Dmytro Choni
̶ Beethoven, Liszt, Prokófiev, Silvestrov i Liebermann
Palau Piano
Dijous, 28 de setembre de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Dmytro Choni, piano
I
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonata per a piano núm. 12, en La bemoll major, op. 26I. Andante con variazioni
II. Scherzo. Allegro molto
III. Marcia funebre sulla morte d’un eroe. Maestoso andante
IV. AllegroFranz Liszt (1811-1886)
“Après une lecture du Dante”: Fantasia quasi sonata núm. 7, S. 161, dels Années de Pèlerinage. Deuxième Année: ItalieII
Serguei Prokófiev (1891-1953)
Sarcasmes, op. 17I. Tempestoso
II. Allegro rubato
III. Allegro precipitato
IV. Smanioso
V. Precipitosissimo – AndantinoValentín Silvestrov (1937)
Tres Bagatel·les, op. 4I. Moderato
II. Animato
III. AndantinoLowell Liebermann (1961)
Gargoyles, op. 29I. Presto
II. Adagio semplice, ma con molto rubato
III. Allegro moderato
IV. Presto feroceDurada del concert: primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 35 minuts
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música.
#piano #contemporània #jovestalents
Poema
creixen les orquídies entre dents
dels meus augurisben a sota del poema submergit
molt a prop de les coses
sense nomde la tarda que no és ara
sinó sempreLaia Llobera
Llibre de revelacions (2020)Comentari
Després de l’èxit assolit al seu debut al Palau el mes d’agost del 2022, el pianista ucraïnès Dmytro Choni torna a la sala modernista per oferir-nos un programa de màxima exigència tècnica i musical.
Concebut seguint un ordre cronològic, el recital s’inicia amb la Sonata núm. 12, “Marxa Fúnebre” de Beethoven. Publicada l’any 1802 i dedicada al príncep Karl von Lichnowsky, aquesta composició comença amb un tema bellíssim i poètic seguit de cinc variacions i una coda. La primera variació rica en ornaments, els ritmes sincopats i contrapunts que caracteritzen la segona i l’aprofundiment i dramatisme de la tercera ens obren les portes a la sigil·losa quarta variació i al lirisme que desprèn la darrera de la sèrie. Un “Scherzo Allegro molto” escrit en La bemoll major precedirà la sublim “Marcia funebre sulla morte d’un eroe”. La riquesa de les seves modulacions i la solemnitat assolida mitjançant sonoritats orquestrals embolcallen una música punyent i desoladora. Com a contrast, Beethoven disposa dins aquesta “Marcia” un episodi central líric, recurs que anys després també utilitzarà Chopin per a la celebèrrima “Marxa fúnebre” de la Sonata núm. 2. Un “Allegro” a la manera de rondó, cristal·lí i diàfan, clou apaciblement aquesta Sonata.
Els Anys de Pelegrinatge de Liszt s’eleven com una de les màximes expressions de la literatura pianística romàntica. El segon quadern, dedicat a Itàlia, recorda les figures de Rafael, Miquel Àngel, Salvatore Rosa, i els Sonets del Petrarca. Après une lecture du Dante, títol inspirat en un poema de Victor Hugo, es basa en els cants de l’Infern de la Divina Comèdia, obra que el compositor hongarès coneixia a bastament. Per a aquesta Fantasia quasi sonata, Liszt disposa una música torbadora, vehement i tempestuosa; també recala en la tristor que desprèn el celebradíssim episodi del segon cercle de l’Infern, on Dante narra el luxuriós episodi de Francesca da Rimini. Obra pianística colossal, rica en cromatismes punyents, sempre sembla tenir present el colpidor novè vers del tercer cant: “Lasciate ogni speranza voi ch’entrate”, la inscripció ubicada sobre les portes d’entrada a l’Infern.
Entre el 1912 i el 1914 Prokófiev va escriure les cinc peces que integren els Sarcasmes. Obra en la qual sovintegen els ritmes obstinats i martellejats , amb ressonàncies “bartókianes” . Des del “Tempestoso”, la politonalitat emprada en l’“Allegro precipitato” o el “Precipitosissimo” final, dins aquests complexos Sarcasmes es crea una música d’estil grotesc sense oblidar els instants d’una inspiració lírica propera al romanticisme.
El compositor ucraïnès Valentín Silvestrov defineix les seves Bagatel·les fent referència al concepte de kénosis. Música sorgida des de la buidor, de l’abandó de la mateixa voluntat, creada des de la humilitat, amb una melangia que cerca una profunda bellesa en cadascuna d’aquestes bellíssimes miniatures.
El darrer apartat del recital està dedicat a l’obra Gargoyles, op. 29 de Lowell Liebermann. Inspirada en les gàrgoles tan representatives de les catedrals gòtiques, el compositor americà va escriure aquesta suggeridora suite de piano l’any 1989 per un encàrrec de la Tcherepnin Society de Nova York.
Lluís Trullén, crític musical «Revista Musical Catalana»
Biografia
Biografia
© Lisa Marie Mazzucco
© Lisa Marie Mazzucco
Dmytro Choni, piano
“El seu art de frasejar, el lirisme, els matisos i el perfecte control de la dinàmica, la transparència i, a més, un virtuosisme magnífic, són excepcionals. De la seva interpretació, així, sempre emana l’aura del màxim objectiu artístic i la millor sensibilitat” («Pizzicato»).
“És un músic amb un poc habitual sentiment natural pel rubato, pel ritme expressiu, així com el color i la textura” («The Dallas Morning News»).
Va néixer a Kíiv (Ucraïna, 1993) i als quatre anys va rebre la primera lliçó de piano de Galina Zaslavets. Posteriorment va estudiar a Kíiv amb Nina Naiditch i Yuri Kot. Actualment estudia amb la professora Milana Chernyavska a la Universitat de Música i Arts Escèniques de Graz.
Després de dues setmanes i mitja de competició d’alt nivell i una creació musical excepcional, Dmytro Choni va guanyar la medalla de bronze del 16è Concurs Internacional de Piano Van Cliburn el juny del 2022. Prèviament ja va aconseguir l’atenció internacional guanyant nombrosos premis i guardons, entre d’altres el Concurs Internacional de Piano Paloma O’Shea (Santander, 2018), el Leeds International Piano Competition (Gran Bretanya, 2021) i el Bösendorfer USASU (EUA, 2019). Malgrat aquests èxits, Dmytro considera que: “Tenir èxit per a mi significa créixer contínuament com a músic i com a persona, i no deixar de buscar la veritat en la música. Al meu entendre, l’aspecte més important seria estimar la música amb tot el cor”.
La seva agenda inclou recitals destacats i debuts de música de cambra a Viena (Konzerthaus i Musikverein), el debut en recital al Festival de Lucerna l’agost del 2022, així com a Hamburg, Düsseldorf i Hannover, el retorn al Palau de la Música en aquest recital en solitari, nombrosos recitals als EUA, el debut amb la Wiener Kammerorchester, Orquestra Filharmònica de Cambra de Polònia i Badische Philharmonie Pforzheim, així com una sèrie de residències a l’Edesche Concertzaal (Països Baixos), amb un recital en solitari i recitals a duo amb el violinista Josef Špaček i el violoncel·lista Julian Steckel. Durant la temporada 2023-24 oferirà recitals amb el violinista Frank Peter Zimmermann a Munic i Milà, entre d’altres.
El seu àlbum de debut va ser llançat per Naxos el 2020, amb obres del segle XX de Debussy, Ginastera, Ligeti i Prokófiev. El CD va rebre un Premi Supersònic de la revista «Pizzicato» i va ser molt aclamat per la premsa internacional, que afirmà: “el joc de pura sang de Dmytro Choni ja posseeix autèntica grandesa i alè enginyós” («Pizzicato») i també que “El jove podria ser un dels més destacats pianistes del segle XXI” («David's Review Corner»).
Actua habitualment com a solista amb orquestres de renom, com la Royal Liverpool Philharmonic, Fort Worth Symphony Orchestra, Phoenix Symphony, Sinfónica de RTVE, Ensemble Esperanza, Simfònica Nacional d’Ucraïna, Orquestra Simfònica Juvenil d’Ucraïna, Sinfónica de Castella i Lleó, Sinfonieorchester Liechtenstein, Hamburger Camerata, Filharmònica de Silèsia i Sinfónica Nacional de la República Dominicana, i treballant amb directors com ara Andrew Manze, Marin Alsop, Nicholas McGegan, YaronTraub, Baldur Brönnimann, Pablo González, Oksana Lyniv i Lucas Macías Navarro.
La seva trajectòria inclou els festivals Kissinger Sommer, Verbier Festival, Beethovenfest de Bonn, Chopin Duszniki International Piano Festival, New Ross Piano Festival, Festival d’Estiu de Dubrovnik, Stars and Rising Stars de Munic i MiTo Settembre Musica, i actua en sales com ara el Wigmore Hall de Londres, Carnegie Hall de Nova York, Salle Cortot de París, Musikverein de Viena, Minato Mirai Hall de Yokohama, Flagey de Brussel·les, Palau de la Música Catalana, Auditorio Nacional de Madrid, Teatro Colón de Buenos Aires...
La música de cambra també forma una part important de les seves activitats musicals. Ha col·laborat amb el Cuarteto Quiroga, Quartetto di Cremona, Calidore String Quartet i amb els violinistes Rudens Turku, Jack Liebeck, Andrej Bielow i Mari Samuelsen, la clarinetista Sharon Kam i el violista Nils Mönkemeyer.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dilluns, 16.10.23 – 20 h
Sala de ConcertsSkriabin, Castelnuovo-Tedesco, Debussy i Liszt
Beatrice Rana, piano
A. Skriabin: Fantasia en Si menor, op. 28
M. Castelnuovo-Tedesco: Cipressi, op. 17
C. Debussy: “La terrasse des audiences au clair de lune”, núm. 7, del llibre II de Preludis, L. 123
C. Debussy: “Ce qu’avule vent d’ouest”, núm. 7, del llibre I de Preludis, L. 117
C. Debussy: L’isle joyeuse
F. Liszt: Sonata per a piano, en Si menor, S. 178Amb el suport de:
Preus: de 25 a 35 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Dmytro Choni
̶ Beethoven, Liszt, Prokófiev, Silvestrov i Liebermann
Palau Piano
Dijous, 28 de setembre de 2023 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Dmytro Choni, piano
I
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonata per a piano núm. 12, en La bemoll major, op. 26I. Andante con variazioni
II. Scherzo. Allegro molto
III. Marcia funebre sulla morte d’un eroe. Maestoso andante
IV. AllegroFranz Liszt (1811-1886)
“Après une lecture du Dante”: Fantasia quasi sonata núm. 7, S. 161, dels Années de Pèlerinage. Deuxième Année: ItalieII
Serguei Prokófiev (1891-1953)
Sarcasmes, op. 17I. Tempestoso
II. Allegro rubato
III. Allegro precipitato
IV. Smanioso
V. Precipitosissimo – AndantinoValentín Silvestrov (1937)
Tres Bagatel·les, op. 4I. Moderato
II. Animato
III. AndantinoLowell Liebermann (1961)
Gargoyles, op. 29I. Presto
II. Adagio semplice, ma con molto rubato
III. Allegro moderato
IV. Presto feroceDurada del concert: primera part, 40 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 35 minuts
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per Catalunya Música.
#piano #contemporània #jovestalents
Poema
creixen les orquídies entre dents
dels meus augurisben a sota del poema submergit
molt a prop de les coses
sense nomde la tarda que no és ara
sinó sempreLaia Llobera
Llibre de revelacions (2020)Comentari
Després de l’èxit assolit al seu debut al Palau el mes d’agost del 2022, el pianista ucraïnès Dmytro Choni torna a la sala modernista per oferir-nos un programa de màxima exigència tècnica i musical.
Concebut seguint un ordre cronològic, el recital s’inicia amb la Sonata núm. 12, “Marxa Fúnebre” de Beethoven. Publicada l’any 1802 i dedicada al príncep Karl von Lichnowsky, aquesta composició comença amb un tema bellíssim i poètic seguit de cinc variacions i una coda. La primera variació rica en ornaments, els ritmes sincopats i contrapunts que caracteritzen la segona i l’aprofundiment i dramatisme de la tercera ens obren les portes a la sigil·losa quarta variació i al lirisme que desprèn la darrera de la sèrie. Un “Scherzo Allegro molto” escrit en La bemoll major precedirà la sublim “Marcia funebre sulla morte d’un eroe”. La riquesa de les seves modulacions i la solemnitat assolida mitjançant sonoritats orquestrals embolcallen una música punyent i desoladora. Com a contrast, Beethoven disposa dins aquesta “Marcia” un episodi central líric, recurs que anys després també utilitzarà Chopin per a la celebèrrima “Marxa fúnebre” de la Sonata núm. 2. Un “Allegro” a la manera de rondó, cristal·lí i diàfan, clou apaciblement aquesta Sonata.
Els Anys de Pelegrinatge de Liszt s’eleven com una de les màximes expressions de la literatura pianística romàntica. El segon quadern, dedicat a Itàlia, recorda les figures de Rafael, Miquel Àngel, Salvatore Rosa, i els Sonets del Petrarca. Après une lecture du Dante, títol inspirat en un poema de Victor Hugo, es basa en els cants de l’Infern de la Divina Comèdia, obra que el compositor hongarès coneixia a bastament. Per a aquesta Fantasia quasi sonata, Liszt disposa una música torbadora, vehement i tempestuosa; també recala en la tristor que desprèn el celebradíssim episodi del segon cercle de l’Infern, on Dante narra el luxuriós episodi de Francesca da Rimini. Obra pianística colossal, rica en cromatismes punyents, sempre sembla tenir present el colpidor novè vers del tercer cant: “Lasciate ogni speranza voi ch’entrate”, la inscripció ubicada sobre les portes d’entrada a l’Infern.
Entre el 1912 i el 1914 Prokófiev va escriure les cinc peces que integren els Sarcasmes. Obra en la qual sovintegen els ritmes obstinats i martellejats , amb ressonàncies “bartókianes” . Des del “Tempestoso”, la politonalitat emprada en l’“Allegro precipitato” o el “Precipitosissimo” final, dins aquests complexos Sarcasmes es crea una música d’estil grotesc sense oblidar els instants d’una inspiració lírica propera al romanticisme.
El compositor ucraïnès Valentín Silvestrov defineix les seves Bagatel·les fent referència al concepte de kénosis. Música sorgida des de la buidor, de l’abandó de la mateixa voluntat, creada des de la humilitat, amb una melangia que cerca una profunda bellesa en cadascuna d’aquestes bellíssimes miniatures.
El darrer apartat del recital està dedicat a l’obra Gargoyles, op. 29 de Lowell Liebermann. Inspirada en les gàrgoles tan representatives de les catedrals gòtiques, el compositor americà va escriure aquesta suggeridora suite de piano l’any 1989 per un encàrrec de la Tcherepnin Society de Nova York.
Lluís Trullén, crític musical «Revista Musical Catalana»
Biografia
Dmytro Choni, piano
© Lisa Marie Mazzucco
“El seu art de frasejar, el lirisme, els matisos i el perfecte control de la dinàmica, la transparència i, a més, un virtuosisme magnífic, són excepcionals. De la seva interpretació, així, sempre emana l’aura del màxim objectiu artístic i la millor sensibilitat” («Pizzicato»).
“És un músic amb un poc habitual sentiment natural pel rubato, pel ritme expressiu, així com el color i la textura” («The Dallas Morning News»).
Va néixer a Kíiv (Ucraïna, 1993) i als quatre anys va rebre la primera lliçó de piano de Galina Zaslavets. Posteriorment va estudiar a Kíiv amb Nina Naiditch i Yuri Kot. Actualment estudia amb la professora Milana Chernyavska a la Universitat de Música i Arts Escèniques de Graz.
Després de dues setmanes i mitja de competició d’alt nivell i una creació musical excepcional, Dmytro Choni va guanyar la medalla de bronze del 16è Concurs Internacional de Piano Van Cliburn el juny del 2022. Prèviament ja va aconseguir l’atenció internacional guanyant nombrosos premis i guardons, entre d’altres el Concurs Internacional de Piano Paloma O’Shea (Santander, 2018), el Leeds International Piano Competition (Gran Bretanya, 2021) i el Bösendorfer USASU (EUA, 2019). Malgrat aquests èxits, Dmytro considera que: “Tenir èxit per a mi significa créixer contínuament com a músic i com a persona, i no deixar de buscar la veritat en la música. Al meu entendre, l’aspecte més important seria estimar la música amb tot el cor”.
La seva agenda inclou recitals destacats i debuts de música de cambra a Viena (Konzerthaus i Musikverein), el debut en recital al Festival de Lucerna l’agost del 2022, així com a Hamburg, Düsseldorf i Hannover, el retorn al Palau de la Música en aquest recital en solitari, nombrosos recitals als EUA, el debut amb la Wiener Kammerorchester, Orquestra Filharmònica de Cambra de Polònia i Badische Philharmonie Pforzheim, així com una sèrie de residències a l’Edesche Concertzaal (Països Baixos), amb un recital en solitari i recitals a duo amb el violinista Josef Špaček i el violoncel·lista Julian Steckel. Durant la temporada 2023-24 oferirà recitals amb el violinista Frank Peter Zimmermann a Munic i Milà, entre d’altres.
El seu àlbum de debut va ser llançat per Naxos el 2020, amb obres del segle XX de Debussy, Ginastera, Ligeti i Prokófiev. El CD va rebre un Premi Supersònic de la revista «Pizzicato» i va ser molt aclamat per la premsa internacional, que afirmà: “el joc de pura sang de Dmytro Choni ja posseeix autèntica grandesa i alè enginyós” («Pizzicato») i també que “El jove podria ser un dels més destacats pianistes del segle XXI” («David's Review Corner»).
Actua habitualment com a solista amb orquestres de renom, com la Royal Liverpool Philharmonic, Fort Worth Symphony Orchestra, Phoenix Symphony, Sinfónica de RTVE, Ensemble Esperanza, Simfònica Nacional d’Ucraïna, Orquestra Simfònica Juvenil d’Ucraïna, Sinfónica de Castella i Lleó, Sinfonieorchester Liechtenstein, Hamburger Camerata, Filharmònica de Silèsia i Sinfónica Nacional de la República Dominicana, i treballant amb directors com ara Andrew Manze, Marin Alsop, Nicholas McGegan, YaronTraub, Baldur Brönnimann, Pablo González, Oksana Lyniv i Lucas Macías Navarro.
La seva trajectòria inclou els festivals Kissinger Sommer, Verbier Festival, Beethovenfest de Bonn, Chopin Duszniki International Piano Festival, New Ross Piano Festival, Festival d’Estiu de Dubrovnik, Stars and Rising Stars de Munic i MiTo Settembre Musica, i actua en sales com ara el Wigmore Hall de Londres, Carnegie Hall de Nova York, Salle Cortot de París, Musikverein de Viena, Minato Mirai Hall de Yokohama, Flagey de Brussel·les, Palau de la Música Catalana, Auditorio Nacional de Madrid, Teatro Colón de Buenos Aires...
La música de cambra també forma una part important de les seves activitats musicals. Ha col·laborat amb el Cuarteto Quiroga, Quartetto di Cremona, Calidore String Quartet i amb els violinistes Rudens Turku, Jack Liebeck, Andrej Bielow i Mari Samuelsen, la clarinetista Sharon Kam i el violista Nils Mönkemeyer.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dilluns, 16.10.23 – 20 h
Sala de ConcertsSkriabin, Castelnuovo-Tedesco, Debussy i Liszt
Beatrice Rana, piano
A. Skriabin: Fantasia en Si menor, op. 28
M. Castelnuovo-Tedesco: Cipressi, op. 17
C. Debussy: “La terrasse des audiences au clair de lune”, núm. 7, del llibre II de Preludis, L. 123
C. Debussy: “Ce qu’avule vent d’ouest”, núm. 7, del llibre I de Preludis, L. 117
C. Debussy: L’isle joyeuse
F. Liszt: Sonata per a piano, en Si menor, S. 178Amb el suport de:
Preus: de 25 a 35 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – Mª. del Carmen Pous Guardia – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – María José Lavin Guitart – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Daniela Turco – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pepita Izquierdo Giralt – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –