Utilitzem cookies per poder estudiar i millorar l'experiència d'usuari dels visitants de la web. Si continues navegant pel web entendrem que acceptes la nostra política de cookies.

El Pavel Haas Quartet porta els “Sons de la Bohèmia” al Palau de la Música Catalana el proper dia 9 de març

El proper dimecres, 9 de març (20.30 h), el Pavel Haas Quartet tornarà a visitar el Palau de la Música, dins el cicle Palau 100 Cambra. El quartet, amb una trajectòria destacada a les grans sales de concerts del món, oferirà una primera part centrada en els compositors txecs Bohuslav Martinů i Antonín Dvořák, mentre que la segona serà dedicada a Beethoven. Fundat l’any 2004 a la República Txeca i reconegut com “el quartet de corda més emocionant del món” («Gramophone»), la formació està integrada per Veronika Jarůšková i Marek Zwiebel (violins), Pavel Nikl (viola) i Peter Jarůšek (violoncel).

De Martinů, els músics interpretaran el Quartet núm. 3, H. 183, que el compositor, resident a París i influenciat pels nous corrents artístics, va escriure el 1929. Obra curta, de caràcter experimental, tècnicament exigent i plena de dissonàncies, està inspirada en el jazz i en les danses folklòriques de Bohèmia. També en la primera part s’oferirà el Quartet núm. 9, en Re menor, op. 34, B. 75 de Dvořák, compost el 1877 i dedicat a Brahms. Es tracta d’una de les seves primeres obres de maduresa, de caràcter dramàtic, que conté temes de danses del folklore bohemi en el segon moviment.

En la segona part, el Pavel Haas Quartet oferirà el Quartet núm. 8, en Mi menor, op. 59 núm. 2, “Razumovski” de Ludwig van Beethoven –el més popular de la sèrie de quartets 7, 8 i 9, encarregats per Andreas Razumovski, l’ambaixador rus a Viena. Considerats arriscats per a les convencions de l’època, l’oïda d’avui els percep com a genuïnament beethovenians. El que serà interpretat al Palau té un caràcter intimista, estructurat en quatre moviments i inclou (com el núm. 7) un tema rus, concessió a Razumovski. De fet, la peça explora totes les possibilitats expressives i es tanca, com és habitual en Beethoven, amb un festival rítmic.

Des que va guanyar el Concurs Paolo Borciani a Itàlia el 2005, el Pavel Haas Quartet és considerat una de les millors formacions de cambra dels nostres dies, amb actuacions als auditoris més prestigiosos del món i ja acumula sis CD premiats. En el seu darrer enregistrament figuren els Quartets de corda núm. 1 i núm. 2 de Bedřich Smetana, disc que va ser guardonat com a millor enregistrament de música de cambra en els Premis Gramophone 2015, guardó que ja ha rebut en tres ocasions més. El nom del quartet és un homenatge al compositor txec Pavel Haas (1899-1944).