• Jess Gillam, saxòfon
    —Joves talents internacionals

    Petit Palau Cambra | ECHO Rising Stars

    Dimecres, 31 de maig de 2023 – 20 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Jess Gillamsaxo
    James Baillieupiano


    Meredith Monk (1942) – transcripció de Simon Parkin
    Early morning melody

    Edmund Finnis (1984)
    A spiral ascending 
    Obra d’encàrrec del Sage Gateshead i d’European Concert Hall Organisation (ECHO), estrena a l’Estat espanyol

    Luke Howard (1978)
    Dappled light

    Barbara Thompson (1944-2022)
    The unseen way

    Georg PhilippTelemann (1681-1767) – arranjament de Simon Parkin
    Sonata en Fa menor: TWV 41:f1

    John Harle (1956)
    Rant!

    John Dowland (1563-1626)
    Flow my tears

    Kurt Weill (1900-1950) – arranjament de Paul Campbell
    Je ne t’aime pas

    Astor Piazzolla (1921-1992)
    D’Histoire du tango

    Bordel 1900
    Cafe 1930
    Nightclub 1960

    Concert de 60 minuts sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #jovestalents #novacreació

  • Poema

    regal

    un poema pot contenir
    el sentit total del món.

    aquest poema conté
    un dibuix fugaç
    creat per uns núvols.

    la capsa és vermella,
    el títol n’és el llaç.

    obro mans i ulls.
    abandono el text

    Eduard Escoffet
    El terra i el cel (LaBreu Edicions, 2013)

  • Comentari

    El corpus d’obres creades explícitament per a saxòfon, un instrument inventat a mitjan segle XIX i que a poc a poc s’ha anat guanyant un lloc entre els intruments més preuats tant en la música clàssica com en el jazz i altres músiques populars, ha crescut notablement durant la segona meitat del segle XX.

    El concert d’avui s’obre amb una curta melodia a solo de la polifacètica compositora i coreògrafa americana Meredith Monk (1942). També multidisciplinàriaera la saxofonista anglesa Barbara Thompson (1944-2022). La seva obra The unseen way és una mostra del seu univers sonor eclèctic que combina a parts iguals elements contemporanis, jazzístics i rockers. L’anglès John Harle (1956), en canvi, tot i haver col·laborat amb personalitats musicals tan diferents com Paul McCartney, Elvis Costello o Michael Nyman, és més fàcil de reconèixer en un estil neoromàntic proper a la música cinematogràfica, com ho prova l’alegre i espirituosa Rant!, escrita originalment per a saxòfon i orquestra en un estil que recorda la música popular irlandesa. Res a veure amb l’encantadora Dappled light, de l’australià Luke Howard (1978), deutor d’una sonoritat minimalista evident. L’original d’aquesta obra també és escrit per a conjunt instrumental i fou creat especialment per a la saxofonista Jess Gillam, com també ho és l’obra encàrrec del Sage Gateshead i l’ECHO per a ella, A spiral ascending, una peça per a saxòfon sol del jove compositor anglès Edmund Finnis (1984), que evoluciona serpentejant com una fulla empesa pel vent cap a un final més estàtic.

    Amb tot, una pràctica habitual en els instruments amb “poc” repertori és el manlleu d’obres per a altres instruments, com és el cas de la resta d’obres del programa d’avui. Je ne t’aime pas és una cançó cabaratera del compositor alemany Kurt Weill (1900-1950), estret col·laborador del teatre expressionista de Bertolt Brecht. Histoire du tango és una suite de quatre tangos, originalment per a flauta i piano, de l’argentí Astor Piazzolla (1921-1992), conegut universalment per la seva renovació del tango i altres danses de la música popular argentina. També originalment per a flauta és la Sonata en Fa menor de Georg Philipp Telemann (1681-1767), el més prolífic dels compositors alemanys. L’adaptació per a saxòfon i piano d’aquesta obra barroca aporta una nova sonoritat moderna que no desdibuixa la qualitat de l’obra, ja que les qualitats versàtils del saxòfon permeten rivalitzar o mimetitzar-se amb altres instruments. També amb la veu, com en el cas de la bonica cançó de John Dowland (1563-1626) Flow my tears.

    Sergi Moreno-Lasalle, músic i crític musical

  • 20231105 Anunci Palau 100 DESKTOP
  • Biografies

    Jess Gillam, saxòfon

    Jess Gillam

    Artista ECHO Rising Star presentada pel Sage Gateshead

    “Gillam... propaga alegria” («The Times»), “Gillam és real, mereix una atenció seriosa” («Artsdesk»).

    Procedent d’Ulverston (Cúmbria, Regne Unit), Jess Gillam està animant el món de la música amb els seus talent excepcional i personalitat contagiosa. Ha estat forjant el seu propi camí aventurer des que va saltar a la fama convertint-se en la primera saxofonista que va arribar a la final de BBC Young Musician i la solista més jove a actuar a la Last Night of the Proms. Apassionada per inspirar i aportar alegria a la gent a través de la música, convida el públic a viatges de descoberta musical a través de les seves actuacions electritzants i una programació eclèctica.

    A més d’actuar arreu del món, és presentadora de televisió i ràdio. Es va convertir en la presentadora més jove de la BBC Radio 3 amb el llançament del seu propi programa setmanal, This classical life, que ja viu el tercer any d’emissió i el 2020 va guanyar el prestigiós premi ARIA al millor programa musical especialitzat. Ha presentat una edició especial en directe de This classical life al Royal Festival Hall del Southbank Centre. També ha estat presentadora convidada per la BBC Radio 2 i copresentadora d’una minisèrie per al programa Today de la BBC Radio 4. Amb ganes d’explorar la producció creativa del seu comtat natal, va presentar la sèrie Cumbrian Chats a la BBC Radio Cumbria. També ha presentat BBC Proms i BBC Young Musician.

    Jess Gillam és la primera saxofonista a signar en exclusiva per a Decca Classics i els seus dos àlbums van arribar al número 1 de les llistes de música clàssica del Regne Unit. El seu àlbum de debut va ser inclòs a la llista dels cent millors àlbums de «The Times» el 2019. Ha rebut un Classic Brit Award, ha estat nominada a The Times Breakthrough Award i va ser reconeguda com a membre de l’Imperi Britànic per la seva contribució a la música als Queen’s Birthday Honours del 2021.

    Esperit lliure en estil i caràcter, és una defensora del poder de la música a la societat. L’apassiona inspirar i aportar alegria a la gent a través de la música i durant el confinament va formar la seva Virtual Scratch Orchestra convidant músics de qualsevol nivell a reunir-se per tocar música virtualment amb ella. L’orquestra va tocar música de David Bowie i The Beatles, així com un especial de Nadal sobre la cançó Sleigh ride de Leroy Anderson. Més de dues mil persones entre dos i noranta-quatre anys d’una trentena de països van participar en els dos projectes tocant una gran varietat d’instruments. Gillam és mecenes dels premis per a joves músics de la London Music Fund i li agrada treballar i actuar amb músics joves.

    Il·lumina tots els escenaris amb el seu entusiasme contagiós i la passió per la música clàssica i no clàssica i ha actuat a sales de concerts prestigioses i amb orquestres de primer nivell mundial, com ara l’NDR Hannover, Orquestra Simfònica de Götteborg, Orquestra Simfònica d’Islàndia, Minnesota Orchestra , Münchner Philharmoniker, Orquestra Simfònica de Lahti i les principals orquestres del Regne Unit. També li agrada fer gires amb el seu recentment format Jess Gillam Ensemble, que reuneix un grup de músics brillants que comparteixen el seu enfocament atrevit, estimulant i amb mentalitat oberta. Jess ha actuat en directe als BAFTA davant milions de telespectadors.

    Actualment és resident musical al Wigmore Hall, també és Rising Star de l’Organització Europea de Sales de Concerts (ECHO), que la portarà a actuar a les principals sales de concerts d’Europa, i també continua promocionant el seu propi cicle de concerts, amb què porta talent internacional a la seva ciutat natal d’Ulverston.

    És artista de Vandoren al Regne Unit i es va convertir en la promotora més jove dels saxòfons Yanagisawa amb només tretze anys.

  • James Bailieu, piano

    James Bailieu

    Descrit per «The Daily Telegraph» com un pianista “amb classe pròpia”, és un dels principals pianistes solistes i de música de cambra de la seva generació. Ha ofert recitals en solitari i de cambra arreu del món i col·labora amb una àmplia gamma de cantants i instrumentistes, com Benjamin Appl, Jamie Barton, Ian Bostridge, Allan Clayton, Annette Dasch, Lise Davidsen, Elias Quratet i Heath Quartet, Dame Kiri Te Kanawa, Timothy Ridout, Adam Walker i Pretty Yende. Com a solista, ha actuat amb l’Ulster Orchestra, English Chamber Orchestra i Wiener Kammersymphonie.

    Entre els seus moments destacats a Europa durant la temporada 2022-23 figuren recitals amb Lise Davidsen al Festival Internacional de Bergen, una gira europea amb obres de Hahn acompanyant Veronique Gens, actuacions al Regne Unit i Espanya amb el violista Timothy Ridout, i una posada en escena del Winterreise amb Benjamin Appl al Gran Teatre del Liceu dissenyat pel pintor i escultor espanyol Antonio López.

    Les seves actuacions als Estats Units aquesta temporada inclouen un recital amb la violinista Tamsin Waley-Cohen en un programa de C. Ph. E. Bach presentat per San Francisco Performances, una gira amb el baríton Benjamin Appl (Detroit, Nova York, Portland, San Francisco i Vancouver) i un parell de recitals amb el tenor Allan Clayton al Park Avenue Armory (Nova York).

    James Baillieu és sovint convidat a molts dels centres musicals més prestigiosos del món, com el Carnegie Hall, Wigmore Hall, Concertgebouw d’Amsterdam, Vancouver Playhouse, Konzerthaus de Berlín, Musikverein i Konzerthaus de Viena, Barbican Centre, Bozar Brussels, Pierre Boulez Saal de Berlín, Philharmonie de Colònia i Laeiszhalle d’Hamburg; i als festivals d’Ais de Provença, Verbier, Schleswig-Holstein, Festpillene i Bergen, Edimburg, Spitalfields, Aldeburgh, Cheltenham, Bath, City of London i Brighton.

    Programador innovador, ha comissariat molts festivals de lied i música de cambra, com ara diversos cicles al Brighton Festival, Wigmore Hall, BBC Radio 3, Verbier Festival, Bath International Festival i Perth Concert Hall.

    Per invitació de John Gilhooly, James Baillieu ha presentat el seu propi cicle de concerts al Wigmore Hall amb Adam Walker, Jonathan McGovern, Ailish Tynan, Tara Erraught, Henk Neven, Iestyn Davies, Allan Clayton i Mark Padmore, entre d’altres. Aquest cicle va ser preseleccionat per al premi Royal Philharmonic Society’s Chamber Music and Song Award, per la seva contribució a la interpretació del lied i la música de cambra al Regne Unit.

    James Baillieu ha guanyat el Wigmore Hall Song Competition, Das Lied International Song Competition, Kathleen Ferrier i Richard Tauber Competitions, i va ser seleccionat per al Young Classical Artists Trust (YCAT) el 2010; el 2012 va rebre una Beca Borletti-Buitoni Trust i el premi Geoffrey Parsons Memorial Trust. L’any 2016 va ser finalista al premi a millor artista jove de la Royal Philharmonic Society.

    Els seus enregistraments inclouen Heimat amb Benjamin Appl (Sony Classical), la integral d’obres de Carl Philipp Emmanuel Bach per a violí i piano, amb Tamsin Waley-Cohen (Signum Records) i àlbums per als segells Chandos, Opus Arte, Champs Hill, Rubicon i Delphian, entre la seva discografia més aclamada per la crítica.

    James Baillieu és professor i membre (FRAM) a la Royal Academy of Music, professor al programa Jette Parker Young Artist a la Royal Opera House, director del curs de la Fundació Samling i cap del Song Program de l’Atelier Lyrique de la Verbier Festival Academy. És International Tutor in Piano Accompaniment al Royal Northern College of Music i membre del Countess of Munster Musical Trust. Molt sol·licitat per a classes magistrals a tot el món, les darreres sessions d’aprenentatge l’han portat al Festival d’Aldeburgh, Institut de Música de Cleveland, Metropolitan Opera Lindemann Young Artist Development Program, Friends of Chamber Music, a Portland, Oregon, Vancouver Academy of Music del Canadà i a la Universitat de Waikato a Nova Zelanda.

  • També et pot interessar...

    Petit Palau Cambra
    Dimarts, 02.06.23 – 20 h
    Petit Palau

    Bach, Kodály, Bloch, Pärt i Ortega

    Dúo Cassadó:
    Marta Moll de Alba, piano
    Damián Martínez Marco, violoncel

    J. S. Bach: Suite per a violoncel núm. 3, BWV 1009
    Z. Kodály: Adagio per a violoncel i piano
    E. Bloch: From jewish life
    A. Pärt: Spiegel im Spiegel; Fratres
    M. Ortega: obra d’encàrrec del Palau de la Música Catalana en el marc del programa Barcelona Creació Sonora (estrena absoluta)

    Preu: 15 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex