Programa de mà
Orchestre des Champs-Élysées & Herreweghe
—Simfonies núm. 4 i 7 de Beethoven
Palau 100 - Concert fora d’abonament
Dimarts, 6 de maig de 2025 – 20 h
Sala de Concerts


Amb el suport de:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Orchestre des Champs-Élysées
Philippe Herreweghe, directorI
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Simfonia núm. 4, en Si bemoll major, op. 60I. Adagio – Allegro vivace
II. Adagio
III. Allegro vivace
IV. Allegro ma non troppoII
Ludwig van Beethoven
Simfonia núm. 7, en La major, op. 92I. Poco sostenuto – Vivace
II. Allegretto
III. Presto
IV. Allegro con brio
Durada del concert:
Primera part, 35 minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, 45 minuts.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música.#simfònica #músicauniversal #gransfigures
Aquest concert està dedicat a la memòria de Joan Uriach Marsal, en agraïment pel seu suport especial a l’Orfeó Català i al Palau de la Música Catalana.


Poema
Semper festina tarde
Tot reconeix
el ritual dels llavis fonedissos,
com el prec que sobrevola
les balances del temps,
imposant-se com s’imposen
les traces que perduren.
I després?
No hi ha després
si el doll de l’eufòria
és un acord que ens obre
la música anhelada.Som la pura violència
de cada pas furtiu,
la fulla voladissa
a les mans d’un ancià,
el pes del cos cansat
al cadiral del pare.Però, fet i fet,
per què volem
concloure el traç
que resta inalterable?Memòria és ventre, cendra,
ombra que s’allarga.
Apressem-nos, doncs,
a poc a poc.Allò que no s’acaba
dura eternament.Lluís Calvo
Del llibre Ancestral.
Vic: Cafè Central i Eumo Editorial, 2019.Comentari
Sempre Beethoven
No hi ha temporada de concerts simfònics en què no s’interpreti alguna vegada una obra de Beethoven. El seu catàleg per a aquesta formació comprèn nou simfonies, deu obertures, dues misses, dues cantates, una fantasia coral, cinc concerts per a piano, un concert per a violí i un triple concert. Què té Beethoven perquè no hagi deixat de sonar al llarg de dos-cents anys? Què fa que el públic, lluny de sentir-se’n avorrit o decebut, sembli estar-hi encantat i amb ganes d’acudir al concert? Què empeny a oferir un repertori monogràfic en una època en la qual les llistes de reproducció i els algoritmes barregen els treballs d’uns i altres? Hi ha moltes respostes possibles a aquestes preguntes, perquè en Beethoven conflueixen una capacitat extraordinària per innovar en la composició i una atractiva biografia que inclou el fet insòlit que escrivís peces monumentals amb greus problemes auditius.
Els estudis sobre percepció musical determinen que la nostra oïda se sent atreta per aquelles músiques en què troba un bon equilibri entre el record i l’expectació. És a dir, músiques en les quals hi ha melodies ben definides amb caràcter de tema que apareixen diverses vegades i que es combinen amb altres melodies secundàries; harmonies que ens condueixen a determinar on comencen i acaben les frases, juntament amb unes altres que ens mantenen en tensió; ritmes que ens conviden a moure els peus o que en un moment donat ens sorprenen i ens fan canviar el pols; combinacions instrumentals habituals amb d’altres que són noves, o volums que ens obliguen a contenir la respiració per no trencar la màgia del quasi silenci i que contrasten amb d’altres, forts, amb els quals voldríem gairebé cridar.
Tot això és el que trobem, en major o menor mesura, en totes i cadascuna de les composicions de Beethoven.
La Simfonia núm. 4, en Si bemoll major, op. 60 ha passat a la història de la música acompanyada de la definició que va donar-ne el compositor Robert Schumann, “una esvelta donzella grega entre dos gegants nòrdics”. La raó per la qual aquesta obra es diferencia de l’energia i potència de les Simfonies núm. 3 i núm. 5 és de caràcter pràctic. L’estiu del 1806 Beethoven va rebre l’encàrrec, del comte Franz von Oppersdorff, d’escriure una simfonia per a la seva orquestra privada en línia amb l’estil de l’alegre Simfonia núm. 2. L’acord econòmic incloïa que l’estrena l’havia de fer l’orquestra de Von Oppersdorff, però aquest punt no es va complir. A més de compondre, Beethoven s’ocupava d’organitzar concerts monogràfics per estrenar i donar a conèixer les seves obres, i sabia bé com arribar al públic que li interessava. La Simfonia núm. 2 es va escoltar la primavera del 1807 juntament amb l’Obertura Coriolà i el Concert per a piano núm. 4 en un recital privat a Viena i un any més tard en un concert públic al Burgtheater de la mateixa ciutat.
Seria un error escoltar aquesta simfonia com un parèntesi en la revolució que havia iniciat amb la brutal Simfonia núm. 3, “Heroica”. Beethoven és Beethoven i a la Simfonia núm. 4 apareixen també novetats que val la pena escoltar amb atenció i posar en valor. Aquesta “esvelta donzella grega”, encara que no sigui gegant, té una enorme força i expressió.
Després del tens inici del primer moviment, presenta el primer tema amb un caràcter bastant inofensiu en cordes i vent-fusta, i després ho transforma en una cosa molt més ferma amb tota l’orquestra. Un meravellós joc d’intensitats que ens hi manté connectats al llarg de les tres parts (exposició-desenvolupament-reexposició).
Al segon moviment, sobre un obstinat rítmic, se succeeixen solos instrumentals, entre els quals destaquen el de clarinet i de flauta, que ens demostren l’efecte gens avorrit de la repetició variada. El tercer moviment té caràcter de scherzo, paraula que significa broma, i contrasta amb una secció de trio en la qual l’orquestra sona més lírica i menys voluminosa. La Simfonia es tanca amb un moviment molt festiu en el qual destaquen les parts de motu perpetuo de les cordes. Aconsegueix generar una energia desbordant i un final que ens porta de la sorpresa a l’aplaudiment.
La Simfonia núm. 7, en La major, op. 92 està dedicada al comte Moritz von Fries, un dels grans patrocinadors de la vida musical vienesa del moment. Beethoven va trigar uns divuit mesos a completar la composició, en un període de la seva vida (1811-1812) en què la sordesa, provocada per una otosclerosi, cada vegada li feia més difícil tocar el piano. No obstant això, la seva oïda musical interna li continuava proporcionant idees magnífiques que, combinades amb el seu talent i dedicació a l’art de l’orquestració, el van dur a compondre obres com aquesta Simfonia. Una peça que ens mostra com l’artista malhumorat, vehement, amargat i arrogant que imaginem, també era un ésser humà afectuós i respectuós amb les persones a les quals estimava, positiu, bromista, alegre i amb moments en què era feliç. Aquest contrast s’escolta des de l’inici en una introducció que dona pas a un primer moviment amb un tema joiós en la flauta que esdevé enorme després amb tota l’orquestra. El segon moviment es va haver de repetir el dia de l’estrena i és un dels fragments més coneguts de Beethoven. Trenca la tradició del moviment lent oferint-nos un emocionant “Allegretto” amb un obstinat rítmic a partir del qual es genera tot. El “Presto” és, igual que a la Simfonia núm. 4, un animat scherzo que es combina dues vegades amb un trio de caràcter campestre. D’aquesta manera la forma és més original, perquè té cinc parts (A-B-A-B-A). El final és tan frenètic i triomfal que és impossible no percebre-hi les ganes de viure d’aquest home de quaranta-un anys que l’estava escrivint.
Beethoven en monogràfic o no, és sempre Beethoven. Un compositor fonamental en la història de la música, una personalitat imprescindible en la història de la humanitat.
Sofía Martínez Villar, doctora en teoria i crítica de les arts. Especialista en formació de l’oïda musical
Biografies
Biografies

© OCE

© OCE
Orchestre des Champs-Élysées
L’Orchestre des Champs Élysées es dedica a la interpretació amb instruments d’època amb un repertori que abasta de Haydn a Debussy. Va ser creada el 1991 gràcies a la iniciativa conjunta d’Alain Durel, director del Théâtre des Champs Élysées, i Philippe Herreweghe.
Durant diversos anys va ser orquestra resident del Théâtre des Champs Élysées i del Palais de Beaux-Arts de Brussel·les, i s’ha presentat a la majoria de les grans sales de concerts: Musikverein de Viena, Concertgebouw d’Amsterdam, Barbican Centre de Londres, Philharmonie de Múnic, de Berlín i de Colònia, Alte Oper de Frankfurt, Gewandhaus de Leipzig, Lincoln Center de Nova York, Parco della Musica de Roma, i auditoris de Lucerna i Dijon, entre d’altres. També ha actuat al Japó, Corea, la Xina i Austràlia. Tot i que Philippe Herreweghe n’és el director, ha convidat altres batutes a dirigir-la, entre els quals Louis Langrée, Daniel Harding, Christian Zacharias, Heinz Holliger, Christophe Coin o René Jacobs.
El repertori de l’Orchestra de Champs Élysées s’ha ampliat considerablement en el transcurs dels anys i actualment comprèn més d’un segle i mig de música. Les darreres temporades testimonien aquesta evolució, i interpreta tant Mozart i Haydn com Dvořák, Brahms, Mahler, Ravel o Stravinsky.
Sota l’impuls de Herreweghe, l’orquestra manté una enriquidora col·laboració artística amb el Collegium Vocale Gent, amb el qual enregistra les grans obres. Els seus darrers àlbums: Alt-Rhapsodie de Brahms, Missa solemnis de Beethoven, Te Deum de Bruckner, Christus am Ölberge de Beethoven, han estat àmpliament aclamats per la crítica internacional.
Des del 2014 manté una relació privilegiada amb el director Louis Langrée, tant en òpera com en música francesa: Pelléas et Mélisande (2014), La mer (2016), Le Comte Ory (2017), Hamlet (2018), Fortunio (2019), La valse - Boléro (2019 i 2020).
Les iniciatives socials també formen part del projecte artístic de l’Orchestra des Champs Élysées. Així, a Nova Aquitània contribueix al projecte de la Jeune Orchestre de l’Abbaye (JOA) a Saintes, una orquestra escola dedicada a l’especialització en instruments d’època. Paral·lelament du a terme un ampli programa de sensibilització musical amb estudiants de secundària a través del cor i l’orquestra de joves, en associació amb el Théâtre Auditorium de Poitiers.
Des del 2024 l’orquestra desenvolupa el programa europeu Nouvelle Odyssée Européenne (NOE), dedicat a la formació de joves músics entorn d’acadèmies Beethoven a Itàlia i Armènia.
L’Orchestre des Champs Élysées, associada al Théâtre Auditorium de Poitiers (TAP) i amb residència artística a Nova Aquitània, rep subvencions de la DRAC Nouvelle-Aquitanie, de la Regió de Nova Aquitània i de l’Ajuntament de Poitiers. També té el suport del Centre National de la Musique, l’Institut Français i la SPEDIDAM per a les gires internacionals. Així mateix, rep el suport d’Europa Creativa per al seu programa de formació NOE.
L’orquestra és membre fundacional de la Fédération des Ensembles Vocaux et Instrumentaux Spécialisés (FEVIS). També forma part de Scène Ensemble (antiga Profedim, sindicat professional de productors, festivals, conjunts i difusors independents de música).
L’Orchestre des Champs Élysées pot comptar amb el club de mecenes Contre-Champs per desenvolupar projectes territorials a Nova Aquitània.
Biografies

© Wouter Maeckelberghe

© Wouter Maeckelberghe
Philippe Herreweghe, director
Va néixer a Gant. A la seva ciutat va dur a terme simultàniament diversos estudis universitaris i formació musical al Conservatori, a la classe de piano de Marcel Gazelle. En aquella època va començar a dirigir i el 1970 va fundar el Collegium Vocale Gent. Nikolaus Harnoncourt i Gustav Leonhardt es van interessar en el seu enfocament excepcional sobre la música i el van convidar a col·laborar en l’enregistrament integral de les Cantates de Bach.
Aquest enfocament viu, autèntic i expressiu que Philippe Herreweghe va desenvolupar en la música vocal ben aviat va ser reconegut arreu. El 1977 va fundar a París el conjunt La Chapelle Royale, especialitzat en la interpretació de la música francesa del Segle d’Or de Versalles.
Del 1982 al 2002 va ser director artístic de les Académies Musicales de Saintes. Durant aquest període va crear diversos conjunts, entre els quals, com a prolongació de la Chapelle Royale, el 1991 va néixer l’Orchestra des Champs Élysées, la primera orquestra de França dedicada als repertoris preromàntics i romàntics interpretats amb instruments d’època.
Des del 2009 treballa activament amb el Collegium Vocale i l’Orchestre des Champs Élysées en el desenvolupament d’un gran cor simfònic europer per afrontar les grans obres corals del Romanticisme i post-Romanticisme.
Al capdavant de l’Orchestre des Champs Élysées, Philippe Herreweghe explora des de fa trenta anys el gran repertori simfònic, de Haydn a Mahler, passant per Beethoven, Brahms i Bruckner.
Igualment, és el director titular l’Antwerp Symphony Orchestra des del 1997. Ha desenvolupat una carrera com a director convidat amb grans orquestres: Concertgebouworkest d’Amsterdam, Gewandhausorchester de Leipzig o Tonhalle Orchester de Zúric. I les properes temporades té compromisos amb la Staatskapelle de Dresden, Philharmonia Orchestra de Londres, Basel Kammerorchester i Cleveland Orchestra.
En un primer moment va anar acumulant una discografia de més de cent vint enregistraments amb els segells Harmonia Mundi France, Virgin Classics i PentaTone. Però el 2010 va crear, juntament amb Outhere-Music, el seu propi segell φ (PHI).
Amb l’Orchestre des Champs Élysées ha gravat, entre d’altres, versions de referència de les tres darreres Simfonies de Mozart, la integral de les Simfonies de Schumann, la Quarta Simfonia de Brahms i de Mahler, així com les Simfonies núm. 4, 5 i 7 de Bruckner. Gran especialista en la música vocal, els seus àlbums amb l’orquestra i el Collegium Vocale Gent han estat unànimement lloades per la crítica internacional, des del Requiem de Mozart fins al Te Deum de Bruckner, passant per la Missa solemnis de Beethoven, Elies de Mendelsson i Un rèquiem alemany de Brahms.
Ha rebut, per la seva creativitat i implicació artística, nombrosos guardons: ambaixador cultural de Flandes amb el Collegium Vocale Gent (1993), doctor honoris causa per la Universitat Catòlica de Lovaina (1997), cavaller de la Legió d’Honor a França (2003), Medalla Bach de la Ciutat de Leipzig per la seva tasca com a intèrpret de l’obra bachiana (2010) i el Premi Ultima atorgat pel govern flamenc al mèrit cultural general (2021).
Més informació: www.orchestredeschampselysees.com
Formació
Orchestre des Champs-Elysées
Violins I – Alessandro Moccia, Ilaria Cusano, Giusy Adiletta, Roberto Anedda, Catherine Arnoux, Carlotta Conrado, Julia Didier, Solenne Guilbert, Enrico Tedde.
Violins II – Corrado Masoni, Adrian Chamorro, Diego Castelli, Asim Delibegovic, Chloé Jullian, Clara Lecarme, Andreas Preuss, Sebastiaan Van Vucht.
Violes – Catherine Puig, Agathe Blondel, Laurent Bruni, Brigitte Clement, Delphine Grimbert, Luigi Moccia.
Violoncels – Ageet Zweistra, Andrea Pettinau, Vincent Malgrange, Hilary Metzger, Harm-Jan Schwitters.
Contrabaixos – Axel Bouchaux, Marco Behtash, Damien Guffroy, Massimo Tore.
Flautes – Anastasiia Fedchenko, Amélie Michel.
Oboès – Emmanuel Laporte, Taka Kitazato.
Clarinets – Álvaro Iborra, Daniele Latini.
Fagots – Julien Debordes, Jean-Louis Fiat.
Trompes – Bart Aerbeydt, Jean-Emmanuel Prou.
Trompetes – Sander Kintaert, Yorick Roscam.
Timbales – Marie-Ange Petit.
També et pot interessar...
Palau 100
Dilluns, 26.05.25 – 20 h
Sala de Concerts—Simfonia Resurrecció de Mahler
Orfeó Català (Pablo Larraz, director)
Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca
Daniel Harding, directorG. Mahler: Simfonia núm. 2, “Resurrecció”
Preus: de 25 a 115 euros
Amb el suport de:
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Programa de mà
Orchestre des Champs-Élysées & Herreweghe
—Simfonies núm. 4 i 7 de Beethoven
Palau 100 - Concert fora d’abonament
Dimarts, 6 de maig de 2025 – 20 h
Sala de Concerts

Amb el suport de:
Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Orchestre des Champs-Élysées
Philippe Herreweghe, directorI
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Simfonia núm. 4, en Si bemoll major, op. 60I. Adagio – Allegro vivace
II. Adagio
III. Allegro vivace
IV. Allegro ma non troppoII
Ludwig van Beethoven
Simfonia núm. 7, en La major, op. 92I. Poco sostenuto – Vivace
II. Allegretto
III. Presto
IV. Allegro con brio
Durada del concert:
Primera part, 35 minuts | Pausa de 20 minuts | Segona part, 45 minuts.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música.#simfònica #músicauniversal #gransfigures
Aquest concert està dedicat a la memòria de Joan Uriach Marsal, en agraïment pel seu suport especial a l’Orfeó Català i al Palau de la Música Catalana.

Poema
Semper festina tarde
Tot reconeix
el ritual dels llavis fonedissos,
com el prec que sobrevola
les balances del temps,
imposant-se com s’imposen
les traces que perduren.
I després?
No hi ha després
si el doll de l’eufòria
és un acord que ens obre
la música anhelada.Som la pura violència
de cada pas furtiu,
la fulla voladissa
a les mans d’un ancià,
el pes del cos cansat
al cadiral del pare.Però, fet i fet,
per què volem
concloure el traç
que resta inalterable?Memòria és ventre, cendra,
ombra que s’allarga.
Apressem-nos, doncs,
a poc a poc.Allò que no s’acaba
dura eternament.Lluís Calvo
Del llibre Ancestral.
Vic: Cafè Central i Eumo Editorial, 2019.
Comentari
Sempre Beethoven
No hi ha temporada de concerts simfònics en què no s’interpreti alguna vegada una obra de Beethoven. El seu catàleg per a aquesta formació comprèn nou simfonies, deu obertures, dues misses, dues cantates, una fantasia coral, cinc concerts per a piano, un concert per a violí i un triple concert. Què té Beethoven perquè no hagi deixat de sonar al llarg de dos-cents anys? Què fa que el públic, lluny de sentir-se’n avorrit o decebut, sembli estar-hi encantat i amb ganes d’acudir al concert? Què empeny a oferir un repertori monogràfic en una època en la qual les llistes de reproducció i els algoritmes barregen els treballs d’uns i altres? Hi ha moltes respostes possibles a aquestes preguntes, perquè en Beethoven conflueixen una capacitat extraordinària per innovar en la composició i una atractiva biografia que inclou el fet insòlit que escrivís peces monumentals amb greus problemes auditius.
Els estudis sobre percepció musical determinen que la nostra oïda se sent atreta per aquelles músiques en què troba un bon equilibri entre el record i l’expectació. És a dir, músiques en les quals hi ha melodies ben definides amb caràcter de tema que apareixen diverses vegades i que es combinen amb altres melodies secundàries; harmonies que ens condueixen a determinar on comencen i acaben les frases, juntament amb unes altres que ens mantenen en tensió; ritmes que ens conviden a moure els peus o que en un moment donat ens sorprenen i ens fan canviar el pols; combinacions instrumentals habituals amb d’altres que són noves, o volums que ens obliguen a contenir la respiració per no trencar la màgia del quasi silenci i que contrasten amb d’altres, forts, amb els quals voldríem gairebé cridar.
Tot això és el que trobem, en major o menor mesura, en totes i cadascuna de les composicions de Beethoven.
La Simfonia núm. 4, en Si bemoll major, op. 60 ha passat a la història de la música acompanyada de la definició que va donar-ne el compositor Robert Schumann, “una esvelta donzella grega entre dos gegants nòrdics”. La raó per la qual aquesta obra es diferencia de l’energia i potència de les Simfonies núm. 3 i núm. 5 és de caràcter pràctic. L’estiu del 1806 Beethoven va rebre l’encàrrec, del comte Franz von Oppersdorff, d’escriure una simfonia per a la seva orquestra privada en línia amb l’estil de l’alegre Simfonia núm. 2. L’acord econòmic incloïa que l’estrena l’havia de fer l’orquestra de Von Oppersdorff, però aquest punt no es va complir. A més de compondre, Beethoven s’ocupava d’organitzar concerts monogràfics per estrenar i donar a conèixer les seves obres, i sabia bé com arribar al públic que li interessava. La Simfonia núm. 2 es va escoltar la primavera del 1807 juntament amb l’Obertura Coriolà i el Concert per a piano núm. 4 en un recital privat a Viena i un any més tard en un concert públic al Burgtheater de la mateixa ciutat.
Seria un error escoltar aquesta simfonia com un parèntesi en la revolució que havia iniciat amb la brutal Simfonia núm. 3, “Heroica”. Beethoven és Beethoven i a la Simfonia núm. 4 apareixen també novetats que val la pena escoltar amb atenció i posar en valor. Aquesta “esvelta donzella grega”, encara que no sigui gegant, té una enorme força i expressió.
Després del tens inici del primer moviment, presenta el primer tema amb un caràcter bastant inofensiu en cordes i vent-fusta, i després ho transforma en una cosa molt més ferma amb tota l’orquestra. Un meravellós joc d’intensitats que ens hi manté connectats al llarg de les tres parts (exposició-desenvolupament-reexposició).
Al segon moviment, sobre un obstinat rítmic, se succeeixen solos instrumentals, entre els quals destaquen el de clarinet i de flauta, que ens demostren l’efecte gens avorrit de la repetició variada. El tercer moviment té caràcter de scherzo, paraula que significa broma, i contrasta amb una secció de trio en la qual l’orquestra sona més lírica i menys voluminosa. La Simfonia es tanca amb un moviment molt festiu en el qual destaquen les parts de motu perpetuo de les cordes. Aconsegueix generar una energia desbordant i un final que ens porta de la sorpresa a l’aplaudiment.
La Simfonia núm. 7, en La major, op. 92 està dedicada al comte Moritz von Fries, un dels grans patrocinadors de la vida musical vienesa del moment. Beethoven va trigar uns divuit mesos a completar la composició, en un període de la seva vida (1811-1812) en què la sordesa, provocada per una otosclerosi, cada vegada li feia més difícil tocar el piano. No obstant això, la seva oïda musical interna li continuava proporcionant idees magnífiques que, combinades amb el seu talent i dedicació a l’art de l’orquestració, el van dur a compondre obres com aquesta Simfonia. Una peça que ens mostra com l’artista malhumorat, vehement, amargat i arrogant que imaginem, també era un ésser humà afectuós i respectuós amb les persones a les quals estimava, positiu, bromista, alegre i amb moments en què era feliç. Aquest contrast s’escolta des de l’inici en una introducció que dona pas a un primer moviment amb un tema joiós en la flauta que esdevé enorme després amb tota l’orquestra. El segon moviment es va haver de repetir el dia de l’estrena i és un dels fragments més coneguts de Beethoven. Trenca la tradició del moviment lent oferint-nos un emocionant “Allegretto” amb un obstinat rítmic a partir del qual es genera tot. El “Presto” és, igual que a la Simfonia núm. 4, un animat scherzo que es combina dues vegades amb un trio de caràcter campestre. D’aquesta manera la forma és més original, perquè té cinc parts (A-B-A-B-A). El final és tan frenètic i triomfal que és impossible no percebre-hi les ganes de viure d’aquest home de quaranta-un anys que l’estava escrivint.
Beethoven en monogràfic o no, és sempre Beethoven. Un compositor fonamental en la història de la música, una personalitat imprescindible en la història de la humanitat.
Sofía Martínez Villar, doctora en teoria i crítica de les arts. Especialista en formació de l’oïda musical

Biografies
Orchestre des Champs-Élysées

© OCE
L’Orchestre des Champs Élysées es dedica a la interpretació amb instruments d’època amb un repertori que abasta de Haydn a Debussy. Va ser creada el 1991 gràcies a la iniciativa conjunta d’Alain Durel, director del Théâtre des Champs Élysées, i Philippe Herreweghe.
Durant diversos anys va ser orquestra resident del Théâtre des Champs Élysées i del Palais de Beaux-Arts de Brussel·les, i s’ha presentat a la majoria de les grans sales de concerts: Musikverein de Viena, Concertgebouw d’Amsterdam, Barbican Centre de Londres, Philharmonie de Múnic, de Berlín i de Colònia, Alte Oper de Frankfurt, Gewandhaus de Leipzig, Lincoln Center de Nova York, Parco della Musica de Roma, i auditoris de Lucerna i Dijon, entre d’altres. També ha actuat al Japó, Corea, la Xina i Austràlia. Tot i que Philippe Herreweghe n’és el director, ha convidat altres batutes a dirigir-la, entre els quals Louis Langrée, Daniel Harding, Christian Zacharias, Heinz Holliger, Christophe Coin o René Jacobs.
El repertori de l’Orchestra de Champs Élysées s’ha ampliat considerablement en el transcurs dels anys i actualment comprèn més d’un segle i mig de música. Les darreres temporades testimonien aquesta evolució, i interpreta tant Mozart i Haydn com Dvořák, Brahms, Mahler, Ravel o Stravinsky.
Sota l’impuls de Herreweghe, l’orquestra manté una enriquidora col·laboració artística amb el Collegium Vocale Gent, amb el qual enregistra les grans obres. Els seus darrers àlbums: Alt-Rhapsodie de Brahms, Missa solemnis de Beethoven, Te Deum de Bruckner, Christus am Ölberge de Beethoven, han estat àmpliament aclamats per la crítica internacional.
Des del 2014 manté una relació privilegiada amb el director Louis Langrée, tant en òpera com en música francesa: Pelléas et Mélisande (2014), La mer (2016), Le Comte Ory (2017), Hamlet (2018), Fortunio (2019), La valse - Boléro (2019 i 2020).
Les iniciatives socials també formen part del projecte artístic de l’Orchestra des Champs Élysées. Així, a Nova Aquitània contribueix al projecte de la Jeune Orchestre de l’Abbaye (JOA) a Saintes, una orquestra escola dedicada a l’especialització en instruments d’època. Paral·lelament du a terme un ampli programa de sensibilització musical amb estudiants de secundària a través del cor i l’orquestra de joves, en associació amb el Théâtre Auditorium de Poitiers.
Des del 2024 l’orquestra desenvolupa el programa europeu Nouvelle Odyssée Européenne (NOE), dedicat a la formació de joves músics entorn d’acadèmies Beethoven a Itàlia i Armènia.
L’Orchestre des Champs Élysées, associada al Théâtre Auditorium de Poitiers (TAP) i amb residència artística a Nova Aquitània, rep subvencions de la DRAC Nouvelle-Aquitanie, de la Regió de Nova Aquitània i de l’Ajuntament de Poitiers. També té el suport del Centre National de la Musique, l’Institut Français i la SPEDIDAM per a les gires internacionals. Així mateix, rep el suport d’Europa Creativa per al seu programa de formació NOE.
L’orquestra és membre fundacional de la Fédération des Ensembles Vocaux et Instrumentaux Spécialisés (FEVIS). També forma part de Scène Ensemble (antiga Profedim, sindicat professional de productors, festivals, conjunts i difusors independents de música).
L’Orchestre des Champs Élysées pot comptar amb el club de mecenes Contre-Champs per desenvolupar projectes territorials a Nova Aquitània.
Philippe Herreweghe, director

© Wouter Maeckelberghe
Va néixer a Gant. A la seva ciutat va dur a terme simultàniament diversos estudis universitaris i formació musical al Conservatori, a la classe de piano de Marcel Gazelle. En aquella època va començar a dirigir i el 1970 va fundar el Collegium Vocale Gent. Nikolaus Harnoncourt i Gustav Leonhardt es van interessar en el seu enfocament excepcional sobre la música i el van convidar a col·laborar en l’enregistrament integral de les Cantates de Bach.
Aquest enfocament viu, autèntic i expressiu que Philippe Herreweghe va desenvolupar en la música vocal ben aviat va ser reconegut arreu. El 1977 va fundar a París el conjunt La Chapelle Royale, especialitzat en la interpretació de la música francesa del Segle d’Or de Versalles.
Del 1982 al 2002 va ser director artístic de les Académies Musicales de Saintes. Durant aquest període va crear diversos conjunts, entre els quals, com a prolongació de la Chapelle Royale, el 1991 va néixer l’Orchestra des Champs Élysées, la primera orquestra de França dedicada als repertoris preromàntics i romàntics interpretats amb instruments d’època.
Des del 2009 treballa activament amb el Collegium Vocale i l’Orchestre des Champs Élysées en el desenvolupament d’un gran cor simfònic europer per afrontar les grans obres corals del Romanticisme i post-Romanticisme.
Al capdavant de l’Orchestre des Champs Élysées, Philippe Herreweghe explora des de fa trenta anys el gran repertori simfònic, de Haydn a Mahler, passant per Beethoven, Brahms i Bruckner.
Igualment, és el director titular l’Antwerp Symphony Orchestra des del 1997. Ha desenvolupat una carrera com a director convidat amb grans orquestres: Concertgebouworkest d’Amsterdam, Gewandhausorchester de Leipzig o Tonhalle Orchester de Zúric. I les properes temporades té compromisos amb la Staatskapelle de Dresden, Philharmonia Orchestra de Londres, Basel Kammerorchester i Cleveland Orchestra.
En un primer moment va anar acumulant una discografia de més de cent vint enregistraments amb els segells Harmonia Mundi France, Virgin Classics i PentaTone. Però el 2010 va crear, juntament amb Outhere-Music, el seu propi segell φ (PHI).
Amb l’Orchestre des Champs Élysées ha gravat, entre d’altres, versions de referència de les tres darreres Simfonies de Mozart, la integral de les Simfonies de Schumann, la Quarta Simfonia de Brahms i de Mahler, així com les Simfonies núm. 4, 5 i 7 de Bruckner. Gran especialista en la música vocal, els seus àlbums amb l’orquestra i el Collegium Vocale Gent han estat unànimement lloades per la crítica internacional, des del Requiem de Mozart fins al Te Deum de Bruckner, passant per la Missa solemnis de Beethoven, Elies de Mendelsson i Un rèquiem alemany de Brahms.
Ha rebut, per la seva creativitat i implicació artística, nombrosos guardons: ambaixador cultural de Flandes amb el Collegium Vocale Gent (1993), doctor honoris causa per la Universitat Catòlica de Lovaina (1997), cavaller de la Legió d’Honor a França (2003), Medalla Bach de la Ciutat de Leipzig per la seva tasca com a intèrpret de l’obra bachiana (2010) i el Premi Ultima atorgat pel govern flamenc al mèrit cultural general (2021).
Més informació: www.orchestredeschampselysees.com
Formació
Orchestre des Champs-Elysées
Violins I – Alessandro Moccia, Ilaria Cusano, Giusy Adiletta, Roberto Anedda, Catherine Arnoux, Carlotta Conrado, Julia Didier, Solenne Guilbert, Enrico Tedde.
Violins II – Corrado Masoni, Adrian Chamorro, Diego Castelli, Asim Delibegovic, Chloé Jullian, Clara Lecarme, Andreas Preuss, Sebastiaan Van Vucht.
Violes – Catherine Puig, Agathe Blondel, Laurent Bruni, Brigitte Clement, Delphine Grimbert, Luigi Moccia.
Violoncels – Ageet Zweistra, Andrea Pettinau, Vincent Malgrange, Hilary Metzger, Harm-Jan Schwitters.
Contrabaixos – Axel Bouchaux, Marco Behtash, Damien Guffroy, Massimo Tore.
Flautes – Anastasiia Fedchenko, Amélie Michel.
Oboès – Emmanuel Laporte, Taka Kitazato.
Clarinets – Álvaro Iborra, Daniele Latini.
Fagots – Julien Debordes, Jean-Louis Fiat.
Trompes – Bart Aerbeydt, Jean-Emmanuel Prou.
Trompetes – Sander Kintaert, Yorick Roscam.
Timbales – Marie-Ange Petit.
També et pot interessar...
Palau 100
Dilluns, 26.05.25 – 20 h
Sala de Concerts—Simfonia Resurrecció de Mahler
Orfeó Català (Pablo Larraz, director)
Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca
Daniel Harding, directorG. Mahler: Simfonia núm. 2, “Resurrecció”
Preus: de 25 a 115 euros
Amb el suport de:
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
































































