• Seong-Jin Cho

    ̶ Brahms, Ravel i Schumann

    Palau Cambra

    Dijous, 1 de juny de 2023 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Seong-Jin Cho, piano


    I

    Johannes Brahms (1833-1897)
    Klavierstücke, op. 76

    1. Capriccio. Un poco agitato
    2. Capriccio. Allegretto non troppo
    4. Intermezzo. Allegretto grazioso
    5. Capriccio. Agitato, ma non troppo

    Maurice Ravel (1875-1937)
    Miroirs

    1. Noctuelles (Arnes)
    2. Oiseaux tristes (Ocells tristos)
    3. Une barque sur l'océan (Una barca a l'oceà)
    4. Alborada del gracioso
    5. La vallée des cloches (La vall de les campanes)

    II

    Robert Schumann (1810-1856)
    Estudis simfònics, op. 13

    Tema – Andante
    Variació 1: Un poco più vivo
    Variació 2: Andante
    Estudi 3: Vivace
    Variació 3: Allegro marcato
    Variació 4: Scherzando
    Variació 5: Agitato
    Variació IV de les Variacions pòstumes
    Variació 6: Allegro molto
    Variació 7: Semper marcatissimo
    Variacio V de les Variacions pòstumes
    Estudi 9: Presto possibile
    Variació 8: Allegro con energia
    Variació 9: Andante espressivo
    Finale: Allegro brillante

    Primera part, 45 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 40 minuts.
    La durada del concert és aproximada.
    #clàssics #nousreferents

  • Poema

    possessió

    quina única pell,
    quina única bellesa,
    quin únic camí?
    quin horitzó,
    quin sostre,
    quina mort?

    amb el dit assenyalo,
    ressegueixo, desbrosso:
    indicis d’amor.
    i a canvi ofereixo
    fragilitat i tempesta,
    terra erma, un pronom.

    quin únic tu,
    quina renúncia,
    quina mort en companyia?

    Eduard Escoffet
    Menys i tot (LaBreu edicions, 2017)

  • Comentari

    Petites formes musicals

    Les petites formes musicals instrumentals es desenvolupen durant el Romanticisme a través de l’instrument emblemàtic d’aquest període, el piano. La majoria dels compositors del segle XIX van ser també pianistes i cultivaven aquestes petites formes que es caracteritzaven per una estructura molt més lliure que les formes musicals preestablertes. Aquest programa de concert està dedicat a les petites formes escrites per tres compositors que també van ser pianistes: Robert Schumann, Johannes Brahms i Maurice Ravel.

    La seva faceta d’intèrpret es fa notar en les primeres obres que va compondre Brahms. Sis de les deu primeres partitures que va escriure van ser obres per a piano, però va passar molts anys fins que no va tornar a escriure’n. Al final de la seva vida la composició d’obres per a piano es va intensificar. Brahms va escriure el Klavierstücke, op. 76 l’estiu del 1878 després de quinze anys sense compondre cap obra per a piano. El Klavierstücke, op. 76 està integrada per vuit “Capriccios” i “Intermezzos” (quatre de cada), dels quals avui s’interpretaran quatre: tres “Capriccios” i un “Intermezzo”. Els “Capriccios” són de caràcter ràpid i enèrgic i els “Intermezzos”, d’un lirisme introspectiu. A partir del Klavierstücke, op. 76 Brahms abandonà l’escriptura per a piano de textures orquestrals de la primera etapa i adopta un to més pròxim a l’estil de Schumann i Chopin.

    Schumann apreciava molt el Brahms intèrpret i aquest va contribuir a establir una de les versions dels seus Estudis simfònics, op. 13, amb cinc variacions afegides pòstumament, que havien estat eliminades pel compositor i publicades en l’edició de les obres completes el 1893. Estudis simfònics és una obra en procés de la qual existeixen quatre versions, les dues primeres publicades en vida de Schumann, el 1837 i el 1852, una tercera publicada pel sogre del compositor el 1861 i la de les obres completes amb les cinc variacions afegides. L’obra és una seqüència monumental de peces de caràcter introvertit i extravertit que conclouen en un final animat i alegre.

    Escrita entre el 1904 i el 1905, Miroirs és la partitura més impressionista de Maurice Ravel. L’obra, un mar d’arpegis, ritmes capriciosos i efectes evocadors, consta de cinc peces, cadascuna de les quals està dedicada a un amic del compositor i membre del cercle literari i artístic conegut com la Societat dels Apatxes. “Noctuelles”, una representació fugaç i parpellejant del vol de les arnes, està dedicada al poeta simbolista Léon-Paul Fargue; “Oiseaux tristes”, la preferida de Ravel i la primera que va escriure, la va dedicar al pianista lleidatà Ricard Viñes, el qual va estrenar Miroirs el 6 de juny de 1906 a París; “Une barque sur l’océan”, la va brindar al pintor Paul Sordes a la casa del qual se solien reunir els Apatxes; “Alborada del gracioso”, la peça més coneguda i virtuosa del conjunt, la va dedicar a l’escriptor i crític musical Michel Calvocoressi, i “La vallée des cloches”, al seu deixeble i compositor Maurice Delage.

     

    Lourdes Morgades, periodista especialitzada en música

     

  • 20231205 Anunci Palau 100 Extensa DESKTOP
  • Biografia

    Seong-Ji Cho, piano

    CHO, Seong-Jin

    Nascut a Seül (1994), s’inicià en l’aprenentatge del piano als sis anys i va oferir el primer recital públic als onze. El 2009 esdevingué el guanyador més jove del concurs internacional de piano Hamamatsu al Japó. El 2011 va guanyar el tercer premi del Concurs Txaikovski de Moscou, amb disset anys. El 2012 es va traslladar a París per estudiar amb Michel Béroff al Conservatori Superior de Música de París, centre on es graduà el 2015.

    Amb un talent aclaparador i una musicalitat innata, s’està introduint ràpidament al panorama musical d’àmbit mundial i és considerat un dels artistes més destacats de la seva generació. Les seves interpretacions reflexives i poètiques combinen l’estil amb la puresa i estan impulsades per un impressionant sentit natural de l’equilibri.

    Seong-Jin Cho va cridar l’atenció quan el 2015 guanyà el primer premi del Concurs Internacional Chopin de Varsòvia, un concurs que ha propulsat la carrera d’artistes de categoria mundial com són Martha Argerich, Maurizio Pollini o Krystian Zimerman.

    El gener del 2016 va signar un contracte en exclusiva amb Deutsche Grammophon. El primer enregistrament d’aquesta relació va aparèixer la tardor del 2016 amb el Primer Concert de Chopin amb la London Symphony Orchestra i Gianandrea Noseda i les Quatre balades. El segon àlbum, dedicat a Debussy, va aparèixer el novembre del 2017, que va ser seguit el 2018 per un sobre Mozart amb les seves Sonates i el Concert en Re menor, amb la Chamber Orchestra of Europe i Yannick Nézet-Seguin. El 2020 va publicar The wanderer, que inclou obres de Schubert, Berg i Liszt. Tots els discos han merescut un gran reconeixement de la crítica a nivell mundial.

    Molt actiu en recital, actua a moltes de les sales de concerts més prestigioses del món. Els seus dos recitals al Carnegie Hall, el 2017 i el 2018, van esgotar les entrades. També actua al cicle Master Pianists del Concertgebouw d’Amsterdam, i ha ofert recitals a la Philharmonie Kammermusiksaal de Berlín, Alte Oper de Frankfurt, Walt Disney Hall de Los Angeles (cicle de La Phil), Tonhalle-Maag de Zuric, Konserthuset d’Estocolm, Prinzregententheater de Munic, festival de La Roque d’Anthéron, Festival Verbier, Festival Menuhin de Gstaad i Festival Rheingau, entre d’altres.

    Entre els seus compromisos recents figuren col·laboracions amb la London Symphony Orchestra i Gianandrea Noseda al Barbican Centre, Los Angeles Philharmonic i Gustavo Dudamel al Walt Disney Hall, Orchestre Philharmonique Radio France i Myung-Whun Chung a la Philharmonie de París, Gewandhaus Orchestra amb Antonio Pappano, Bayerische Rundfunk Sinfonieorchester amb Mariss Jansons, New York Philharmonic i Hong Kong Philharmonic amb Jaap van Zweden, Pittsburgh Symphony Orchestra amb Manfred Honeck, Toronto Symphony Orchestra amb Sir Andrew Davis, Finish Radio Orchestra amb Hannu Lintu, Philadelphia Orchestra amb Yannick Nézet-Seguin, i Orquestra del Festival de Budapest amb Iván Fischer.

    Col·labora amb directors del més alt nivell, com Valery Gergiev, Esa-Pekka Salonen, Simon Rattle, Vladimir Ashkenazy, Yuri Temirkànov, Vassily Petrenko, Jakub Hrůsa, Leonard Slatkin i Mikhaïl Pletnev.

    Ha fet altres actuacions orquestrals importants amb la Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestre de París, Orquestra del Teatre Mariïnski, Rundfunk Sinfonieorchester de Berlín, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Orquestra Filharmònica de Munic, Orquestra Simfònica NHK, Orquestra Filharmònica de Seül, Orquestra Nacional de Rússia, Detroit Symphony Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchester, Orchestra Simfonica Nazionale de la RAI i Orchestra della Scala.

    Actualment resideix a Berlín.

  • També et pot interessar...

    Palau Cambra
    Dilluns, 05.06.23 – 20 h
    Sala de Concerts

    Patricia Kopatchinskaja, violí
    Fazil Say, piano

    L. Janáček: Sonata per a violí i piano
    J. Brahms: Sonata per a violí i piano núm. 3, en Re menor, op. 108
    B. Bartók: Sonata per a violí i piano núm. 1, op. 21, Sz. 75, BB 84

    Concert amb el suport de: Fundació Puig

    Preu: 35 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex