• Programa de mà

    Sira Hernández
    Hymns to the Hope

    Petit Palau Cambra

    Dijous, 30 d'octubre de 2025 – 19.30 h

    Petit Palau

  • Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Sira Hernández, piano


    I

    Frederic Mompou (1893-1987)
    Cançó i Dansa núm. 1, Quasi Moderato

    Cançó i Dansa núm. 2, Lento

    Cançó i Dansa núm. 3, Moderato

    Cançó i Dansa núm. 4, Moderato

    Cançó i Dansa núm. 5, Lento liturgico

    Cançó i Dansa núm. 6, Cantabile Espressivo

     

    II

    Sira Hernández (1959) 
    Hymns to the Hope (selecció)

    Maha Shivaratri
    Loneliness in the Cathedral 
    Tribute to Chopin I - Nocturn 
    Alla Luna 
    Tribute to Chopin II
    New Year - Hope 
    You are here 
    Serena 
    Ancient Dance for the Peace 
    Sa Terra Santa 

    Durada del concert:
    Primera part, 25 minuts | Pausa de 5 minuts | Segona part, 45 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    Concert enregistrat per Catalunya Música.

    #cambra #patrimonicatalà #contemporània

  • Anunci programa de mà digital - Palau Digital - Desktop 1300x1854
  • Poema

    Fe

    per deslliurar-nos d’incendis
    calia fer fogueres cremar del tot el sotabosc
    és per això que ho sé:

    aquestes flames d’ara que ens rodegen
    que ens ofeguen que ens asfixien
    també ens salven

     

    Mireia Calafell
    Si una emergència (Proa Edicions, 2024)

  • 20250515 Transversal T2526 DESKTOP
  • Et cal saber...

    Qui en són els protagonistes?  

    Frederic Mompou (Barcelona, 1893-1987). És un dels compositors catalans més internacionals. Va tenir influències impressionistes de ressonàncies franceses i la majoria de la seva obra són peces per a piano. De caràcter introvertit, la seva música expressa el caràcter introspectiu i meditatiu que el caracteritza.

    Sira Hernández (Barcelona, 1959). Pianista i compositora catalana formada a Torí, incorpora la improvisació i la interdisciplinarietat artística a les seves obres. 

     

    Quines són les claus del concert? 

    Hernández ens presenta Hymns to the Hope (NEOS, 2025), el seu nou àlbum, que a diferència dels anteriors està basat en vivències personals. La idea de l’àlbum va sorgir durant la pandèmia. Les peces curtes que el configuren recopilen diferents vivències de les nostres vides al llarg d’aquest període de silenci. L’àlbum ha estat guardonat amb tres premis Silver Medal als prestigiosos Global Music Awards, en les categories de composició, interpretació i àlbum.

     

    A què he de parar atenció? 

    Amb meitat de peces seves i meitat de Mompou, Sira Hernández aposta per la música tonal i un llenguatge que combina nostàlgia, minimalisme i expressivitat. La seva escriptura, que sovint evoca imatges i paisatges interiors, convida a una audició introspectiva. Un altre tret distintiu és la llibertat que atorga a l’intèrpret, ja que entén la partitura com un punt de partida obert a matisos i decisions personals que fan única cada interpretació.

     

    Sabies que... 

    Hymn, l’última peça de l’àlbum, és un cant a l’esperança i va ser un encàrrec del Concurs Internacional de Piano Maria Canals.

    Maha Shivaratri (La gran nit de Shiva) fa referència a una tradició hindú de gran espiritualitat, vinculada amb l’esperança. Enllaça a la perfecció amb el lema de la temporada 2025-26: “Fes del Palau el teu ritual!”.

    La música d’Hernández sol ser tonal (jerarquia entre notes), a la qual estan acostumades les oïdes occidentals.

    Actualment, igual que abans del segle XX, les fronteres entre intèrpret i compositor es difuminen.

  • Anunci Mirades GENERAL - Programes mà digitals Desktop 1300x1854
  • Comentari

    Sira Hernández, misteri i espontaneïtat

    La música de Sira Hernández és autèntica, sincera i espontània, ja sigui dialogant amb altres compositors com quan deixa fluir la creativitat per convertir el seu món en una melodia càlida i mistèrica. D’aquesta manera, al concert d’aquest vespre podrem escoltar una versió molt personal de Mompou, autor molt estimat per l’artista, i obres que formen part del seu disc Hymns to the hope.

    Les Cançons i Danses de Mompou formen part d’un corpus que el compositor va escriure al llarg de la seva vida, entre el 1918 i el 1972. Va classificar les cançons en tres grups. El primer versa sobre el paisatge rural català, el segon s’inspira en el misteri de la naturalesa, mentre que el tercer es vincula amb el folklore català.

    En aquest corpus no esperem trobar-hi una translació fidel de les melodies populars, sinó més aviat una recreació. Les primeres quatre Cançons i Danses s’inspiren en melodies de la terra, com La filla del Carmesí o El noi de la mare, aixoplugades en harmonies que insinuen la ressonància del bronze de les campanes del taller de l’avi del compositor, al mateix temps que integren la vaporositat impressionista del París que tant el va influenciar.

    Les Cançons i Danses 5 i 6 són originals de l’autor. A la cinquena, l’harmonia i la melodia s’entreteixeixen enmig d’un somieig musical, metafísic i real, mentre que la sisena, de to melangiós, utilitza ritmes influenciats per la cultura cubana, argentina i brasilera.

    L’obra de Sira Hernández, Hymns to the hope, respira l’aura enigmàtica i, alhora, espontània de l’autora. En les seves creacions hi ha generositat i una concepció oberta de l’obra, preparada per ser interpretada amb imaginació creadora, ja que “cal mantenir viu el marge de llibertat que el músic sincer i veritable sap trobar a les partitures, no per lluir-se, sinó per aprofundir-hi”. Són estances on el nostre jo troba recer en un món ple d’estímuls.

    La darrera obra que escoltarem és Sa Terra Santa, el nostre espai sagrat, un lloc de pau, fe i amor. Un món “de Bellesa i Humanitat en el seu sentit més elevat” que, més enllà de ser utòpic, és plenament optimista. Sira Hernández ho transmet amb sonoritats esponjoses, melodies diàfanes i alhora perennes, i harmonies d’una calma intensa que es mouen dins nostre com les onades d’un Mediterrani pregon on es reflecteix una llum ancestral.

    Aina Vega i Rofes, doctora en Filosofia de la Música i periodista cultural

  • Biografia

    Sira Hernández, piano

    Sira Hernádnez

    Nascuda a Barcelona, debutà als setze anys a l’auditori del Conservatori G. Verdi de Torí, on va fer els seus estudis musicals, sota la direcció del reconegut pianista Remo Remoli, deixeble d’Arturo Benedetti Michelangeli i de Felice Quaranta, en aquell moment director del conservatori, a més de ser un reconegut compositor i pianista.

    Una vegada acabats els estudis a Torí, tornà a Barcelona, a l’Acadèmia Marshall, on va rebre classes de la gran pianista Alicia de Larrocha. Entre els anys 1993-1994 estudià contrapunt i fuga i composició amb Manuel Oltra, per ampliar així els estudis iniciats amb Felice Quaranta a Torí i, tot seguit, iniciar els estudis d’improvisació amb el prestigiós Emilio Molina, professor a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía.

    Ha participat, com a intèrpret i compositora, en diferents cicles de concerts i festivals internacionals, entre els quals destaquen el Festival de Peralada, Santa Florentina, Palau de la Música Catalana, Auditori de Barcelona o centres d’art com ara la Fundació Caixa de Catalunya a la Pedrera, Arts Santa Mònica de Barcelona, Centro Cultural Conde Duque de Madrid, Centro Cibeles, al cicle Nits als Jardins del Real Alcázar de Sevilla i a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, entre d’altres.

    En el terreny discogràfic ha rebut crítiques excepcionals pels enregistraments de D. Scarlatti, J. S. Bach, F. Chopin, I. Albéniz o M. Oltra, i les seves gravacions de la Música callada de F. Mompou i del pare Antoni Soler han estat aclamades per la crítica musical especialitzada. Els seus enregistraments discogràfics i de recitals se senten habitualment a les principals cadenes de ràdio nacionals i internacionals.

    A més de la seva activitat com a intèrpret, Sira Hernández, ha col·laborat i desenvolupat diferents projectes artístics com a compositora, juntament amb ballarins, actors, poetes i artistes plàstics, en recitals i espectacles on la música entra en diàleg amb les altres arts. Iniciació a l’ombra, inspirat en els versos d’Ángel Crespo; la seva estreta col·laboració amb Pablo Arán, primer ballarí de la companyia del Wuppertal Tanztheater Pina Bausch, o els seus projectes amb l’artista plàstica Stella Rahola o l’actor Manuel Galiana, entre d’altres, han portat Sira Hernandez a aprofundir en el terreny de la composició i, com a conseqüència, el 2017 estrenar al Teatre Akademia de Barcelona la seva pròpia música al piano a l’espectacle L’altra voce, del director i coreògraf italià Moreno Bernardi, inspirat en els versos de la gran poeta italiana Alda Merini.

    A partir d’aleshores ha intensificat l’activitat compositiva i el 2019 estrenà Fantasia per a piano, encàrrec de l’artista italiana Sara Conforti per a la seva performance a la galeria Gli Acrobati de Torí. El juny del mateix 2019 estrenà Don’t forget about that, en memòria de l’escriptor italià Primo Levi, per celebrar-ne el centenari del naixement, amb la col·laboració del Centre Studi Primo Levi de Torí.

    Sira Hernández ha obtingut una enorme reputació amb els seus treballs monogràfics per a Naxos: Initiation to the shadow, i per a Sony Classical: Tre impressioni sulla ‘Divina Commedia’. Mentre que amb Initiation to the shadow va esdevenir el cinquè CD del rànquing de vendes de Naxos el maig del 2020, Tre impressioni sulla ‘Divina Commedia’, obra dedicada a Dante en l’any del 700è aniversari de la mort, fou estrenat el 25 de març de 2021 a la Biblioteca Nacional d’Espanya, concert retransmès pels canals de la Biblioteca Nacional i del Dante Day a tot el món.

    Recentment, ha ofert recitals a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando a Madrid; ha actuat al Museu del Born, amb motiu de les jornades dedicades a l’escriptor italià Primo Levi, amb dos recitals amb la seva obra en memòria de l’escriptor, inspirada en els seus textos. El recital es va acompanyar de la lectura dramatitzada d’alguns extractes dels llibres, a càrrec dels actors Francesc Orella i Cristina Gordana, amb direcció de Judith Pujol i fotos projectades de Magda Puig. També ha actuat al Museu d’Art Contemporani d’Eivissa i va participar a la clausura de l’exposició que, sobre la Divina Comèdia de Dante Alighieri, va organitzar la fundació FUNDOS, i el novembre del 2022 a l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca va oferir novament el programa Tre impressioni sulla ‘Divina Commedia’.

    El setembre del 2022 fou premiada als prestigiosos Global Music Awards per Tre impressioni sulla ‘Divina Commedia’, amb tres medalles d’or a les categories de clàssica contemporània, instrumentista, i creativitat/originalitat, a més d’una altra medalla pel vídeo de promoció de l’obra editada per Sony Classical.

    La seva agenda d’aquest darrer any incloïa actuacions a Itàlia, Bèlgica i Espanya. Recentment ha estrenat les seves obres dedicades a Picasso i el Guernica al País Basc, Lleó i a l’Auditori de Barcelona. A més, ha estrenat al Festival Internacional de Piano d’Eivissa noves obres, dedicades entre d’altres a Ucraïna, com a al·legat per la pau i l’esperança per un futur millor per a tota la humanitat.

    La seva obra Hymn és un encàrrec del 2024 efectuat pel Premi Internacional de Piano Maria Canals, interpretada pels pianistes del concurs.

    El 2025 ha enregistrat el seu darrer àlbum, Hymns to the hope, tot un cant a l’esperança en aquests temps tan turbulents, per al segell discogràfic NEOS, de Múnic, que ha guanyat tres Silver Awards als prestigiosos Global Music Awards de Califòrnia. L’àlbum és un recull de peces curtes, entre les quals Hymn, que ha escrit aquests darrers anys.

    El febrer del 2025 va estrenar a Torí Lamento per Primo Levi, dedicada a l’escriptor italià, que també va oferir aquest juny passat a Venècia per a la Fundació Ugo e Olga Levi (que es dedica a la recerca musicològica), en la inauguració de la Fundació Berengo Segre al Palazzo Giustiniani Bonin.

  • anunci programa digital fes-te soci DESKTOP v2
  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dimecres, 26.11.2025 - 20 h
    Sala de Concerts

    —Chopin, Skriabin i Mompou

    Alba Ventura, piano

    F. Mompou: Variations sur un thème de Chopin
    A. Skriabin: Deux poèmes, op. 32
    F. Chopin: 24 Préludes, op. 28 

     

    Preus: 22 i 30 euros

     

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex