• Alexandra Nowakowski
    & Michał Biel
    —Àries d’òpera i cançó catalana i espanyola

    Petit Palau Cambra

    Dilluns, 2 d'octubre de 2023 – 19.30 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Alexandra Nowakowski, soprano
    Michał Biel, piano


    I

    Jules Massenet (1842 - 1912)
    Manon, “Je suis encor”

    Cendrillon, “Ah! Douce enfant”

     

    Karol Szymanowski (1882 - 1937)
    Uwoz, mamo roz

     

    Eduard Toldrà (1895 - 1961)   
    La zagala alegre

    Madre unos ojuelos vi

     

    Xavier Montsalvatge (1912 - 2002)
    Dórmiti mi nengre

     

    Manuel de Falla (1876 - 1946)
    Nana

     

    Ferran Obradors (1897 - 1945) 
    Con amores, la mi madre

    Chiquitita la novia

     

     

    II 

    Antonín Dvořák (1841 - 1904)
    Songs my mother taught me

     

    Karol Szymanowski
    Król Roger, “Aria Roksany”

     

    Joaquin Rodrigo (1901 - 1999)
    Triptic de Mossen Cinto

    1. L’harpa sagrada
    2. Lo violi de Sant Francesch
    3. Sant Francesch i la cigala

    Alexandra Nowakowski ofereix aquest concert per gentilesa d'Ocuri Investments, Fundación Ópera Actual i el Sr. Tadeusz Mirecki, Washington DC, EUA.


    Durada del concert: primera part, 35 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 25 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música.

    #lied #patrimonicatalà #jovestalents

  • Poema

    els meus ulls tenen forats

    si hi endinso aquestes mans
    m’estiro la flor
    de les entranyes

    el calze que té l’oracle
    al seu final

     

    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • 20230921 Anunci Palau Grans Veus DESKTOP
  • Comentari

    D’òpera i folklore

    El programa que proposen la soprano americana d’origen polonès Alexandra Nowakowsi i el pianista Michał Biel té com a fil conductor la figura materna i s’estructura, des d’un punt de vista musical, en tres blocs. D’una banda, l’òpera romàntica francesa; d’una altra, la cançó espanyola, i, finalment, mostres d’ambdós gèneres procedents de l’est d’Europa, concretament Txèquia i, és clar, Polònia.

    Ambroise Thomas i Charles Gounod són distingits representants de la grand opéra que triomfà al París del Segon Imperi. Mignon, opéra comique estrenada el 1866, suposà l’èxit més apoteòsic de Thomas i, malgrat ser avui una raresa, fou popular fins ben entrat el segle XX. L’ària de Philidé “Je suis Titania”, substituïda per l’autor en una revisió posterior, és el fragment més conegut de l’obra i roman encara en el repertori de sopranos lleugeres. Com també el vals “Je veux vivre” que canta la protagonista al primer acte del Roméo et Juliette de Gounod, obra cabdal d’aquell estil i període. Jules Massenet pertany a la generació següent, ja influïda pel terratrèmol wagnerià, però obres com el conte de fades Cendrillon desprenen encara el perfum de la tradició francesa.

    Karol Szymanowski és, amb permís de Stanislaw Moniuszko, el més destacat operista polonès, tot i que només va fer dues incursions en el gènere. Król Roger, estrenada el 1926, és una obra mestra indiscutible i una de les òperes més fascinants del segle XX. Va ser també un fi compositor de cançons, en les quals combinà un llenguatge ple de cromatismes amb el folklore del seu país, font en què també s’inspirà el txec Antonin Dvořák per crear les Cançons gitanes, cicle que té en “Cançons que la mare m’ensenyà” la melodia més cèlebre.

    El folklore ha estat font d’inspiració inesgotable per a compositors d’arreu en tots els gèneres i, especialment, en la cançó. Manuel de Falla es basà en el de diverses zones d’Espanya per compondre les referencials Siete canciones populares españolas el 1914, Fernando Obradors en les Canciones clásicas españolas i Eduard Toldrà en el castellà per a les seves Seis canciones del 1941. Cas singular és el de Xavier Montsalvatge, que a través de l’antillanisme creà un univers propi allunyat de l’espanyolisme de col·legues com Joaquín Rodrigo, el qual, per als Cuatro madrigales amatorios s’inspirà en la Recopilación de sonetos y villancicos elaborada per Juan Vásquez el 1560.

    Antoni Colomer, crític musical

  • Biografies

    Alexandra Nowakowski, soprano

    NOWAKOWSKI, Alexandra

    Lloada per la revista «Opera News» pel seu “cant apassionat”, la soprano lírica coloratura d’origen polonès-estatunidenc va tornar la temporada 2022-23 a la Metropolitan Opera de Nova York per interpretar els rols de Barbara/Mrs. Latch a The hours (Puts), la veu del cel de Don Carlo i Sophie de Der Rosenkavalier. També va debutar amb molt d’èxit com a Reina de la Nit de La flauta màgica amb l’Òpera Popular de Barcelona, a més de cantar sempre amb molt d’èxit al Carneggie Hall de Nova York.

    La temporada actual s’esdevindrà l’esperat debut al Teatro Campoamor amb la prestigiosa Ópera d’Oviedo interpretant la Manon de Massenet, juntament amb aquest debut en concert, acompanyada pel reconegut pianista Michał Biel, al Palau de la Música Catalana, i aquest mateix mes la primera aparició al festival LIFE Victoria amb el mateix pianista polonès, amb el qual va enregistrar l’àlbum Kraina i amb qui també tornarà al Carneggie Hall de Nova York amb motiu del Citywide Concert.

    Gràcies al seu talent excepcional, ha estat l’única cantant no hispanoparlant becada per la Fundación Ópera Actual.

    La temporada 2022-23 va ser convidada per la Brooklyn Art Song Society per oferir els Cants sobre poemes hebraics, op. 79 de Xostakóvitx; per The Serie Embassy per oferir un recital en solitari i l’Exsultate jubilate, KV 165 de Mozart. Anteriorment havia interpretat el rol de Zerbinetta d’Ariadne auf Naxos a la Metropolitan Opera (temporada 2021-22), la protagonista de Lucia di Lammermoor i Gilda de Rigoletto. Així mateix, ha cantat Set romances sobre poemes d’Alexander Blok, op. 127 de Xostakóvitx per a la Brooklyn Art Song Society.

    La temporada 2020-21 tenia programada començar al Met de Nova York en el rol d’Olympia de Les contes d’Hoffmann; participar al cicle Carnegie Hall Citywide, així com tornar amb la Columbus Symphony i la Quarta Simfonia de Mahler sota la direcció de Gianandrea Noseda (actuacions que no va poder fer per la covid). També tenia programat cantar com a Hilde Mack d’Elegy for young lovers de Henze amb la Wolf Trap Opera. Va debutar a Polònia en una gala de Cap d’Any amb l’Òpera Bałtycka a Gdansk. I a l’estiu va tornar a la Wolf Trap Opera com a Johanna de Sweeney Todd i la fada de Cendrillon de Viardot.

    Recentment ha ofert una sèrie de debuts orquestrals com a solista: Requiem de Mozart amb la Columbus Symphony, concert d’Any Nou amb la Philadelphia Orchestra i com a Gilda en una versió de concert de Rigoletto al Festival de Verbier, retransmès en directe per Medici.tv.

    Ha rebut el primer premi dels concurss Opera Columbus Cooper-Bing, Partners for the Arts, Vocal Arts DC Art Song, Concurs Internacional de Cant Marcella Sembrich amb la Fundació Kosciuszko, Concurs de la Fundación Gerda Lissner i el Concurs Violetta Du Pont. Es va graduar al Programa de Joves Artistes Cafritz a la National Opera de Washington i és llicenciada en Música per la Universitat d’Illinois Urbana-Champaign, així com té el Diploma d’Artista de l’Acadèmia de Arts Vocals de Filadèlfia.

  • Michał Biel, piano

    Pianista i mentor, es va graduar a la Juilliard School de Nova York i estudià amb Brian Zeger, Margo Garrett, Jonathan Feldman i J. J. Peña. També va estudiar amb Eytan Pessen a l’Acadèmia d’Òpera del Gran Teatre Nacional de l’Òpera de Varsòvia, i amb Andrzej Jasiński i Grzegorz Biegas a l’Acadèmia de Música Karol Szymanowski de Katowice.

    Ha actuat a les sales de concerts més prestigioses del món, com el Wigmore Hall de Londres, Concertgebouw d’Amsterdam, Philharmonie de Berlín, Carnegie Hall i Alice Tully Hall de Nova York, i també en alguns dels teatres operístics més rellevants: Oper Frankfurt, Théâtre des Champs Élysées, Opéra National du Rhin d’Estrasburg, Opéra National de Bordeus, Opéra de Lilla, Palau de les Arts Reina Sofia de València i Gran Teatre-Òpera Nacional de Varsòvia.

    Col·labora habitualment amb el contratenor i compatriota polonès Jakub Józef Orliński, amb el qual ofereix concerts arreu del món i participa en festivals destacats, com el Verbier Festival, LIFE Victoria Barcelona i Festival de Lacoste Pierre Cardin. Les seves actuacions són retransmeses sovint per nombrosos canals: Medici.tv, Arte.tv, BBC Radio 3, TVP Kultura i Radio Program 2 de Polònia.

    Com a acompanyant del baix nord-americà Alexander Rosen va guanyar el segon premi del Concurs Internacional de Cançó Hugo Wolf a Stuttgart el 2018. Tots dos artistes també van ser guardonats amb l’Académie Orsay-Royaumont, que els va fer possible l’àlbum Le promenoir des amants.

    La seva carrera acumula una sèrie de fites, entre les quals figura el premi al jove pianista destacat del Concurs Vocal Internacional Stanisław Moniuszko de Varsòvia, el títol de millor acompanyant al Grand Prix de l’Òpera de Bucarest i el premi d’acompanyament del Concurs Nacional de Cant Ludomir Różycki a Gliwice.

    Com a pianista i mentor (coach), ha treballat amb cantants al Departament de Cant de la Juilliard School de Nova York, Internationale Meistersinger Akademie de Neumarkt i Chautauqua Institution (Nova York). També va ser associat al Departament de Música de Cambra per a Piano de l’Acadèmia de Música Feliks Nowowiejski de Bydgoszcz. Des del 2020 és professor a l’Acadèmia d’Òpera del Gran Teatre de l’Òpera Nacional de Varsòvia, on imparteix classes per a cantants i pianistes.

    Ha participat en l’enregistrament de dos àlbums: Farewells, al costat de Jakub Józef Orliński (amb tecnologia Dolby Atmos), que fou nominat al premi Fryderyki en la categoria de millor àlbum polonès a l’estranger i va merèixer el premi Opus Klassik al cantant masculí de l’any; i Kraina, amb la soprano Alexandra Nowakowski, amb cançons de compositors polonesos.

  • També et pot interessar...

    Palau 100
    Dijous, 19,10.23 - 20 h
    Sala de Concerts

    Concert inaugural de la temporada

    Ensemble Pygmalion & Pichon

    Ying Fang, soprano
    Beth Taylor, mezzosoprano
    Laurence Kilsby, tenor
    Nahuel di Pierro, baix
    Ensemble Pygmalion
    Raphaël Pichon, director

    Requiem de W. A. MOZART amb obres del catàleg del compositor de Salzburg intercalades entre els moviments de la missa.

    Preus: de 28 a 125 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex