimecres, 13 d'agost de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Annika Treutler, piano


    Jean Sibelius (1865-1957)

    Impromptu op. 5/5
    Impromptu op 5/6
    Esquisse, op. 76/1
    Elegiaco, op. 76/10
    Humoristischer Marsch, op. 97/4
    Etüde op. 76/2
    Im alten Heim, op. 74/4
    Romance, op. 24/9
    Granen, op. 75/5
    Valse triste, op. 44

    Robert Schumann (1810-1856)
    Fantasia en Do major, op. 17

    1. Durchaus fantastisch und leidenschaftlich vorzutragen (Interpretar de manera absolutament fantàstica i apassionada)
    2. Mässig. Durchaus energisch (Moderat. Amb energia decidida)
    3. Langsam getragen. Durchweg leise zu halten (Lent i sostingut. Mantenir sempre en un to suau)

    Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    #piano #modernisme

  • 20250515 Transversal T2526 DESKTOP
  • Poema

    Parla

    Com a l’alzinar,
    allí on el caçador
    atrapa el llapí
    amb la llacera,
    així l’encalç del mot
    que es desdiu del silenci.
    L’alenda del món,
    el tímid remoreig,
    la lesura de no saber-se
    al costat de les coses
    quan es trenca el caos
    i arriba el balbuceig.

    Si algú no se’ns adreça,
    en allò que viu i és,
    com el coneixerem?

    Compartir pa i taula
    és estimar els noms,
    la conversa, el so
    fugaç d’un aleteig
    rere el turó feréstec.

    Perquè l’amor és una escolta.
    I tot ressona i canta.

    Som perquè algú
    ha parlat.


    Lluís Calvo
    Del llibre Talismà.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.

     

  • Comentari

    El piano com a diari íntim

    Al llarg de la història, el piano ha estat un confident secret, un espai on els compositors han expressat les seves veritats més íntimes, aquelles que sovint no gosaven dir en veu alta. El programa d’avui proposa obrir dues pàgines singulars d’aquest dietari musical: una de profunda, apassionada i romàntica, la de Robert Schumann, i una altra de delicada, breu i introspectiva, la de Jean Sibelius.

    Robert Schumann va escriure la seva gran Fantasia en Do major, op. 17 entre el 1836 i el 1838, un període especialment convuls de la seva vida sentimental. La relació amb Clara Wieck, brillant pianista i notable compositora, passava per moments difícils davant la forta oposició del pare d'ella. Schumann, incapaç de comunicar-li lliurement tot el que sentia, va transformar aquesta Fantasia en una mena de carta secreta destinada exclusivament a ella.

    L'obra va canviar diverses vegades de nom abans de ser publicada. Inicialment titulada Dichtungen (Poemes), anava encapçalada amb uns versos de Friedrich Schlegel que suggerien l'existència d'una melodia secreta per a aquells que escolten atentament. Poc després va rebre un títol més pragmàtic: Obra per recaptar fons per al monument a Beethoven. De fet, Franz Liszt, a qui finalment Schumann va dedicar la Fantasia, va visitar diverses ciutats europees –entre les quals Barcelona– recaptant fons per a aquest monument, inaugurat a Bonn el 1845. La peça es va publicar finalment el 1839 amb el nom definitiu: Fantasia per a piano, op. 17.

    Els títols dels tres moviments expressaven estats d’ànim precisos. Al primer moviment Schumann amaga un doble missatge: una subtil citació musical de Beethoven (An die ferne Geliebte) i un tendre missatge secret dirigit a Clara Wieck. El segon moviment és una marxa heroica d’una dificultat tècnica enorme, tan exigent, que Franz Liszt, malgrat ser-ne el dedicatari, mai no la va tocar en públic. El tercer moviment tanca l’obra amb una melodia íntima, quasi un murmuri nocturn, tot revelant la calma després de la tempesta emocional dels moviments anteriors.

    Al Palau de la Música, aquesta obra ha tingut cites històriques: Emeric von Stefaniai (1914) i Blanca Selva (1925). Especialment significativa és la presència reiterada al Palau d’Emil von Sauer, alumne directe de Franz Liszt, que va interpretar aquesta Fantasia en dues ocasions, el 1925 i el 1928, tot connectant així directament amb el destinatari original de l'obra. El 1944, una jove Alicia de Larrocha hi iniciava un vincle inesborrable amb el públic català.

    Jean Sibelius, dècades després, escrivia les seves miniatures pianístiques en la tranquil·litat d'Ainola, la seva casa refugi. En moments difícils, aquestes petites peces eren un suport econòmic vital. Així, el piano es convertia novament en espai íntim, en un dietari de confidències escrites amb títols evocadors, com Romance, Granen, L'avet o la famosa Valse triste.

    Entre aquests dos compositors, separats per gairebé un segle d’història –en què la humanitat veia néixer el telègraf, la fotografia o l'avió–, el piano roman com el vehicle perfecte per a allò que només es pot dir en silenci.

    María José Anglés, musicòloga

  • Biografia

    Annika Treutler, piano

    Annika Treutler

    Va començar els seus estudis de piano als quatre anys amb Almut Eckels i posteriorment va estudiar amb la professora Renate Kretschmar-Fischer. Va completar-los amb el professor Matthias Kirschnereit, i es graduà amb les màximes qualificacions als vint-i-un anys. Va obtenir el diploma de concert sota la tutela del professor Bernd Goetzke amb el Concert núm. 2 de Brahms. La seva formació també es va enriquir amb classes magistrals amb Richard Goode, Elisabeth Leonskaja i Leif Ove Andsnes.

    L’any 2018, l’«RBB» va descriure Annika Treutler com “la pianista alemanya menor de trenta anys més interessant”. El 2020 va rebre el premi Opus Klassik a l’enregistrament de concert de l’any per la seva interpretació del Concert per a piano de Viktor Ullmann amb l’Orquestra Simfònica de Ràdio Berlín, sota la direcció de Stephan Frucht. Aquest CD, que també inclou altres obres d’Ullmann, va ser publicat per Berlin Classics el 2020 per commemorar el 75è aniversari de l’alliberament d’Auschwitz. El diari «Süddeutsche Zeitung» va elogiar-ne la “brillantor tècnica i força expressiva, impossible d’ignorar”, mentre que «Der Spiegel» va escriure: “Treutler interpreta les exigents obres d’Ullmann amb una força i precisió admirables. No defuig l’emoció, però la sentimentalitat li és aliena”.

    La tardor del 2023 Treutler va rebre un altre premi Opus Klassik, aquest cop per una gravació de música de cambra amb obres de Robert Kahn al costat de l’Ensemble Hohenstaufen.

    Després del seu debut amb el Concert per a piano de Schumann a la Philharmonie de Berlín amb només vint anys, ha actuat amb nombroses orquestres de renom, com la Rundfunk-Sinfonieorchester de Berlín, Orchestre Symphonique de Mont-real, Orquestra Simfònica de la Ràdio de Praga, Filharmònica de Belgrad i Gürzenich Orchester de Colònia. Ha actuat a les principals sales de concerts d’Alemanya (Philharmonie de Berlín, de Múnic i de Colònia) i a escenaris internacionals, com el Wigmore Hall de Londres, Konzerthaus de Viena o Concertgebouw d’Amsterdam. És una convidada habitual del Festival de Verbier i del Festival de Mecklenburg-Vorpommern. Malauradament, el seu debut previst al Carnegie Hall es va haver de cancel·lar a causa de la pandèmia de la covid.

    A més de la seva activitat com a solista, Treutler és una destacada intèrpret de música de cambra. Ha col·laborat de manera continuada amb músics com ara Daniel Müller-Schott, Tabea Zimmermann, Jörg Widmann i Julia Hagen.

    La seva agenda la temporada 2024-25 inclou actuacions com a solista amb la Badische Staatskapelle de Karlsruhe, Bayerische Kammerphilharmonie i Philharmonische Orchester de Cottbus. Així mateix, una gira amb la violista Sào Soulez Larivière, amb actuacions a ciutats com Amsterdam, Barcelona i Viena. Té previstes noves participacions al Festival de Música de Krzyzowa i al Festival de Mecklenburg-Pomerània Occidental.

    Ha estat guardonada en concursos internacionals, com el Concurs Grieg i el Concurs Alemany de Música. Les seves aclamades gravacions inclouen obres de Viktor Ullmann, Robert Kahn, Mendelssohn i Brahms. El seu primer CD amb obres de Schumann es va publicar el 2013.

    Annika Treutler és també fundadora del projecte #respondinmusic, centrat en la memòria musical. El 2020 va portar el projecte a escoles, per promoure el diàleg amb alumnes sobre música i història. També col·labora en el projecte Rhapsody in School, que busca inspirar els joves a interessar-se per la música clàssica.

    Des del 2018 ha impartit classes a l’Escola Superior de Música Hanns Eisler de Berlín, recentment com a professora convidada, i actualment és professora titular a la Universitat de Música Carl Maria von Weber de Dresden.

  • També et pot interessar...

    Estiu al Palau
    Dimecres, 20.08.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Händel, Schumann, Skriabin i Liszt

    Martina Filjak, piano

    G.F. Händel: Suite núm. 7, en Sol menor, HWV 432
    R. Schumann: Faschingsschwank aus Wien, op. 26
    A. Skriabin: Preludi i Nocturn per a la mà esquerra, op. 9
    F. Liszt: Réminiscences de ‘Lucia di Lammermoor’, S. 397

    Preu: 25 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex