• Quartet Diotima
    —Casablancas i Ravel

    Petit Palau Cambra

    Dimarts, 24 d'octubre de 2023 – 19.30 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Quartet Diotima:
    Yun-Peng Zhao, violí
    Léo Marillier, violí
    Franck Chevalier, viola
    Alexis Descharmes, violoncel


    Benet Casablancas (1956)
    Quartet per a cordes núm.6, “Pluie Oblique – Épigrammes Pessoëns” (2021)
    (coencàrrec de l’Auditori de Girona i el Palau de la Música Catalana*)

    I. Nocturne – Molto tranquillo. Statico
    II. Con passione
    III. Lentissimo - Poco Lento – Plainte
    IV. Spiritoso (Trés rhytmique et légère) 

    * Encàrrec del Palau de la Música Catalana dins el programa Barcelona Creació Sonora promogut per l’Ajuntament de Barcelona

    Maurice Ravel (1875-1937)
    Quartet per a cordes, en Fa major

    I. Allegro moderato – très doux
    II. Assez vif – très rythmé
    III. Très lent
    IV. Vif et agité

    Benet Casablancas
    Quartet per a cordes núm. 3, “... raging in the dark - the night´s remorse” (2009)

    I. Moderato
    II. Lento assai
    III. Con moto
    IV. Molto lento 

    Aquest concert té una durada de 70 minuts sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música

    #cambra #contemporània #estrenes

  • Poema

    els meus ulls tenen forats

    si hi endinso aquestes mans
    m’estiro la flor
    de les entranyes

    el calze que té l’oracle
    al seu final


    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • Comentari

    Amb vint-i-set anys, el francès Maurice Ravel acabava de completar la seva etapa formativa quan abordà l’escriptura del seu primer –i únic– quartet de corda. Estrenat el 1904 a París, aquest Quartet en Fa major va ser rebut amb opinions força discrepants. Mentre que Gabriel Fauré, a qui estava dedicat, el va criticar durament fins al punt de considerar “un error” el darrer moviment, Debussy va encoratjar calorosament l’autor comminant-lo a no canviar “ni una sola nota” de la partitura.

    Obra mestra del gènere, el Quartet de Ravel sorprèn per la prematura perfecció i una original escriptura, que anticipa clarament l’estil del compositor. D’estructura cíclica, es divideix en quatre moviments. El primer, refinat i preciosista, ens presenta dos temes que actuaran com a referents per a la resta de motius de la partitura; el segon, inspirat lleument en Debussy, aporta passatges de gran interès rítmic, en tant que un gran impuls líric anima el tercer, “Très lent”. L’últim moviment reprèn els dos temes inicials i l’obra finalitza amb una vigorosa i lluminosa energia.

    Com Ravel, Benet Casablancas també tenia vint-i-set anys quan abordà el seu primer quartet de corda, un gènere que ha resseguit tota la carrera del compositor, la veu més experimentada i solvent de la creació catalana actual. Darrera creació és aquest Quartet per a cordes núm. 6, “Pluie Oblique. Épigrammes Pessoëns”, estrenat tot just abans-d’ahir a Girona. Amb una durada aproximada d’uns deu minuts, l’obra s’estructura en quatre moviments al llarg dels quals es contraposen tempi, textures, articulacions i atmosferes expressives. La brillant vivacitat del final, de sonoritats quasi orquestrals, dona pas a una conclusió que recupera el clima misteriós que obria l’obra, fins a esvair-se en el silenci.

    El programa es completa amb el Quartet per a cordes núm. 3, “Raging in the Dark”, estrenat per l’Arditti Quartet el 31 de juliol de 2009. D’una gran exigència tècnica, la partitura consta de tres seccions i un epíleg, que es desenvolupen encadenats. Els jocs polirítmics i un obert lirisme en les parts extremes contrasten amb una secció central de caràcter nocturnal i textures subtils i delicades. I si en el cas anterior un poema de Fernando Pessoa donava títol a l’obra, aquí són uns versos de W. B. Yeats els que encapçalen la partitura: “L’intel·lecte de l’home està obligat a escollir / perfecció de la vida, o de l’obra, / i si ell opta per la segona, ha de rebutjar / una mansió celestial, furiós a la foscor“.

    Ana María Dávila, periodista musical

  • 20230914 Anunci Genèric T23-24 DESKTOP
  • Biografia

    Quartet Diotima

    Quartet Diotima

    ©Michel Nguyen

    El Quartet Diotima, una de les formacions més sol·licitades del panorama internacional actual, va ser fundat el 1996 per graduats del Conservatori Superior de París. El seu nom evoca una doble identitat musical: Diotima és alhora una al·legoria del romanticisme alemany (és així com Friedrich Hölderlin anomena l’amor de la seva vida a la seva novel·la Hyperion) i un estendard de la música del nostre temps, tot al·ludint a Luigi Nono i la seva obra Fragmente-Stille, an Diotima.

    El Quartet Diotima ha treballat en estreta col·laboració amb alguns dels més grans compositors de la segona meitat del segle XX, com Pierre Boulez i Helmut Lachenmann. Igualment, fa nombrosos encàrrecs i és el destinatari d’obres dels compositors més brillants del nostre temps, com ara Toshio Hosokawa, Miroslav Srnka, Alberto Posadas, Mauro Lanza, Gérard Pesson, Rebecca Saunders o Tristan Murail. Des de la seva percepció de la música d’ara mateix, els Diotima aporten una nova mirada sobre les grans obres dels segles XIX i XX, de compositors com ara Beethoven, Schubert, la tríada vienesa (Schönberg, Berg i Webern), a més de Janáček, Ravel i Bartók.

    La seva àmplia discografia, en què destaquen les interpretacions de la Segona Escola de Viena, la integral dels Quartets de Béla Bartók (en tots dos casos amb Naïve) i la versió definitiva –revisada pel compositor– del Livre pour Quator de Pierre Boulez (per a Megadisc), és rebuda habitualment amb les més altes distincions de la premsa internacional, com el Diapason d’Or (cinc premis que inclouen dos premis al millor àlbum de l’any), Classica (millor àlbum de l’any), Télérama, Gramophone (Editor’s Choice), The Strad i moltes d’altres.

    L’any 2016 el quartet va llançar la col·lecció de monogràfics “Diotima Collection”, dedicats als principals compositors del nostre temps començant per Miroslav Srnka i Alberto Posadas i que va continuar el 2021 amb retrats musicals de Gérard Pesson, Enno Poppe, Stefano Gervasoni i Mauricio Sotelo. El 2023 ha enregistrat un monogràfic György Ligeti amb motiu del seu centenari (Pentatone), un altre centrat en Joan Magrané (Neu Records) i un sobre Conrado del Campo (MarchVivo) que ha rebut un guardó ICMA (International Classical Music Awards) al millor enregistrament.

    Entre els anys 2019 i 2021 el Quartet Diotima va ser el primer quartet resident a Radio France. Després d’una residència artística de catorze anys a la Région Centre-Val de Loire, ha trobat una nova seu a la regió Grand Est, tot compartint forts vincles culturals amb Alemanya i Suïssa. Un projecte que li permet dur a terme la seva Acadèmia en col·laboració amb la Cité Musicale-Metz, on convida joves compositors i altres quartets de corda, presenta un cicle de cambra a Estrasburg i assumeix una residència educativa a l’École Nationale de Lutherie de Mirecourt, alhora que amplia la presència de la música de cambra a tota la regió mitjançant el quartet de corda, que n’és una de les manifestacions més emblemàtiques.

    Molt actiu en docència i formació de joves artistes, el Quartet Diotima ha estat recentment artista associat a l’Académie del Festival d’Ais de Provença, artista resident a la Chicago University i convidat a impartir classes magistrals a la University of California a Los Angeles, Conservatoire Nationale Supérieur de Musique et de Danse de París, la Casa del Quartetto a la Regió de l’Emília i a la University de York.

    Convidat habitual de les sales i els cicles més importants del món, aquesta temporada la seva agenda inclou com a actuacions destacades l’actuació a les filharmòniques de París, Berlín i Colònia, Elbphilharmonie d’Hamburg, Konserthuset d’Estocolm, RESIS Festival de la Corunya, Festival Internacional de Granada, Palau de la Música Catalana i Auditori de Girona, Círculo de Cámara de Madrid, Lugano Musica i Konzerthaus de Viena, entre d’altres. També oferirà gires pel Japó, Taiwan i Corea del Sud, a més d’actuacions als festivals de música contemporània més importants, com Wien Moder, Huddersfield, IRCAM i Musica d’Estrasburg.

    Entre les seves estrenes d’enguany, hi ha un Concert per a quartet de corda i orquestra de Bruno Mantovani amb l’Orchestre National de France, dues obres per a quartet i electrònica de Mauro Lanza i Sasha Blondeau, a més d’obres de Lisa Streich, Olga Neuwirth i Misato Mochizuki.

    El Quartet Diotima rep el suport del Ministeri de Cultura francès i de la Région Grand Est, a més d’ajudes periòdiques de la SACEM, Institut Français, SPEDIDAM, Sociedad Adami i mecenes privats.

    El Quartet Diotima és membre de les organitzacions professionals PROFEDIM, Futurs Composés i FEVIS.

    www.quatuordiotima.fr

  • També et pot interessar...

    Petit Palau Cambra
    Dimarts, 14.11.23 – 19.30 h
    Petit Palau

    Webern, Schumann i Britten

    Cosmos Quartet
    Helena Satué, violí
    Bernat Prat, violí
    Lara Fernández, viola
    Oriol Prat, violoncel

    A. Webern: Rondó per a quartet de corda
    R. Schumann: Quartet de corda núm. 2, en Fa major, op. 41
    B. Britten: Quartet de corda núm. 2, en Do major, op. 36

    Preu: 15 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex