Programa de mà
Cosmos Quartet & Alejandro Escuer
—Ortiz, Beach i SchubertPetit Palau Cambra
Divendres, 24 d'octubre de 2025 – 19.30 h
Petit Palau


Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Cosmos Quartet:
Helena Satué, violí
Bernat Prat, violí
Lara Fernández, viola
Oriol Prat, violoncelAlejandro Escuer, flauta travessera
I
Gabriela Ortiz (1964)
Exilios, per a flauta i quartet de corda1. A Pepe. Vivo sempre energico
2. A Lydia. Lento con melancolia
3. A JulianAmy Beach (1867-1944)
Tema i variacions per a flauta i quartet de corda, op. 80II
Franz Schubert (1797-1828)
Quartet núm. 14 en Re menor, D. 810, “la Mort i la Donzella”Allegro
Andante con moto.
Scherzo. Allegro molto. Trío
PrestoDurada del concert:
Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per a Palau digital.
#cambra #contemporània
Poema
Fe
per deslliurar-nos d’incendis
calia fer fogueres cremar del tot el sotabosc
és per això que ho sé:aquestes flames d’ara que ens rodegen
que ens ofeguen que ens asfixien
també ens salvenMireia Calafell
Si una emergència (Proa Edicions, 2024)

Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Gabriela Ortiz (Ciutat de Mèxic, 1964). A més d’educadora, compon música contemporània, electrònica i d’influència folklòrica de les diferents cultures mexicanes. Compositora convidada de la temporada 2025-26 del Palau de la Música Catalana, la seva música ha estat premiada amb tres Grammys i estrenada tot sovint per Los Angeles Philharmonic Orchestra i Gustavo Dudamel.
Amy Beach (Nou Hampshire, EUA, 1867-1944). A més de pianista, va ser la primera compositora clàssica dels Estats Units que fou reconeguda. D’estètica romàntica i postromàntica, les seves últimes obres s’allunyen de la tonalitat.
Franz Schubert (Viena, 1797-1828). Exponent del primer Romanticisme, va ser un mestre del lied (cançó, en alemany) i també va escriure música de cambra i per a piano, entre d’altres.
Cosmos Quartet (Barcelona, 2014). Honest, elegant i captivador, és un dels quartets amb més atractius actualment. Interpreta un repertori de clàssica que abasta del segle XVIII fins ara.
Alejandro Escuer (Mèxic, 1963). Flautista, director, compositor i creador interdisciplinari, la seva activitat se centra en l’educació, els concerts com a solista i la creació artística en l’àmbit multimèdia, en què fa un ús innovador de les noves tecnologies relacionades amb la música.
Quines són les claus del concert?
Amb aquest concert ple d’expressió, cohesió, contrastos i matisos s’inaugura el cicle Petit Palau Cambra. Hi sentiràs dues obres originals per a flauta i el famós quartet de corda Quartet núm. 14, en Re menor, D. 810, “La mort i la donzella” de F. Schubert.
A què he de parar atenció?
Exilios (2018) de G. Ortiz. També interpretada amb clarinet, està dedicada als republicans espanyols que es van exiliar a Mèxic.
Tema i variacions per a flauta i quartet de corda, op. 80 d’A. Beach. Mostra la seva capacitat pel contrapunt (diferents veus movent-se independentment que concorden harmònicament) i el color harmònic (sensació auditiva causada per la barreja de diferents sons). Després que les cordes facin el tema romanticolíric, la flauta fa la primera variació en un estil semblant a C. Debussy.
Quartet núm. 14, en Re menor, D. 810, “la Mort i la Donzella” de Schubert. Al segon moviment apareix el tema musical del lied La mort i la donzella de Schubert, en el qual s’inspirà per escriure aquest Quartet. Especialment en aquest moviment, el tema es desenvolupa amb gran inspiració en forma de tema amb variacions.
Sabies que...
Amy Beach, tot i tenir èxit en vida, va ser oblidada després de la seva mort i la seva música no es va recuperar fins al final del segle XX. Va ser fundadora de la Societat de Compositores Americanes.
El Cosmos Quartet va ser formació resident del Palau entre la temporada 2021-22 i la 2023-24. Pots recuperar alguns dels seus concerts, gratuïtament, a la plataforma Palau Digital.
La mort i la donzella també és el títol d’un dels més sis-cents lieder de Schubert. El tema tràgic de la mort en plena joventut és un tema recurrent a l’Europa de l’edat mitjana i va ressorgir especialment durant el Romanticisme.


Comentari
La dolorosa vivència de l’exili és el punt de partida d’aquest programa, carta de presentació del repertori cambrístic de la mexicana Gabriela Ortiz (Ciutat de Mèxic, 1964), compositora convidada de la temporada actual i una de les veus més rellevants de la música contemporània llatinoamericana.
Exilios va ser escrita el 2018 com a homenatge a tres republicans espanyols que, per la seva qualitat humana i aportació a la societat mexicana, van deixar una empremta profunda en l’autora. A Pepe recorda el cordovès José de la Tapia Bujalance, fundador de l’escola primària on es va educar Ortiz; A Lydia evoca la científica, nascuda a Madrid, Lydia Rodríguez-Hahn, i A Julian s’inspira en la figura de Julián Escuer Fustero, avi del solista que interpreta l’obra i a qui està dedicada la peça. Amb el característic llenguatge vibrant de l’autora i un diàleg virtuosístic entre quartet i flauta, Exilios explora la fractura d’identitat que comporta el desarrelament, tot configurant tres retrats sonors de forta càrrega emocional que parlen de l’adaptació i la lluita per la preservació de la identitat i la supervivència.
De la nord-americana Amy Beach (1867-1944), primera dona compositora que assolí l’èxit als Estats Units, escoltem Tema i variacions per a flauta i quartet de corda, op. 80 (1915), inspirada en la seva cançó de bressol An indian lullaby. El tema central –suau, melancòlic, carregat de sentiment– precedeix sis variacions: la primera destaca pel solo de flauta d’atmosfera impressionista; el caràcter de la segona és juganer, i el de la tercera, valsada, íntim i càlid; la quarta és àgil i virtuosística, mentre que la cinquena, d’una expressivitat profunda. La sisena culmina amb una fuga alegre que reintrodueix el tema original.
El concert es clou amb tot un cim del repertori, el Quartet núm. 14, en Re menor, D. 810, “la Mort i la Donzella” de Franz Schubert. Escrit el 1824, quan el compositor ja era conscient que s’apropava el seu final, pren el nom d’un lied que l’autor havia escrit el 1917, sobre un poema breu de Matthias Claudius, en el qual una jove suplica per la seva vida davant la mort. Marcada pel caràcter ombrívol de la tonalitat de Re menor, l’obra s’estructura en quatre moviments. Des del violent uníson introductori, la lluita contra la mort centra l’“Allegro” inicial. Al segon moviment, “Andante”, trobem el tema del lied, desenvolupat a través de cinc variacions, cadascuna de les quals expressa una emoció diferent. El fugaç “Scherzo”, de ritme trepidant, ens ofereix, en el trio, un parèntesi de breu lluminositat abans d’abocar-nos al frenètic “Presto” final, que al ritme d’una vertiginosa tarantel·la –la “dansa de la mort”– ens condueix a un clímax ple d’energia, en el qual un compositor, malalt i deprimit, reafirma la seva creativitat davant l’adversitat inevitable. La mateixa força que empeny els homes i les dones que es veuen abocats a construir una nova vida lluny de la seva terra.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografies
Biografies

© José Pita

© José Pita
Alejandro Escuer, flauta travessera
És un flautista, compositor, improvisador i artista multidisciplinari mexicà que ha desenvolupat els seus propis fonaments artístics sobre la interpretació i composició musical, que ha manifestat en els seus nombrosos concerts i enregistraments, amb crítiques favorables en publicacions reconegudes, «New York Times», «TIME Magazine Art Director», «New Music Connoisseur», «Classical Music Review», «The Independent Music Awards», «American Record Guide» i personalitats com ara Karlheinz Stockhausen, Michael Nyman i Robert Dick, entre altres especialistes.
És un dels pocs músics amb formació clàssica que ha explorat àmpliament el món de la improvisació com a mètode de creació musical actuant com a solista amb orquestra simfònica i en recitals amb electrònica, percussió, multmèdia, piano o ensemble. Virtuós de les tècniques esteses per a flauta i l’ús de noves tecnologies per compondre, Alejandro Escuer és un impulsor de la consolidació de la música contemporània a Mèxic i l’Amèrica Llatina. Ha estat director artístic i productor de més de cinc-cents concerts i més de cent cinquanta estrenes dedicades, des de Mèxic i llocs per on ha fet gires, com el Japó, els Estats Units, el Canadà, Espanya, Holanda, Alemanya, França, la Xina, Polònia, Itàlia, Dinamarca, Àustria, Colòmbia, Veneçuela i Costa Rica, entre d’altres. Recentment ha iniciat un projecte panamericà d’encàrrecs per a flauta i orquestra titulat Flauta i Orquestra XXI, per renovar el repertori de concerts per a flauta afegint-hi noves peces del Canadà, els Estats Units, Mèxic i Llatinoamèrica. Fins ara ha estrenat deu concerts, incloent-hi els compostos per Arturo Márquez, Gabriela Ortiz, Enrico Chapela, David Dzubay, Michael Matthews i Hebert Vázquez, entre d’altres, amb algunes de les principals orquestres de l’Amèrica Llatina, incloent-hi l’Orquesta Sinfónica Nacional, Orquesta Filarmónica de la Ciudad de México, Orquesta Filarmónica de Bogotà, Orquesta Sinfónica de Heredia (Costa Rica), Los Angeles Philharmonic Orchestra, etc.
Va fundar el destacat grup ÓNIX Ensemble el 1996 i el primer projecte multidisciplinari per a flauta, electrònica i vídeo l’any 2000 va ser www.luminico.org. Gràcies a la seva gestió i recomanació va néixer Cepromusic, projecte que va elaborar per a l’Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura.
Com a compositor ha col·laborat amb companyies de dansa, ha dissenyat instal·lacions sonores per a museus i performances, que inclouen ATL (sobre la consciència i importància de l’aigua). Les seves obres abasten des de solos per a flauta fins a peces immersives de música electroacústica sobre l’origen del llenguatge (Spectrum articulae, 2018), el so de les màquines i el seu impacte en la vida humana (Maquin-Arias, 2019), el so del cos humà (Human mecanichs, 2020), el so del canvi climàtic (Magnus aeris, 2018), l’esperit de l’aire (Animus aeris, 2017) o Talud (2024), per a sons d’aigua, percussió i electrònica.
Alejandro Escuer ha rebut nombrosos premis i reconeixements, com el FONCA-Rockefeller Foundation-BBVA (1995 i 1998), pel projecte La flauta a Mèxic i els Estats Units; el primer premi del Concurs Nacional d’Intèrprets INBA (1986 i 1987); Premi Nacional de Beques per a les Arts (Universidad Nacional Autónoma de Mèxic, 1989, 1991, 1995); premi honorífic Líderes de México (1998); National Association of Latino Arts and Cultures Award (2012), pel seu projecte sobre la migració i l’impacte social a la frontera entre Mèxic-Estats Units; dues nominacions al Grammy Llatí, i nombrosos guardons i beques del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, incloent-hi el Sistema Nacional de Creadores de Artes (2018-2021 i 2023-2027).
També és un acadèmic molt actiu: professor titular a jornada completa a la Facultat de Música de la Universidad Nacional Autónoma de Mèxic, fundador d’un postgrau en què imparteix classes magistrals i concerts-conferències per tot el continent americà. Ha estat professor visitant Fulbright a la Indiana University, i a la de Columbia, Nova York, a CalArts i en moltes altres institucions rellevants. Alejandro Escuer és llicenciat pel Conservatorio Nacional de Música i per la Universidad Nacional Autónoma de Mèxic; va obtenir el títol de solista a l’Sweelinck Conservatorium d’Amsterdam el 1991 (M.A., Uitvoerend Musicus) i es va doctorar el 1995 per la New York University (Ph. D. Doctor of Philosophy in Music Performance). Entre els seus professors figuren el famós flautista i compositor Robert Dick, Koos Verheul, Mario Salinas, Marielena Arizpe, Carlo Morena (Accademia Nazionale di Santa Cecilia de Roma), Keith Underwood, i seminaris de composició a Colúmbia amb Tristan Murail i Jonathan Kramer. Com a artista multidisciplinari ha incorporat tècniques de pintura, fotografia i mètodes de disseny al seu enfocament en les seves composicions i interpretacions musicals. Com a solista, ha enregistrat més d’una trentena d’àlbums per al segell Urtext Digital Classics/Naxos.
Biografies


Cosmos Quartet
Fundat a Barcelona el 2014, s’ha consolidat com una de les formacions de corda més atractives del panorama musical actual. Les seves interpretacions, que abasten des del repertori del segle XVIII fins a la creació més recent, han estat rebudes amb elogis de la crítica i definides com a honestes, elegants, expressives i captivadores.
El Cosmos Quartet participa habitualment en festivals i cicles de referència, com la Biennal de Quartets de Barcelona, Liceo de Cámara XXI a l’Auditorio Nacional de Madrid (CNDM), Festival Internacional de Granada, Schubertíada a Vilabertran, Cicle de Cambra al Círculo de Bellas Artes de Madrid, societats filharmòniques com les de Bilbao, Gijón o Lugo, Festival de Peralada, Festival Bal i Gay a Galícia, Otoño Musical Soriano a Sòria, Quinzena Musical de Sant Sebastià, Festival de Torroella de Montgrí, cicle de música de cambra Espacio Turina de Sevilla i el Festival Atrium Musicae de Càceres, entre d’altres.
Entre el 2021 i el 2024 va ser grup resident del Palau de la Música Catalana, on oferí un cicle de nou concerts incloent-hi la integral de Quartets de Robert Schumann, Johannes Brahms i Anton Webern.
En l’àmbit internacional, ha actuat en sales i festivals de prestigi, com el Wigmore Hall de Londres, Streichquartettfest de Heidelberg, Philharmonie de París, Palais des Beaux-Arts de Brussel·les, Konzerthaus de Berlín, SWR de Colònia, Festival Musik Plus d’Innsbruck, Gent Festival (Escòcia) i Festival Music4l-Ment (Portugal).
El quartet s’ha format a l’European Chamber Music Academy (ECMA), sota la direcció de Hatto Beyerle i Johannes Meissl, i a la Universitat de Hannover amb el professor Oliver Wille. Així mateix, ha rebut classes i el consell de mestres de referència, com ara Rainer Schmidt, Alfred Brendel, Jonathan Brown, Patrick Jüdt, Alasdair Tait, Krzysztof Chorzelski i David Watkin, entre d’altres.
Des dels inicis, el conjunt ha obtingut un ampli reconeixement internacional, amb el primer premi a l’Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018 (Heidelberg) i al Concurs de Música de Cambra BBVA Montserrat Alavedra 2018, a més d’altres premis al Joseph Joachim International Chamber Music Competition (Weimar) i al Carl Nielsen International Music Competition 2015 (Copenhaguen).
El seu compromís amb la música contemporània es reflecteix en les estrenes i la incorporació al repertori d’obres dels compositors Raquel García-Tomás, Joan Magrané, Octavi Rumbau, Mauricio Sotelo, Benet Casablancas, Jörg Widmann, Bernat Vivancos, Manuel Rodríguez Valenzuela o Montserrat Lladó. Ha participat en cicles especialitzats, com el Sampler Series a L’Auditori, la temporada Sèries 20/21 del CNDM a Madrid o el cicle Out·Side a Barcelona.
Entre les seves col·laboracions destaquen el treball amb els pianistes Alexei Volodin, Juan Pérez Floristan i Varvara Nepomnyaschaya, amb el Quartet Quiroga, els violoncel·listes Lluís Claret, Arnau Tomàs, Fernando Arias i Erica Wise, el violista Jonathan Brown, el clarinetista Miquel Ramos, la soprano Katharina Konradi i el baríton Konstantin Krimmel.
El maig del 2019 el Cosmos Quartet va publicar el seu primer àlbum discogràfic amb el segell Seed Music, inici de la trilogia Influences, dedicada als tres Quartets de Brahms com a eix central i posats en diàleg amb obres de Haydn, Mozart i Beethoven, a més de tres encàrrecs als compositors Raquel García-Tomás, Octavi Rumbau i Manuel Rodríguez Valenzuela. Aquesta trilogia es va completar el 2024. Aquest mateix any van publicar també l’àlbum Solitude, en col·laboració amb la soprano Katharina Konradi.
El 2022 el quartet va ser convidat a interpretar els cèlebres Stradivarius de la Col·lecció Reial al cicle de música de cambra del Palacio Real de Madrid, actuació que van repetir el setembre del 2025. Habitualment, el conjunt toca amb instruments construïts expressament per a ells pel prestigiós lutier barceloní David Bagué.
També et pot interessar...
Petit Palau Cambra
Dimarts, 18 de novembre de 2025 - 19.30 h
Petit Palau—Bach, Mendelssohn, Albright i Gershwin
Kebyart:
Pere Méndez, saxo soprano
Víctor Serra, saxo alt
Robert Seara, saxo tenor
Daniel Miguel, saxo barítonJ. S. Bach: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, BWV 106; Sonatina (arranjament: Kebyart)
F. Mendelssohn: Quartet núm. 2, en La menor, op. 13 (arrajament: Kebyart)
W. Albright: Fantasy Etudes
G. Gershwin: Fantasy on themesPreu: 18 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Programa de mà
Cosmos Quartet & Alejandro Escuer
—Ortiz, Beach i SchubertPetit Palau Cambra
Divendres, 24 d'octubre de 2025 – 19.30 h
Petit Palau

Amb la col·laboració de:
Compromís amb el medi ambient:
Membre de:
Programa
Cosmos Quartet:
Helena Satué, violí
Bernat Prat, violí
Lara Fernández, viola
Oriol Prat, violoncelAlejandro Escuer, flauta travessera
I
Gabriela Ortiz (1964)
Exilios, per a flauta i quartet de corda1. A Pepe. Vivo sempre energico
2. A Lydia. Lento con melancolia
3. A JulianAmy Beach (1867-1944)
Tema i variacions per a flauta i quartet de corda, op. 80II
Franz Schubert (1797-1828)
Quartet núm. 14 en Re menor, D. 810, “la Mort i la Donzella”Allegro
Andante con moto.
Scherzo. Allegro molto. Trío
PrestoDurada del concert:
Primera part, 50 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 40 minuts
La durada del concert és aproximada.Concert enregistrat per a Palau digital.
#cambra #contemporània

Poema
Fe
per deslliurar-nos d’incendis
calia fer fogueres cremar del tot el sotabosc
és per això que ho sé:aquestes flames d’ara que ens rodegen
que ens ofeguen que ens asfixien
també ens salvenMireia Calafell
Si una emergència (Proa Edicions, 2024)
Et cal saber...
Qui en són els protagonistes?
Gabriela Ortiz (Ciutat de Mèxic, 1964). A més d’educadora, compon música contemporània, electrònica i d’influència folklòrica de les diferents cultures mexicanes. Compositora convidada de la temporada 2025-26 del Palau de la Música Catalana, la seva música ha estat premiada amb tres Grammys i estrenada tot sovint per Los Angeles Philharmonic Orchestra i Gustavo Dudamel.
Amy Beach (Nou Hampshire, EUA, 1867-1944). A més de pianista, va ser la primera compositora clàssica dels Estats Units que fou reconeguda. D’estètica romàntica i postromàntica, les seves últimes obres s’allunyen de la tonalitat.
Franz Schubert (Viena, 1797-1828). Exponent del primer Romanticisme, va ser un mestre del lied (cançó, en alemany) i també va escriure música de cambra i per a piano, entre d’altres.
Cosmos Quartet (Barcelona, 2014). Honest, elegant i captivador, és un dels quartets amb més atractius actualment. Interpreta un repertori de clàssica que abasta del segle XVIII fins ara.
Alejandro Escuer (Mèxic, 1963). Flautista, director, compositor i creador interdisciplinari, la seva activitat se centra en l’educació, els concerts com a solista i la creació artística en l’àmbit multimèdia, en què fa un ús innovador de les noves tecnologies relacionades amb la música.
Quines són les claus del concert?
Amb aquest concert ple d’expressió, cohesió, contrastos i matisos s’inaugura el cicle Petit Palau Cambra. Hi sentiràs dues obres originals per a flauta i el famós quartet de corda Quartet núm. 14, en Re menor, D. 810, “La mort i la donzella” de F. Schubert.
A què he de parar atenció?
Exilios (2018) de G. Ortiz. També interpretada amb clarinet, està dedicada als republicans espanyols que es van exiliar a Mèxic.
Tema i variacions per a flauta i quartet de corda, op. 80 d’A. Beach. Mostra la seva capacitat pel contrapunt (diferents veus movent-se independentment que concorden harmònicament) i el color harmònic (sensació auditiva causada per la barreja de diferents sons). Després que les cordes facin el tema romanticolíric, la flauta fa la primera variació en un estil semblant a C. Debussy.
Quartet núm. 14, en Re menor, D. 810, “la Mort i la Donzella” de Schubert. Al segon moviment apareix el tema musical del lied La mort i la donzella de Schubert, en el qual s’inspirà per escriure aquest Quartet. Especialment en aquest moviment, el tema es desenvolupa amb gran inspiració en forma de tema amb variacions.
Sabies que...
Amy Beach, tot i tenir èxit en vida, va ser oblidada després de la seva mort i la seva música no es va recuperar fins al final del segle XX. Va ser fundadora de la Societat de Compositores Americanes.
El Cosmos Quartet va ser formació resident del Palau entre la temporada 2021-22 i la 2023-24. Pots recuperar alguns dels seus concerts, gratuïtament, a la plataforma Palau Digital.
La mort i la donzella també és el títol d’un dels més sis-cents lieder de Schubert. El tema tràgic de la mort en plena joventut és un tema recurrent a l’Europa de l’edat mitjana i va ressorgir especialment durant el Romanticisme.

Comentari
La dolorosa vivència de l’exili és el punt de partida d’aquest programa, carta de presentació del repertori cambrístic de la mexicana Gabriela Ortiz (Ciutat de Mèxic, 1964), compositora convidada de la temporada actual i una de les veus més rellevants de la música contemporània llatinoamericana.
Exilios va ser escrita el 2018 com a homenatge a tres republicans espanyols que, per la seva qualitat humana i aportació a la societat mexicana, van deixar una empremta profunda en l’autora. A Pepe recorda el cordovès José de la Tapia Bujalance, fundador de l’escola primària on es va educar Ortiz; A Lydia evoca la científica, nascuda a Madrid, Lydia Rodríguez-Hahn, i A Julian s’inspira en la figura de Julián Escuer Fustero, avi del solista que interpreta l’obra i a qui està dedicada la peça. Amb el característic llenguatge vibrant de l’autora i un diàleg virtuosístic entre quartet i flauta, Exilios explora la fractura d’identitat que comporta el desarrelament, tot configurant tres retrats sonors de forta càrrega emocional que parlen de l’adaptació i la lluita per la preservació de la identitat i la supervivència.
De la nord-americana Amy Beach (1867-1944), primera dona compositora que assolí l’èxit als Estats Units, escoltem Tema i variacions per a flauta i quartet de corda, op. 80 (1915), inspirada en la seva cançó de bressol An indian lullaby. El tema central –suau, melancòlic, carregat de sentiment– precedeix sis variacions: la primera destaca pel solo de flauta d’atmosfera impressionista; el caràcter de la segona és juganer, i el de la tercera, valsada, íntim i càlid; la quarta és àgil i virtuosística, mentre que la cinquena, d’una expressivitat profunda. La sisena culmina amb una fuga alegre que reintrodueix el tema original.
El concert es clou amb tot un cim del repertori, el Quartet núm. 14, en Re menor, D. 810, “la Mort i la Donzella” de Franz Schubert. Escrit el 1824, quan el compositor ja era conscient que s’apropava el seu final, pren el nom d’un lied que l’autor havia escrit el 1917, sobre un poema breu de Matthias Claudius, en el qual una jove suplica per la seva vida davant la mort. Marcada pel caràcter ombrívol de la tonalitat de Re menor, l’obra s’estructura en quatre moviments. Des del violent uníson introductori, la lluita contra la mort centra l’“Allegro” inicial. Al segon moviment, “Andante”, trobem el tema del lied, desenvolupat a través de cinc variacions, cadascuna de les quals expressa una emoció diferent. El fugaç “Scherzo”, de ritme trepidant, ens ofereix, en el trio, un parèntesi de breu lluminositat abans d’abocar-nos al frenètic “Presto” final, que al ritme d’una vertiginosa tarantel·la –la “dansa de la mort”– ens condueix a un clímax ple d’energia, en el qual un compositor, malalt i deprimit, reafirma la seva creativitat davant l’adversitat inevitable. La mateixa força que empeny els homes i les dones que es veuen abocats a construir una nova vida lluny de la seva terra.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografies
Alejandro Escuer, flauta travessera

© José Pita
És un flautista, compositor, improvisador i artista multidisciplinari mexicà que ha desenvolupat els seus propis fonaments artístics sobre la interpretació i composició musical, que ha manifestat en els seus nombrosos concerts i enregistraments, amb crítiques favorables en publicacions reconegudes, «New York Times», «TIME Magazine Art Director», «New Music Connoisseur», «Classical Music Review», «The Independent Music Awards», «American Record Guide» i personalitats com ara Karlheinz Stockhausen, Michael Nyman i Robert Dick, entre altres especialistes.
És un dels pocs músics amb formació clàssica que ha explorat àmpliament el món de la improvisació com a mètode de creació musical actuant com a solista amb orquestra simfònica i en recitals amb electrònica, percussió, multmèdia, piano o ensemble. Virtuós de les tècniques esteses per a flauta i l’ús de noves tecnologies per compondre, Alejandro Escuer és un impulsor de la consolidació de la música contemporània a Mèxic i l’Amèrica Llatina. Ha estat director artístic i productor de més de cinc-cents concerts i més de cent cinquanta estrenes dedicades, des de Mèxic i llocs per on ha fet gires, com el Japó, els Estats Units, el Canadà, Espanya, Holanda, Alemanya, França, la Xina, Polònia, Itàlia, Dinamarca, Àustria, Colòmbia, Veneçuela i Costa Rica, entre d’altres. Recentment ha iniciat un projecte panamericà d’encàrrecs per a flauta i orquestra titulat Flauta i Orquestra XXI, per renovar el repertori de concerts per a flauta afegint-hi noves peces del Canadà, els Estats Units, Mèxic i Llatinoamèrica. Fins ara ha estrenat deu concerts, incloent-hi els compostos per Arturo Márquez, Gabriela Ortiz, Enrico Chapela, David Dzubay, Michael Matthews i Hebert Vázquez, entre d’altres, amb algunes de les principals orquestres de l’Amèrica Llatina, incloent-hi l’Orquesta Sinfónica Nacional, Orquesta Filarmónica de la Ciudad de México, Orquesta Filarmónica de Bogotà, Orquesta Sinfónica de Heredia (Costa Rica), Los Angeles Philharmonic Orchestra, etc.
Va fundar el destacat grup ÓNIX Ensemble el 1996 i el primer projecte multidisciplinari per a flauta, electrònica i vídeo l’any 2000 va ser www.luminico.org. Gràcies a la seva gestió i recomanació va néixer Cepromusic, projecte que va elaborar per a l’Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura.
Com a compositor ha col·laborat amb companyies de dansa, ha dissenyat instal·lacions sonores per a museus i performances, que inclouen ATL (sobre la consciència i importància de l’aigua). Les seves obres abasten des de solos per a flauta fins a peces immersives de música electroacústica sobre l’origen del llenguatge (Spectrum articulae, 2018), el so de les màquines i el seu impacte en la vida humana (Maquin-Arias, 2019), el so del cos humà (Human mecanichs, 2020), el so del canvi climàtic (Magnus aeris, 2018), l’esperit de l’aire (Animus aeris, 2017) o Talud (2024), per a sons d’aigua, percussió i electrònica.
Alejandro Escuer ha rebut nombrosos premis i reconeixements, com el FONCA-Rockefeller Foundation-BBVA (1995 i 1998), pel projecte La flauta a Mèxic i els Estats Units; el primer premi del Concurs Nacional d’Intèrprets INBA (1986 i 1987); Premi Nacional de Beques per a les Arts (Universidad Nacional Autónoma de Mèxic, 1989, 1991, 1995); premi honorífic Líderes de México (1998); National Association of Latino Arts and Cultures Award (2012), pel seu projecte sobre la migració i l’impacte social a la frontera entre Mèxic-Estats Units; dues nominacions al Grammy Llatí, i nombrosos guardons i beques del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, incloent-hi el Sistema Nacional de Creadores de Artes (2018-2021 i 2023-2027).
També és un acadèmic molt actiu: professor titular a jornada completa a la Facultat de Música de la Universidad Nacional Autónoma de Mèxic, fundador d’un postgrau en què imparteix classes magistrals i concerts-conferències per tot el continent americà. Ha estat professor visitant Fulbright a la Indiana University, i a la de Columbia, Nova York, a CalArts i en moltes altres institucions rellevants. Alejandro Escuer és llicenciat pel Conservatorio Nacional de Música i per la Universidad Nacional Autónoma de Mèxic; va obtenir el títol de solista a l’Sweelinck Conservatorium d’Amsterdam el 1991 (M.A., Uitvoerend Musicus) i es va doctorar el 1995 per la New York University (Ph. D. Doctor of Philosophy in Music Performance). Entre els seus professors figuren el famós flautista i compositor Robert Dick, Koos Verheul, Mario Salinas, Marielena Arizpe, Carlo Morena (Accademia Nazionale di Santa Cecilia de Roma), Keith Underwood, i seminaris de composició a Colúmbia amb Tristan Murail i Jonathan Kramer. Com a artista multidisciplinari ha incorporat tècniques de pintura, fotografia i mètodes de disseny al seu enfocament en les seves composicions i interpretacions musicals. Com a solista, ha enregistrat més d’una trentena d’àlbums per al segell Urtext Digital Classics/Naxos.
Cosmos Quartet

Fundat a Barcelona el 2014, s’ha consolidat com una de les formacions de corda més atractives del panorama musical actual. Les seves interpretacions, que abasten des del repertori del segle XVIII fins a la creació més recent, han estat rebudes amb elogis de la crítica i definides com a honestes, elegants, expressives i captivadores.
El Cosmos Quartet participa habitualment en festivals i cicles de referència, com la Biennal de Quartets de Barcelona, Liceo de Cámara XXI a l’Auditorio Nacional de Madrid (CNDM), Festival Internacional de Granada, Schubertíada a Vilabertran, Cicle de Cambra al Círculo de Bellas Artes de Madrid, societats filharmòniques com les de Bilbao, Gijón o Lugo, Festival de Peralada, Festival Bal i Gay a Galícia, Otoño Musical Soriano a Sòria, Quinzena Musical de Sant Sebastià, Festival de Torroella de Montgrí, cicle de música de cambra Espacio Turina de Sevilla i el Festival Atrium Musicae de Càceres, entre d’altres.
Entre el 2021 i el 2024 va ser grup resident del Palau de la Música Catalana, on oferí un cicle de nou concerts incloent-hi la integral de Quartets de Robert Schumann, Johannes Brahms i Anton Webern.
En l’àmbit internacional, ha actuat en sales i festivals de prestigi, com el Wigmore Hall de Londres, Streichquartettfest de Heidelberg, Philharmonie de París, Palais des Beaux-Arts de Brussel·les, Konzerthaus de Berlín, SWR de Colònia, Festival Musik Plus d’Innsbruck, Gent Festival (Escòcia) i Festival Music4l-Ment (Portugal).
El quartet s’ha format a l’European Chamber Music Academy (ECMA), sota la direcció de Hatto Beyerle i Johannes Meissl, i a la Universitat de Hannover amb el professor Oliver Wille. Així mateix, ha rebut classes i el consell de mestres de referència, com ara Rainer Schmidt, Alfred Brendel, Jonathan Brown, Patrick Jüdt, Alasdair Tait, Krzysztof Chorzelski i David Watkin, entre d’altres.
Des dels inicis, el conjunt ha obtingut un ampli reconeixement internacional, amb el primer premi a l’Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018 (Heidelberg) i al Concurs de Música de Cambra BBVA Montserrat Alavedra 2018, a més d’altres premis al Joseph Joachim International Chamber Music Competition (Weimar) i al Carl Nielsen International Music Competition 2015 (Copenhaguen).
El seu compromís amb la música contemporània es reflecteix en les estrenes i la incorporació al repertori d’obres dels compositors Raquel García-Tomás, Joan Magrané, Octavi Rumbau, Mauricio Sotelo, Benet Casablancas, Jörg Widmann, Bernat Vivancos, Manuel Rodríguez Valenzuela o Montserrat Lladó. Ha participat en cicles especialitzats, com el Sampler Series a L’Auditori, la temporada Sèries 20/21 del CNDM a Madrid o el cicle Out·Side a Barcelona.
Entre les seves col·laboracions destaquen el treball amb els pianistes Alexei Volodin, Juan Pérez Floristan i Varvara Nepomnyaschaya, amb el Quartet Quiroga, els violoncel·listes Lluís Claret, Arnau Tomàs, Fernando Arias i Erica Wise, el violista Jonathan Brown, el clarinetista Miquel Ramos, la soprano Katharina Konradi i el baríton Konstantin Krimmel.
El maig del 2019 el Cosmos Quartet va publicar el seu primer àlbum discogràfic amb el segell Seed Music, inici de la trilogia Influences, dedicada als tres Quartets de Brahms com a eix central i posats en diàleg amb obres de Haydn, Mozart i Beethoven, a més de tres encàrrecs als compositors Raquel García-Tomás, Octavi Rumbau i Manuel Rodríguez Valenzuela. Aquesta trilogia es va completar el 2024. Aquest mateix any van publicar també l’àlbum Solitude, en col·laboració amb la soprano Katharina Konradi.
El 2022 el quartet va ser convidat a interpretar els cèlebres Stradivarius de la Col·lecció Reial al cicle de música de cambra del Palacio Real de Madrid, actuació que van repetir el setembre del 2025. Habitualment, el conjunt toca amb instruments construïts expressament per a ells pel prestigiós lutier barceloní David Bagué.

També et pot interessar...
Petit Palau Cambra
Dimarts, 18 de novembre de 2025 - 19.30 h
Petit Palau—Bach, Mendelssohn, Albright i Gershwin
Kebyart:
Pere Méndez, saxo soprano
Víctor Serra, saxo alt
Robert Seara, saxo tenor
Daniel Miguel, saxo barítonJ. S. Bach: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, BWV 106; Sonatina (arranjament: Kebyart)
F. Mendelssohn: Quartet núm. 2, en La menor, op. 13 (arrajament: Kebyart)
W. Albright: Fantasy Etudes
G. Gershwin: Fantasy on themesPreu: 18 euros
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Professor Rafael I. Barraquer Compte – Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Marta Mora Raurich – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló – Manel Vallet Garriga –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Núria Basi Moré – Zacaries Benamiar – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Joaquim Coello Brufau – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Rolando Correa – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Immaculada Juncosa – Joan Oller i Cuartero – Rafael Pous Andrés – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Olga Reglero Bragulat – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –






























































