• Premiats d’El Primer Palau & Timón
    —25è aniversari d’El Primer Palau

    Palau Fronteres

    Dijous, 3 de febrer de 2022 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Esther Pinyolarpa
    Ona Cardonaclarinet
    Elisabeth Franch, flauta
    Quartet Gerhard:
         Lluís Castán, violí I
         Judit Bardolet, violí II
         Miquel Jordà, viola
         Jesús Miralles, violoncel
    Marta Puigpiano
    Marc Sirera, contrabaix
    Ferran Carceller, marimba
    Marc Timóndirector


    Marc Timón (1980)
    Suite de la banda sonora de Sanmao, la novia del desierto
    Per a arpa, clarinet, contrabaix, flauta, piano i quartet de corda. 

    Maurice Ravel (1875-1937)
    Introducció i Allegro, M. 46
    Per a arpa, clarinet, flauta i quartet de corda. 

    Marc Timón
    Video games music for harp and marimba 

    Suite de la banda sonora de Hathor 
    Per a arpa, clarinet, contrabaix, flauta, piano i quartet de corda.

    Homenatge a ‘La competència’ de RAC1
    Variacions estilístiques sobre un tema cuqui en forma de sis miniatures per a arpa, clarinet, flauta i quartet de corda. 

    Durada aproximada del concert: 55 minuts sense pausa

    #ApropaCultura #nousreferents #novacreació

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

  • Poema

    Maldestres

    Riem perquè no sabem barallar-nos.
    Riem perquè encara
    no hem après
    a interpretar els nostres presagis.

    A les parets de les cèl·lules s’hi enganxa
    l’etern.
    Però no hi entra.

    Quan el pintor hagi acabat
    el nostre retrat
    serem esquelets units per les falanges:

    finestres de calç cercant sempre
    la mateixa pregunta.

    Anna Gual
    Símbol 47
    (2015)

  • Comentari

    El concert d’avui celebra el vint-i-cinquè aniversari del cicle El Primer Palau, concurs de referència en l’àmbit nacional. Per commemorar aquest aniversari, el Palau de la Música ha reunit alguns dels premiats al concurs, tots ells artistes consolidats, que confirmen la solidesa d’una iniciativa imprescindible. Al capdavant s’hi situa Marc Timón, el qual es troba en la segona temporada com a compositor convidat del Palau de la Música.

    “Els fils conductors del concert són l’eclecticisme i el contrast”. Amb aquesta declaració Marc Timón ens introdueix al concert i al seu univers musical, d’un marcat caràcter narratiu i en el qual conviuen tant la música de concert com les bandes sonores. D’aquest segon àmbit, avui escoltarem l’estrena absoluta de dues suites de sengles bandes sonores. La primera, Sanmao, la novia del desierto, és una obra plena de dolor. La cinta documenta la vida de l’escriptora xinesa Sanmao, una mescla d’amor, aventura i mort. Hathor, per la seva banda, és un thriller que mostra la contradicció entre la vida d’una dona exitosa i el greu pecat d’adolescència que amaga. “Si bé les partitures originals de les dues obres són per a orquestra, la versió de cambra m’ha permès arribar a nivells més acurats d’intimitat”. La inclusió al programa de concert d’Introducció i Allegro de Maurice Ravel respon al contrast que l’obra ofereix a la tensió de les suites. En aquesta lluminosa composició, Ravel mostra la seva gran habilitat per extreure el màxim partit de qualsevol formació instrumental.

    Timón completa la proposta amb dues peces de concert que també contenen referents narratius. Video games music for harp and marimba sorgeix de la influència que els videojocs dels anys vuitanta i noranta van tenir sobre el compositor; en aquesta obra Timón construeix quatre spin-off d’alguns personatges emblemàtics, com són Mario, Sonic o Donkey Kong, que situa en nous entorns mitjançant una música fresca i desenfadada. I Homenatge a ‘La competència’, una obra dedicada a l’exitós programa de ràdio en la qual Timón proposa un joc estilístic a partir d’un “tema cuqui” (el trinat amb què s’inicia l’obra). Les sis variacions estilístiques del tema imaginen escenes i creen situacions, alhora que ens fan transitar per diversos estils musicals, des de la música contemporània a la música de ball o l’èpica cinematogràfica. “La meva música sempre està narrant històries, molts cops provinents d’un univers marcadament surrealista”.

    Miquel Gené, musicòleg i crític musical

  • 20220112 Palau Generic DESKTOP
  • Biografies

    Esther Pinyol, arpa

    Esther Pinyol

    Nascuda a Vilanova i la Geltrú (1990), és la primera graduada en arpa amb la professora Magdalena Barrera l’any 2013 a l’ESMUC amb matrícula d’honor. Becada per la Fundació Anna Riera i per l’acadèmia d’estudis orquestrals de la Fundación Barenboim Said, ha estat membre d’orquestres de joves, com la JONC i la JONDE, i també academista de la Mahler Chamber Orchestra, entre d’altres.

    Actualment és membre de l’Orquestra Franz Schubert Filharmonia, GIO Symphonia i Orquesta Sinfónica de Tenerife. Ha col·laborat amb l’OBC, Orquestra del Gran Teatre del Liceu, ONCA i OSV, entre d’altres.

    L’any 2016 fou artista resident a la Pedrera i obtingué el Premi de la Crítica en el concurs El Primer Palau. El 2019 guanyà el segon premi del Vienna New Year’s Concert International Music Competition. L’any 2020 va guanyar els primers premis d’arpa dels concursos internacionals The Night in Madrid, International Music Competition Silk and Way i King’s International Music Competition. L’any 2021 va guanyar el Grand Prix per unanimitat del Global Genius Music Competition.

    Ha publicat Complicitats, el primer enregistrament amb Ferran Carceller, del duet d’arpa i marimba Blooming Duo, formació amb la qual han obtingut diversos premis, tot destacant el Grand Prix del concurs Crown of Stars, i diversos premis dels concursos Risingstars de Berlín, el Concurs Internacional de Cambra de Vinaròs, el Concurs d’Interpretació de L’Arjau i el Premi Fundació Mas i Mas del Concurs Josep Mirabent i Magrans de Sitges, entre d’altres.

    Esther Pinyol és professora d’arpa a l’Escola Municipal de Música d’Altafulla i de l’Escola Conservatori de Vilanova i la Geltrú.

  • Ona Cardona, clarinet

    Ona Cardona

    És una intèrpret de gran sensibilitat que combina l’actuació com a solista amb la música de cambra en un ampli repertori des del Classicisme fins a les estrenes contemporànies. Ha tocat a les principals sales de l’Estat, com el Palau de la Música Catalana i L’Auditori, així com al Palau de la Música de València, Auditorio Nacional de Madrid, Fundación Juan March, Auditorio de Saragossa, i ha actuat als festivals internacionals de Granada, Segòvia, Castell de Peralada, Úbeda, Al-Kalat, Santa Cristina d’Aro, Schubertíada de Vilabertran i Quinzena Musical Donostiarra. També ha ofert concerts en sales destacades europees: Wigmore Hall, St. Martin in the Fields, Barbican Hall, Glyndebourne Opera, Konzerthaus de Berlín i Elbphilharmonie d’Hamburg, i dels Estats Units: Carnegie Hall i Adrienne Arsht Center, i a la Xina: Nanjing Music Hall.

    Com a solista s’ha presentat al costat de les orquestres de Radiotelevisión Española, Sinfónica de Castella i Lleó, Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, OCAZ Enigma, Orquesta de Còrdova, Nacional de Cambra d’Andorra o Simfònica de les Illes Balears, entre d’altres.

    Apassionada de la música de cambra, ha compartit escenari amb artistes de prestigi, com Alexandar Madzar, Gerold Huber, Denis Pascal, Enrique Bagaría, Juliane Banse, Mojca Erdmann, Maximilian Hornung, Ramón Ortega, The Soloists of London o els quartets AmarArt i Casals.

    I pel que fa a l’àmbit orquestral, col·labora amb formacions de renom, com ara l’Orquestra de Cadaqués, Camerata 432 o bé Arts Symphony Orchestra, a més de ser, en vinculació amb les seves arrels, clarinet solista de l’Orquestra de Cambra Illa de Menorca.

    Ha treballat sota la batuta de directors famosos, com Adrian Leaper, Vassily Petrenko, Salvador Mas, Virginia Martínez, Peter Rundel, Christian Curnyn, Jaime Martín, Eva Ollikainen, Krzysztof Penderecki, Nuno Coelho o Vladimir Ashkenazy.

    En el seu compromís amb la música actual, ha estrenat nombroses obres i li han estat dedicades composicions de Carles Santos, Alberto García-Demestres, Gabriel Brnčić, Jesús Rodríguez Picó, Julian Philips, Cimeon Ellerton, Pedro Faria Gomes, Solfa Carlile, Mark Wolf, Rhian Samuel o Henrik Goldschmidt.

    Ha enregistrat per a Radio Nacional de España, Catalunya Música, Televisión Española, D+3 Artmusic Project, Tritó i Anacrusi, amb interpretacions retransmeses internacionalment. En la seva discografia destaca el CD per al segell Columna Música que inclou l’estrena mundial Suite for solo clarinet de Michel Camilo, com també l’enregistrament del disc Chiaroscuro (Eudora Records), amb obres de Johannes Brahms, Robert i Clara Schumann, al costat del pianista Josep Colom, amb el qual actua habitualment.

    Graduada per l’ESMUC amb les màximes qualificacions, va obtenir un màster amb distinció a la Guildhall School of Music and Drama de Londres. També s’ha format al Royal College of Music de Londres, i actualment està cursant el doctorat a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. Ha estat reconeguda amb nombrosos guardons: Concurso Nacional Intercentros de Grado Superior, Concurso Permanente de Juventudes Musicales de España i Premi El Primer Palau, entre d’altres, i sovint rep sol·licituds per participar com a membre de tribunals.

    Amb una àmplia experiència docent, imparteix cursos i classes magistrals en les quals incorpora el mètode Trager®. Ha dut a terme la seva tasca pedagògica al Conservatori Superior de les Illes Balears i al Conservatorio Superior de Música de l’Aragó i recentment ha estat nomenada catedràtica de clarinet del Conservatorio Superior de Música de Màlaga.

  • Elisabet Franch, Flauta

    Elisabet Franch

    ©Igor Cortadellas

    Ha rebut nombrosos reconeixements internacionals: guanyadora del Gran Premi de la 27a World Music Competition, New Year’s International Music Competition de Viena, primer premi i premi del jurat de l’American Protégé Woodwinds and Brass Competition (Carnegie Hall, Nova York), Anton Rubinstein International Flute Competition (Berlín), Domenico Cimarosa International Flute Competition (Aversa, Itàlia), Golden Classical Awards (Nova York). El seu debut discogràfic, Gypsy airs (Solfa Recordings, 2015) va ésser guardonat amb dues medalles d’or (àlbum i artista) als Global Music Awards de Califòrnia i com a millor àlbum de clàssica als Akademia Music Awards de Los Angeles. El disc fou molt ben acollit per la crítica nacional i internacional. Ressenyes publicades a «Pizzicato Magazine» (Luxemburg), «The Flute View» (EUA), «Revista Musical Catalana» i «Platea Magazine» van destacar la musicalitat, el so, la maduresa i la brillant tècnica de la intèrpret.

    L’any 2013 el llegendari flautista Sir James Galway li atorgà el premi Rising Star al Galway Flute Festival (Weggis, Suïssa) i el 2018 la va presentar en concert amb ell com una de les seves deixebles més destacades. Elisabet Franch es va formar a l’Orquestra de l’Acadèmia del Gran Teatre del Liceu i posteriorment a l’Orchestra dell’Accademia del Teatro alla Scala, treballant amb Gustavo Dudamel, Gianandrea Noseda, Fabio Luisi, David Coleman, Antonello Alemandi i Sebastian Weigle, entre d’altres.

    El 2016 va guanyar la plaça de flauta solista a la Tianjin Symphony Orchestra de la Xina i durant quatre anys va formar part d’aquesta formació. Actualment és professora titular del Centro Superior de Música de Galícia (a Valga, Pontevedra) i compagina la docència amb la seva carrera solista. Properament publicarà el seu segon treball discogràfic, enregistrat a Viena juntament amb el gran pianista Albert Guinovart.

  • Quartet Gerhard

    QUARTET GERHARD 2021

    Considerat un dels quartets amb més projecció a nivell europeu, el Quartet Gerhard es distingeix per la seva remarcable sensibilitat pel so i per un respecte profund per la música com un dels valors humans més elevats.

    Guanyador de diversos premis nacionals i internacionals, ha actuat en importants escenaris internacionals, com el Muziekgebouw dins del marc de la String Quartet Biennale Amsterdam 2020, Elbphilharmonie d’Hamburg, temporada de música de cambra Stadt-Casino de Basilea, Festival de Quartets de Corda de Bordeus i Festival Radio France de Montpeller, així com a la temporada Musikamera a La Fenice de Venècia, entre d’altres.

    També ha estat convidat a festivals d’estiu de prestigi, com la Schubertiada a Vilabertran, Festival Pau Casals del Vendrell, Porta Ferrada, Ais de Provença i Verbier. De la temporada 2018-19 a la 2020-21 és artista resident al Palau de la Música de Barcelona i actualment manté una relació artística amb l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca.

    És destacable el seu comromís amb la música de nova creació, tot actuant a esdeveniments rellevants, com el cicle del CNDM de Madrid, Nuit de la Création a Ais de Provença, KunstFest de Weimar i a l’Arnold Schönberg Center de Viena.

    Les seves interpretacions han estat retransmeses per Catalunya Música, RNE (Radio Nacional de España), NDR i SWR (Alemanya), BBC  i France Musique.

    Formen el Quartet Gerhard:

    Lluís Castán, violí I
    Judit Bardolet, violí II
    Miquel Jordà, viola
    Jesús Miralles, violoncel

  • Marta Puig, piano

    Marta Puig

    Nascuda a Barcelona, és definida com una “pianista d’una immensa sensibilitat” i amb una sonoritat “apassionada i compromesa”.

    Combina la seva carrera com a solista amb la música de cambra i el lied, que l’han portat a tocar en importants sales de concerts a Anglaterra, Itàlia, Espanya o Suïssa, tot destacant l’Auditori de Barcelona, Palau de la Música Catalana, Milton Court Concert Hall i al Lugano Arte e Cultura, així com en reconeguts festivals, com la IUC Società Universitaria di Concerti de Roma, Obertura Spring Festival de Barcelona o Life Victoria Festival al Recinte Modernista de Sant Pau de Barcelona. Les seves interpretacions han rebut aquesta valoració de «Barcelonaclassica»: “Marta Puig va demostrar un nivell altíssim de tècnica, d’estil i de capacitat expressiva. Sens dubte, es pot considerar ja un valor consolidat, i no tan sols una promesa” o, segons l’«Eastbourne Herald Journal»: “Una de les més belles actuacions concebudes que hagi escoltat mai”.

    Va ser artista resident a La Pedrera la temporada 2018/19. I actualment (2021/22) té un compromís amb la Sociedad de Artistas Intérpretes de España participant en una gira de concerts per territori espanyol.

    Ha rebut el Guildhall Artist Master, màxima distinció a la Guildhall School of Music and Drama de Londres, amb el pianista britànic Peter Bithell. El seu creixement pianístic també està influenciat pels mestres Maria Jesús Crespo, Francisco Poyato i Joan Havill, pilars fonamentals i una gran inspiració al llarg de la seva carrera, així com Anne Queffélec, Eldar Nebolsin, Wolfram Rieger, Paul Badura-Skoda i Luiz de Moura Castro. Prèviament va fer els seus estudis a l’ESMUC, amb els professors Adolf Pla i Pierre Réach.

    Actualment es perfecciona amb el mestre Enrico Pace a la prestigiosa Accademia Pianistica d’Imola.

    Ha estat premiada en nombrosos concursos nacionals i internacionals en la modalitat de solista i cambra en diferents països, com Espanya i el Regne Unit, tot destacant-hi el concurs internacional Norah Sande Award a Eastbourne. Les seves interpretacions han estat enregistrades i emeses per Catalunya Música i per Radio Nacional de España.

  • Marc Sirera, contrabaix

    Marc Sirera

    Marc va néixer a Alcoi (1999), on va començar a estudiar contrabaix quan tenia sis anys. Després de finalitzar els ensenyaments professionals a la seva ciutat natal, el 2017 va iniciar els estudis superiors a Musikene, Centre Superior de Música del País Basc, amb els professors Pierre-Emmanuel De Maistre i Julio Pastor. Actualment cursa els estudis de màster al Conservatorium van Amsterdam amb els professors Burak Marlali i Olivier Thiery. A més, ha rebut lliçons magistrals dels contrabaixistes Wies de Boevé, Rick Stotijn, Alexandra Scott, Théotime Voisin, Slawomir Grenda, Edicson Ruiz, Luis Cabrera, Rodrigo Moro, Joaquín Arrabal, Uxía Martínez i Damián Rubido, entre d’altres. Des dels seus inicis en la música, ha format part de diferents orquestres joves. Actualment és membre de The European Union Youth Orchestra (EUYO) i la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE). Els darrers anys també ha col·laborat amb diverses formacions professionals, com l’Amsterdam Sinfonietta, Orquesta Sinfónica de Galícia, Orquesta Sinfónica de Tenerife o Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia. Després d’haver guanyat l’audició d’accés, s’incorporarà com a contrabaix tutti a la Nederlands Radio Filharmonisch Orkest.

  • Ferran Carceller, marimba

    Ferran Carceller

    Nascut a Castelló de la Plana (1985), es graduà en percussió clàssica i contemporània l’any 2009 a l’ESMUC.

    Ha estat membre de joves orquestres, com la JONC i la JONDE, i ha col·laborat amb orquestres professionals: OBC, OSV, Orquestra de Cadaqués i Sinfónica de Galícia. Actualment és timbaler solista de la Banda Municipal de Barcelona, després d’haver estat durant tres anys timbaler de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae.

    Pel que fa a l’àmbit de la música contemporània, ha col·laborat amb les formacions BCN216, Morphosis Ensemble, Kimbala i Frames Percussion Quartet, del qual és membre fundador. Amb el duet d’arpa i marimba Bloominig Duo ha estrenat obres de grans compositors catalans, i ha enregistrat el CD Complicitats.

    Des de l’any 2013 és professor de percussió de l’Escola Municipal de Música de Barberà del Vallès.

  • Marc Timón, director

    TIMON, Marc (c)David Ruano i Iván Torrent

    ©David Ruano i Iván Torrent

    Compositor convidat del Palau per a les temporades 2020-21 i 2021-22

    Nascut a Castelló d’Empúries (Alt Empordà) el 1980, és un músic, compositor i director d’orquestra que compagina la composició de música per a cinema, televisió, musicals i documentals amb l’obra per a concert, coral i de cambra, jazz, pop-rock, la música moderna i la cobla, així com la interpretació com a solista a la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona i al The New Catalan Ensemble.

    Va fer els primers estudis de música a l’Escola Municipal de Música Antoni Agramont de Castelló d’Empúries amb Pere Cortada. Al Conservatori Isaac Albéniz va obtenir el títol de grau mitjà i professor de piano. Paral·lelament estudià periodisme a la UAB. Va seguir els estudis amb el grau superior de música a l’Escola Superior de Música de Catalunya, amb els professors Albert Guinovart (orquestració i composició), Arnau Bataller i Manel Camp.

    Des del 2015 Timón està instal·lat a Los Angeles component per a projectes americans, europeus i asiàtics. De la seva producció cinematogràfica destaquen les bandes sonores que ha compost per a pel·lícules com The little wizard (Premi Internacional Jerry Goldsmith 2014) o El árbol sin sombra (millor banda sonora espanyola l’any 2014 als premis MundoBSO), The bestowal (2018) o Hathor (guanyadora del Crystal Pine Award 2019), el documental Wild connection, entre d’altres, així com la música per a gran orquestra simfònica i cor composta per a espectacles com Coliseum, el ballet Witches o Havanera, enregistrada amb orquestres de Bulgària i Ucraïna i editades pel segell discogràfic MovieScore Media. Destaquen les sèries Agent Carter (de Marvel, emesa per l’ABC i enregistrada als estudis de la Warner Bros), In absentia i Arkhana, i el documental per al National Geographic The blind monkey.

    En el gènere del musical cal subratllar especialment la composició de Josafat, estrenat al Teatre Municipal de Girona el 2014, i Músiques que enamoren, a la Sala Simfònica de l’Auditori de Barcelona el 2005.

    En l’àmbit de la música de concert, destaca la seva designació com a compositor convidat del Palau de la Música per a la temporada 2020-21. La seva obra s’ha interpretat a països com França, Alemanya, Finlàndia, Cuba, Portugal, Espanya, Bulgària, Ucraïna, els Estats Units o Anglaterra, per orquestres com la City of Birmingham, Orquestra de la Ràdio Nacional de Bulgària o Lviv Symphony Orchestra d’Ucraïna, i també al Festival Grec, Festival de Peralada, Festival de Cap-Roig o Festival Fuego del Caribe. Com a intèrpret i director ha actuat als escenaris més emblemàtics del nostre país, com el Palau de la Música, Gran Teatre del Liceu i l’Auditori de Barcelona.

    Té més d’una cinquantena de premis nacionals i internacionals, entre els quals destaquen el Premi Internacional Jerry Goldsmith, que ha guanyat en sis ocasions, el Premi Agustí Borgunyó, els MundoBSO Awards i les nominacions als Goldspirit i als Score Magazine Awards com a millor compositor novell. En el camp de la música per a cobla té una seixantena de sardanes i obres concertístiques que els darrers quinze anys han estat guardonades amb la totalitat dels premis que es convoquen en aquest gènere, com el Mestre Conrad Saló, Francesc Basil, Premi de Sardanes SGAE o Premi Ceret-Banyoles.

    Ha combinat la composició musical amb la tasca com a escriptor, amb obres com El soroll silent, Des Catalunya, ¿España va bien?, E-Juez o Suite de poesía eròtica, i com a periodista, amb col·laboracions a Catalunya Ràdio, «Revista Musical Catalana» i a «Sonograma Magazine». La seva faceta d’escriptor és rellevant, ja que ha escrit el guió i les lletres de pràcticament tots els seus musicals i cançons. Ha estat premiat pels seus contes per a adults i per la seva Suite de poesia eròtica.

  • També et pot interessar...

    Petit Palau Cambra
    Dimecres, 23.02.22 – 20 h
    Petit Palau

    D’Espanya a França

    Azahar Ensemble, quintet de vents  
    Judith Jáuregui, piano

    J. Turina: La oración del torero
    C. Debussy: “Pagodes”, “La soirée dans Grenade”, “Jardins sous la pluie”, d’Estampes
    E. Granados: “Quejas o la maja y el ruiseñor”, “El pelele”, de Goyescas
    F. Mompou: Scènes d’enfant
    M. Ravel: Sonatine en Fa menor, M. 40, per a piano (arranjament per a quintet de vent)
    F. Poulenc: Sextet per a piano i quintet de vent, op. 100

    Preu: 15 €

Índex