Izik-Dzurko & Quartet Atenea
—Fábregas i SchumannPetit Palau Cambra
Dilluns, 8 d'abril de 2024 – 19.30 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Jaeden Izik-Dzurko, piano
Quartet Atenea:
Gil Sisquella, violí
Jaume Angelès, violí
Bernat Santacana, viola
Iago Domínguez Eiras, violoncelElisenda Fábregas (1955)
Quintet per a piano (Obra encàrrec del Palau de la Música Catalana. Estrena absoluta)Allegro Energico
Scherzo
Ballade
RondoRobert Schumann (1810-1856)
Quintet per a piano en Mi bemoll major, op. 44Allegro brillante
Un modo d’una marcia. Un poco largamente
Scherzo
Allegro ma non troppoAquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada#cambra #estrenes #jovestalents
Poema
els meus ulls tenen forats
si hi endinso aquestes mans
m’estiro la flor
de les entranyesel calze que té l’oracle
al seu final
Laia Llobera
Paradísia (2023)Comentari
La poc habitual combinació de quartet de corda i piano troba en el concert d’avui una manifestació encara més inusual: la possibilitat de gaudir, en una mateixa sessió, de la primera obra mestra del gènere i la que ben bé podria ser la més recent, una estrena absoluta.
Al principi de la tardor del 1842, i amb prou feines cinc dies, Robert Schumann (1810-1856) va perfilar el seu Quintet per a piano i cordes, op. 44, una combinació instrumental inèdita fins aleshores. Tot i que al Classicisme compositors com ara Mozart o Beethoven ja havien afegit al quartet de cordes un cinquè instrument –una corda addicional o un vent–, caldria esperar al Romanticisme per veure l’aparició d’aquesta nova combinació propiciada per les millores tècniques del piano que en feien possible el diàleg amb les altres quatre veus.
Schumann, que travessava un període fèrtil de producció cambrística, va concebre l’obra per a la seva estimada Clara, tot i que fou Mendelssohn l’encarregat de presentar-la en públic, en una audició privada, el desembre del 1842. L’estrena oficial, amb Clara al piano, va tenir lloc el 8 de gener següent. Carregat d’alè romàntic, extravertit i exuberant, desenvolupa amb audàcia i virtuosisme les possibilitats expressives del piano, fins al punt de transmetre la sensació que assistim més a un concert per a piano i orquestra que a música de cambra. Hi destaca la imponent marxa fúnebre del segon moviment, que contrasta amb la fogositat enèrgica de les altres tres parts.
Amb aquesta obra cimera del seu catàleg, Schumann establí un precedent que compositors com Franck, Brahms o Dvořák s’encarregarien de continuar. Avui és la terrassenca Elisenda Fábregas qui enriqueix aquesta tradició amb el seu Quintet per a piano, obra encàrrec del Palau de la Música Catalana i dedicada als seus intèrprets. Amb una estructura cíclica, es divideix en quatre moviments, que es desenvolupen lligats per patrons melòdics i rítmics introduïts al principi de la partitura. L’escriptura del piano és virtuosa i molt vinculada a les habilitats expressives del pianista.
L’“Allegro energico” inicial ens endinsa en un món sonor auster i modal. En el segon moviment, un brillant i lleuger “Scherzo”, el piano combina motius melòdics i rítmics d’una Sonata del rus Nikolai Médtner (1880-1951), que el pianista porta en repertori, amb capritxoses sonoritats espanyoles. “Ballade” ens presenta textures més denses i llargues línies melòdiques arrelades en el Romanticisme i s’entrellaça, sense pauses, amb el “Rondó” final, que desenvolupa, en un seguit de variacions no estrictes, una juganera cançó popular, El petit vailet. La música es retroba amb sons i patrons del primer moviment que acaben lligant tota l’obra amb força.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografies
Biografies
© Concurs Maria Canals
© Concurs Maria Canals
Jaeden Izik-Dzurko, piano
Nascut el 1999 a Salmon Arm (a la Colúmbia Britànica, al Canadà), està guanyant-se ràpidament una reputació com a artista jove. Tant el públic com els directors i compositors amb qui col·labora li reconeixen la capacitat de comunicació i el caràcter reflexiu de les interpretacions.
Va guanyar el primer premi, el premi del públic Canon i el premi al millor intèrpret de música de cambra del XX Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea el 2022. El mateix any també va guanyar el primer premi dels concursos internacionals de Hilton Head i Maria Canals. També ha estat guardonat amb el gran premi del Concurs Nacional de la Federació de Festivals de Música Canadencs i va ser premiat al Concurs de Beques Gina Bachauer de Juilliard i al Concurs Internacional de Piano de Cochran.
Es va llicenciar en música a la Juilliard School amb Yoheved Kaplinsky. Actualment estudia amb Corey Hamm a la University of British Columbia. Recitalista experimentat, ja ha organitzat i presentat nombrosos recitals en solitari a favor de projectes socials locals i d’organitzacions humanitàries internacionals. Ha col·laborat amb instrumentistes, cantants i conjunts de cambra canadencs i internacionals, i ha actuat am la Philharmonic Orchestra de Calgary, Symphony Orchestra de Hilton Head, Symphony Orchestra d’Okanagan, Symphony de Kamloops, Jove Orquestra Nacional de Catalunya, Lions Gate Sinfonia i Orquesta Sinfónica de RTVE.
Els seus enregistraments s’ha emès a nivel nacional i internacional per la CBC al Canadà, l’emissora WQXR als Estats Units i a Espanya mitjaçant TVE i RTVE.
És un defensor apassionat de la composició canadenca i ha estat lloat per les interpretacions aprofudides que n’ha ofert. El 2017, amb motiu dels cent cinquanta anys del Canadà, va presentar amb molt d’èxit un recital d’obres escrites només per compositors canadencs. La seva interpretació del Concert romàntic per a piano d’Ernst Schneider amb la Symphony Orchestra d’Okanagan va ser enregistrada en directe el 2019 i va aparèixer publicada pel segell Canadian Soundscapes el 2022. Jaeden Izik-Dzurko està agraït al suport rebut del BC Arts Council.
La seva temporada 2022-23 inclou presentacions en solitari a Essen, Jerez, Munic, París, Tenerife, al Wigmore Hall de Londres, Sala Weill del Carnegie Hall de Nova York, Auditorio Nacional de Madrid i ara al Palau de la Música Catalana.
La temporada vinent debutarà com a solista amb les orquestres simfòniques de Bilbao, Tenerife i amb la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, i també actuarà amb la de Hilton Head i d’Okanagan al Canadà.
Biografies
Quartet Atenea
El Quartet Atenea, nascut el 2019 a Barcelona, s’ha convertit en una de les agrupacions catalanes més rellevants de la seva generació. En la seva curta trajectòria ha obtingut guardons significatius, com el Prix Jeunes Solistes Credit Suisse 2023, tot esdevenint el primer quartet d’obtenir la distinció, i El Primer Palau 2022 o l’Orpheus Chamber Music Competition.
Tot i la seva joventut, el conjunt ha estat convidat a actuar per tot Europa en sales i festivals, com el Festival de Lucerna, Wigmore Hall, Biennal de Quartets de Corda de Barcelona, Stadt Casino de Basilea, Schubertíada de Vilabertran, Festival Internacional de Música de Wissembourg, Festival d’Ais de Provença i Fundación Juan March.
Recentment el Quartet Atenea ha estat seleccionat com a artista del Young Classical Artist Trust, amb seu a Londres, i també com a membre resident de la xarxa ProQuartet, amb seu a París. Així mateix, durant la temporada actual i la vinent, el Quartet Atenea desenvolupa una residència artística als Països Baixos organitzada per la String Quartet Biennale Amsterdam.
Actualment continua la seva formació musical a la Hochschule für Musik FHNW de Basilea i a l’Instituto Internacional de Música de Cámara de Madrid. Anteriorment, durant la seva etapa a Barcelona, el Quartet Atenea va rebre formació musical del Quartet Casals.
A més, el conjunt ha participat en reconegudes acadèmies i masterclasses, com el Seminari Internacional Prussia Cove, Swiss Chamber Academy i a l’acadèmia del Festival d’Ais de Provença.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dilluns, 15.04.24 - 20 h
Sala de ConcertsIntegral de Sonates per a Piano de Schubert (IV)
Paul Lewis, piano
F. Schubert: Sonata per a piano núm. 19, en Do menor, op. 958
F. Schubert: Sonata per a piano núm. 20, en La major, op. 959
F. Schubert: Sonata per a piano núm. 21, en Si bemoll major, op. 960Preu: de 25 a 35 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Coca-Cola – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Deloitte – Eurofirms Group – FC Barcelona – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Nexo – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot –Amics Benefactors
Ascensores Jordà, S.A. – Fundació Antoni Serra Santamans – Veolia Serveis Catalunya S.A.U. – Salvador Viñas Amat –Benefactors Palau XXI
Mª Dolors i Francesc – Elvira Abril – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Mariona Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Pere Grau Vacarisas – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Mª. del Carmen Pous Guardia – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Joaquim Uriach Torello –
Izik-Dzurko & Quartet Atenea
—Fábregas i SchumannPetit Palau Cambra
Dilluns, 8 d'abril de 2024 – 19.30 h
Petit Palau
Compromís amb el medi ambient
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Jaeden Izik-Dzurko, piano
Quartet Atenea:
Gil Sisquella, violí
Jaume Angelès, violí
Bernat Santacana, viola
Iago Domínguez Eiras, violoncelElisenda Fábregas (1955)
Quintet per a piano (Obra encàrrec del Palau de la Música Catalana. Estrena absoluta)Allegro Energico
Scherzo
Ballade
RondoRobert Schumann (1810-1856)
Quintet per a piano en Mi bemoll major, op. 44Allegro brillante
Un modo d’una marcia. Un poco largamente
Scherzo
Allegro ma non troppoAquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada#cambra #estrenes #jovestalents
Poema
els meus ulls tenen forats
si hi endinso aquestes mans
m’estiro la flor
de les entranyesel calze que té l’oracle
al seu final
Laia Llobera
Paradísia (2023)Comentari
La poc habitual combinació de quartet de corda i piano troba en el concert d’avui una manifestació encara més inusual: la possibilitat de gaudir, en una mateixa sessió, de la primera obra mestra del gènere i la que ben bé podria ser la més recent, una estrena absoluta.
Al principi de la tardor del 1842, i amb prou feines cinc dies, Robert Schumann (1810-1856) va perfilar el seu Quintet per a piano i cordes, op. 44, una combinació instrumental inèdita fins aleshores. Tot i que al Classicisme compositors com ara Mozart o Beethoven ja havien afegit al quartet de cordes un cinquè instrument –una corda addicional o un vent–, caldria esperar al Romanticisme per veure l’aparició d’aquesta nova combinació propiciada per les millores tècniques del piano que en feien possible el diàleg amb les altres quatre veus.
Schumann, que travessava un període fèrtil de producció cambrística, va concebre l’obra per a la seva estimada Clara, tot i que fou Mendelssohn l’encarregat de presentar-la en públic, en una audició privada, el desembre del 1842. L’estrena oficial, amb Clara al piano, va tenir lloc el 8 de gener següent. Carregat d’alè romàntic, extravertit i exuberant, desenvolupa amb audàcia i virtuosisme les possibilitats expressives del piano, fins al punt de transmetre la sensació que assistim més a un concert per a piano i orquestra que a música de cambra. Hi destaca la imponent marxa fúnebre del segon moviment, que contrasta amb la fogositat enèrgica de les altres tres parts.
Amb aquesta obra cimera del seu catàleg, Schumann establí un precedent que compositors com Franck, Brahms o Dvořák s’encarregarien de continuar. Avui és la terrassenca Elisenda Fábregas qui enriqueix aquesta tradició amb el seu Quintet per a piano, obra encàrrec del Palau de la Música Catalana i dedicada als seus intèrprets. Amb una estructura cíclica, es divideix en quatre moviments, que es desenvolupen lligats per patrons melòdics i rítmics introduïts al principi de la partitura. L’escriptura del piano és virtuosa i molt vinculada a les habilitats expressives del pianista.
L’“Allegro energico” inicial ens endinsa en un món sonor auster i modal. En el segon moviment, un brillant i lleuger “Scherzo”, el piano combina motius melòdics i rítmics d’una Sonata del rus Nikolai Médtner (1880-1951), que el pianista porta en repertori, amb capritxoses sonoritats espanyoles. “Ballade” ens presenta textures més denses i llargues línies melòdiques arrelades en el Romanticisme i s’entrellaça, sense pauses, amb el “Rondó” final, que desenvolupa, en un seguit de variacions no estrictes, una juganera cançó popular, El petit vailet. La música es retroba amb sons i patrons del primer moviment que acaben lligant tota l’obra amb força.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografies
Jaeden Izik-Dzurko, piano
© Concurs Maria Canals
Nascut el 1999 a Salmon Arm (a la Colúmbia Britànica, al Canadà), està guanyant-se ràpidament una reputació com a artista jove. Tant el públic com els directors i compositors amb qui col·labora li reconeixen la capacitat de comunicació i el caràcter reflexiu de les interpretacions.
Va guanyar el primer premi, el premi del públic Canon i el premi al millor intèrpret de música de cambra del XX Concurs Internacional de Piano de Santander Paloma O’Shea el 2022. El mateix any també va guanyar el primer premi dels concursos internacionals de Hilton Head i Maria Canals. També ha estat guardonat amb el gran premi del Concurs Nacional de la Federació de Festivals de Música Canadencs i va ser premiat al Concurs de Beques Gina Bachauer de Juilliard i al Concurs Internacional de Piano de Cochran.
Es va llicenciar en música a la Juilliard School amb Yoheved Kaplinsky. Actualment estudia amb Corey Hamm a la University of British Columbia. Recitalista experimentat, ja ha organitzat i presentat nombrosos recitals en solitari a favor de projectes socials locals i d’organitzacions humanitàries internacionals. Ha col·laborat amb instrumentistes, cantants i conjunts de cambra canadencs i internacionals, i ha actuat am la Philharmonic Orchestra de Calgary, Symphony Orchestra de Hilton Head, Symphony Orchestra d’Okanagan, Symphony de Kamloops, Jove Orquestra Nacional de Catalunya, Lions Gate Sinfonia i Orquesta Sinfónica de RTVE.
Els seus enregistraments s’ha emès a nivel nacional i internacional per la CBC al Canadà, l’emissora WQXR als Estats Units i a Espanya mitjaçant TVE i RTVE.
És un defensor apassionat de la composició canadenca i ha estat lloat per les interpretacions aprofudides que n’ha ofert. El 2017, amb motiu dels cent cinquanta anys del Canadà, va presentar amb molt d’èxit un recital d’obres escrites només per compositors canadencs. La seva interpretació del Concert romàntic per a piano d’Ernst Schneider amb la Symphony Orchestra d’Okanagan va ser enregistrada en directe el 2019 i va aparèixer publicada pel segell Canadian Soundscapes el 2022. Jaeden Izik-Dzurko està agraït al suport rebut del BC Arts Council.
La seva temporada 2022-23 inclou presentacions en solitari a Essen, Jerez, Munic, París, Tenerife, al Wigmore Hall de Londres, Sala Weill del Carnegie Hall de Nova York, Auditorio Nacional de Madrid i ara al Palau de la Música Catalana.
La temporada vinent debutarà com a solista amb les orquestres simfòniques de Bilbao, Tenerife i amb la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, i també actuarà amb la de Hilton Head i d’Okanagan al Canadà.
Quartet Atenea
El Quartet Atenea, nascut el 2019 a Barcelona, s’ha convertit en una de les agrupacions catalanes més rellevants de la seva generació. En la seva curta trajectòria ha obtingut guardons significatius, com el Prix Jeunes Solistes Credit Suisse 2023, tot esdevenint el primer quartet d’obtenir la distinció, i El Primer Palau 2022 o l’Orpheus Chamber Music Competition.
Tot i la seva joventut, el conjunt ha estat convidat a actuar per tot Europa en sales i festivals, com el Festival de Lucerna, Wigmore Hall, Biennal de Quartets de Corda de Barcelona, Stadt Casino de Basilea, Schubertíada de Vilabertran, Festival Internacional de Música de Wissembourg, Festival d’Ais de Provença i Fundación Juan March.
Recentment el Quartet Atenea ha estat seleccionat com a artista del Young Classical Artist Trust, amb seu a Londres, i també com a membre resident de la xarxa ProQuartet, amb seu a París. Així mateix, durant la temporada actual i la vinent, el Quartet Atenea desenvolupa una residència artística als Països Baixos organitzada per la String Quartet Biennale Amsterdam.
Actualment continua la seva formació musical a la Hochschule für Musik FHNW de Basilea i a l’Instituto Internacional de Música de Cámara de Madrid. Anteriorment, durant la seva etapa a Barcelona, el Quartet Atenea va rebre formació musical del Quartet Casals.
A més, el conjunt ha participat en reconegudes acadèmies i masterclasses, com el Seminari Internacional Prussia Cove, Swiss Chamber Academy i a l’acadèmia del Festival d’Ais de Provença.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dilluns, 15.04.24 - 20 h
Sala de ConcertsIntegral de Sonates per a Piano de Schubert (IV)
Paul Lewis, piano
F. Schubert: Sonata per a piano núm. 19, en Do menor, op. 958
F. Schubert: Sonata per a piano núm. 20, en La major, op. 959
F. Schubert: Sonata per a piano núm. 21, en Si bemoll major, op. 960Preu: de 25 a 35 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Coca-Cola – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Deloitte – Eurofirms Group – FC Barcelona – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Nexo – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot –Amics Benefactors
Ascensores Jordà, S.A. – Fundació Antoni Serra Santamans – Veolia Serveis Catalunya S.A.U. – Salvador Viñas Amat –Benefactors Palau XXI
Mª Dolors i Francesc – Elvira Abril – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Mariona Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Pere Grau Vacarisas – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Mª. del Carmen Pous Guardia – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Joaquim Uriach Torello –