Utilitzem cookies per poder estudiar i millorar l'experiència d'usuari dels visitants de la web. Si continues navegant pel web entendrem que acceptes la nostra política de cookies.

René Jacobs dirigeix la Passió segons sant Mateu de Bach al Palau, una cita imprescindible per Setmana Santa

6 d'abril de 2017

El proper dilluns, 10 d’abril (20.30 h), René Jacobs dirigirà al Palau de la Música Catalana la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach, al capdavant de l’Akademie für Alte Musik Berlin i el prestigiós RIAS Kammerchor, en un concert del cicle Palau Bach. Una oportunitat perquè el públic explori una obra fascinant des de la mirada de Jacobs, que es caracteritza per oferir nous plantejaments centrant-se en la veu, el text i el drama. Un viatge musical extraordinari viscut amb intensitat per la fascinació del relat de l’Evangelista que encarnarà el tenor Julian Prégardien. La soprano Sunhae Im, el contratenor Benn Schachtner, i el baix Johannes Weisser com a Jesús, completaran l’elenc solista principal.

Aquest concert és dedicat al fundador de l’Orfeó Català Lluís Millet i Pagès, amb motiu del 150è aniversari del seu naixement. Millet, apassionat de l’obra del Kantor de Leipzig i també introductor de la seva obra a l’Estat, va dirigir l’Orfeó Català al Palau de la Música Catalana en la primera audició a Espanya d’aquest oratori, el 27 de febrer de 1921.

La Passió segons sant Mateu representa el punt culminant de la música bachiana destinada al culte de l’Església protestant i alhora una summa i una síntesi artística, la grandesa de la qual desborda les categories i classificacions convencionals. Si bé l’estructura general de la Passió segons sant Mateu és semblant a la de l’anterior Passió segons sant Joan (cinc anys separen les dues obres i les seves diferències són degudes al caràcter del text evangèlic de què se serveixen), l’amplitud i el caràcter de les dues obres difereixen substancialment. La singularitat de la Passió segons sant Mateu no rau només en la seva monumentalitat, en les seves dimensions inusuals i en la diversitat d’elements que aplega, sinó també en el fet que és escrita per a doble cor.

René Jacobs (Gant, 1946), amb una discografia de més de 250 CD i una intensa agenda com a cantant, director, investigador i professor, ha aconseguit una posició eminent en el camp de la música barroca i clàssica. Ha rebut nombrosos premis de la crítica musical internacional, a més d’un Premi Grammy a la millor òpera per l’enregistrament de Le nozze di Figaro de Mozart. El seu recent disc de la Passió segons sant Mateu de Bach va ser qualificat de “referència” en la història dels enregistraments d’aquesta obra, i totes les seves òperes de Mozart han estat elogiades internacionalment per un enfocament poc convencional, la seva fusió i l’instint musical.

Fundada el 1982 a Berlín, l’Akademie für Alte Musik Berlin (Akamus), s’ha consolidat com un dels pilars de l’escena cultural de Berlín, on gaudeix del seu propi cicle de concerts a la Konzerthaus de Berlín des de ja fa més de trenta anys i havent col·laborat amb l’Staatsoper berlinesa en el seu repertori barroc des del 1994. Amb prop de cent concerts l’any, actua en diferents formacions, de música de cambra a repertori simfònic. Per la seva banda, amb prop de setanta anys d’existència, el RIAS Kammerchor és un referent en quasi tots els àmbits de la cultura musical, des de les celebrades interpretacions amb criteris històrics d’obres del Renaixement i del Barroc, passant pel repertori romàntic, fins a les més exigents estrenes mundials en què les possibilitats de la música vocal contemporània són investigades i redefinides. La formació té una estreta relació amb l’Akamus, que ha desembocat en la producció de nombrosos discos premiats.