Troballa, restauració, transcripció, edició i interpretació

El Centre de Documentació de l’Orfeó Català ha presentat avui l’edició d’una part de les obres incloses en el Manuscrit 59. Un llibre de faristol, que data del 1561 i que inclou una vuitantena d’obres sacres, la majoria anònimes, trobat als magatzems del Palau l’any 2011. El 2013 el llibre va ser restaurat i posteriorment digitalitzat per facilitar-ne la introducció als catàlegs i fer-lo accessible al públic, tot passant a formar part de la col·lecció de música manuscrita que custodia el CEDOC i que abasta des de manuscrits del segle XII fins a l’actualitat, amb una gran quantitat de compositors catalans.

Gràcies a un conveni signat amb la UAB de Barcelona l’any 2015, que incloïa l’edició d’obres manuscrites del fons del CEDOC, i en col·laboració amb el musicòleg Bernat Cabré, s’han transcrit algunes de les obres del manuscrit i s’han editat en aquest volum que avui s’ha presentat. Una edició que inclou 15 obres entre himnes, motets i responsoris dels autors Joan Pujol (s. XVI), Pere Egidi Fontseca (s. XVII), Pere Riquet (s. XVI), Pere Beuló (s. XVI) i Joan Borgueres (s. XVII) i que constitueix una preciosa edició de música catalana del nostre passat, que facilita el coneixement de com sonava, i alhora obrir a la llum compositors catalans pràcticament desconeguts.

Precisament avui s’ha sentit també aquesta música amb una selecció de sis obres incloses en el manuscrit. Així s’ha completat un cicle que des de la troballa ha passat per la restauració, l’edició, fins a culminar amb la interpretació d’algunes peces que ara ja són a l’abast de tothom. Un assoliment que de ben segur serà el punt de partida de moltes altres edicions sobre la música dels nostres arxius i que ha estat un exemple d’èxit de col·laboració entre diverses institucions.

Des dels inicis del CEDOC, l’any 2012, un dels objectius ha estat la restauració de documents del fons documental de l’Orfeó. Des d’aleshores el CEDOC ha restaurat diversos manuscrits per garantir-ne la conservació adequada i la digitalització, i afavorir-hi l’accés, tot posant-los a l’abast del públic.

El Centre de Documentació de l’Orfeó Català presenta el Manuscrit 59