• Dmytro Choni

    ̶ Beethoven, Liszt, Prokófiev, Silvestrov i Liebermann

    Palau Piano

    Dijous, 28 de setembre de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Dmytro Choni, piano


    I

    Ludwig van Beethoven (1770-1827)
    Sonata per a piano núm. 12, en La bemoll major, op. 26

    I. Andante con variazioni
    II. Scherzo. Allegro molto
    III. Marcia funebre sulla morte d’un eroe. Maestoso andante
    IV. Allegro

    Franz Liszt (1811-1886)
    “Après une lecture du Dante”: Fantasia quasi sonata núm. 7, S. 161, dels Années de Pèlerinage. Deuxième Année: Italie

    II

    Serguei Prokófiev (1891-1953)
    Sarcasmes, op. 17

    I. Tempestoso
    II. Allegro rubato
    III. Allegro precipitato
    IV. Smanioso
    V. Precipitosissimo – Andantino

    Valentín Silvestrov (1937)
    Tres Bagatel·les, op. 4

    I. Moderato
    II. Animato
    III. Andantino

    Lowell Liebermann (1961)
    Gargoyles, op. 29

    I. Presto
    II. Adagio semplice, ma con molto rubato
    III. Allegro moderato
    IV. Presto feroce

    Durada del concert: primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 35 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música.

    #piano #contemporània #jovestalents

  • Poema

    creixen les orquídies entre dents
    dels meus auguris

    ben a sota del poema submergit

    molt a prop de les coses
    sense nom

    de la tarda que no és ara
    sinó sempre

     

    Laia Llobera
    Llibre de revelacions (2020)

  • Comentari

    Després de l’èxit assolit al seu debut al Palau el mes d’agost del 2022, el pianista ucraïnès Dmytro Choni torna a la sala modernista per oferir-nos un programa de màxima exigència tècnica i musical.

    Concebut seguint un ordre cronològic, el recital s’inicia amb la Sonata núm. 12,Marxa Fúnebre” de Beethoven. Publicada l’any 1802 i dedicada al príncep Karl von Lichnowsky, aquesta composició comença amb un tema bellíssim i poètic seguit de cinc variacions i una coda. La primera variació rica en ornaments, els ritmes sincopats i contrapunts que caracteritzen la segona i l’aprofundiment i dramatisme de la tercera ens obren les portes a la sigil·losa quarta variació i al lirisme que desprèn la darrera de la sèrie. Un “Scherzo Allegro molto” escrit en La bemoll major precedirà la sublim “Marcia funebre sulla morte d’un eroe”. La riquesa de les seves modulacions i la solemnitat assolida mitjançant sonoritats orquestrals embolcallen una música punyent i desoladora. Com a contrast, Beethoven disposa dins aquesta “Marcia” un episodi central líric, recurs que anys després també utilitzarà Chopin per a la celebèrrima “Marxa fúnebre” de la Sonata núm. 2. Un “Allegro” a la manera de rondó, cristal·lí i diàfan, clou apaciblement aquesta Sonata.

    Els Anys de Pelegrinatge de Liszt s’eleven com una de les màximes expressions de la literatura pianística romàntica. El segon quadern, dedicat a Itàlia, recorda les figures de Rafael, Miquel Àngel, Salvatore Rosa, i els Sonets del Petrarca. Après une lecture du Dante, títol inspirat en un poema de Victor Hugo, es basa en els cants de l’Infern de la Divina Comèdia, obra que el compositor hongarès coneixia a bastament. Per a aquesta Fantasia quasi sonata, Liszt disposa una música torbadora, vehement i tempestuosa; també recala en la tristor que desprèn el celebradíssim episodi del segon cercle de l’Infern, on Dante narra el luxuriós episodi de Francesca da Rimini. Obra pianística colossal, rica en cromatismes punyents, sempre sembla tenir present el colpidor novè vers del tercer cant: “Lasciate ogni speranza voi ch’entrate”, la inscripció ubicada sobre les portes d’entrada a l’Infern.

    Entre el 1912 i el 1914 Prokófiev va escriure les cinc peces que integren els Sarcasmes. Obra en la qual sovintegen els ritmes obstinats i martellejats , amb ressonàncies “bartókianes” . Des del “Tempestoso”, la politonalitat emprada en l’“Allegro precipitato” o el “Precipitosissimo” final, dins aquests complexos Sarcasmes es crea una música d’estil grotesc sense oblidar els instants d’una inspiració lírica propera al romanticisme.

    El compositor ucraïnès Valentín Silvestrov defineix les seves Bagatel·les fent referència al concepte de kénosis. Música sorgida des de la buidor, de l’abandó de la mateixa voluntat, creada des de la humilitat, amb una melangia que cerca una profunda bellesa en cadascuna d’aquestes bellíssimes miniatures.

    El darrer apartat del recital està dedicat a l’obra Gargoyles, op. 29 de Lowell Liebermann. Inspirada en les gàrgoles tan representatives de les catedrals gòtiques, el compositor americà va escriure aquesta suggeridora suite de piano l’any 1989 per un encàrrec de la Tcherepnin Society de Nova York.

    Lluís Trullén, crític musical «Revista Musical Catalana»

  • 20230914 Anunci Palau Piano DESKTOP
  • Biografia

    Dmytro Choni, piano

    Dmytro Choni, piano

    © Lisa Marie Mazzucco

    “El seu art de frasejar, el lirisme, els matisos i el perfecte control de la dinàmica, la transparència i, a més, un virtuosisme magnífic, són excepcionals. De la seva interpretació, així, sempre emana l’aura del màxim objectiu artístic i la millor sensibilitat” («Pizzicato»).

    “És un músic amb un poc habitual sentiment natural pel rubato, pel ritme expressiu, així com el color i la textura” («The Dallas Morning News»).

    Va néixer a Kíiv (Ucraïna, 1993) i als quatre anys va rebre la primera lliçó de piano de Galina Zaslavets. Posteriorment va estudiar a Kíiv amb Nina Naiditch i Yuri Kot. Actualment estudia amb la professora Milana Chernyavska a la Universitat de Música i Arts Escèniques de Graz.

    Després de dues setmanes i mitja de competició d’alt nivell i una creació musical excepcional, Dmytro Choni va guanyar la medalla de bronze del 16è Concurs Internacional de Piano Van Cliburn el juny del 2022. Prèviament ja va aconseguir l’atenció internacional guanyant nombrosos premis i guardons, entre d’altres el Concurs Internacional de Piano Paloma O’Shea (Santander,  2018), el Leeds International Piano Competition (Gran Bretanya, 2021) i el Bösendorfer USASU (EUA, 2019). Malgrat aquests èxits, Dmytro considera que: “Tenir èxit per a mi significa créixer contínuament com a músic i com a persona, i no deixar de buscar la veritat en la música. Al meu entendre, l’aspecte més important seria estimar la música amb tot el cor”.

    La seva agenda inclou recitals destacats i debuts de música de cambra a Viena (Konzerthaus i Musikverein), el debut en recital al Festival de Lucerna l’agost del 2022, així com a Hamburg, Düsseldorf i Hannover, el retorn al Palau de la Música en aquest recital en solitari, nombrosos recitals als EUA, el debut amb la Wiener Kammerorchester, Orquestra Filharmònica de Cambra de Polònia i Badische Philharmonie Pforzheim, així com una sèrie de residències a l’Edesche Concertzaal (Països Baixos), amb un recital en solitari i recitals a duo amb el violinista Josef Špaček i el violoncel·lista Julian Steckel. Durant la temporada 2023-24 oferirà recitals amb el violinista Frank Peter Zimmermann a Munic i Milà, entre d’altres.

    El seu àlbum de debut va ser llançat per Naxos el 2020, amb obres del segle XX de Debussy, Ginastera, Ligeti i Prokófiev. El CD va rebre un Premi Supersònic de la revista «Pizzicato» i va ser molt aclamat per la premsa internacional, que afirmà: “el joc de pura sang de Dmytro Choni ja posseeix autèntica grandesa i alè enginyós” («Pizzicato») i també que “El jove podria ser un dels més destacats pianistes del segle XXI” («David's Review Corner»).

    Actua habitualment com a solista amb orquestres de renom, com la Royal Liverpool Philharmonic, Fort Worth Symphony Orchestra, Phoenix Symphony, Sinfónica de RTVE, Ensemble Esperanza, Simfònica Nacional d’Ucraïna, Orquestra Simfònica Juvenil d’Ucraïna, Sinfónica de Castella i Lleó, Sinfonieorchester Liechtenstein, Hamburger Camerata, Filharmònica de Silèsia i Sinfónica Nacional de la República Dominicana, i treballant amb directors com ara Andrew Manze, Marin Alsop, Nicholas McGegan, YaronTraub, Baldur Brönnimann, Pablo González, Oksana Lyniv i Lucas Macías Navarro.

    La seva trajectòria inclou els festivals Kissinger Sommer, Verbier Festival, Beethovenfest de Bonn, Chopin Duszniki International Piano Festival, New Ross Piano Festival, Festival d’Estiu de Dubrovnik, Stars and Rising Stars de Munic i MiTo Settembre Musica, i actua en sales com ara el Wigmore Hall de Londres, Carnegie Hall de Nova York, Salle Cortot de París, Musikverein de Viena, Minato Mirai Hall de Yokohama, Flagey de Brussel·les, Palau de la Música Catalana, Auditorio Nacional de Madrid, Teatro Colón de Buenos Aires...

    La música de cambra també forma una part important de les seves activitats musicals. Ha col·laborat amb el Cuarteto Quiroga, Quartetto di Cremona, Calidore String Quartet i amb els violinistes Rudens Turku, Jack Liebeck, Andrej Bielow i Mari Samuelsen, la clarinetista Sharon Kam i el violista Nils Mönkemeyer.

  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dilluns, 16.10.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    Skriabin, Castelnuovo-Tedesco, Debussy i Liszt

    Beatrice Rana, piano

    A. Skriabin: Fantasia en Si menor, op. 28
    M. Castelnuovo-Tedesco: Cipressi, op. 17
    C. Debussy: “La terrasse des audiences au clair de lune”, núm. 7, del llibre II de Preludis, L. 123
    C. Debussy: “Ce qu’avule vent d’ouest”, núm. 7, del llibre I de Preludis, L. 117
    C. Debussy: L’isle joyeuse
    F. Liszt: Sonata per a piano, en Si menor, S. 178

    Amb el suport de:

    • Logo-soler-cabot-300x64 (1)

     

    Preus: de 25 a 35 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex