• Lucas & Arthur Jussen

    La valse de Ravel

    Palau Piano

    Dilluns, 8 de febrer de 2021 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Lucas Jussen i Arthur Jussen, piano


    Dmitri Xostakóvitx (1906-1975)
    Concert op. 94, per a dos pianos

    Adagio – Allegretto – Allegro

    Franz Schubert (1797-1828)
    Fantasia en Fa menor

    Allegro molto moderato
    Largo
    Scherzo. Allegro vivace
    Finale. Allegro molto moderato

    Maurice Ravel (1875-1937)
    La valse. Poème chorégraphique

    Serguei Rakhmàninov (1873-1943)
    Suite núm. 2 per a dos pianos, op. 17

    Introduction (Alla marcia)
    Valse (Presto)
    Romance (Andantino)
    Tarantelle (Presto)

    Durada aproximada del concert: 63 minuts, sense pausa

    #clàssics #nousreferents

  • Comentari

    Del piano a quatre mans als dos pianos

    Dmitri Xostakóvitx va ser un gran pianista, i de fet el piano ocupà un lloc molt important també en la seva carrera com a compositor. No només amb peces com el recull dels Vint-i-quatre Preludis i Fugues, sinó també en la música de cambra, l’orquestral i, fins i tot, en la simfònica. De les obres que va compondre per a dos pianos, destaca especialment el Concertino, estrenat el 1954 al Conservatori de Moscou pel seu fill Maksim –aleshores un jove estudiant de música de 15 anys–, al costat de la també jove estudiant de piano Al·la Maloltkova. És una obra en un sol moviment, que combina parts lentes i ràpides, amb aquells ritmes i melodies amb grapa tan característics de la música de Xostakóvitx.

    El catàleg d’obres que Franz Schubert va deixar per a piano és realment impressionant. Un apartat destacat n’és el de les composicions de piano a quatre mans, de les quals la Fantasia en Fa menor és la més valorada i interpretada. S’estructura en quatre parts, amb un inici inoblidable, que Schubert reprèn a la part final, i que contrasta amb les dues parts centrals. La Fantasia va ser escrita el 1828, mesos abans de la mort del músic, i va ser dedicada a la comtessa Caroline Esterházy, una de les seves deixebles.

    Els músics francesos, inspirats per la poesia i la pintura, van donar al piano al final del segle XIX i començament del segle XX, nous “colors”, noves harmonies i sonoritats a l’instrument. En destaquen especialment Debussy i Ravel, que contribuïren de manera original i decisiva a l’evolució del llenguatge de la música de piano. En el cas de Maurice Ravel, moltes de les seves obres pianístiques van acabar esdevenint peces orquestrals. Són precisament les partitures d’orquestra les que han popularitzat la música d’aquest autor, però val la pena recordar –i escoltar– la font original, que molt sovint era la peça pianística. En el cas de La valse, l’homenatge que Ravel fa a la música de Johann Strauss II havia de ser un ballet, a petició de l’empresari dels Ballets Russos, Serge Diaghilev. Però després de sentir la versió per a dos pianos preparada pel mateix Ravel, Diaghilev se’n va desdir considerant que allò no era un ballet, sinó el retrat d’un ballet. El comentari va ferir Ravel i la relació entre ells dos es va refredar. Aquell mateix any 1920 l’obra orquestral s’estrenava en versió de concert als Concerts Lamoureaux de París. I no va tardar gaire a pujar també als escenaris per ser dansada.

    Per últim, la música de Serguei Rakhmàninov. Probablement la Suite núm. 2 és l’obra més interessant que el compositor rus va escriure per a dos pianos. Una suite formada per quatre peces, que comença amb una introducció de caràcter marcial, seguida d’un vals, una romança i una tarantel·la. Música d’un gran virtuosisme, que Rakhmàninov va compondre a Itàlia, i que es va estrenar a Moscou l’any 1901, amb l’autor en un piano i el seu mestre, Aleksandr Siloti, a l’altre. Una obra que arribava després d’uns anys de silenci compositiu arran del fracàs de la seva Primera Simfonia.

    Bon concert!

    Pere-Andreu Jariod, divulgador musical

  • Biografia

    Lucas Jussen i Arthur Jussen, piano

    JUSSEN, Lucas & Arthur ® Marco Borggreve

    ® Marco Borggreve

    Lucas i Arthur Jussen van rebre les primeres lliçons de piano amb Leny Bettmann a la seva ciutat natal, Hilversum (Holanda). Van guanyar diversos primers premis ja de ben joves, i el 2005 van ser convidats per Maria João Pires per estudiar a Portugal i al Brasil. Posteriorment Lucas va completar els estudis amb Menahem Pressler als Estats Units i Dmitri Bashkirov a Madrid, mentre que Arthur es graduà al Conservatori d’Amsterdam amb Jan Wijn.

    Malgrat la seva joventut, ja fa anys que actuen al circuit internacional i són lloats per la crítica i el públic. Han col·laborat amb la Philadelphia Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, Danish National Symphony, Münchner Philharmoniker, City of Birmingham Symphony Orchestra i les simfòniques de Boston, Dallas, Vancouver, Sydney, Xangai, Galícia, Barcelona (OBC), etc. Amb els directors Eliahu Inbal, Sir Neville Marriner, Jukka-Pekka Saraste, Frans Brüggen, Valery Gergiev, Andris Nelsons, Yannick Nézet-Séguin, Claus Peter Flor o Stéphane Denève, entre molts d’altres. Així mateix, han actuat al Festival de Salzburg (Mozarteumorchester, Ádám Fischer), Festival Mostly Mozart de Nova York, Festival de Lanaudière (Orchestra Symphonique de Mont-real), Festival de Baden-Baden, Schubertiada de Schwarzenberg, i en auditoris rellevants, com el Wigmore Hall de Londres, Tonnhalle de Zuric, Philharmonie de Berlín, Palau de la Música Catalana, Conservatori Txaikovski de Moscou...

    Aquesta temporada 2020-21 ja han reprès l’activitat, amb el debut amb l’Orquestra Sinfónica do Estado de São Paulo (dirigida per Ludovic Morlot), Dresdner Philharmonie (Alan Altinoglu), WDR Sinfonieorchester (Christoph Eschenbach), NDR Elbphilharmonie Orchester (Jukka-Pekka Saraste), Royal Philharmonic Orchestra (Vasily Petrenko), London Philharmonic Orchestra (Fabien Gabel) i amb la integral del cicle de Concierts de Beethoven amb la Netherlands Philharmonic Orchestra; en recital, la seva agenda inclou la Philharmonie de Berlín, Mozarteum de Salburg, Konzerthaus de Viena i una gira de concerts pel Japó i Austràlia, a més de la cita al Palau de la Música Catalana.

    Des del 2010 enregistren en exclusiva per a Deutsche Grammophon. Van debutar amb un àlbum sobre Beethoven que va esdevenir disc de platí i premi del públic de l’Edisson Klassiek Publieksprijs. El següent, dedicat a Schubert, va ser disc d’or, i el tercer, titulat Jeux, estava centrat en la música francesa de Fauré, Ravel i Poulenc. El 2015 van publicar els Concerts per a dos i tres pianos, KV 365 i KV 242 de Mozart, amb l’Academy of St. Martin in the Fields i Sir Neville Marriner, també disc d’or i seleccionat per «Gramophone UK» com una les cinquanta millors gravacions de Mozart. El 2017 van publicar el cinquè CD, amb el Concert per a dos pianos de Poulenc acompanyats de la Royal Concertgebouw Orchestra, dirigida per Stéphane Denève. I el 2019 van llançar el sisè àlbum, en aquest cas dedicat a Bach, amb l’Amsterdam Sinfionetta, dirigida per Candida Thompson.

  • Palau Piano - 20210126 - desktop
  • També et pot interessar...

    Tardes al Palau
    The Hanfris Quartet
    —Temes en estil barbershop

    The Hanfris Quartet
    Jordi Forcadell i Mas, tenor
    Juan Bertrand Castrodeza, baríton
    Gener Salicrú i Soler, baríton
    Adrià Sivilla Ebri, baix

    Obres de Queen, Clapton, The Platters, Presley, Disney, Timberlake, Rosalía i estàndards de jazz

    Dimecres, 24.02.21 – 20 h
    Sala de Concerts
    Preu: 20 euros

Índex