Programa de mà
Ensemble Fractales
—Sonic affinitiesPalau Fronteres
Divendres, 17 d'octubre de 2025 – 21.30 h
Petit Palau
En co-producció amb:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Ensemble Fractales:
Renata Kambarova, flauta
Dries Tack, clarinet
Marion Borgel, violí i viola
Merryl Havard, violoncel
Gian Ponte, piano
María Hinojosa, soprano (artista convidada)*I part
Miquel Urquiza (1988)
TablinumHelena Cánovas (1994)
Cada piedra es una islaLuciano Berio (1925-2003)
O King*II part
Massimiliano Vizzini
Playground folk songMarcin Molski (1999)
YugenOren Boneh (1990)
La voix du traitEl Festival Mixtur s’uneix a les celebracions del centenari del naixement de Luciano Berio oferint la interpretació de les catorze Sequenze del compositor italià interpretades per alumnat i professorat de l’Escola Superior de Música de Catalunya en diferents concerts del festival, així com O King a càrrec de l’Ensemble Fractales i María Hinojosa.
El concert doncs, començarà amb la interpretació de l’obra Sequenza V per a trombó de Luciano Berio, a càrrec de Romà Ivars.
Durada del concert:
Primera part, 30 minuts | Pausa de 10 minuts | Segona part 25 minuts
La durada del concert és aproximada#contemporània
Poema
Simulacre
Tu, que pots recórrer
el món dins la pantalla,
dir amb exactitud
quin és el to del blau
de la Praia do Sono, a Paraty,
si ja ha arribat l’estiu a la Camarga,
com mou lleugerament les oliveres
el vent a Astypalea,
penses sovint en l’àvia,
que tot i néixer a una illa
mai no es va banyar al mar.Mira, voldries dir-li ara,
hem escurçat distàncies
però seguim igual:
tenim a tocar l’aigua
i no ens sabem mullar.Mireia Calafell
Nosaltres, qui (LaBreu, 2020)Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Ensemble Fractales (flauta, clarinet, violí, violoncel i piano). Els seus membres són especialistes en música de cambra i, sense director, interpreten música de nova creació, és a dir, contemporània. Exploren la interdisciplinarietat per crear una experiència única per a l’audiència.
Helena Cánovas. La seva paleta sonora es mou entre el documental i allò oníric, i sovint visita espais que poden ser deserts, freds, humorístics, kitsch o frescos.
Mikel Urquiza. Format a Musikene (Sant Sebastià), té composicions vitals i acolorides. La seva música de cambra és d’escriptura i d’associacions estranyes.
Marcin Molski. És molt versàtil: té experiència en música de cambra, projeccions, projectes interdisciplinaris...
Massimiliano Vizzini. També interessat en la música de pel·lícules i videojocs, combina clàssica amb electrònica i vídeo.
Luciano Berio. Es va relacionar amb Pierre Boulez i Stockhausen. Destaca per la seva reconciliació de la música electrònica amb la música concreta (composta a partir de sons ja gravats), per reconèixer la importància de l’harmonia, l’escolta i la interdisciplinarietat.
Oren Boneh. Té un estil dinàmic, impredictible, enèrgic i amb contrastos. És coordinador artístic de l’Ensemble Fractales a Brussel·les.
Quines són les claus del concert?
Podràs sentir-hi obres noves (o relativament) de compositors i compositores, la majoria encara vius. El concert Sonic affinities de l’Ensemble Fractales forma part del Festival Mixtur, que pretén fer arribar les propostes musicals i d’art sonor al públic d’avui, i forma part del cicle Palau Fronteres.
A què he de parar atenció?
Gairebé tota és música de nova creació, però totes les obres són molt diferents entre si. La proposta uneix intensitat rítmica, textures poètiques i contrastos expressius. L’obra d’Helena Cánovas evoca un paisatge ressonant modelat pel silenci i la memòria. Tablinum de Mikel Urquiza es desenvolupa en cinc moviments plens d’enginy, lirisme i claredat. Les miniatures de Marcin Molski i Massimiliano Vizzini ofereixen exploracions agudes i compactes d’estils contrastants.
Sabies que...
L’Ensemble Fractales té un lema relacionat amb el nom i amb la seva essència: part is equal to the whole (cada part és igual al tot).
Tot i que Cánovas es mou més en l’àmbit de la música electrònica, l’obra que més la va inspirar en la seva joventut va ser l’òpera La flauta màgicade Mozart.
Sovint tenim discrepàncies sobre què és “música” i què no ho és. El músic R. Murray Schaffer deia que el soroll i la música són subjectius: els classifiquem així, perquè (no) ens agraden. Per tant, per tal de no entrar en discussions, és millor parlar d’art sonor, en general. Així evitem prejudicis.
Comentari
Des de la seva formació l’any 2012, la curiositat i l’entusiasme han estat els motors que han dut l’Ensemble Fractales a explorar els diversos corrents del panorama de la nova música. Especialitzada en música de cambra, la formació cerca la fusió de color i gest i experimenta amb diferents disciplines artístiques, amb l’objectiu de revitalitzar el format tradicional de concert i convertir les seves actuacions en experiències úniques.
L'Ensemble Fractales arriba al Palau de la Música amb el Festival Mixtur, on presenta Sonic affinities, un programa variat que uneix intensitat rítmica, textures poètiques i contrastos expressius. Cada pedra és una illa, de la compositora catalana Helena Cánovas, evoca un paisatge ressonant modelat pel silenci i la memòria. Tablinum, del basc Mikel Urquiza, és una obra que es desenvolupa en cinc moviments plens d’enginy, lirisme i claredat. El compositor i trompetista Oren Boneh, per la seva banda, transforma el gest sonor en un ritme implacable a La voix du trait.
El Festival Mixtur ens proposa l’audició de les miniatures de Marcin Molski i Massimiliano Vizzini. Les miniatures són obres breus que els compositors han treballat durant les sessions del Taller de Composició i Experimentació Sonora Mixtur 2025 amb professorat de renom internacional. Yugen i Playground folk song, les composicions de Molski i Vizzini, respectivament, ofereixen exploracions agudes i compactes d’estils contrastants.
La cirereta del concert sorgeix dels actes de celebració del centenari del naixement de Luciano Berio que el Festival Mixtur està duent a terme. L’Ensemble Fractales, acompanyat per la soprano catalana María Hinojosa, interpreta O King, l’homenatge del compositor italià a Martin Luther King que exemplifica l’interès de Berio pel llenguatge com a material musical i la seva capacitat per transformar un lament en una obra d’art commovedora.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografies
Biografies
Ensemble Fractales
Renata Kambarova, flauta
Dries Tack, clarinet
Marion Borgel, violí i viola
Merryl Havard, violoncel
Gian Ponte, pianoAmb seu a Brussel·les, l’Ensemble Fractales va néixer el 2012 d’un desig compartit de promoure i explorar nous repertoris musicals. Especialitzat en música contemporània de cambra, el col·lectiu té com a nucli un quintet format per flauta, clarinet, piano, violí i violoncel, que interpreta sempre sense director i cercant la fusió perfecta entre color sonor i gest.
Fractales ha estrenat més de cent obres noves i destaca per la seva curiositat i entusiasme a explorar els diversos corrents de l’escena musical actual. Amb una energia contagiosa i un profund compromís amb la música dels segles XX i XXI, cada actuació esdevé una experiència única, sovint integrant elements multidisciplinaris que renoven el format tradicional de concert.
El conjunt és un orgullós defensor dels compositors belgues. La seva trajectòria l’ha portat a nombrosos festivals europeus, com la Biennal de Venècia, Afekt, DeciBels, DME, ReMusik, Nuova Consonanza, Ars Musica i Loop. A més, han publicat dos enregistraments, Fractales (Cyprès) i Fractionated (Soond), amb obres dedicades al conjunt.
Fractales també està compromès amb les noves generacions de músics a través del programa BE connect, que inclou residències de creació, classes magistrals en conservatoris europeus i una temporada de concerts a Bèlgica. Són artistes residents habituals de la International Summer Academy de l’MDW de Viena, on estrenen obres de compositors emergents i ofereixen formació a joves intèrprets.
Actualment, l’ensemble rep el suport i reconeixement de la Fédération Wallonie-Bruxelles i d’institucions com el Forum de la Création Musicale i la Fundació Vocatio, tot consolidant la seva posició com a referent dinàmic de la música contemporània europea.
Biografies
Maria Hinojosa, soprano
Llicenciada amb la màxima qualificació i premi fi de carrera (ESMUC), va ser nominada a millor actriu musical (2007 i 2011) i fou guanyadora del Premi de la Crítica als Premis Butaca. Ha cantat al Musikverein, Theater an der Wien, Teatro Colón de Buenos Aires, Arena de Verona, Opera Philadelphia, Liceu, L’Auditori, Palau de la Música Catalana, Les Arts, Teatro Real...
Destaquen les seves gravacions amb Gabriel Garrido, Cappella Mediterranea, Forma Antiqva, Ottavio Dantone, Pablo Heras-Casado i Orquesta Barroca de Sevilla.
Entre els seus compromisos recents destaquen Policías y ladrones, La violación de Lucrecia i Cómicas al Teatro de la Zarzuela, el seu retorn al Musikverein amb Concentus Musicus Wien i Arabella (Strauss) a Oviedo.
També et pot interessar...
Palau Fronteres
Divendres, 23.01.26 – 19.30 h
Petit PalauAttacca Quartet
Amy Schroeder, violí
Domenic Salerni, violí
Nathan Schram, viola
Andrew Yee, violoncelG. Ortiz: Mujer ángel(estrena, obra encàrrec del Palau de la Música Catalana, Centro Nacional de Difusión Musical del Ministeri de Cultura, Carnegie Hall i The Phillips Collection)
C. Shaw: Plan and elevation
G. Kahane: Klee
G. Smith: Carrot revolutionPreu: 18 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Programa de mà
Ensemble Fractales
—Sonic affinitiesPalau Fronteres
Divendres, 17 d'octubre de 2025 – 21.30 h
Petit Palau
En co-producció amb:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Ensemble Fractales:
Renata Kambarova, flauta
Dries Tack, clarinet
Marion Borgel, violí i viola
Merryl Havard, violoncel
Gian Ponte, piano
María Hinojosa, soprano (artista convidada)*I part
Miquel Urquiza (1988)
TablinumHelena Cánovas (1994)
Cada piedra es una islaLuciano Berio (1925-2003)
O King*II part
Massimiliano Vizzini
Playground folk songMarcin Molski (1999)
YugenOren Boneh (1990)
La voix du traitEl Festival Mixtur s’uneix a les celebracions del centenari del naixement de Luciano Berio oferint la interpretació de les catorze Sequenze del compositor italià interpretades per alumnat i professorat de l’Escola Superior de Música de Catalunya en diferents concerts del festival, així com O King a càrrec de l’Ensemble Fractales i María Hinojosa.
El concert doncs, començarà amb la interpretació de l’obra Sequenza V per a trombó de Luciano Berio, a càrrec de Romà Ivars.
Durada del concert:
Primera part, 30 minuts | Pausa de 10 minuts | Segona part 25 minuts
La durada del concert és aproximada#contemporània
Poema
Simulacre
Tu, que pots recórrer
el món dins la pantalla,
dir amb exactitud
quin és el to del blau
de la Praia do Sono, a Paraty,
si ja ha arribat l’estiu a la Camarga,
com mou lleugerament les oliveres
el vent a Astypalea,
penses sovint en l’àvia,
que tot i néixer a una illa
mai no es va banyar al mar.Mira, voldries dir-li ara,
hem escurçat distàncies
però seguim igual:
tenim a tocar l’aigua
i no ens sabem mullar.Mireia Calafell
Nosaltres, qui (LaBreu, 2020)Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Ensemble Fractales (flauta, clarinet, violí, violoncel i piano). Els seus membres són especialistes en música de cambra i, sense director, interpreten música de nova creació, és a dir, contemporània. Exploren la interdisciplinarietat per crear una experiència única per a l’audiència.
Helena Cánovas. La seva paleta sonora es mou entre el documental i allò oníric, i sovint visita espais que poden ser deserts, freds, humorístics, kitsch o frescos.
Mikel Urquiza. Format a Musikene (Sant Sebastià), té composicions vitals i acolorides. La seva música de cambra és d’escriptura i d’associacions estranyes.
Marcin Molski. És molt versàtil: té experiència en música de cambra, projeccions, projectes interdisciplinaris...
Massimiliano Vizzini. També interessat en la música de pel·lícules i videojocs, combina clàssica amb electrònica i vídeo.
Luciano Berio. Es va relacionar amb Pierre Boulez i Stockhausen. Destaca per la seva reconciliació de la música electrònica amb la música concreta (composta a partir de sons ja gravats), per reconèixer la importància de l’harmonia, l’escolta i la interdisciplinarietat.
Oren Boneh. Té un estil dinàmic, impredictible, enèrgic i amb contrastos. És coordinador artístic de l’Ensemble Fractales a Brussel·les.
Quines són les claus del concert?
Podràs sentir-hi obres noves (o relativament) de compositors i compositores, la majoria encara vius. El concert Sonic affinities de l’Ensemble Fractales forma part del Festival Mixtur, que pretén fer arribar les propostes musicals i d’art sonor al públic d’avui, i forma part del cicle Palau Fronteres.
A què he de parar atenció?
Gairebé tota és música de nova creació, però totes les obres són molt diferents entre si. La proposta uneix intensitat rítmica, textures poètiques i contrastos expressius. L’obra d’Helena Cánovas evoca un paisatge ressonant modelat pel silenci i la memòria. Tablinum de Mikel Urquiza es desenvolupa en cinc moviments plens d’enginy, lirisme i claredat. Les miniatures de Marcin Molski i Massimiliano Vizzini ofereixen exploracions agudes i compactes d’estils contrastants.
Sabies que...
L’Ensemble Fractales té un lema relacionat amb el nom i amb la seva essència: part is equal to the whole (cada part és igual al tot).
Tot i que Cánovas es mou més en l’àmbit de la música electrònica, l’obra que més la va inspirar en la seva joventut va ser l’òpera La flauta màgicade Mozart.
Sovint tenim discrepàncies sobre què és “música” i què no ho és. El músic R. Murray Schaffer deia que el soroll i la música són subjectius: els classifiquem així, perquè (no) ens agraden. Per tant, per tal de no entrar en discussions, és millor parlar d’art sonor, en general. Així evitem prejudicis.
Comentari
Des de la seva formació l’any 2012, la curiositat i l’entusiasme han estat els motors que han dut l’Ensemble Fractales a explorar els diversos corrents del panorama de la nova música. Especialitzada en música de cambra, la formació cerca la fusió de color i gest i experimenta amb diferents disciplines artístiques, amb l’objectiu de revitalitzar el format tradicional de concert i convertir les seves actuacions en experiències úniques.
L'Ensemble Fractales arriba al Palau de la Música amb el Festival Mixtur, on presenta Sonic affinities, un programa variat que uneix intensitat rítmica, textures poètiques i contrastos expressius. Cada pedra és una illa, de la compositora catalana Helena Cánovas, evoca un paisatge ressonant modelat pel silenci i la memòria. Tablinum, del basc Mikel Urquiza, és una obra que es desenvolupa en cinc moviments plens d’enginy, lirisme i claredat. El compositor i trompetista Oren Boneh, per la seva banda, transforma el gest sonor en un ritme implacable a La voix du trait.
El Festival Mixtur ens proposa l’audició de les miniatures de Marcin Molski i Massimiliano Vizzini. Les miniatures són obres breus que els compositors han treballat durant les sessions del Taller de Composició i Experimentació Sonora Mixtur 2025 amb professorat de renom internacional. Yugen i Playground folk song, les composicions de Molski i Vizzini, respectivament, ofereixen exploracions agudes i compactes d’estils contrastants.
La cirereta del concert sorgeix dels actes de celebració del centenari del naixement de Luciano Berio que el Festival Mixtur està duent a terme. L’Ensemble Fractales, acompanyat per la soprano catalana María Hinojosa, interpreta O King, l’homenatge del compositor italià a Martin Luther King que exemplifica l’interès de Berio pel llenguatge com a material musical i la seva capacitat per transformar un lament en una obra d’art commovedora.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografies
Ensemble Fractales
Renata Kambarova, flauta
Dries Tack, clarinet
Marion Borgel, violí i viola
Merryl Havard, violoncel
Gian Ponte, pianoAmb seu a Brussel·les, l’Ensemble Fractales va néixer el 2012 d’un desig compartit de promoure i explorar nous repertoris musicals. Especialitzat en música contemporània de cambra, el col·lectiu té com a nucli un quintet format per flauta, clarinet, piano, violí i violoncel, que interpreta sempre sense director i cercant la fusió perfecta entre color sonor i gest.
Fractales ha estrenat més de cent obres noves i destaca per la seva curiositat i entusiasme a explorar els diversos corrents de l’escena musical actual. Amb una energia contagiosa i un profund compromís amb la música dels segles XX i XXI, cada actuació esdevé una experiència única, sovint integrant elements multidisciplinaris que renoven el format tradicional de concert.
El conjunt és un orgullós defensor dels compositors belgues. La seva trajectòria l’ha portat a nombrosos festivals europeus, com la Biennal de Venècia, Afekt, DeciBels, DME, ReMusik, Nuova Consonanza, Ars Musica i Loop. A més, han publicat dos enregistraments, Fractales (Cyprès) i Fractionated (Soond), amb obres dedicades al conjunt.
Fractales també està compromès amb les noves generacions de músics a través del programa BE connect, que inclou residències de creació, classes magistrals en conservatoris europeus i una temporada de concerts a Bèlgica. Són artistes residents habituals de la International Summer Academy de l’MDW de Viena, on estrenen obres de compositors emergents i ofereixen formació a joves intèrprets.
Actualment, l’ensemble rep el suport i reconeixement de la Fédération Wallonie-Bruxelles i d’institucions com el Forum de la Création Musicale i la Fundació Vocatio, tot consolidant la seva posició com a referent dinàmic de la música contemporània europea.
Maria Hinojosa, soprano
Llicenciada amb la màxima qualificació i premi fi de carrera (ESMUC), va ser nominada a millor actriu musical (2007 i 2011) i fou guanyadora del Premi de la Crítica als Premis Butaca. Ha cantat al Musikverein, Theater an der Wien, Teatro Colón de Buenos Aires, Arena de Verona, Opera Philadelphia, Liceu, L’Auditori, Palau de la Música Catalana, Les Arts, Teatro Real...
Destaquen les seves gravacions amb Gabriel Garrido, Cappella Mediterranea, Forma Antiqva, Ottavio Dantone, Pablo Heras-Casado i Orquesta Barroca de Sevilla.
Entre els seus compromisos recents destaquen Policías y ladrones, La violación de Lucrecia i Cómicas al Teatro de la Zarzuela, el seu retorn al Musikverein amb Concentus Musicus Wien i Arabella (Strauss) a Oviedo.
També et pot interessar...
Palau Fronteres
Divendres, 23.01.26 – 19.30 h
Petit PalauAttacca Quartet
Amy Schroeder, violí
Domenic Salerni, violí
Nathan Schram, viola
Andrew Yee, violoncelG. Ortiz: Mujer ángel(estrena, obra encàrrec del Palau de la Música Catalana, Centro Nacional de Difusión Musical del Ministeri de Cultura, Carnegie Hall i The Phillips Collection)
C. Shaw: Plan and elevation
G. Kahane: Klee
G. Smith: Carrot revolutionPreu: 18 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –