Ferran Cruixent, Compositor convidat

La seva formació coral va començar al cor infantil l’Esquellerinc de l’Agrupació Cor Madrigal, un fet que queda palès en la seva sensibilitat i el coneixement a l’hora d’escriure música coral. Tanmateix, el seu perfil compositiu destaca principalment en l’obra simfònica i de cambra, en la qual ha experimentat amb noves tècniques compositives que inclouen la introducció de la tecnologia –amb l’ús de telèfons mòbils o tauletes, per exemple– com un element musical més. Aquesta tècnica, que ell anomena cybersinging ha estat aplicada a diverses obres, com Cyborg o, més recentment, La victòria de la dona lluna, obra d’encàrrec del Palau, que es va estrenar el 2021 com a avantsala d’aquesta residència.

Ferran Cruixent (Barcelona, 1976) és un dels compositors catalans més actius a nivell internacional. 
Rep habitualment encàrrecs per escriure obres simfòniques, de cambra, ballets i arts visuals a Europa, i la seva obra simfònica ha estat interpretada per més d’una quarantena d’orquestres simfòniques arreu del món, sota la direcció de grans noms. Format a Barcelona en composició, va estudiar també violí i cant abans d’ampliar estudis de composició a Munic, on es va graduar el 2006.

Un dels fets més destacats de la seva obra és la inspiració i preocupació temàtica que l’amara.
La relació de l’home i la tecnologia com a element d’evolució, però també com a element de regressió de la llibertat de l’home que viu en societat són els temes principals de reflexió en la seva gran obra simfònica, coneguda com la Tetralogia del Cyborg, i que inclou les obres Cyborg (2010), Virtual (2011), Big data (2016) i Deus ex machina (2018) i que és complementa per afinitat temàtica amb Human brother (2019). Aquestes obres ens obliguen a reflexionar sobre la dependència de l’home respecte de la tecnologia i sobre com aquesta ha transformat ja no solament la vida humana i la vida en societat, sinó fins i tot la morfologia física, mental i ètica de l’ésser humà.
Cruixent crea una música tan suggeridora a nivell acústic com innovadora en la introducció dels sons generatius, amb un estil propi que oscil·la entre la poètica mística i el postromanticisme contemporani amb un toc cinematogràfic, tot produint una sonoritat atractiva, sensual i profundament commovedora.
Al Palau de la Música Catalana descobrirem obres tan exitoses arreu del món, però encara mai interpretades a Catalunya, com el Concert per a percussió i orquestra “Focs d’Artifici”, i també ampliarem el seu catàleg de música coral amb un encàrrec per al Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana.

Concerts amb obres de Ferran Cruixent